Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740077
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740077/1
Beleidsregels verwijderen voorwerpen uit de openbare ruimte 2025
Geldend van 06-06-2025 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels verwijderen voorwerpen uit de openbare ruimte 2025Inhoudsopgave
- 1.
Inleiding
- 1.1.
Aanleiding
- 1.2.
Reikwijdte
- 1.1.
- 2.
Werkwijze
- 2.1.
Te gebruiken instrument
- 2.2.
Driestappenplan
- 2.3.
(Zeer) spoedeisende bestuursdwang
- 2.4.
Criteria wrakken / camper
- 2.5.
Bewaren, vernietigen en/of verkopen
- 2.6.
Teruggave verwijderde voorwerpen
- 2.7.
Kosten verwijderen/opslag
- 2.1.
Bijlage 1 Schematische weergave stappenplan
1. Inleiding
1.1. Aanleiding
In de gemeente Maassluis worden op diverse plaatsen in de openbare ruimte caravans, aanhangwagens, voertuigwrakken, defecte voertuigen, bootjes en overige voorwerpen aangetroffen. Genoemde objecten kunnen tot verrommeling van de openbare ruimte leiden, overlast opleveren en de bruikbaarheid van de weg verminderen of teniet te doen.
Gezien de problematiek is het wenselijk dat er een beleid wordt opgesteld waarin uiteen wordt gezet hoe de gemeente handelt met dergelijke casussen.
1.2. Reikwijdte
Het beleid is voor met name voor intern gebruik. Het handhavingsproces is complex en ingewikkeld, daarom zijn er door het college diverse beleidsmatige keuzen gemaakt om het proces te versimpelen. Het beleid biedt ook een kader aan inwoners, zodat zij weten waar ze aan toe zijn tijdens een handhavingstraject.
2. Werkwijze
2.1. Te gebruiken instrument
Bij het handhaven van objecten geplaatst in de openbare ruimte wordt gebruik gemaakt van het instrument “last onder bestuursdwang” (artikel 5:21 Awb).
2.2. Driestappenplan
Burgers hebben een eigen verantwoordelijkheid met betrekking tot het voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Indien een burger een overtreding begaat door een voorwerp te plaatsen op een openbare plaats waar dit niet is toegestaan, dient de desbetreffende burger in de mogelijkheid gesteld te worden om de overtreding zelf ongedaan te maken voordat de overheid de overtreding ongedaan maakt. Dit draagt bij aan de bewustwording dat de openbare ruimte bedoeld is voor alle inwoners en deze ook veilig betreden moet kunnen worden. Daarom wordt er gewerkt met het driestappenplan.
Stap 1
Indien de eigenaar van het voorwerp bekend is en in de gemeente Maassluis woont wordt er gewerkt met een waarschuwing. Hiermee wordt de overtreder in staat gesteld de overtreding ongedaan te maken zonder dat er een officieel handhavingstraject wordt gestart.
Als het niet duidelijk is wie de eigenaar van het voorwerp is wordt het voorwerp voorzien van een sticker. De sticker functioneert als vooraankondiging van bestuursdwang en de casus wordt gepubliceerd op Facebook, Instagram en in Nieuwsblad Maassluis. In de publicatie wordt een hersteltermijn bekend gemaakt.
Indien het voorwerp een wrak is conform de criteria in 2.4. en de eigenaar onbekend is, wordt het voorwerp direct verwijderd en wordt de casus gepubliceerd op Facebook, Instagram en in Nieuwsblad Maassluis. Het voorwerp wordt ook direct verwijderd en gepubliceerd op Facebook, Instagram en in Nieuwsblad Maassluis als de eigenaar onbereikbaar is (geen adresgegevens of andere contactgegevens bekend).
Stap 2
Als de overtreder geen gehoor geeft aan de waarschuwing of dat de overtreder niet in de gemeente Maassluis woont wordt er een voornemen tot last onder bestuursdwang toegestuurd aan de overtreder. Hiermee krijgt de overtreder een hersteltermijn en wordt de overtreder in de gelegenheid gesteld om een zienswijze in te dienen.
Stap 3
Als de overtreding niet ongedaan is gemaakt gedurende het hersteltermijn, dan past de gemeente bestuursdwang toe. Indien de eigenaar bekend is worden de kosten voor het uitvoeren van de last in rekening gebracht bij de overtreder. Indien de eigenaar niet bekend is komen de kosten voor de rekening van de gemeente.
In bijlage 1 wordt het stappenplan schematisch uiteengezet.
2.3. (Zeer) spoedeisende bestuursdwang
Indien het voorwerp een direct gevaar is voor het gebruik van de openbare ruimte, de verkeersveiligheid of de veiligheid van de burgers kan er gebruik gemaakt worden van spoedeisende bestuursdwang (artikel 5:31, eerste lid van de Awb) of zeer spoedeisende bestuursdwang (artikel 5:31, tweede lid van de Awb).
Bij spoedeisende bestuursdwang kan het bevoegd bestuursorgaan het besluit nemen om bestuursdwang toe te passen zonder een voorafgaande last. Bij zeer spoedeisende bestuursdwang kan het bevoegd bestuursorgaan bestuursdwang toepassen zonder een officieel besluit. Dit besluit dient wel zo spoedig mogelijk na het toepassen van bestuursdwang genomen en bekend gemaakt te worden.
Bij (zeer) spoedeisende bestuursdwang is het van belang om tijdig te handelen. Het is lastig te beargumenteren dat er sprake is van spoed als de gemeente zelf alle tijd neemt. Een situatie kan dan zo zijn spoedeisende karakter verliezen.
2.4. Criteria wrakken / camper
Hieronder worden diverse criteria omschreven waaraan diverse voorwerpen aan moeten voldoen om aangemerkt te worden als een wrak (dit betreft een uitwerking c.q. aanvulling van de begrippen als vermeld in de Algemene Plaatselijke Verordening). Daarnaast wordt omschreven waaraan een camper moet voldoen om niet aangemerkt te worden als voertuig voor recreatief gebruik.
Autowrak
Een motorvoertuig op meer dan twee wielen kan als wrak worden aangemerkt indien het rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en in een kennelijke verwaarloosde toestand verkeert.
Het motorvoertuig verkeert in rijtechnisch onvoldoende staat van onderhoud en in een kennelijke verwaarloosde toestand als het voertuig:
- a.
niet voldoet aan de wettelijke inrichtingseisen, genoemd in de wegenverkeerswetgeving, of aan de APK keuringseisen;
- b.
grote ongevalschade heeft;
- c.
op verschillende belangrijke plaatsen (b.v. chassis) is doorgeroest; of
- d.
ernstig is versleten;
en/of er sprake is van minimaal twee van de onderstaande omstandigheden:
- e.
demontage van essentiële motor- of carrosserieonderdelen;
- f.
(deels) loshangende beplating;
- g.
ernstige roestschade;
- h.
ontbrekende vloerdelen;
- i.
een (deels) gedemonteerd interieur;
- j.
loshangende bedrading;
en/of er tenminste twee van de onderstaande onderdelen ontbreken:
- k.
kenteken;
- l.
één of meerdere ruiten (of zijn vernield);
- m.
de koplamp(en) en/of achterlicht(en);
- n.
één of meerdere wielen en/of banden;
- o.
interieur (of vernield);
- p.
dashboard (of vernield);
- q.
één of meerdere portieren;
- r.
bumper;
- s.
één of twee zijspiegels.
Als autowrak wordt tevens aangemerkt een motorvoertuig:
- t.
dat door zijn aanwezigheid het aanzien van de openbare ruimte en/of milieu schaadt dan wel overlast en/of hinder veroorzaakt, en
- u.
waarvan uit feiten en omstandigheden is gebleken dat hij langer dan drie maanden niet meer gebruikt is, en
- v.
waarvan de eigenaar onbekend en/of niet traceerbaar is.
Tot slot wordt een motorvoertuig als wrak aangemerkt als:
- w.
de APK verlopen is.
Aanhangwagenwrak
Een aanhangwagen kan als wrak worden aangemerkt indien het rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud verkeert. De aanhangwagen verkeert in deze staat als:
- a.
het niet meer voor de oorspronkelijke staat is te gebruiken;
- b.
interieur is vernield (bij caravan e.d.);
en/of er tenminste twee van de onderstaande onderdelen ontbreken:
- c.
kenteken;
- d.
dissel/triangel;
- e.
één of meer wielen;
- f.
opbouw;
- g.
achterlichten.
Brom-/motorfiets- of scooterwrak
Een brom-/motorfiets of scooter kan als wrak worden aangemerkt indien het rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud verkeert. De brom-/motorfiets of scooter verkeert rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud als er tenminste twee van de onderstaande zichtbare onderdelen ontbreken:
- a.
stuur;
- b.
zadel/buddyseat;
- c.
één of meerdere wielen;
- d.
trappers/voetsteunen;
- e.
aandrijfmechanisme, waaronder motor;
- f.
benzinetank;
- g.
kenteken.
Fietswrak
Een fiets kan als wrak worden aangemerkt indien het rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud verkeert of niet meer voor het oorspronkelijke doel is te gebruiken. De fiets verkeert rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud als er tenminste twee van de onderstaande zichtbare onderdelen ontbreken:
- a.
stuur;
- b.
zadel;
- c.
één of meer wielen;
- d.
aandrijfmechanisme (trappers, ketting, tandwielen);
- e.
voorvork;
- f.
rem(men).
Bootwrak
Een boot kan als wrak worden aangemerkt indien de Wrakkenwet van toepassing is.
Camper
Een camper wordt gezien als een niet-regulier vervoermiddel en derhalve als een voertuig voor recreatief gebruik als het niet als dagelijks vervoer wordt gebruikt.
2.5. Bewaren, vernietigen en/of verkopen
Na het toepassen van bestuursdwang kunnen voorwerpen -m.u.v. brom-/motorfietsen of scooters die worden opgeslagen in het pand aan de Keucheniusstraat 2C te Maassluis- worden opgeslagen op het terrein aan de Vlaardingsedijk naast 14 te Maassluis (betreft gemeenteopslag Stadsbedrijf; de exacte locatie is aangegeven op www.maassluis.nl). Voor voorwerpen waar op dit terrein geen ruimte is of die niet door de gemeente verwijderd kunnen worden, wordt een particulier bedrijf ingeschakeld voor het verwijderen en het bewaren van het voorwerp.
Dit bedrijf kan na een door de gemeente gegeven opdracht het voorwerp verwijderen en opslaan. Dit in afwachting van een eventuele procedure met daaraan gekoppelde termijnen van bewaring. Daarna kan het bedrijf na machtiging de verkoop of vernietiging van een voorwerp op zich nemen.
Verwijderde voorwerpen worden door de gemeente of het gespecialiseerd bedrijf gedurende een vastgestelde tijd bewaard, te weten:
- •
bij wrakken minimaal twee weken na publicatie op Facebook, Instagram en in Nieuwsblad Maassluis;
- •
bij waardevolle voertuigen minimaal dertien weken;
- •
bij overige voorwerpen minimaal dertien weken.
Van de termijnen kan worden afgeweken indien de kosten van de totale handhaving onevenredig hoog worden ten opzichte van de waarde van het voertuig of voorwerp met een minimum van twee weken na publicatie op Facebook, Instagram en in Nieuwsblad Maassluis.
2.6. Teruggave verwijderde voorwerpen
Verwijderde voorwerpen kunnen door de eigenaar worden opgeëist. Teruggave vindt plaats nadat de gemaakte kosten zijn voldaan. Deze kosten zijn vastgesteld en vermeld in het dossier. Hierbij zijn de handhavingskosten en wegsleepkosten vastgesteld. De bewaarkosten zijn vastgesteld per dag. De bewaarperiode vangt aan op de dag dat het voorwerp wordt verwijderd en eindigt op de dag dat het voertuig wordt opgehaald. Pas na betaling wordt de bewaarplaats bekend gemaakt.
Afgifte door het wegsleepbedrijf geschiedt volgens de door het desbetreffende bedrijf vastgestelde protocol.
2.7. Kosten verwijderen/opslag
Voor het wegslepen en bewaren van voorwerpen worden kosten in rekening gebracht bij de eigenaar van het voorwerp. De tarieven met betrekking tot het wegslepen en bewaren van voorwerpen zijn vermeld in de tarieventabel behorende bij de Legesverordening van de gemeente Maassluis.
Ondertekening
Vastgesteld d.d. 27-05-2025 door het college van burgemeester en wethouders van Maassluis
Bijlage 1 Schematische weergave stappenplan
*Publicatie op Facebook, Instagram en in Nieuwsblad Maassluis
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl