Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739988
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739988/1
Subsidieregeling investeringssubsidies voor verenigingen met een eigen accommodatie 2025
Geldend van 04-06-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025
Intitulé
Subsidieregeling investeringssubsidies voor verenigingen met een eigen accommodatie 2025Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beesel;
Overwegende dat zij van mening zijn dat het gewenst is verenigingen met een eigen accommodatie te ondersteunen.
- -
gelet op het bepaalde in artikel 3 van de Algemene Subsidie Verordening gemeente Beesel 2025;
b e s l u i t
- 1.
vast te stellen onderstaande Subsidieregeling investeringssubsidies voor verenigingen met een eigen accommodatie 2025.
- 2.
In te trekken: Subsidieregeling investeringssubsidies voor verenigingen, geldend vanaf 1 mei 2019 en laatsttelijk gewijzigd per 14 april 2022.
Artikel 1 begripsomschrijvingen
In deze regeling verstaan wij onder:
- a.
Algemene Subsidie Verordening (ASV): de Algemene subsidieverordening gemeente Beesel 2025
- b.
accommodatie: een gebouw of terrein in eigendom van de organisatie, dat noodzakelijk is om de (kern)activiteiten van de organisatie uit te voeren.
Artikel 2 activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Een investeringssubsidie verstrekken wij voor de volgende investeringen groter dan € 10.000:
- a.
uitbreiding en of renovatie van een accommodatie. (ver) nieuwbouw wanneer renovatie niet meer mogelijk is.
- b.
het toegankelijk maken van een accommodatie voor mensen met een beperking.
- c.
Aanschaf van materialen uitgezonderd muziekinstrumenten en kleding.
Artikel 3 doelgroep
Subsidie op grond van deze regeling verstrekken wij uitsluitend aan verenigingen uit de gemeente Beesel. Deze verenigingen zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Artikel 4: subsidieaanvraag: in te dienen stukken
Bij het indienen van de aanvraag moet de vereniging de volgende stukken overleggen:
- a.
een kostenspecificatie of -raming van de voorgenomen investering;
- b.
een plan tot financiering van de investering. De raming van de gevolgen voor de exploitatie, die uit de investering voortvloeien;
- c.
aan de hand van voornoemd plan dient de aanvrager duidelijk te maken dat meerdere subsidiënten (buiten de aanvrager en de gemeente) aan de financiering bijdragen. Stapeling met subsidies van andere subsidieverstrekkers is toegestaan.
- d.
meest recente jaarrekening en overzicht van bezittingen en schulden.
- e.
een inschrijving bij de Kamer van Koophandel voor zover de gemeente deze inschrijving niet bezit.
- f.
een actuele ledenlijst.
- g.
bij de aanvraag voor bouwwerkzaamheden moet een vereniging minimaal 3 offertes indienen. Als de vereniging geen drie offertes kan overleggen dan wenst het college een onafhankelijke toets door een door de gemeente te benoemen calculatiebureau. De kosten hiervan komen voor rekening van de aanvrager.
Artikel 5 subsidievoorwaarden
De aanvrager dient het volgende te tonen:
- a.
Er een noodzaak voor de investering aanwezig is.
- b.
De accommodatie bijdraagt aan een maatschappelijk doel;
- c.
Het subsidieverzoek past binnen het gemeentelijke (accommodatie) beleid:
- •
handhaven van maatschappelijke -accommodaties is geen doel op zich.
- •
accommodaties die door de gemeente ondersteund worden moeten multifunctioneel, duurzaam en toegankelijk voor meerdere groepen zijn.
- •
Bij nieuwe initiatieven zoeken we samen met de aanvrager naar mogelijkheden voor aansluiting bij bestaande initiatieven.
- •
We steunen initiatieven van onderop die aansluiten bij Blij in Beesel mits deze toekomstbestendig zijn.
- •
- d.
Het verzoek om investeringssubsidies beperkt blijft tot die primaire voorzieningen/accommodaties die direct verband houden met de doelstelling van de aanvrager.
- e.
De organisatie minimaal 100 leden heeft.
- f.
De laatste tien jaren het leden is aantal stabiel of gegroeid. Als het ledenaantal is afgenomen dient de organisatie te onderbouwen waarom de organisatie desondanks toekomstbestendig is. Deze onderbouwing nemen wij mee in onze afweging over het verstrekken van de subsidie.
- g.
De vereniging moet aantonen dat ze voldoende energie steekt in het verkrijgen van nieuwe leden. Dit is belangrijk om de vereniging ook naar de toekomst toe vitaal te houden.
- h.
De vereniging moet aantonen dat het voldoende inspanningen heeft verricht ten aanzien van onderhoud van de accommodatie en het aanleggen van bijbehorende financiële reserveringen.
- i.
Wij toetsen de aanvraag aan de uitgangspunten soberheid, doelmatigheid en functionaliteit.
- j.
De aanvraag moet voor start van de werkzaamheden worden ingediend. De aanvrager ontvangt binnen 13 weken een besluit. Wanneer de aanvrager de werkzaamheden start voor deze besluitvorming dan is het financiële risico van een negatief besluit voor de aanvrager.
Artikel 6 berekening van de subsidie
De subsidie bedraagt maximaal 1/3 van de goedgekeurde kosten inclusief btw met een maximum van € 100.000 per aanvraag. Bij de aanvraag toont de aanvrager aan op welke wijze en tot welk bedrag hij vanuit eigen, gemeentelijke en/of externe middelen de investering bekostigt.
Artikel 7 verdeling van het subsidieplafond
Het subsidieplafond staat jaarlijks opgenomen in de gemeentebegroting. Wij behandelen aanvragen op volgorde van binnenkomst. Wanneer de aanvrager volgens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.
Artikel 8: betaling en bevoorschotting
Gedurende het bouwtraject ontvangt de vereniging 75 % van het subsidiebedrag. Bij bouwwerkzaamheden hanteren wij betalingstermijnen die gelijk zijn aan de betalingstermijnen zoals die in de offerte van de aannemer staan opgenomen. De resterende 25 % van het subsidiebedrag ontvangt de vereniging na definitieve vaststelling van de subsidie. Bij de definitieve vaststelling zal de subsidie naar beneden worden bijgesteld als de kosten lager zijn dan de in de aanvraag geraamde kosten. De vereniging moet bij de vaststelling aantonen dat het heeft voldaan aan alle voorwaarden die gesteld zijn bij de subsidieverlening. Als de vereniging de werken niet conform afspraak realiseert, vorderen wij de subsidie terug.
Artikel 9 verplichtingen
-
1. Een investeringssubsidie voor een gebouw verstrekken wij onder de voorwaarde dat de vereniging een onderhoudsplanning maakt voor de accommodatie en jaarlijks voldoende middelen reserveert voor het benodigde onderhoud.
-
2. Bij alle verbouwingen/nieuwbouw dient de vereniging zoveel als mogelijk zorg te dragen voor toegankelijkheid voor mensen met een beperking.
Artikel 10 wijziging bestemming
-
1. Een wijziging van de bestemming van een accommodatie waarvoor een investeringssubsidie is verleend, vindt slechts plaats na onze voorafgaande toestemming.
-
2. Indien een subsidieontvanger in strijd handelt met het bepaalde in het eerste lid, kunnen we de investeringssubsidie geheel of gedeeltelijk terugvorderen.
Artikel 11 hardheidsclausule
Het college kan in individuele gevallen van een of meer bepalingen van deze regeling afwijken dan wel ze buiten toepassing laten voor zover toepassing leidt tot uitzonderlijk onbillijke of onredelijke gevolgen.
Artikel 12 slotbepaling
-
1. Deze regeling halen we aan als de “Subsidieregeling investeringssubsidies voor verenigingen met een eigen accommodatie 2025”;
-
2. De regeling treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2025.
-
3. De Subsidieregeling investeringssubsidies voor verenigingen, geldend vanaf 1 mei 2019 en laatstelijk gewijzigd per 14 april 2022, komt op de datum genoemd in lid 2 te vervallen.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Beesel in zijn vergadering van 20 mei 2025.
F.J.M. Nillesen,
secretaris
M.F.W. Derks,
burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl