Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739987
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739987/1
Regeling vervalt per 31-12-2025
Subsidieregeling compensatie energielasten gemeente Beesel
Geldend van 04-06-2025 t/m 30-12-2025 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025
Intitulé
Subsidieregeling compensatie energielasten gemeente BeeselHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beesel;
Gezien het voorstel van 20 mei 2025;
gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2022 (kaders subsidie energielasten);
gelet op het bepaalde in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op het bepaalde in artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Beesel 2025;
b e s l u i t
- 1.
vast te stellen subsidieregeling compensatie energielasten gemeente Beesel.
- 2.
In te trekken de subsidieregeling compensatie energielasten gemeente Beesel, vastgesteld op 14 maart 2023.
Artikel 1 Doelgroep
Voor deze regeling komen in aanmerking:
- a.
Stichtingen die eigenaar of exploitant zijn van een pand in de gemeente Beesel én waarmee de gemeente een subsidierelatie heeft of waaraan de gemeente een exploitatiebijdrage verstrekt.
- b.
Verenigingen die eigenaar of exploitant zijn van of gebruik maken van een accommodatie in de gemeente Beesel en die volgens hun statuten activiteiten uitvoeren die aansluiten bij de beleidsdoelen van de gemeente op het gebied van sport, cultuur, jeugd, ouderen of muziek. De verenigingen hebben een bestuur dat uit vrijwilligers bestaat. Ze handelen niet commercieel en hebben geen winstoogmerk.
- c.
Verenigingen of stichtingen die zich als hoofdtaak bezighouden met het uitbaten van winkels, religie, kinderopvang en/of onderwijs komen niet in aanmerking voor de regeling.
Artikel 2 Subsidievoorwaarden
- a.
De tegemoetkoming in de energiekosten heeft betrekking op een accommodatie die noodzakelijk is om maatschappelijke doeleinden vorm te geven.
- b.
De aanvrager toont aan dat er sprake is van gestegen energielasten als gevolg van stijgende energieprijzen.
- c.
De gestegen energielasten zijn niet al op een andere manier gecompenseerd.
Artikel 3 Subsidieplafond
De gemeente Beesel heeft voor deze regeling een bedrag van € 228.000 per jaar beschikbaar. Aanvragen worden geweigerd als het subsidieplafond is bereikt. Het college van burgemeester en wethouders behandelt de aanvragen op volgorde van ontvangst van de complete aanvragen.
Artikel 4 Aanvraag
De aanvrager overlegt bij de aanvraag de volgende stukken:
- a.
Een machtiging of afschrift van de statuten waaruit blijkt dat de aanvrager namens de vereniging of stichting een aanvraag mag indienen;
- b.
Een recent uittreksel uit de Kamer van Koophandel;
- c.
Een afschrift van het energiecontract van de jaren 2021, 2022 en 2023 of indien de aanvrager zelf geen energieaansluiting heeft, stukken waaruit blijkt dat de huurprijs gestegen is als gevolg van stijgende energielasten.
- d.
Een kopie van de laatste twee jaarnota’s energieverbruik met daarin de verbruiksgegevens van gas en elektriciteit, en de meest actuele gebruiksgegevens over de afgelopen maanden;
- e.
Indien het energiecontract gewijzigd is, toont de aanvrager aan dat dit gebeurde in verband met een aflopend contract of een opzegging door de energieleverancier.
- f.
Als de energiemaatschappij het contract heeft opengebroken dan toont de aanvrager aan dat hij stappen heeft gezet om dit tegen te gaan met bijvoorbeeld een afschrift waarin hij aantoont dat hij dit voorlegde aan de Geschillencommissie Energie of aan de rechter.
- g.
De aanvrager toont aan dat hij gewerkt heeft aan het besparen van energie. Indien de aanvrager hierin geen actie heeft ondernomen compenseren we de energielasten alleen als de aanvrager bereid is hiervoor binnen een jaar een plan van aanpak te maken en uit te voeren.
- h.
De aanvrager dient aan te tonen dat hij onvoldoende middelen heeft om de verhoogde energielasten te bekostigen. Hiervoor overlegt de aanvrager de meest actuele financiële jaarstukken en het overzicht van bezittingen en schulden. We kijken naar ontwikkelingen in het eigen vermogen, onderbouwing van reserves en voorzieningen, liquiditeiten, jaarplannen en winst en verliesrekening.
- i.
Het bankrekeningnummer van de vereniging of stichting.
Artikel 5 Berekening en bevoorschotting
- a.
We vergoeden 100 % van de stijging in de vorm van een voorschot voor de duur van een jaar.
- b.
We berekenen de stijging door de energielasten van de periode waarover een aanvraag wordt ingediend, met die van de 2 voorgaande jaren / het voorgaande jaar te vergelijken.
- c.
Bij de bepaling van de hoogte van de vergoeding houden we rekening met de gegevens die bij de aanvraag (zie artikel 4) zijn ingediend.
- d.
Alle gegevens worden per aanvraag geanalyseerd en beoordeeld.
Artikel 6 Vaststelling van de subsidie
- a.
De aanvrager vraagt, nadat hij de jaarafrekening van de energieleverancier heeft ontvangen, vaststelling van de subsidie aan binnen 12 weken.
- b.
Hierbij overlegt hij de jaarafrekening van de energieleverancier. Indien de aanvrager een plan van aanpak voor het terugdringen van energieverbruik inleverde bij de aanvraag overlegt hij een beschrijving van de uitvoering en de gerealiseerde besparingen.
- c.
De subsidie kan niet hoger worden vastgesteld als achteraf blijkt dat een hoger bedrag nodig was geweest.
Artikel 7 Slotbepalingen
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 8 Duur en inwerkingtreding
-
1. Deze regeling halen we aan als “subsidieregeling compensatie energielasten gemeente Beesel.”.
-
2. Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking, werkt terug tot 1 januari 2025 en eindigt op 31 december 2025.
-
3. De subsidieregeling compensatie energielasten gemeente Beesel, vastgesteld op 14 maart 2023, vervalt op de datum genoemd in lid 2..
Ondertekening
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beesel in zijn vergadering van 20 mei 2025.
F.J.M. Nillesen,
secretaris
M.F.W. Derks,
burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl