Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740086
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740086/1
Uitvoeringsprogramma VTH 2025
Geldend van 06-06-2025 t/m heden
Intitulé
Uitvoeringsprogramma VTH 2025Inleiding
De gemeente is op basis van de Omgevingswet verplicht een jaarlijks uitvoeringsprogramma op te stellen over de uitvoering van de taken op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (hierna: VTH-taken) die vallen onder het Omgevingsrecht.
In maart 2025 is het nieuwe VTH-beleid 2025-2028 (hierna: VTH-beleid) vastgesteld. Het VTH-beleid biedt een toekomstbestendige strategie voor de uitvoering van de VTH-taken. Het beleid vervangt het vorige beleidsplan 2019-2023 en is opgesteld in lijn met de eisen van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsboring voor het bouwen. Hiermee speelt de gemeente in op actuele en toekomstige maatschappelijke, juridische en bestuurlijke ontwikkelingen.
In het Uitvoeringsprogramma VTH 2025 staat wat de gemeente allemaal gaat doen op het gebied van de VTH-taken die bijdragen aan het behalen van de doelen die in het VTH-beleid opgenomen staan.
Doelstellingen
Onze missie geeft ons de basis om onze VTH-taken te kunnen uitvoeren. Met onze visie geven we aan hoe we onze missie willen realiseren en daar invulling aan gaan geven. Met de opgenomen doelstellingen geven we richting aan de komende beleidsperiode waarbij we vertrouwd willen raken met het werken onder de nieuwe stelsels en een solide basis willen leggen voor het informatie gestuurd werken, waaronder uitvoeren en evalueren.
Onze missie
We zijn klantgericht en betrouwbaar. We beschermen de fysiek leefomgeving.
Onze visie
Wij zetten ons in voor versterking van de fysieke leefomgeving door waarden, veiligheid, gezondheid, duurzaamheid en leefbaarheid te verankeren in ons beleid en onze uitvoering. We zijn betrouwbaar en duidelijk in wat de inwoners, bedrijven en organisaties van ons mogen verwachten en staan voor een gelijke behandeling. Zij kunnen rekenen op een professionele en transparantie dienstverlening. Wij denken mee vanuit het publieke belang, dragen bij aan oplossingen binnen de wettelijke kaders en afgestemd op onze beschikbare middelen.
Doelstellingen
Voor de komende beleidsperiode hebben we 3 hoofddoelstellingen opgesteld. Hiermee geven we richting aan de toekomstige ontwikkelingen binnen het werkveld en aan onze missie en visie. Dit hebben we vastgelegd in doelstellingen, hoofdactiviteiten en gewenste resultaten. In de volgende hoofdstukken hebben we de hoofddoelstellingen uitgewerkt in subdoelstellingen per discipline.
|
Doelstelling 1 |
Doelstelling 2 |
Doelstelling 3 |
Wat willen we bereiken? |
Versterken samenwerking Team VTH met andere Teams en ketenpartners |
Realiseren sluitende VTH-beleidscyclus (Big8). |
Vertrouwd worden met processen onder de Omgevingswet. |
Wat gaan we daarvoor doen? |
Werkafspraken maken en deze monitoren en evalueren. |
Evalueren van jaarlijks uitvoeringsprogramma, en indien nodig bijsturen. |
Monitoren en evalueren van nieuwe werkwijzen en processen die aangepast zijn ihkv de Omgevingswet. |
Wanneer zijn we tevreden? |
Als dit leidt tot goede afstemming, begrip en meer integraal werken. |
Wanneer dit leidt tot bewustzijn in werkprocessen, het evalueren een vanzelfsprekendheid wordt. |
Wanneer werkwijzen en processen soepel worden doorlopen en als werkbaar worden ervaren. |
Team VTH
Het team VTH kent een formatie van 32,39fte. Het team bestaat uit vier disciplines:
- -
Front Office
- -
Vergunningverlening
- -
Toezicht
- -
Handhaving
Daarnaast zijn er twee ondersteunende functies Kwaliteitsmedewerker VTH en Beleidsmedewerker VTH. In de loop van 2025 zal de functie van Secretaris van de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit Krimpenerwaard worden overgedragen naar Team VTH.
Voor de uitvoering van onze taken hebben we de volgende formatie beschikbaar:
Team Vergunningen, Toezicht en Handhaving |
32,39 fte |
|
|
|
|
|
Handhavingsjurist |
6,06 |
|
|
|
|
Casemanager/senior vergunningverlener |
3,00 |
|
|
|
|
Vergunningverlener VTH |
8,53 |
|
|
|
|
Secretaris Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit Krimpenerwaard |
PM |
|
|
|
|
Senior medewerker toezicht |
1,00 |
|
|
|
|
Toezichthouder VTH |
4,58 |
|
|
|
|
Procesmedewerker VTH |
6,22 |
|
|
|
|
Kwaliteitsmedewerker VTH |
1,00 |
|
|
|
|
Beleidsmedewerker VTH |
1,00 |
|
|
|
|
Teammanager |
1,00 |
|
|
|
|
Totaal |
32,39 |
Naast de formatie binnen het Team VTH, geven (juridisch)adviseurs van verschillende Teams en ketenpartners adviezen over aanvragen en handhavingszaken.
Voor het inrichten van het Centric Leefomgeving (behandelsysteem) en PowerBI (rapportagesysteem) wordt samengewerkt met een Functioneel beheerder van het Team Informatiemanagement.
Front Office
Taken
- •
Afhandelen informatieverzoeken (telefonisch/e-mail);
- •
Inboeken verzoeken in Centric Leefomgeving (CLO) en/of Djuma;
- •
Legescontrole binnen het team
- •
Aanleveren gegevens concerncontrole leges
- •
Gegevensverstrekking CBS
- •
Ondersteunende taken voor het Team VTH (bv. agenda notulen teamoverleg)
De Front Office is nog in opbouw. In 2025 wordt onderzocht welke aanvullende taken kunnen worden opgepakt binnen de beschikbare capaciteit. Naast de vaste taken wordt er met de volgende taken een start gemaakt in 2025 om aan de beleidsdoelen te kunnen voldoen.
Bijdrage leveren aan opstellen toepasbare regels
Doel |
Subdoel |
Indicatoren |
Versterken samenwerking |
Bijdrage leveren aan opstellen toepasbare regels |
Bijdragen aan de verbetering van de meest voorkomende vergunningschecks |
Huidige situatie
In 2023 zijn toepasbare regels opgesteld voor de meest voorkomende gemeentelijke vergunningschecks in het Omgevingsloket. Het gaat onder andere over het kappen van bomen of het realiseren van een in-/uitrit. De toepasbare regels voor de veel voorkomende bouwwerken zijn door het Rijk aangeleverd. Bij gebruik van de vergunningschecks is gebleken dat de checks niet allemaal overeenkomen met het gemeentelijk beleid en er soms een verkeerde conclusie wordt gegeven.
Wat gaan we doen om het doel te bereiken?
Eind 2024 is bij het Team Advies Ruimtelijke Ontwikkeling (ARO) op inhuur basis een regelanalist begonnen. Voor de verbetering van de meest voorkomende vergunningschecks organiseert de regelanalist per vergunningscheck een werksessie. Tijdens deze werksessie wordt de bestaande vergunningscheck doorgenomen en verbeteringen besproken.
Resultaat
- •
De samenwerking met Team ARO verbetert door de kennis over toepasbare regels te vergroten en te ontwikkelen om ook in vervolgtrajecten bij het opstellen van nieuwe toepasbare regels naar aanleiding van wijzingen in het Omgevingsplan een bijdrage te kunnen leveren.
- •
Verbetering van de dienstverlening op het Omgevingsloket.
Intrekken omgevingsvergunningen
Doel |
Subdoel |
Indicatoren |
Vertrouwd worden met processen onder de Omgevingswet |
Uitwerken processen rondom intrekken omgevingsvergunning Zorgdragen voor een actuele omgevingsvergunning administratie |
In Q3 staan de processen voor het intrekken van omgevingsvergunning in de productieomgeving van CLO In Q4 wordt het proces voor het intrekken van 5 oude nog niet uitgevoerde omgevingsvergunningen gestart. |
Huidige situatie
Op dit moment worden niet uitgevoerde omgevingsvergunningen alleen ingetrokken als de aanvrager van de vergunning hiervoor een verzoek heeft ingediend. Dit heeft tot gevolg dat de werkvoorraad bij Toezicht niet actueel is.
Wat gaan we doen om het doel te bereiken?
Om een overzichtelijk en actuele voorraad omgevingsvergunningen te krijgen wordt gebruik gemaakt van de juridische mogelijkheid om verleende omgevingsvergunningen in te trekken. Hiervoor moet het proces ingericht worden in CLO. De bestaande modelbrieven moeten herzien worden naar de nieuwe wetgeving. Vanuit de beleidstaak zal een nieuwe beleidsregel over het intrekken van omgevingsvergunningen worden opgesteld.
Om goed te kunnen bepalen om hoeveel oude dossiers het gaat moet de bestaande vergunningen administratief worden geïnventariseerd.
Er moet een werkinstructie opgesteld worden in samenwerking met de Toezichthouders hoe vergunning dossiers (via CLO) bij de Front Office worden aangeleverd als blijkt dat deze voor intrekking in aanmerking komen
In overleg met Handhaving en JZ worden procesafspraken gemaakt over het toepassen van een 4-ogen principe op de te nemen intrekkingsbesluiten.
Resultaat
- •
Het is mogelijk om met behulp van het proces in CLO oud verleende omgevingsvergunningen in te trekken.
- •
Er is een begin gemaakt met het intrekken van oude verleende omgevingsvergunningen om toe te werken naar een overzichtelijke en actuele vergunning administratie.
Actualiseren gemeentelijke website
Doel |
Subdoel |
Indicatoren |
Vertrouwd worden met processen onder de Omgevingswet |
Actualiseren gemeentelijke website |
In Q2 wordt contact opgenomen met Team communicatie over de producten die op de website staan. In Q3 en Q4 wordt gewerkt aan verbetering van producten op de website. |
Huidige situatie
De teksten op de website zijn gepubliceerd met de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. Nu we er een jaar mee werken, blijkt dat niet alle teksten de juiste informatie geven. Dit signaal komt ook via ketenpartners binnen.
Wat gaan we doen om het doel te bereiken?
Er wordt contact opgenomen met de web redactie van het Team communicatie om te overleggen wat er mogelijk is om de tekst op de gemeentelijke website aan te passen en te inventariseren hoeveel pagina’s er informatie bevatten die de werkzaamheden van het Team VTH raken.
Aan de hand van deze lijst kan bepaald worden welke pagina’s als eerste om een update vragen. Vanuit de Front Office wordt een tekstvoorstel gedaan voor de verbeteringen. Er zijn pagina’s op de website waarbij er ook raakvlakken zijn met andere Teams. Vanuit de Front Office wordt contact opgenomen met de verantwoordelijke van de andere Teams om de inhoud van de tekst af te stemmen.
Resultaat
- •
Een gemeentelijke website met actuele informatie over VTH-producten.
Vergunningverlening
Taken
- •
Behandelen van conceptaanvragen (vooroverleg en intaketafel)
- •
Behandelen van aanvragen omgevingsvergunningen
- •
Afhandelen van meldingen
- •
Afhandelen van informatieplichten
- •
Afstemmen met initiatiefnemer, ketenpartners, adviseurs en interne teams
- •
Adviseren in- en extern
Naast de vaste taken wordt er met de volgende taken een start gemaakt in 2025 om aan de beleidsdoelen te kunnen voldoen.
Bijdrage leveren aan de invulling van het Omgevingsplan
Doel |
Subdoel |
Indicatoren |
Versterken samenwerking |
Bijdrage leveren aan de invulling van het Omgevingsplan |
In 2025 nemen we deel aan werksessie over:
|
Huidige situatie
Door diverse (senior) vergunningverleners wordt een bijdrage geleverd aan werksessie waarin op basis van een regelanalyse de regels voor het Omgevingsplan worden bepaald. Vanuit VTH wordt meegedacht of regels: relevant, eenduidig en controleerbaar zijn.
Wat gaan we doen om het doel te bereiken?
In 2025 blijven we een bijdrage leveren aan de werksessies. De kwaliteit van besluiten op het gebied van VTH begint in het Omgevingsplan. Daarom is het belangrijk mee te blijven denken over de inhoud van het Omgevingsplan
Resultaat:
- •
Versterken samenwerking, kennis vergroten van het Omgevingsplan;
- •
Op lange termijn verbetering van de Kwaliteit van besluiten.
Kengetallen
Doel |
Subdoel |
Indicatoren |
Sluitende VTH-beleidscyclus |
Opbouwen kengetallen urenbesteding |
In Q2 start project waarbij uren bijgehouden wordt voor vergunningverlening. In Q3 gaan we verder met de bevindingen uit het project. In Q4 gaan we een aantal weken uren schrijven. |
Huidige situatie
De bestaande kengetallen voor vergunningverlening dateren uit 2018. Voor de overige disciplines zijn nooit kengetallen opgesteld. Bij het maken van het uitvoeringsprogramma VTH 2024 hebben we een korte inventarisatie gedaan, maar dat is voornamelijk gebaseerd op individuele inschatting.
Wat gaan we doen om het doel te bereiken?
In Q2 start een project om de urenbesteding bij te houden. In eerste instantie door één vergunningverlener die ook een eerste opzet maakt. Dit wordt in Q3 geëvalueerd waarna er in Q4 door meerdere (senior) vergunningverleners een aantal weken urenschrijven.
Resultaat:
- •
Actuele kerngetallen op vergunningverlening, die ingezet kunnen worden voor de begroting en capaciteit.
Diepgang van toetsing aanvragen voor een omgevingsvergunning
Doel |
Subdoel |
Indicatoren |
Vertrouwd worden met processen onder de Omgevingswet |
Diepgang toetsing |
In Q4 hebben we een toetsingsprotocol opgesteld voor het behandelen van aanvragen voor een omgevingsvergunning |
Huidige situatie
Aanvragen voor een omgevingsvergunning worden niet altijd met dezelfde diepgang getoetst
Wat gaan we doen om het doel te bereiken?
Door het opstellen van een toetsingsprotocol streven naar een meer gelijke manier van behandelen van aanvragen om een omgevingsvergunning.
Relatie leggen tussen het toetsingsprotocol en het toezichtprotocol en prioritering zodat dossiers door het gehele VTH proces (indien van toepassing) op hetzelfde niveau behandeld worden.
Resultaat:
- •
Toetsingsprotocol waardoor er duidelijkheid is over:
- ○
Diepgang van toetsing
- ○
Taken en verantwoordelijkheden
- ○
Welke toetsen uitgevoerd worden binnen het proces
- ○
Verbeteren juridische kwaliteit besluiten
Doel |
Subdoel |
Indicatoren |
Vertrouwd worden met processen onder de Omgevingswet |
Verbeteren Juridische kwaliteit van besluiten op aanvragen voor een omgevingsvergunning |
Afspraken nakomen (op tijd aanleveren gevraagde gegevens in kader WOO verzoeken of bezwaar/beroep) Iedere vergunningverlening heeft 5 besluiten voor het verlenen van een omgevingsvergunning laten controleren door JZ Iedere aanvraag die wordt geweigerd wordt het besluit door JZ gecontroleerd. |
Huidige situatie
De invoering van de Omgevingswet heeft het werk complexer gemaakt door de vele uitzonderingen en het bijbehorende maatwerk. Door behandelingen van bezwaren is gebleken dat vergunningen niet altijd op de juiste manier gemotiveerd worden of verwijzingen niet kloppen.
Wat gaan we doen om het doel te bereiken?
Gedurende het jaar heeft iedere vergunningverlener ten minste 15 concept omgevingsvergunningen voorgelegd aan een adviseur juridische zaken belast met de fysieke leefomgeving.
Alle besluiten die zijn op een weigering van een vergunning worden voorgelegd aan een adviseur juridische zaken belast met de fysieke leefomgeving.
Bevindingen van de adviseurs JZ worden gedeeld binnen de discipline om besluiten te verbeteren en bewustwording te creëren voor juiste motivering en verwijzingen. Gedacht kan worden aan het opstellen van een basis handboek voor standaard juridisch juiste motiveringen.
Op verzoek van de adviseur juridische zaken worden gevraagde documenten/gegevens aangeleverd binnen het daarvoor gestelde termijn.
Resultaat:
- •
Verbeteren en bewustwording creëren van juridische kwaliteit van besluiten.
- •
Verbetering in de samenwerking tussen Team VTH en Team JZ
Termijn bewaking
Doel |
Subdoel |
Indicatoren |
Vertrouwd worden met processen onder de Omgevingswet |
Juiste wijze gebruiken termijn bewaking in het behandelsysteem |
Toename van afhandeling van aanvragen binnen de termijn |
Huidige situatie
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet is de vergunning van rechtswege komen te vervallen. De mogelijkheid voor belanghebbende om gebruik te maken van de Wet Dwangsom is wel gebleven. Het is daarom belangrijk dat alle aanvragen binnen de termijn behandeld worden.
Wat gaan we doen om het doel te bereiken?
Het behandelsysteem Centric Leefomgeving zo goed mogelijk inrichten dat de termijn bewaking overzichtelijk is en op de juiste manier de termijn verlengt of opgeschort kan worden.
Vergunningverleners melden foutmelding in het systeem bij de Functioneel beheerder zodat direct actie ondernomen kan worden wanneer blijkt dat de termijn bewaking niet werkt.
Resultaat:
- •
De termijn worden op de juiste wijze ingevoerd en bewaakt in Centric Leefomgeving.
Toezicht
Taken
- •
Toezicht houden:
- ○
Op de uitvoering van werkzaamheden conform vergunning en geldende wet- en regelgeving
- ○
Tijdens handhavingstrajecten
- ○
Tijdens ondermijningsacties
- ○
- •
Toezicht op het strijdig gebruik van bouwwerken in strijd met het omgevingsplan;
- •
Rapporteren over de constateringen.
Naast de vaste taken wordt er met de volgende taken een start gemaakt in 2025 om aan de beleidsdoelen te kunnen voldoen.
Actief contact onderhouden
Doel |
Subdoel |
Indicatoren |
Versterken samenwerking |
Actiefcontact onderhouden met andere Teams en ketenpartners in kader van integraal Toezicht |
In 2025 zoeken we contact met toezichthouders van ketenpartners en weten we hoe we elkaar kunnen bereiken. |
Huidige situatie
Gebleken is dat we elkaar niet altijd weten te vinden en dat niet altijd duidelijk is wie waarvan is. Dit geldt zowel intern als met ketenpartners.
Wat gaan we doen om het doel te bereiken?
Zichtbaarheid van het Team VTH vergroten. Actief contact opnemen om kennis te kunnen maken met ketenpartners en interne teams. Bespreken wat wij als Team VTH doen en waar we elkaar kunnen versterken en wanneer en hoe we kunnen samenwerken.
Het kennismaken met ketenpartners en interne teams wordt in samenwerking met Handhaving opgepakt.
Resultaat:
- •
Versterken samenwerking met interne Teams en ketenpartners.
Proefdraaien projectmatig toezicht
Doel |
Subdoel |
Indicatoren |
Vertrouwd worden met processen onder de Omgevingswet |
Proefdraaien met projectmatig toezicht |
In 2025 hebben we een proef gedraaid met projectmatig toezicht. |
Huidige situatie
De afgelopen jaren heeft er geen projectmatig toezicht plaats gevonden.
Wat gaan we doen om het doel te bereiken?
Aan de hand van een omvangrijk handhavingsverzoek wordt het toezicht op dit verzoek projectmatig opgepakt.
De bevindingen worden geëvalueerd. Aan de hand van de evaluatie, inventariseren we wat er verder nodig is om projectmatig toezicht in te voeren.
Resultaat:
- •
Proef draaien met projectmatig toezicht
- •
We hebben geïnventariseerd wat we nodig hebben om projectmatig toezicht verder in te voeren.
Prioritering aanbrengen in toezicht zaken
Doel |
Subdoel |
Indicatoren |
Vertrouwd worden met processen onder de Omgevingswet |
Prioritering aanbrengen in toezicht zaken |
In Q4 hebben we een toezichtprotocol opgesteld en prioritering aangebracht in de toezicht dossiers |
Huidige situatie
Toezicht op vergunningen wordt nu gehouden aan de hand van start-/ tussentijdse meldingen en door constatering van toezichthouders tijdens rondes in het gebied. Er is niet vast gelegd wat de diepgang van het toezicht is en hoe vaak een bouwplaats bezocht wordt.
Wat gaan we doen om het doel te bereiken?
We gaan inventariseren (op basis van de vastgestelde prioritering) hoe we willen omgaan met de diepgang van toezicht, op welke onderdelen we toezicht gaan houden en hoe vaak we de werkzaamheden bezoeken.
De inventarisatie wordt verwerkt in een toezichtprotocol. Aan de hand van het protocol kan de inrichting van het Toezichtdeel van CLO worden aangepast.
Relatie leggen tussen het toetsingsprotocol en het toezicht protocol en prioritering zodat dossiers door het gehele VTH proces (indien van toepassing) op hetzelfde niveau behandeld worden.
Resultaat:
- •
Er is een toezichtprotocol opgesteld op basis waarvan in 2026 gewerkt kan worden
Handhaving
Taken
- •
Beoordelen en afhandelen van meldingen en eigen constateringen.
- •
Het toewijzen, afwijzen of buiten behandeling stellen van verzoeken om handhaving.
- •
Het schrijven van:
- ○
Waarschuwingsbrief en handhavingsbesluiten (last onder dwangsom/bestuursdwang).
- ○
Bestuurlijke rapportages.
- ○
- •
Adviseren bij juridische trajecten en het bieden van ondersteuning.
Naast de vaste taken wordt er met de volgende taken een start gemaakt in 2025 om aan de beleidsdoelen te kunnen voldoen.
Actiefcontact onderhouden
Doel |
Subdoel |
Indicatoren |
Versterken samenwerking |
Actiefcontact onderhouden met andere Teams en ketenpartners in kader van Handhaving |
In 2025 zoeken we contact met andere teams en ketenpartners en weten we hoe we elkaar kunnen bereiken. |
Huidige situatie
Gebleken is dat we elkaar niet altijd weten te vinden en dat niet altijd duidelijk is wie waar van is. Dit geldt zowel intern als met ketenpartners.
Wat gaan we doen om het doel te bereiken?
Zichtbaarheid van het Team VTH vergroten. Actief contact opnemen om kennis te kunnen maken met ketenpartners en interne teams. Bespreken wat wij als Team VTH doen en waar we elkaar kunnen versterken en wanneer en hoe we kunnen samenwerken.
Het kennismaken met ketenpartners en interne teams wordt in samenwerking met Toezicht opgepakt.
Resultaat:
- •
Versterken samenwerking met interne Teams en ketenpartners.
Bijdrage leveren aan de invulling van het Omgevingsplan
Doel |
Subdoel |
Indicatoren |
Versterken samenwerking |
Bijdrage leveren aan de invulling van het Omgevingsplan |
In 2025 nemen we deel aan werksessie over:
|
Huidige situatie
Door diverse handhavingsjuristen wordt een bijdrage geleverd aan werksessie waarin op basis van een regelanalyse de regels voor het Omgevingsplan worden bepaald. Vanuit VTH wordt meegedacht of regels: relevant, eenduidig en controleerbaar zijn.
Wat gaan we doen om het doel te bereiken?
In 2025 blijven we een bijdrage leveren aan de werksessies. De kwaliteit van besluiten op het gebied van VTH begint in het Omgevingsplan. Daarom is het belangrijk mee te blijven denken over de inhoud van het Omgevingsplan.
Resultaat:
- •
Versterken samenwerking, kennis vergroten van het Omgevingsplan;
- •
Op lange termijn verbetering van de Kwaliteit van besluiten.
Prioritering aanbrengen in zaaktypen
Doel |
Subdoel |
Indicatoren |
Vertrouwd worden met processen onder de Omgevingswet |
Prioritering aanbrengen in meldingen/klachten handhavingszaken |
In Q4 is de werkvoorraad op orde en beheersbaar |
Huidige situatie
In 2025 is de Omgevingsanalyse met daarin de prioritering op het gebied van de VTH-taken vastgesteld als bijlage bij het VTH-beleid Krimpenerwaard 2025-2028.
Wat gaan we doen om het doel te bereiken?
In CLO de mogelijkheid creëren om de prioritering in te voeren bij ingediende klachten, meldingen en handhavingsverzoeken.
Aan de hand van de prioritering zaken af te ronden en dossiers te sluiten wanneer een klacht of melding een lage prioriteit heeft.
Resultaat:
- •
Een overzichtelijke en beheersbare werkvoorraad.
- •
Mogelijkheid om rapportages te gaan maken over ingediende klachten/meldingen en handhavingsverzoeken op basis van de vastgestelde prioritering.
Bestuurlijke boete
Doel |
Subdoel |
Indicatoren |
Vertrouwd worden met processen onder de Omgevingswet |
Voorbereiding bestuurlijke boete |
In Q2 beginnen met de voorbereiding voor de invoering van bestuurlijke boete onderzocht. In Q3 en Q4 werken we de bestuurlijke boete uit. In Q4 in beeld wat er nodig is om de in 2026 bestuurlijke in te voeren. |
Huidige situatie
De wens om gebruik te maken van de mogelijkheid om een bestuurlijke boete op te leggen bestaat al langer. Door drukke in werkzaamheden is het nog mogelijk geweest om te onderzoek wat er nodig is de bestuurlijke boete in te voeren.
Wat gaan we doen om het doel te bereiken?
In 2025 onderzoeken we hoe we gebruik kunnen maken van de bestuurlijke boeten en wat er nodig is voor invoering door:
- •
Kennis over de bestuurlijke boete te vergroten.
- •
Inzichtelijk maken welke aanpassingen in CLO nodig zijn.
- •
Welke standaard documenten we nodig hebben.
- •
Welke besluitvorming is nodig om de bestuurlijke boete in te voeren.
In de voorbereiding wordt samengewerkt met het Team Juridische zaken.
Resultaat:
- •
De bestuurlijke boete is zover uitgewerkt dat we deze in 2026 kunnen invoeren en mee kunnen gaan proefdraaien.
Proefdraaien met integrale aanpak handhaving
Doel |
Subdoel |
Indicatoren |
Vertrouwd worden met processen onder de Omgevingswet |
Proefdraaien met integrale aanpak handhaving |
In 2025 hebben we een proefgedraaid met integrale aanpak handhaving. |
Huidige situatie
In de afgelopen jaren hebben we een bijdrage geleverd aan Ondermijningsacties.
Wat gaan we doen om het doel te bereiken?
Onderzoeken of het mogelijk is om in kader van de aanpak op het gebied van exploitatievergunningen (project van Team OOV) integraal te werken wanneer er sprake is van horeca gelegenheden die activiteiten uitvoeren in strijd met de regels van het omgevingsplan en buiten de exploitatievergunningen.
Aan de hand van inventariseringen van Team OOV wordt gekeken of er een inschatting gemaakt kan worden om hoeveel dossiers het zou kunnen gaan, waarbij er sprake is van activiteiten in strijd met de regels van het omgevingsplan.
Het opstellen van een Plan van Aanpak.
Uiterlijk in Q4 proefdraaien met een integrale aanpak
Resultaat:
- •
Leren van de proef om een integrale aanpak verder door te voeren in 2026
Verbeteren juridische kwaliteit besluiten
Doel |
Subdoel |
Indicatoren |
Vertrouwd worden met processen onder de Omgevingswet |
Juridische kwaliteit (besluiten) |
Afspraken nakomen (op tijd aanleveren gevraagde gegevens in kader WOO verzoeken of bezwaar/beroep) Minimaal 3 handhavingsbesluiten per handhavingsjurist worden gecontroleerd door JZ. |
Huidige situatie
De invoering van de Omgevingswet heeft het werk complexer gemaakt door de vele uitzonderingen en het bijbehorende maatwerk. Besluiten worden regelmatig voor beoordeling voorgelegd aan Team Juridische Zaken.
Wat gaan we doen om het doel te bereiken?
Gedurende het jaar heeft iedere handhavingsjurist ten minste 5 concept besluiten voorgelegd aan een adviseur juridische zaken belast met de fysieke leefomgeving.
Bevindingen van de adviseurs JZ worden gedeeld binnen de discipline om besluiten te verbeteren en bewustwording te creëren voor juiste motivering en verwijzingen.
Op verzoek van de adviseur juridische zaken worden gevraagde documenten/gegevens aangeleverd binnen het daarvoor gestelde termijn.
Resultaat:
- •
Verbeteren en bewustwording creëren van juridische kwaliteit van besluiten.
- •
Verbetering in de samenwerking tussen Team VTH en Team JZ
Beleid en Kwaliteit
Taken
- •
Realiseren sluitende VTH-beleidscyclus
- ○
Jaarlijks uitvoeringsprogramma en evaluatieverslag
- ○
- •
Verstreken samenwerking Team VTH met andere Teams en ketenpartners
- •
Maken van werkafspraken met interne Teams en ketenpartners
- •
Kwaliteitscontrole
- •
Controle op het Legesproces
- •
Samenwerking binnen cluster Ruimte aan het vormgeven van het initiatievenproces
- •
Ondersteunende taken die volgen uit het Uitvoeringsprogramma:
- ○
Opstellen Beleidsregel intrekken omgevingsvergunningen
- ○
Opstellen Toetsing- en Toezichtprotocol
- ○
Voorbereiden invoering Bestuurlijke boete
- ○
Werkafspraken Interne Teams en Ketenpartners
Doel |
Subdoel |
Indicatoren |
Versterken samenwerking |
Werkafspraken maken en evalueren met interne Teams en ketenpartners |
Per kwartaal worden de werkafspraken met ketenpartners op het gebied van vergunningverlening geëvalueerd. Onderzoeken/opstellen werkafspraken met ketenpartners op het gebied van toezicht en handhaving. Interne werkafspraken worden in Q2 geïnventariseerd, in Q3 geëvalueerd en in Q4 bijgesteld/opgesteld In Q4 wordt geïnventariseerd welke interne werkafspraken er nodig zijn voor Toezicht en Handhaving |
Huidige situatie
In 2023 zijn, in voorbereiding op de Omgevingswet, met de ketenpartners (op initiatief van de Omgevingsdienst Midden Holland) werkafspraken opgesteld omtrent de samenwerking op het gebied van advisering in kader van vergunningverlening. In 2024 zijn deze werkafspraken meerdere keren geëvalueerd en naar inzicht gewijzigd.
Wat gaan we doen om het doel te bereiken?
Ketenpartners
De bestaande werkafspraken met ketenpartners zullen 4 keer per jaar worden geëvalueerd en waar nodig worden aangepast.
Er wordt geïnventariseerd of er ook bij andere ketenpartners de wens bestaat om werkafspraken te maken in kader van Toezicht en Handhaving. Wanneer dit bij ketenpartners ook gewenst is zal een begin gemaakt worden met opstellen van werkafspraken.
Interne werkafspraken
De bestaande werkafspraken met de diverse Teams worden geïnventariseerd, vervolgens geëvalueerd en waar nodig herzien.
Op basis van de inventarisatie wordt ook gekeken waar nog aanvullende werkafspraken nodig zijn.
Resultaat:
- •
Duidelijkheid in samenwerking met interne Teams en Ketenpartners
Sluitende VTH-beleidscyclus
Doel |
Subdoel |
Indicatoren |
Sluitende VTH-beleidscyclus |
Jaarlijks wordt er een uitvoeringsprogramma opgesteld. Jaarlijks wordt er een jaar-/evaluatieverslag opgesteld. |
Uitvoeringsprogramma 2025, gereed. In Q4 wordt een start gemaakt met het uitvoeringsprogramma voor 2026 Evaluatieverslag over 2024, gereed voor 1 juli 2025. |
Huidige situatie
In september 2024 is conform de afspraken met de Provincie Zuid-Holland in kader van het Interbestuurlijk Toezicht een uitvoeringsprogramma opgesteld die voornamelijk in ging op de bestaande taken en prioritering om de taken binnen de bestaande capaciteit uit te kunnen voeren. Dit mede door het ontbreken van actueel beleid.
Wat gaan we doen om het doel te bereiken?
In maart 2025 is het nieuwe VTH-beleid vastgesteld en inwerking getreden. In het beleid zijn strategische doelen opgenomen. Aan de hand van deze doelen is het Uitvoeringsprogramma VTH 2025 tot stand gekomen.
Het evaluatieverslag over 2024 zal voornamelijk een overzicht zijn wat we in 2024 aan verzoeken, klachten/meldingen en informatieverzoeken hebben ontvangen. Door het ontbreken van de mogelijkheid om rapportages te maken, is het niet mogelijk om diep inhoudelijk te evalueren.
Resultaat:
- •
Uitvoeringsprogramma 2025
- •
Evaluatieverslag over 2024
Monitoring
Voor een goed sluitende Beleidscyclus is het belangrijk dat we onze prioritering en capaciteit op data kunnen baseren. Om dit te bereiken geldt voor het hele team dat er gewerkt moet worden aan verbetering van de processen om data op te kunnen bouwen.
Doel |
Subdoel |
Indicatoren |
Sluitende VTH-beleidscyclus |
Verbetering processen om monitoring op te kunnen starten |
In Q4 hebben we voor alle disciplines de processen op orde om basis rapportages te kunnen maken. |
Huidige situatie
In maart 2023 zijn we onder de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht begonnen met werken in een nieuw behandelsysteem (Centric Leefomgeving) en hebben we kunnen oefenen met het programma. Eind 2023 zijn de processen omgebouwd naar de nieuwe situatie onder de Omgevingswet. Gedurende 2024 zijn de processen verbeterd om er goed mee te werken. In de processen voor de vergunningsaanvraag is ook een begin gemaakt om het proces aan te passen zodat met het programma PowerBI rapportages gemaakt kunnen worden.
Wat gaan we doen om het doel te bereiken?
In 2025 gaan we samen met Functioneel beheer de processen verbeteren waar nodig zodat de basisinformatie (bijvoorbeeld aantallen binnen gekomen verzoeken) uit het behandelsysteem gehaald kan worden.
Voor het maken van rapportages wordt het programma PowerBI gebruikt. De Functioneel beheerder van het behandelsysteem richt samen met de Beleidsmedewerker VTH de rapportages in.
Resultaat:
- •
Voor alle producten van Team VTH zijn er basis rapportages op te stellen, zodat inzichtelijk is hoeveel verzoeken we ontvangen hebben en hoe deze zijn afgehandeld.
Kwaliteitsverbetering Team VTH
Doel |
Subdoel |
Indicatoren |
Vertrouwd worden met processen onder de Omgevingswet |
Kwaliteitscontrole opzetten |
In Q3 is de werkinstructie van vergunningen actueel In Q4 is duidelijk op welke criteria we de kwaliteit gaan controleren binnen de discipline vergunningen. |
Huidige situatie
Onder de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is een werkinstructie opgesteld voor de discipline vergunningen. Door drukte in werkzaamheden na invoering van de Omgevingswet is de werkinstructie nog niet op alle onderdelen aangepast naar de nieuwe werkzaamheden. Werkafspraken zijn in het verleden niet centraal vastgelegd. Nieuwe afspraken werden in discipline-overleggen of per e-mail vastgelegd. Daardoor zijn werkafspraken (voor nieuwe medewerkers) niet goed terug te vinden.
Voor de discipline Front Office is een productenboek gemaakt met daarin werkomschrijvingen.
Voor Toezicht en Handhaving bestaan nog geen werkinstructies
Door het ontbreken van (actuele) werkinstructies is het nog niet mogelijk geweest om criteria op te stellen waarop de kwaliteit van de werkzaamheden wordt gecontroleerd.
Wat gaan we doen om het doel te bereiken?
In 2025 ligt de focus voor de kwaliteitscontrole vooral op de discipline vergunningen. De werkinstructie van de discipline wordt actueel gemaakt. De werkinstructie zal daarna door discipline zelf bijgehouden moeten worden.
Op basis van de actuele werkinstructie wordt gekeken op welke criteria de processen in CLO verbetert en aangevuld moeten worden.
Er worden criteria opgesteld op basis waarvan in 2026 een start gemaakt kan worden om kwaliteitscontroles uit te voeren op het nakomen van de werkafspraken.
Resultaat:
- •
Duidelijkheid en richting geven aan een eenduidige manier van werken.
- •
Werkafspraken zijn op één plek geregistreerd en terug te vinden.
- •
Sturing kunnen geven op nakomen afspraken en overzichtelijk krijgen waar verbetering nodig is.
Prioritering
De omgevingsanalyse (bijlage van het VTH-beleid 2025-2028), de bestuurlijk afweging en de VTH-taken leidt tot de volgende indeling van prioritering:
Activiteit |
Prioriteit |
Brandveiligheid Illegale bewoning Omgevingsvergunning bouw Gevolg Klasse 1, 2 en 3 Toezicht bouw Gevolg Klasse 1, 2 en 3 Verpauperde panden Strijdig gebruik Kappen van bomen Illegale sloop/verbouwen Kinderopvang, veilig gebruik pand Toezicht evenementen bouwtechnisch |
Hoog |
|
|
Bouw/verbouw monument zonder vergunning In/uitrit Illegaal gebruik recreatiewoning Illegale activiteit monumenten Toezicht bestaande bouw Erfafscheidingen Aanlegwerkzaamheden Illegale handelsreclame Havenveiligheid Illegale mantelzorgwoningen Verduurzamen monument zonder vergunning Handelsreclame beschermd stads/dorpsgezicht Wijzigen monument |
Gemiddeld |
|
|
Toegankelijkheid gezondheidszorg en gebouwen Rook overlast Repressief toezicht op vergunningsvrij bouwen |
Laag |
Bij de uitvoering van de VTH-taken en op te stellen protocollen wordt uitgegaan van deze prioritering. De komende jaren wordt de prioritering geëvalueerd en waarnodig bijgesteld op basis van op te bouwen data.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college op 27 mei 2025 te Schoonhoven,
Burgemeester en wethouders van gemeente Krimpenerwaard,
de secretaris,
J. Hennip
de burgemeester,
ir. J. Beenakker
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl