Regeling vervalt per 31-12-2026

Subsidieregeling voor Primaire Voorzieningen gemeente Olst-Wijhe 2026

Geldend van 05-06-2025 t/m 30-12-2026

Intitulé

Subsidieregeling voor Primaire Voorzieningen gemeente Olst-Wijhe 2026

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Olst-Wijhe;

overwegende dat het gemeentebestuur het belang van Primaire Voorzieningen voor de gemeenschap van Olst-Wijhe erkent en verantwoordelijkheid op zich neemt als gevolg van een wettelijke taak van de gemeente en/of het belang van instandhouding hiervan. De volgende stichtingen zijn aangemerkt als Primaire Voorzieningen:

  • 1.

    Stichting Openbare Bibliotheek Salland

  • 2.

    Ut Huus (rechtspersoon Stichting Kulturhus Olst-Wijhe)

  • 3.

    Stichting Evenmens

  • 4.

    Stichting Vriendendiensten Deventer

  • 5.

    MEE Samen

  • 6.

    Vizier Antidiscriminatievoorziening

  • 7.

    Adviesraad Samenleving

gelet op de Algemene subsidieverordening gemeente Olst-Wijhe 2024;

besluit vast te stellen de Subsidieregeling voor Primaire Voorzieningen gemeente Olst-Wijhe 2026:

Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Olst-Wijhe 2024;

  • -

    Awb; Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Olst-Wijhe;

  • -

    Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van een bepaalde met name genoemde subsidie die op basis van een verordening wordt verstrekt (artikel 4:22 van de Awb);

  • -

    Primaire Voorzieningen: Primaire Voorzieningen zijn voorzieningen die van belang zijn voor de gemeenschap van Olst-Wijhe en waarvoor onze gemeente zich primair verantwoordelijk voelt voor de instandhouding van die voorzieningen en die voorzieningen voor de instandhouding daarvan grotendeels afhankelijk zijn van de gemeente. Het gaat dan vaak om een wettelijke taak van de gemeente om deze in stand te houden of de aanwezigheid daarvan is van essentieel belang voor behalen van doelstellingen uit het gemeentelijk beleid in het sociaal domein;

  • -

    Structurele subsidie: subsidie die van jaar tot jaar wordt toegekend ten behoeve van steeds terugkerende activiteiten in de gemeente Olst-Wijhe. Het merendeel van de organisaties en/of instellingen ontvangen een structurele subsidie. In een uitvoeringsovereenkomst met deze organisatie worden afspraken gemaakt over prestaties die geleverd moeten worden tegen een van te voren vastgesteld bedrag.

  • -

    Incidentele subsidie: subsidie om activiteiten van eenmalige, incidentele aard uit te voeren;

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in deze subsidieregeling bedoelde activiteiten.

Artikel 2a. Aanvraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 7, eerste lid, van de ASV, ingediend uiterlijk 1 juli voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft.

Artikel 2b. Verantwoordingstermijn

Een aanvraag tot vaststelling van een subsidie wordt ingediend uiterlijk 1 juli na afloop van het jaar waarop de verantwoording betrekking heeft.

Artikel 3. Indexering

Als aanvulling op artikel 5a van de Algemene subsidieverordening gemeente Olst-Wijhe 2024 wordt bij indexering van de subsidiebedragen voor Primaire Voorzieningen onderscheid gemaakt in structurele subsidies en incidentele subsidies (subsidies met een looptijd van maximaal vier jaar).

Artikel 3a. Structurele subsidies Primaire Voorzieningen

Voor de indexering van de structurele subsidies wordt, in afwijking van artikel 5a van de Algemene subsidieverordening gemeente Olst-Wijhe 2024, een onderverdeling gemaakt in personele kosten en materiële kosten.

Personele kosten

Voor de indexering van de personele kostencomponent in de subsidies hanteren wij de OVA-index (Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling). Als bron hanteren wij bij de voorlopige subsidieverlening het meest actuele percentage zoals door de Nederlandse Zorgautoriteiten (NZa) worden gepubliceerd voor het onderdeel prijsindexcijfer voor personele kosten.

Als het definitieve percentage hiervan afwijkt, dan wordt bij de vaststelling van de subsidie de te hanteren index bijgesteld op basis van het definitieve percentage.

Voorlopige OVA-index 2026

De voorlopige OVA-index voor 2026 is vastgesteld op 4,24%.

Voor het berekenen van het aandeel personele kosten in de subsidie geldt de volgende formule voor 2026:

  • Aandeel personele kosten in % van totale begroting van het jaar 2026 zoals die door het bestuur is vastgesteld.

  • Dit percentage wordt vervolgens toegepast op het voorlopige subsidiebedrag jaar 2025.

  • Het aldus verkregen bedrag wordt vervolgens vermenigvuldigd met 1,0424.

  • Bij de vaststelling van de subsidie (na het indienen van de verantwoording) volgt verrekening op basis van de definitieve OVA-index.

Materiële kosten

Voor de indexering van de materiële kostencomponent in de subsidies hanteren wij:

  • a.

    Een vast percentage van 2% als het aandeel materiële kosten in de subsidie niet hoger is dan € 50.000;

  • b.

    Het CPI-index (Consumenten Prijs Index). Als bron hanteren wij de cijfers zoals door het Centraal Planbureau (CPB) worden gepubliceerd, in de kerngegevenstabel onder het kopje “Prijzen, lonen, koopkracht en armoede” en dan specifiek ”Inflatie, nationale consumentenprijsindex (cpi, %). In eerste instantie wordt uitgegaan van het voorlopige percentage.

Voorlopige CPI-index (Consumenten Prijs Index) over 2026

Voor 2026 wordt voor de CPI-index uitgegaan van een voorlopig percentage van 2,6%; op basis van de publicatie van maart 2025 van het CPB.

Uitzondering

Bovenstaande indexeringsregels zijn van toepassing voor de structurele subsidies ten behoeve van de instellingen die behoren tot de Primaire voorzieningen; dit met uitzondering van Vizier antidiscriminatie- voorziening. Hier wordt de toevoeging aan de algemene uitkering als uitgangspunt genomen.

Artikel 3b. Incidentele subsidies Primaire Voorzieningen

Vanwege het incidentele karakter van de subsidie wordt de nullijn gehanteerd m.b.t. indexering.

Hoofdstuk 2: Primaire Voorzieningen

De volgende organisaties behoren tot de Primaire Voorzieningen:

  • I.

    Stichting Openbare Bibliotheek Salland

  • II.

    Ut Huus (rechtspersoon Stichting Kulturhus Olst-Wijhe)

  • III.

    Stichting Evenmens

  • IV.

    Stichting Vriendendiensten Deventer

  • V.

    MEE Samen

  • VI.

    Vizier antidiscriminatievoorziening

  • VII.

    Adviesraad Samenleving

I. Stichting Openbare Bibliotheek Salland

Artikel 4. Doelstelling subsidie

Het openbaar bibliotheekwerk wordt beschouwd als een onafhankelijk en laagdrempelige toegangspoort tot informatie, cultuur en educatie en is een belangrijk ontmoetingspunt in de samenleving. De informatiebehoeften van de klanten bepalen mede het aanbod van media en informatie in de bibliotheek. De bibliotheek maakt informatie toegankelijk, bevordert het gebruik daarvan en richt zich daarbij op een aantal specifieke doelgroepen. De Bibliotheek Salland draagt met deze subsidie bij aan één of meerdere van de vastgestelde Thema’s en Impactmeters uit het ontwerp Uitvoeringsprogramma Sociale Toekomstvisie op basis van het Model voor het Dagelijks Leven (MDL). Welke specifieke Thema’s en Impactmeters dit voor de Openbare Bibliotheek Salland zijn, wordt vastgesteld in de budgetovereenkomst 2026.

Artikel 5. Subsidiabele activiteiten

Het leveren van producten en prestaties die het Uitvoeringsprogramma Sociale Toekomstvisie concretiseren, met toepassing van kwaliteitscriteria. Deze activiteiten dragen ieder bij aan één van de vastgestelde Thema’s en Impactmeters uit het Ontwerp Uitvoeringsprogramma Sociale Toekomstvisie op basis van het Model voor het Dagelijks Leven (MDL). Dit wordt vastgesteld in de budgetovereenkomst waarin afspraken worden gemaakt over een jaarplan en verantwoording.

Artikel 6. Subsidiebudget 2026

Voorlopig subsidiebedrag 2026 € 579.978,-.

Het voorlopige bedrag voor 2026 is als volgt opgebouwd:

Activiteit/ onderdeel

Subsidie 2026

Subsidie 2026 structureel

Subsidie 2026 incidenteel

Basissubsidie

€ 443.117

€ 443.117

 

Huisvestingssubsidie nieuwe locatie servicepunt Wijhe

€ 58.390

€ 58.390

 

Taalpunt

€ 25.104

€ 25.104

 

VVE

€ 8.895

€ 8.895

 

Gezinsaanpak

€ 26.600

 

€ 26.600*

Subsidie IDO

€ 17.872

 

€ 17.872**

Totaal bibliotheek

€ 579.978

€ 535.506

€ 44.472

De bedragen zijn gebaseerd op het voorlopige bijgestelde subsidiebedrag 2025, de voorlopige indexeringspercentages 2026 en de begroting 2025 van de stichting. Bij het opstellen van de subsidiebeschikking 2026 gaan we uit van het definitief bijgestelde subsidiebedrag 2025, de dan bekende indexeringspercentages 2026 en de begroting 2026 van de stichting.

Artikel 7. Subsidiemethodiek

Betreft structurele subsidie. Met de stichting wordt in een budgetovereenkomst afspraken gemaakt over te leveren prestaties en activiteiten. Het subsidiebedrag wordt in eerste instantie voorlopig vastgesteld. De subsidie wordt na afloop van het jaar definitief vastgesteld op basis van het inhoudelijk jaarverslag waarin wordt ingegaan op de daadwerkelijk gerealiseerde prestaties en activiteiten en de door de accountant akkoord bevonden jaarrekening.

Bijzonderheden

  • -

    *Subsidie Gezinsaanpak; gemeente ontvangt middelen hiervoor via SPUK van het Rijk (Onderwijsachterstandenbeleid, OAB). Genoemde bedrag betreft het bedrag uit 2025, 2026 is nog niet bekend.

  • -

    **Subsidie Informatiepunt Digitale Overheid; gemeente ontvangt middelen hiervoor via SPUK van het Rijk en betaalt deze één op één door aan bibliotheek. Genoemde bedrag betreft SPUK-uitkering 2025, 2026 is nog niet bekend.

  • -

    Per 2026 is er een wettelijke zorgplicht waarbij gemeenten en provincie moeten zorgen voor voldoende en volwaardige bibliotheken. De bekostiging van deze zorgplicht verloopt via het gemeentefonds. In de loop van 2025 wordt hiervoor een plan voor Olst-Wijhe opgesteld en ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.

II. Ut Huus (rechtspersoon Stichting Kulturhus Olst-Wijhe)

Artikel 8. Doelstelling subsidie

Versterken van het welzijn en gezondheid van de inwoners van Olst-Wijhe door het op maat benutten van hun talenten. Ut Huus draagt met deze subsidie bij aan één of meerdere van de vastgestelde Thema’s en Impactmeters uit het ontwerp Uitvoeringsprogramma Sociale Toekomstvisie op basis van het Model voor het Dagelijks Leven (MDL). Welke specifieke Thema’s en Impactmeters dit voor Ut Huus zijn, wordt vastgesteld in de budgetovereenkomst 2026.

Artikel 9. Subsidiabele activiteiten

Het leveren van producten en prestaties die het Uitvoeringsprogramma Sociale Toekomstvisie concretiseren, met toepassing van kwaliteitscriteria. Deze activiteiten dragen ieder bij aan één van de vastgestelde Thema’s en Impactmeters uit het Ontwerp Uitvoeringsprogramma Sociale Toekomstvisie op basis van het Model voor het Dagelijks Leven (MDL). Dit wordt vastgesteld in de budgetovereenkomst waarin afspraken worden gemaakt over een jaarplan en verantwoording.

Artikel 10. Subsidiebudget 2026

Voorlopig subsidiebedrag 2026 € 2.058.883,-.

Het voorlopige bedrag voor 2026 is als volgt opgebouwd:

Subsidie ut Huus 2026

2026

 

Structureel

Incidenteel

Totaal 2026

Ondersteuning inwoners Olst-Wijhe

€ 1.111.496

€ 20.500

€ 1.131.996

Maatschappelijk vastgoed

€ 926.887

 

€ 926.887

Totaal ut Huus

€ 2.038.383

€ 20.500

€ 2.058.883

De bedragen zijn gebaseerd op het voorlopig bijgestelde subsidiebedrag 2025, de voorlopige indexeringspercentages 2026 en de begroting 2025 van de stichting. Bij het opstellen van de subsidiebeschikking 2026 gaan we uit van het definitief bijgestelde subsidiebedrag 2025, de dan bekende indexeringspercentages 2026 en de begroting 2026 van de stichting.

Artikel 11. Subsidiemethodiek

Betreft structurele subsidie. Met de stichting wordt in een budgetovereenkomst afspraken gemaakt over te leveren prestaties en activiteiten. Het subsidiebedrag wordt in eerste instantie voorlopig vastgesteld. De subsidie wordt na afloop van het jaar definitief vastgesteld op basis van het inhoudelijk jaarverslag waarin wordt ingegaan op de daadwerkelijk gerealiseerde prestaties en activiteiten en de door de accountant akkoord bevonden jaarrekening.

Bijzonderheden

  • 1.

    Stichting Kulturhus Olst-Wijhe heeft als werknaam ut Huus.

  • 2.

    Ut Huus is vanaf 1 januari 2025 ook verantwoordelijk voor de uitvoering van het jeugd- en jongerenwerk, algemeen maatschappelijk werk, schoolmaatschappelijk werk en het project Financiën de Baas.

  • 3.

    De inzet van de combinatiefunctionarissen sport, cultuur en onderwijs en het uitvoeringsbudget Sport- en beweegakkoord worden gefinancierd uit de SPUK-middelen die gekoppeld zijn aan de uitvoering van het plan van aanpak GALA (gezond en actief leven akkoord). Verantwoording van deze middelen kan meegenomen worden in de jaarlijkse verantwoording die uiterlijk 1 juli 2027 wordt ingediend. Indien nodig wordt er vanuit de gemeente tussentijds specifieke informatie opgevraagd ten behoeve van de landelijke monitor die de gemeente jaarlijks moet invullen.

    (Dit betreft een bedrag van € 148.003,- voor 2026 (structureel) en € 12.914,- (incidenteel) voor het uitvoeringsbudget Sport- en Beweegakkoord. Het incidentele bedrag wordt niet geïndexeerd.)

  • 4.

    De cultuurmakelaar wordt gefinancierd uit provinciale middelen. Hiervoor gelden specifieke regels als het gaat om de verantwoording aan het rijk en de provincie. Om die reden zullen we ook andere termijnen en voorwaarden stellen dan opgenomen zijn in onze Algemene subsidieverordening gemeente Olst-Wijhe 2024. Dit nemen we apart op in de beschikking.

    (Dit betreft de incidentele middelen van € 7.586,-. Omdat dit projectgelden betreft wordt dit bedrag niet geïndexeerd.)

  • 5.

    Het project Financiën de Baas wordt gefinancierd vanuit de POK-middelen en loopt vooralsnog tot en met 2029. (Dit betreft een bedrag van € 40.638,- voor 2026 en wordt jaarlijks geïndexeerd.)

III. Stichting Evenmens

Artikel 12. Doelstelling subsidie

Het bieden van ondersteuning aan mantelzorgers. Stichting Evenmens draagt met deze subsidie bij aan één of meerdere van de vastgestelde Thema’s en Impactmeters uit het ontwerp Uitvoeringsprogramma Sociale Toekomstvisie op basis van het Model voor het Dagelijks Leven (MDL). Welke specifieke Thema’s en Impactmeters dit voor Stichting Evenmens zijn, wordt vastgesteld in de budgetbeschikking 2026.

Artikel 13. Subsidiabele activiteiten

Het leveren van producten en prestaties ter ondersteuning van mantelzorgers (bijvoorbeeld door het bieden van respijtzorg). Deze activiteiten dragen ieder bij aan één van de vastgestelde Thema’s en Impactmeters uit het Ontwerp Uitvoeringsprogramma Sociale Toekomstvisie op basis van het Model voor het Dagelijks Leven (MDL). Dit wordt vastgesteld in de budgetbeschikking waarin afspraken worden gemaakt over een jaarplan en verantwoording.

Artikel 14. Subsidiebudget 2026

Voorlopig basis subsidiebedrag 2026 € 89.059,-.

Het bedrag is gebaseerd op het voorlopig bijgestelde subsidiebedrag 2025, de voorlopige indexeringspercentages 2026 en de begroting 2025 van de stichting. Bij het opstellen van de subsidiebeschikking 2026 gaan we uit van het definitief bijgestelde subsidiebedrag 2025, de dan bekende indexeringspercentages 2026 en de begroting 2026 van de stichting.

Artikel 15. Subsidiemethodiek

Betreft structurele subsidie. In de beschikking worden de te leveren prestaties en activiteiten beschreven. Het subsidiebedrag wordt in eerste instantie voorlopig vastgesteld. De subsidie wordt na afloop van het jaar definitief vastgesteld op basis van het inhoudelijk jaarverslag waarin wordt ingegaan op de daadwerkelijk gerealiseerde prestaties en activiteiten en de door de accountant akkoord bevonden jaarrekening.

IV. Stichting Vriendendiensten Deventer

Artikel 16. Doelstelling subsidie

Het vergroten van sociale netwerken en zelfredzaamheid van mensen die psychische en psychiatrische problematiek in een isolement dreigen te raken. Stichting Vriendendiensten Deventer draagt met deze subsidie bij aan één of meerdere van de vastgestelde Thema’s en Impactmeters uit het ontwerp Uitvoeringsprogramma Sociale Toekomstvisie op basis van het Model voor het Dagelijks Leven (MDL). Welke specifieke Thema’s en Impactmeters dit voor Vriendendiensten zijn, wordt vastgesteld in de budgetbeschikking 2026.

Artikel 17. Subsidiabele activiteiten

Maatjesactiviteiten en Onafhankelijke GGZ clientondersteuning. Deze activiteiten dragen ieder bij aan één van de vastgestelde Thema’s en Impactmeters uit het Ontwerp Uitvoeringsprogramma Sociale Toekomstvisie op basis van het Model voor het Dagelijks Leven (MDL). Dit wordt vastgesteld in de budgetbeschikking waarin afspraken worden gemaakt over een jaarplan en verantwoording.

Artikel 18. Subsidiebudget 2026

Voorlopig subsidiebedrag 2026 € 33.726,-.

Het voorlopige bedrag voor 2026 is als volgt opgebouwd:

Subsidie Vriendendiensten 2025

2026

 

Structureel

Incidenteel

Totaal 2026

Maatjesactiviteiten (6 uur per week)

€ 18.188

 

€ 18.188

Onafhankelijke GGZ-clientondersteuning (6 uur per week)

€ 15.538

 

€ 15.538

Zelfregiecentrum

 

Nog niet bekend

Nog niet bekend

Totaal Vriendendiensten

€ 33.726

 

€ 33.726

De bedragen zijn gebaseerd op het voorlopig bijgestelde subsidiebedrag 2025, de voorlopige indexeringspercentages 2026 en de begroting 2025 van de stichting. Bij het opstellen van de subsidiebeschikking 2026 gaan we uit van het definitief bijgestelde subsidiebedrag 2025, de dan bekende indexeringspercentages 2026 en de begroting 2026 van de stichting.

Artikel 19. Subsidiemethodiek

Betreft structurele subsidie. In de beschikking worden de te leveren prestaties en activiteiten beschreven. Het subsidiebedrag wordt in eerste instantie voorlopig vastgesteld. De subsidie wordt na afloop van het jaar definitief vastgesteld op basis van het inhoudelijk jaarverslag waarin wordt ingegaan op de daadwerkelijk gerealiseerde prestaties en activiteiten en de door de accountant akkoord bevonden jaarrekening.

Bijzonderheden

  • 1.

    De pilot zelfregiecentrum eindigt in 2025. Binnenkort wordt een voorstel aan het college voorgelegd over voortzetting in 2026 en verder.

V. MEE Samen

Artikel 20. Doelstelling subsidie

Cliëntondersteuning; versterking van de positie, zelfredzaamheid, participatie en eigen regie van een inwoner met een ondersteunings- of zorgvraag (in overeenstemming met Wmo 2015). MEE Samen draagt met deze subsidie bij aan één of meerdere van de vastgestelde Thema’s en Impactmeters uit het ontwerp Uitvoeringsprogramma Sociale Toekomstvisie op basis van het Model voor het Dagelijks Leven (MDL). Welke specifieke Thema’s en Impactmeters dit voor MEE samen zijn, wordt vastgesteld in de budgetbeschikking 2026.

Artikel 21. Subsidiabele activiteiten

Op verzoek van een inwoner met een ondersteuningsvraag informatie en advies bieden, de inwoner wegwijs maken, steun bieden bij de voorbereiding van een (zorg)aanvraag of melding en kortdurende ondersteuning aan minder zelfredzame inwoners op alle leefgebieden. Deze activiteiten dragen ieder bij aan één van de vastgestelde Thema’s en Impactmeters uit het Ontwerp Uitvoeringsprogramma Sociale Toekomstvisie op basis van het Model voor het Dagelijks Leven (MDL). Dit wordt vastgesteld in de budgetbeschikking waarin afspraken worden gemaakt over een jaarplan en verantwoording.

Artikel 22. Subsidiebudget 2026

Voor de onafhankelijke clientondersteuning ontvangt MEE Samen voor 2026 een voorlopig bedrag van € 45.706,-.

Het bedrag is gebaseerd op het voorlopig bijgestelde subsidiebedrag 2025, de voorlopige indexeringspercentages 2026 en de begroting 2025 van de stichting. Bij het opstellen van de subsidiebeschikking 2026 gaan we uit van het definitief bijgestelde subsidiebedrag 2025, de dan bekende indexeringspercentages 2026 en de begroting 2026 van de stichting.

Artikel 23. Subsidiemethodiek

Betreft structurele subsidie. In de beschikking worden de leveren prestaties en activiteiten beschreven. Het subsidiebedrag wordt in eerste instantie voorlopig vastgesteld. De subsidie wordt na afloop van het jaar definitief vastgesteld op basis van het inhoudelijk jaarverslag waarin wordt ingegaan op de daadwerkelijk gerealiseerde prestaties en activiteiten en de door de accountant akkoord bevonden jaarrekening.

Bijzonderheden

Geen.

VI. Vizier Antidiscriminatievoorziening

Artikel 24. Doelstelling subsidie

Het inrichten van een antidiscriminatievoorziening voor de gemeente Olst-Wijhe. Vizier antidiscriminatievoorziening draagt met deze subsidie bij aan één of meerdere van de vastgestelde Thema’s en Impactmeters uit het ontwerp Uitvoeringsprogramma Sociale Toekomstvisie op basis van het Model voor het Dagelijks Leven (MDL). Welke specifieke Thema’s en Impactmeters dit voor Vizier antidiscriminatievoorziening zijn, wordt vastgesteld in de budgetbeschikking 2026.

Artikel 25. Subsidiabele activiteiten

  • 1. Toegangsfunctie van de antidiscriminatievoorziening

  • 2. Onafhankelijke bijstand

  • 3. Registratie van klachten

  • 4. Monitoring van discriminatieklachten

De activiteiten worden op een toegankelijke wijze aangeboden. Dat betekent dat één of meer plaatsen waar de activiteiten aangeboden worden, voor alle inwoners van de gemeente redelijkerwijs toegankelijk en bereikbaar moeten zijn.

Deze activiteiten dragen ieder bij aan één van de vastgestelde Thema’s en Impactmeters uit het Ontwerp Uitvoeringsprogramma Sociale Toekomstvisie op basis van het Model voor het Dagelijks Leven (MDL). Dit wordt vastgesteld in de budgetbeschikking waarin afspraken worden gemaakt over een jaarplan en verantwoording.

Artikel 26. Subsidiebudget 2026

Voorlopig subsidiebedrag 2026 € 17.294,-. Dit bedrag is gebaseerd op een bedrag per inwoner van € 0,91 en 19.004 inwoners (peildatum 1 januari 2025).

Artikel 27. Subsidiemethodiek

Betreft structurele subsidie. In de beschikking worden de leveren prestaties en activiteiten beschreven. Het subsidiebedrag wordt in eerste instantie voorlopig vastgesteld. De subsidie wordt na afloop van het jaar definitief vastgesteld op basis van het inhoudelijk jaarverslag waarin wordt ingegaan op de daadwerkelijk gerealiseerde prestaties en activiteiten en de door de accountant akkoord bevonden jaarrekening.

Bijzonderheden

  • 1.

    Op grond van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen (Wga) is in 2009 en in 2021 in totaal € 12,9 mln. aan de algemene uitkering van gemeenten toegevoegd om een meldpunt discriminatie in te stellen. Met de toevoeging in 2021 was er voor Olst-Wijhe € 0,77 per inwoner inclusief een bedrag van € 0,14 voor preventieactiviteiten. Tot en met 2024 is een lager bedrag per inwoner uitgekeerd (€ 0,47). In 2025 is een bedrag van 0,91 toegekend omdat abusievelijk ervan uit is gegaan dat de bijdrage van het Rijk inclusief preventieactiviteiten optelde tot € 0,91. Inmiddels heeft het Rijk aangekondigd dat via de meicirculaire de Rijksbijdrage inderdaad wordt verhoogd naar € 0,91. Indien dit het geval is, gaan we de Rijksbijdrage onverkort doorsluizen naar Vizier, anders wordt de bijdrage voor 2026 vastgesteld op € 0,77 per inwoner. Overigens is er een stelselwijziging in voorbereiding waarbij de financiering van deze antidiscriminatievoorziening een verantwoordelijkheid wordt van het Rijk. Onduidelijk is wanneer deze in zal gaan.

  • 2.

    In afwijking van de ASV verstrekt Vizier jaarlijks voor 1 februari een overzicht van het aantal geregistreerde klachten ten behoeve van verantwoording aan het ministerie. Deze registratie wordt onderverdeeld in:

    • a.

      Grond of gronden van onderscheid en discriminatie;

    • b.

      Maatschappelijk terrein;

    • c.

      Aard van de klacht;

    • d.

      Plaats van het voorval;

    • e.

      Wijze van behandeling.

VII. Adviesraad Samenleving

Artikel 28. Doelstelling subsidie

De inwoners, waaronder cliënten en/of hun vertegenwoordigers, actief betrekken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid voor het sociaal domein. De Adviesraad Samenleving draagt met deze subsidie bij aan één of meerdere van de vastgestelde Thema’s en Impactmeters uit het ontwerp Uitvoeringsprogramma Sociale Toekomstvisie op basis van het Model voor het Dagelijks Leven (MDL). Welke specifieke Thema’s en Impactmeters dit voor de Adviesraad Samenleving zijn wordt vastgesteld in de budgetbeschikking 2026.

Artikel 29. Subsidiabele activiteiten

Het leveren van producten en activiteiten die de doelstelling van de adviesraad ondersteunen. Deze activiteiten dragen ieder bij aan één van de vastgestelde Thema’s en Impactmeters uit het Ontwerp Uitvoeringsprogramma Sociale Toekomstvisie op basis van het Model voor het Dagelijks Leven (MDL). Dit wordt vastgesteld in de budgetbeschikking waarin afspraken worden gemaakt over een jaarplan en verantwoording.

Artikel 30. Subsidiebudget 2026

Voorlopig subsidiebedrag 2026 € 12.485,-.

Bijzonderheden.

  • 1.

    De adviesraad Samenleving wordt vanaf 2025 aangemerkt als een Primaire Voorziening omdat de instandhouding hiervan een wettelijke taak is van de gemeente. De indexeringssystematiek voor Primaire Voorzieningen is derhalve van toepassing. De begroting van de adviesraad bestaat vrijwel volledig uit materiele kosten (indexering is dan een vast percentage van 2%).

  • 2.

    De secretaris van de adviesraad Samenleving is een betaalde functie. Maandelijks ontvangt de gemeente een factuur voor haar diensten (deze kosten zijn dus niet opgenomen in de begroting van de adviesraad). De overige leden van de adviesraad ontvangen een vrijwilligersvergoeding. Deze is wel opgenomen in de begroting van de adviesraad.

Hoofdstuk 3: Bevoorschotting en betaling in gedeelten

Artikel 31. Bevoorschottingssystematiek en uitbetaling

  • 1. In artikel 4:95 van de Awb is de bevoorschotting geregeld.

  • 2. Betaling kan op grond van artikel 4:53 van de Awb in gedeelten.

  • 3. De volgende categorieën zijn in dit kader te onderscheiden:

    • a.

      Subsidies < € 25.000

      Bij alle subsidies < € 25.000 wordt het totale subsidiebedrag binnen zes weken na verzenddatum van de subsidiebeschikking in één keer overgemaakt op de rekening van de subsidieontvanger;

    • b.

      Subsidies >= € 25.000

      Bij subsidies >= € 25.000 wordt bij subsidiebeschikking een voorschot verleend, dit voorschot wordt in vier gelijke termijnen uitbetaald, op 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober van het kalenderjaar.

  • 4. Bevoorschotting en uitbetaling wordt definitief bepaald door het college bij subsidiebeschikking.

Hoofdstuk 4: Slotbepalingen

Artikel 32. Slotbepalingen

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op de eerste dag na publicatie.

  • 2. Deze subsidieregeling vervalt op 31 december 2026.

  • 3. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling voor Primaire Voorzieningen gemeente Olst-Wijhe 2026.

Ondertekening