Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739947
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739947/1
Mandaatbesluit uitvoering inning eigen bijdrage ontheemden Oekraïne
Geldend van 05-06-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-04-2022
Intitulé
Mandaatbesluit uitvoering inning eigen bijdrage ontheemden OekraïneHet college van burgemeester en wethouders van Borger-Odoorn
Gelet op,
- -
de Tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne;
- -
artikel 2, tweede lid onder a, en artikel 6, eerste lid, aanhef en onder b, artikel 7, artikel 8, artikel 12 en 13 van de Regeling opvang ontheemden Oekraïne;
- -
artikel 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht,
Overwegende dat:
- •
De uitvoering van de taken rondom het leefgeld en de inning eigen bijdrage voor ontheemden Oekraïne wordt uitgevoerd door het college van burgemeester en wethouders (hierna: het college) in het kader van de opvang.
- •
De uitvoering van deze regeling veel ambtelijke capaciteit kost.
- •
De gemeente Borger-Odoorn over de uitvoering van taken op het gebied van de sociale zekerheid, met name inkomensvoorzieningen, met de gemeente Emmen heeft afgesproken dat de uitvoering daarvoor door de gemeente Emmen zal plaatsvinden. En dat de gemeenten overeen zijn gekomen de uitvoering van de taken over het leefgeld en het innen van de eigen bijdrage voor ontheemden uit Oekraïne op basis van de deelovereenkomst ‘Uitvoering Inkomensvoorzieningen Gemeenten Borger-Odoorn en Emmen’ ook worden uitgevoerd door de gemeente Emmen.
- •
Dat de bevoegdheden voor alle taken over het leefgeld en het innen van de eigen bijdrage voor ontheemden uit Oekraïne gemandateerd worden aan het college van de gemeente Emmen.
- •
Het college van de gemeente Emmen op 9 mei 2025 met het mandaatbesluit heeft ingestemd.
Besluit: Vast te stellen het Mandaatbesluit leefgeld en inning eigen bijdrage ontheemden Oekraïne.
Artikel 1: Mandaat
Mandaat te verlenen aan het college van de gemeente Emmen voor:
- -
het nemen van besluiten over de verstrekkingen als bedoeld in artikel 6, eerste lid onder b, van de RooO en artikel 7 van de RooO. Waarbij artikel 10 van de RooO in acht wordt genomen.
- -
het nemen van besluiten over het innen van de eigen bijdrage als bedoeld in artikel 8 van de RooO.
- -
het nemen van besluiten over de verstrekkingen als bedoeld in artikel 12 en 13 van de RooO.
Artikel 2: uitgezonderde beslissingen en handelingen
Van de mandaatverlening als bedoeld in artikel 1 zijn uitgesloten:
- 1.
Het nemen van een besluit op bezwaar gericht tegen een primair besluit als bedoeld in artikel 1.
- 2.
Besluiten en beslissingen die betrekking hebben op beleidsbevoegdheden van het college.
Artikel 3: Ondermandaat
Het college van de gemeente Borger-Odoorn verleent aan het college van de gemeente Emmen de in artikel 10:9 van de Awb verleende toestemming om de voor in artikel 1 bedoelde uitvoering ondermandaat te verlenen aan ondergeschikten.
Artikel 4: Instructies
Verder gelden ten aanzien van dit mandaatbesluit de volgende bepalingen:
- 1.
Bij afwezigheid van de (onder)mandaathouder wordt de bevoegdheid, indien noodzakelijk voor de voortgang van de werkzaamheden en gelet op de aard van de bevoegdheid, uitgeoefend door de medewerker die hem normaliter vervangt of kan vervangen.
- 2.
Het besluit moet passen binnen de wettelijke regels en beleidsregels van de gemeente Borger-Odoorn.
- 3.
de mandaathouder informeert periodiek het oorspronkelijke bevoegde bestuursorgaan over de genomen besluiten en de verrichte handelingen. Over de vorm en frequentie maakt de (onder)mandaathouder afspraken met het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan.
Artikel 5: Ondertekening
Een in mandaat genomen besluit wordt als volgt ondertekend:
Namens het college van burgemeester en wethouders van Borger-Odoorn,
Functie (onder)mandaathouder,
Handtekening
Naam (onder)mandaathouder
Artikel 6: Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 april 2022.
Ondertekening
Burgemeester en wethouders van Borger-Odoorn,
de secretaris,
E.W. Bennema
de burgemeester,
mr. J. Seton
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl