Reglement van Orde van de Adviescommissie omgevingskwaliteit Gemeente Nijkerk

Geldend van 05-06-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024

Intitulé

Reglement van Orde van de Adviescommissie omgevingskwaliteit Gemeente Nijkerk

De Adviescommissie omgevingskwaliteit Gemeente Nijkerk;

gelet op artikel 11.1 Verordening op de Adviescommissie omgevingskwaliteit Gemeente Nijkerk en artikel 17.9 van de Omgevingswet;

Besluit: vast te stellen het volgende reglement van orde:

Reglement van Orde van de Adviescommissie omgevingskwaliteit Gemeente Nijkerk

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Definities

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • -

    advies: het advies dat, conform de taken en werkzaamheden uit de verordening artikel 2, gegeven wordt met het oog op het bereiken en in stand houden van een goede omgevingskwaliteit;

  • -

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijkerk;

  • -

    commissie: de gemeentelijke adviescommissie als bedoeld in artikel 17.9 van de Omgevingswet, genaamd Adviescommissie omgevingskwaliteit.

  • -

    cultureel erfgoed: als bedoeld in artikel 1.1 van de Omgevingswet: monumenten, archeologische monumenten, stads- en dorpsgezichten, cultuurlandschappen en, voor zover dat voorwerp is of kan zijn van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties in het omgevingsplan, ander cultureel erfgoed als bedoeld in artikel 1.1 van de Erfgoedwet;

  • -

    goede omgevingskwaliteit: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1.3 van de wet en nader is gedefinieerd in de Omgevingsvisie Gemeente Nijkerk en in het omgevingsprogramma voor de omgevingskwaliteit;

  • -

    initiatiefnemer: de aanvrager van een vooroverleg of advies van de commissie;

  • -

    reglement: dit Reglement van Orde van de Adviescommissie omgevingskwaliteit Gemeente Nijkerk.

  • -

    verordening: Verordening op de Adviescommissie omgevingskwaliteit Gemeente Nijkerk;

  • -

    wet: de Omgevingswet;

Paragraaf 2. Werkwijze

Artikel 2. Werkwijze bij de advisering zoals genoemd in de verordening artikel 2

  • 1. De commissie regelt zelf haar wijze van werken, zulks met inachtneming van de bepalingen genoemd in de verordening en in het reglement.

  • 2. De commissie kan zich laten informeren door werkbezoeken op locatie, zowel zelfstandig als op initiatief van gemeente, betrokkenen of belanghebbenden. Van deze werkbezoeken wordt geen inhoudelijke verslaglegging gedaan, werkbezoeken worden als mededeling opgenomen in agenda en notulen.

  • 3. De commissie ontvangt van de initiatiefnemer voorafgaand aan de vergadering schriftelijk de benodigde stukken.

Artikel 3. Werkwijze bij voeren van vooroverleg ten behoeve van adviezen zoals benoemd in de verordening artikel 2

  • 1. De commissie voert vooroverleg op verzoek van de gemeente, een initiatiefnemer of de commissie zelf;

  • 2. Van vooroverleg wordt een beknopt verslag gemaakt met daarin de gemaakte afspraken;

  • 3. De commissie bepaalt de benodigde aanwezigheid van commissieleden bij het vooroverleg en is daarbij niet gebonden aan het vastgestelde quorum voor adviezen.

Artikel 4. Afdoening onder verantwoordelijkheid van de commissie door een subcommissie

  • 1. De commissie kan uit haar midden een subcommissie of subcommissies aanwijzen om namens haar te adviseren of overleg te voeren.

  • 2. De subcommissie regelt zelf haar wijze van werken, zulks met inachtneming van de bepalingen genoemd in de verordening en in dit reglement.

  • 3. De commissie heeft als vaste subcommissie de zogenoemde ‘mandaatcommissie’. Deze subcommissie behandelt vergunningsaanvragen die beoordeeld moeten worden op welstand en/of cultuurhistorie.

  • 4. De mandaatcommissie verwijst aanvragen in ieder geval door naar de commissie als deze controversieel zijn, afwijken van een bestemmingsplan of visie, adviezen, beeldbepalend zijn binnen de vijf parels van de Gemeente Nijkerk of als de leden van de commissie dit op basis van de agenda van de mandaatcommissie vragen.

  • 5. De commissie kan bij ‘ja, mits’ adviezen de beoordeling van de gewenste aanpassing delegeren aan de mandaatcommissie. Dit wordt in de notulen vastgelegd.

  • 6. De mandaatcommissie komt eens per twee weken bij elkaar. De agenda van de mandaatcommissie wordt voorafgaand aan de vergadering van de mandaatcommissie verzonden naar de commissie. De notulen van de mandaatcommissie worden na de vergadering verzonden naar de commissie.

Artikel 5. Wijze van openbaarmaking en vaststelling van de agenda

  • 1. Via de website van de gemeente worden het tijdstip en de plaats van de vergadering en de agenda openbaar gemaakt. De aankondiging wordt uiterlijk één week voor de vergadering geplaatst.

Artikel 6. Het vereiste quorum voor een besluitvormende vergadering, de vergaderorde en orde van de beraadslaging

  • 1. Conform de verordening, bepaalt de commissie dat over de uit te brengen adviezen niet wordt besloten dan in aanwezigheid van tenminste vijf leden. In aanvulling op de verordening, bepaalt de commissie dat over een advies en over een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, niet wordt besloten dan in aanwezigheid van alle commissieleden met deskundigheid op het gebied van de monumentenzorg.

  • 2. Over omgevingsplanactiviteiten die betrekking hebben op cultureel erfgoed worden alleen adviezen verstrekt indien er minimaal een commissielid met monumentendeskundigheid in de vergadering aanwezig is.

  • 3. De aanvrager van de omgevingsvergunning of zijn gemachtigde hebben spreekrecht en de mogelijkheid tot toelichting van de aanvraag ten overstaan van de commissie. Tijdens de beraadslagingen over het advies is er geen spreekrecht.

  • 4. De voorzitter vat na de planbespreking het advies en/of gemaakte afspraken samen.

Artikel 7. Notulering, dossiervorming en openbaarheid adviezen

  • 1. Van elke vergadering van de commissie of een subcommissie worden notulen opgesteld. De notulen van de openbare vergaderingen worden na goedkeuring gepubliceerd op de website.

  • 2. Uitgebrachte adviezen worden beargumenteerd en waar nodig onderbouwd vastgelegd in de notulen.

Paragraaf 3. Benoeming van leden, inwerkingtreding en citeertitel

Artikel 8. Voordracht van kandidaat-leden

  • 1. In geval van een vacature wordt door de commissie een sollicitatieprocedure gestart. De commissie draagt kandidaten ter benoeming voor aan het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit reglement van orde treedt de dag na bekendmaking in werking en met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2024.

  • 2. Dit reglement van orde wordt aangehaald als: Reglement van orde van de Adviescommissie omgevingskwaliteit Gemeente Nijkerk.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de commissievergadering van 19 februari 2025.

De voorzitter,

Hilbrand Rozema