Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739913
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739913/1
Beleidsregel Parkeernormen Dongen 2025
Geldend van 30-05-2025 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel Parkeernormen Dongen 2025Intitulé
Beleidsregel Parkeernormen Dongen 2025
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Dongen;
gelezen het voorstel van 13 mei 2025 met nummer 2024-160069;
overwegende dat,
- 1.
de gemeenteraad van Dongen 'Parapluplan Parkeren Dongen' met identificatienummer NL.IMRO.0766.BP2020000062-VG01 heeft vastgesteld op 2 juli 2020;
- 2.
deze beleidsregel een leidraad vormt voor de verkeerskundige toetsing ten aanzien van autoparkeren en fietsparkeren voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen;
gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
en gelet op het 'Parapluplan Parkeren Dongen';
b e s l u i t
vast te stellen de volgende beleidsregel:
Beleidsregel Parkeernormen Dongen 2025
Inhoud
1. Inleiding
1.1 Waarom parkeernormen
1.2 Aanleiding
2. Parkeernormen
2.1 Stedelijkheidsgraad
2.2 Gebiedsindeling
2.3 Parkeernormen wonen
2.4 Parkeernormen werken
2.5 Parkeernormen overige functies
3. Toepassing
3.1 Dubbelgebruik van parkeerplaatsen
3.2 Sloop/nieuwbouw of functiewijziging
3.3 Parkeerplaatsen op eigen terrein
3.4 Parkeren niet op eigen terrein
3.5 Meer dan de parkeernorm
3.6 Minder dan de parkeernorm
3.6.1 Elders aanwezige parkeerruimte binnen acceptabele loopafstand
3.6.2 Beperkte uitbreiding
3.6.3 Bijzondere situaties
3.6.4 Bijzondere, nieuwe functies
3.7 Acceptabele loopafstanden
3.8 Vastleggen oplossing
Inwerkingtreding en overgangsregeling
Citeertitel
Ondertekening
Bijlage 1: kaart gebiedsindeling
1. Inleiding
1.1 Waarom parkeernormen
Om te garanderen dat er voldoende parkeerplaatsen worden gerealiseerd bij nieuwe (bouw)projecten, zijn parkeernomen in het leven geroepen. De parkeernormen geven duidelijkheid aan onder andere projectontwikkelaars, en er wordt voorkomen dat er in nieuwe situaties te weinig parkeerplaatsen worden gerealiseerd en/of parkeeroverlast ontstaat in bestaande centrum- en woongebieden. In alle (ontwikkel)omgevingssplan(nen) dient naar de parkeernota te worden verwezen. Daarmee wordt juridisch vastgelegd dat er een toetsing aan de parkeernota moet plaatsvinden bij nieuwe of gewijzigde functies. Parkeernormen zijn echter niet toepasbaar voor bestaande situaties: alleen in het kader van een (tijdelijk) omgevingsplan of de aanvraag van een (omgevings)vergunning kan getoetst worden aan de vigerende parkeerregeling.
1.2 Aanleiding
In Dongen geldt het parapluplan parkeren. Dit parapluplan is door de gemeenteraad vastgesteld op 2 juli 2020. Ten tijde van de vaststelling van het parapluplan gold CROW publicatie 381, In juli 2024 is een nieuwe CROW gepubliceerd, publicatie 744. In de CROW publicatie 744 gelden andere richtlijnen voor parkeren. Om ontwikkelingen aan de laatst geldende richtlijn te kunnen toetsen, wil het college van burgemeester en wethouders het beleid aanpassen aan de meest actuele richtlijnen.
2. Parkeernormen
De gemeente Dongen kiest voor de meest recente parkeerkencijfers van CROW (publicatie 744), voor de gemeentelijke parkeernormering. In dit hoofdstuk worden onderdelen en voorbeelden uit deze publicatie geïllustreerd.
2.1 Stedelijkheidsgraad
Bij de parkeerkencijfers van het CROW wordt onderscheid gemaakt naar ‘stedelijkheidsgraad’: naarmate een gemeente stedelijker is, kunnen lagere parkeernormen worden toegepast1. De stedelijkheidsgraad is door het CBS (http://stattline,cbs,nl) gedefinieerd op basis van de ‘omgevingsadressen dichtheid’ (het gemiddeld aantal andere adressen dat binnen een cirkel van één kilometer rondom elk adres te vinden is). De stedelijkheidsgraad van Dongen is klasse 3 ‘matig stedelijk’. De gemeente en de locatie binnen de gemeente zijn bepalend voor de keuze welke kencijfers toegepast moeten worden.
1 Een lage parkeernorm wil zeggen dat bij een nieuwe functie per (oppervlakte)eenheid een laag aantal parkeerplaatsen nodig is. Hoe hoger de parkeernorm, hoe meer parkeerplaatsen nodig zijn per (oppervlakte)eenheid.
2.2 Gebiedsindeling
Het CROW maakt onderscheid in vier verschillende zones:
• centrum;
• schil centrum;
• rest bebouwde kom;
• buitengebied.
In het centrum zijn de parkeerkencijfers van het CROW het laagst en naarmate men verder van het centrum komt, worden de parkeerkencijfers hoger. Daarvoor zijn twee belangrijke redenen:
- 1.
het centrumgebied is vanwege zijn (centrale) ligging en voorzieningen beter bereikbaar met andere vormen van vervoer dan de auto;
- 2.
in veel centra is sprake van gereguleerd parkeren (zoals betaald parkeren) waardoor het aantrekkelijker wordt om niet met de auto, maar bijvoorbeeld met de fiets naar het centrum te komen.
Ook in Dongen komen deze 4 verschillende zones voor. In bijlage 1 zijn de begrenzingen van de zones in de gemeente Dongen weergegeven en daarmee vastgelegd.
2.3 Parkeernormen wonen
De in tabel 2.2 genoemde range van normen is een samenvatting van de in de CROW‐publicatie 744 weergegeven parkeerkencijfers 2024. Het CROW hanteert voor woningen verschillende prijscategorieën. In de nieuwe CROW-normen zijn de parkeerkencijfers wonen gekoppeld aan het type woningen en indien relevant een oppervlakteklasse. Met de indeling op basis van vierkante meters bruto vloeroppervlak (bvo) is afgestapt van de indeling op basis van prijsklassen. Om een indeling te kunnen maken op basis van oppervlak is gekeken naar onderscheidende grenswaarden voor het gemiddelde landelijke autobezit.
In Dongen wordt uitgegaan van de maximale parkeernorm. Er is echter ruimte voor maatwerk. Aanpassen naar de gemiddelde of zelfs minimale parkeernorm is mogelijk, maar gebeurt alleen op basis van een, door de ontwikkelende partij aan te leveren, duidelijke en transparante onderbouwing en indien gewenst door middel van een aantoonbaar parkeeronderzoek.
Tabel 2.2: Parkeernormen wonen (inclusief bezoekers parkeren)
2.4 Parkeernormen werken
De in tabel 2.3 genoemde range van normen is een samenvatting van de in de CROW‐publicatie 744 weergegeven parkeerkencijfers 2024.
In Dongen wordt uitgegaan van de maximale parkeernorm. Er is echter ruimte voor maatwerk. Aanpassen naar de gemiddelde of zelfs minimale parkeernorm is mogelijk, maar gebeurt alleen op basis van een, door de ontwikkelende partij aan te leveren, duidelijke en transparante onderbouwing en indien gewenst door middel van een aantoonbaar parkeeronderzoek.
Tabel 2.3: Parkeernormen werken (incl, bezoekersparkeren)
2.5 Parkeernormen overige functies
Voor de parkeernormen van de overige functies worden de CROW-parkeerkencijfers toegepast voor matig stedelijk gebied. In Dongen wordt uitgegaan van de maximale parkeernorm. Er is echter ruimte voor maatwerk. Aanpassen naar de gemiddelde of zelfs minimale parkeernorm is mogelijk, maar gebeurt alleen op basis van een, door de ontwikkelende partij aan te leveren, duidelijke en transparante onderbouwing en indien gewenst door middel van een aantoonbaar parkeeronderzoek.
Tabel 2.4: Parkeernormen overige functies (inclusief bezoekersparkeren)
3. Toepassing
3.1 Dubbelgebruik van parkeerplaatsen
Met behulp van de parkeernormen wordt de parkeerbehoefte van een ontwikkeling berekend. Aan de hand van de soort, de omvang en de parkeernorm(en) van deze ontwikkeling wordt een benodigd aantal parkeerplaatsen berekend. Indien binnen de ontwikkeling verschillende functies worden gerealiseerd, is het mogelijk rekening te houden met dubbelgebruik van parkeerplaatsen, bijvoorbeeld overdag door werkers en ’s avonds door bewoners. Voorwaarde is wel dat de aanvrager in het bouwplan vastlegt dat de voor dubbelgebruik meegerekende parkeercapaciteit door alle gebruikers van het bouwplan gebruikt kan worden. Dat betekent dat exclusief voor functies gereserveerde parkeerplaatsen daarvan geen deel uitmaken. Dubbelgebruik wordt berekend volgens de methodiek van CROW-publicatie 744, juli 2024. Om de mogelijkheden voor dubbelgebruik te bepalen worden de aanwezigheidspercentages gehanteerd, die zijn in tabel 3.1 zijn vermeld.
Tabel 3.1: Aanwezigheidspercentages
3.2 Sloop/nieuwbouw of functiewijziging
Bij de berekening van het aantal benodigde parkeerplaatsen wordt rekening gehouden met de parkeervraag van de bestaande situatie. Dit betekent dat in het geval van sloop/nieuwbouw of functiewijziging eerst de parkeerbehoefte van bestaande (te vervallen) functies wordt bepaald met behulp van de parkeernormen en ‐indien van toepassing‐ aanwezigheidspercentages uit deze nota. Deze parkeerbehoefte mag vervolgens worden afgetrokken van de parkeerbehoefte in de nieuwe situatie. Dit geldt echter alléén als het gebouw de laatste vijf jaar nog legaal voor deze functie(s) gebruikt is. Als een gebouw of terrein meer dan vijf jaar ongebruikt is, moet de parkeerbehoefte van de bestaande functie op nihil worden gesteld.
3.3 Parkeerplaatsen op eigen terrein
Parkeerplaatsen op eigen terrein worden door de gemeente Dongen getoetst op maatvoering en toegankelijkheid. Parkeerplaatsen die te krap bemeten zijn of niet goed in‐ en/of uitgereden kunnen worden, tellen niet mee bij de beoordeling van de parkeersituatie.
Garages bij woningen worden in de praktijk vaak niet gebruikt voor het stallen van een auto, maar als bergruimte. Daarom wordt een parkeerplaats in een parkeergarage bij een woning alleen meegeteld als er vóór de garage een opstelplaats is van ten minste 5 m lengte.
In beginsel moeten parkeerplaatsen ieder afzonderlijk bereikbaar zijn. Dus twee parkeerplaatsen die achter elkaar liggen, tellen slechts als één parkeerplaats mee. Alleen bij woningen telt de tweede parkeerplaats nog voor de helft mee (dus twee parkeerplaatsen achter elkaar tellen samen als 1,5 parkeerplaatsen). Deze regels zijn samengevat in de volgende tabel.
Tabel 3.2: Berekeningsaantal parkeervoorzieningen bij woningen
3.4 Parkeren niet op eigen terrein
Bij nieuwbouw of functiewijziging is het uitgangspunt dat parkeren op eigen terrein moet worden opgelost. Dit betekent dat het parkeren op eigen terrein, of binnen de planontwikkeling van een gebied, moet plaatsvinden. Er zijn redenen denkbaar dat het onmogelijk of onwenselijk is om parkeerplaatsen op eigen terrein te realiseren. Dit is bijvoorbeeld het geval als:
• de ontwikkeling is gelegen in een voetgangersgebied;
• het fysiek onmogelijk is om parkeerplaatsen op eigen terrein te realiseren, bijvoorbeeld bij bestaande panden of bij rijtjeswoningen;
• het financieel niet haalbaar is om een parkeervoorziening op eigen terrein te realiseren.
In deze gevallen bekijkt de gemeente Dongen of het mogelijk is de benodigde extra parkeerplaatsen op acceptabele loopafstand (zie paragraaf 3.7) in de openbare ruimte te realiseren. De gemeente kan dan zorgdragen voor de realisatie van de parkeerplaatsen in de openbare ruimte, maar de kosten hiervan komen voor rekening van de ontwikkelende partij. (Onder strikte voorwaarden kan soms ook gebruik gemaakt worden van al bestaande parkeercapaciteit in de openbare ruimte, zie hiervoor paragraaf 3.6).
3.5 Meer dan de parkeernorm
De maximale parkeernormen die in deze nota zijn opgenomen zijn de normen die aanwezig moeten zijn. Dat betekent dat in het in beginsel toegestaan is om méér parkeerplaatsen te realiseren. Het aanleggen van een overschot aan parkeerplaatsen kan echter wel tot gevolg hebben dat het bouwplan op andere gronden wordt afgewezen, bijvoorbeeld omdat de grotere verkeersaantrekkende werking leidt tot problemen op het gebied van verkeersafwikkeling, verkeersveiligheid of verkeersmilieu (geluidhinder, luchtkwaliteit).
3.6 Minder dan de parkeernorm
Er zijn situaties denkbaar waarbij de initiatiefnemer het aantal parkeerplaatsen conform de parkeernorm niet kan of wil realiseren. Hieraan kan medewerking worden verleend als voldaan wordt aan één van de volgende voorwaarden:
3.6.1 Elders aanwezige parkeerruimte binnen acceptabele loopafstand
Er wordt aangetoond dat op andere wijze binnen acceptabele loopafstand (zie paragraaf 3.7) rond de ontwikkeling in de benodigde parkeerruimte (conform de normen) wordt voorzien, bijvoorbeeld in een openbare of particuliere parkeergarage2. Aangetoond moet worden dat deze alternatieve parkeerruimte daadwerkelijk beschikbaar is op tijden dat die nodig zijn voor de parkeervraag van de ontwikkeling. Tevens kan voor vervangende parkeerruimte beroep worden gedaan op de openbare ruimte als na onafhankelijk onderzoek blijkt dat daarmee de parkeerdruk in de directe omgeving op het maatgevende moment in de week onder de 85% zal blijven. De kosten van het onderzoek komen voor rekening van de vergunningaanvrager. Het onderzoeksgebied hangt samen met de maximale loopafstand, zoals beschreven in paragraaf 3.7 en dient met de gemeente afgestemd te worden. Als het mogelijk en noodzakelijk is om nieuwe parkeerplaatsen in de openbare ruimte te realiseren, gebeurt dit op kosten van de aanvrager.
3.6.2 Beperkte uitbreiding
Wanneer bij verbouwplannen het verschil tussen parkeerbehoefte van de oude functie en de nieuwe functie voor de totale ontwikkeling kleiner is dan drie parkeerplaatsen, verleent de gemeente in principe vrijstelling van de parkeereis. Dit geldt bijvoorbeeld voor een beperkte uitbreiding van vloeroppervlak van een winkel. Ook als de rekenkundige waarde van de parkeereis van een project minder dan 1,5 bedraagt, kan op basis van de door initiatiefnemer aan te dragen argumenten vrijstelling worden verleend van de parkeereis. Deze vrijstellingen gelden echter niet voor ontwikkelingen met de functie ‘wonen’.
3.6.3 Bijzondere situaties
De gemeente kan bij bestuurlijk besluit in bijzondere gebieden of situaties afwijken van de geldende normen op basis van de bereikbaarheid en/of de ruimtelijke situatie. Een en ander dient gemotiveerd en vastgelegd te worden in een afzonderlijk collegebesluit. Voorbeelden van situaties waarbij dit kan gelden zijn;
• ontwikkelingen in de directe nabijheid van hoogwaardige OV knooppunten;
• integrale gebiedsontwikkelingen waarbij voor door schaalvoordelen meer dubbelgebruik van parkeerplaatsen mogelijk is (vast te leggen in een samenwerkingsovereenkomst);
• als sprake is van een verplaatsing van een functie en aangetoond kan worden dat op de huidige locatie (mits vergelijkbaar) een lager aantal parkeerplaatsen in de praktijk volstaat.
• ontwikkelingen waarbij specifieke maatregelen worden getroffen op mobiliteitsgebied: er dient dan door de initiatiefnemer aangetoond te worden dat de gebruikers van het te bouwen object (blijvend) een lagere parkeerbehoefte hebben dan is berekend op basis van de parkeernormen. Hiervoor is een vervoerplan vereist met concrete en realistische maatregelen om de autoparkeerbehoefte te beperken. Maatregelen kunnen bijvoorbeeld bestaan uit het aanbieden van deelvervoer of het (buitengewoon goed) faciliteren van fietsen, scooters, bakfietsen of elektrische fietsen.
3.6.4 Bijzondere, nieuwe functies
In sommige sectoren gaan de ontwikkelingen snel. Er ontstaan steeds nieuwe bedrijfs- en winkelformules die bijvoorbeeld inspelen op de mogelijkheden die het internet biedt. Reguliere detailhandel wordt bijvoorbeeld vervangen door online-winkels met soms een vaste locatie waar de goederen desgewenst kunnen worden getoond of opgehaald. Bedrijven bieden hun diensten aan via apps, het delen van goederen wordt steeds eenvoudiger et cetera. Daar horen nieuwe bedrijfsformules bij en mogelijk ook andere parkeerbehoefte. De huidige parkeernormen zijn gebaseerd op de ‘standaard’ functies. Op het moment dat zich andersoortige functies voordoen, kunnen de standaard parkeernormen daarvoor niet passend zijn. Er wordt in dit soort gevallen maatwerk geleverd: op basis van ervaringen elders en een businessplan van de betreffende onderneming wordt een parkeernorm op maat vastgesteld.
2Het kan hierbij ook gaan om nog te realiseren parkeergelegenheid, waarvoor aan de initiatiefnemer een financiële bijdrage wordt gevraagd. Dit is echter alleen mogelijk als de gemeente daadwerkelijk de benodigde parkeercapaciteit in de omgeving van het bouwplan kan realiseren. Kortom: er moeten concrete plannen zijn voor uitbreiding van parkeerplaatsen.
3.7 Acceptabele loopafstanden
Bovenstaande normen gelden in combinatie met een maximale loopafstand om te voorkomen dat parkeerders een bepaalde voorziening niet gebruiken. De loopafstand is de werkelijke loopafstand (dus niet hemelsbreed) van de bestemming tot de parkeerplaats. Bewoners en werknemers moeten bereid zijn om deze maximale afstand dagelijks af te leggen. De van toepassing zijnde afstanden voor wonen en overige functies zijn:
Tabel 11: Acceptabele loopafstanden vanaf geparkeerde auto
In het centrumgebied van Dongen fungeren verschillende winkels en voorzieningen vaak in combinatie met elkaar: men komt (meestal) niet specifiek naar één winkel, maar naar het centrumgebied, waar men verschillende winkels en horeca in één bezoek combineert. Bij dergelijke functies kan voor de maximale loopafstand een ruimere straal worden genomen: het gaat erom dat de afstand tussen de voorzieningen en het centrumgebied als geheel (dus tot de randen van het centrum) niet te groot zijn.
3.8 Vastleggen oplossing
Wanneer duidelijk is waar de gebruikers van de ontwikkeling, na realisatie van het bouwplan exact hun auto kunnen parkeren, is het van belang dat de afspraken daarover goed worden vastgelegd zodat de bouwende partij aan de voorgestelde parkeeroplossing kan worden gehouden. In de vast te leggen afspraken wordt minimaal het volgende op papier gezet:
• welke ontwikkeling het betreft;
• een berekening van de normatieve parkeerbehoefte;
• (indien van toepassing:) uitsplitsing naar aantallen parkeerplaatsen voor bewoners, bezoekers en werknemers;
• de wijze waarop aan de parkeereis zal worden voldaan;
• heldere omschrijving van het aantal parkeerplaatsen ten behoeve van bezoekers dat minimaal in de openbare ruimte gerealiseerd dienen te worden;
• mogelijke consequenties voor de eindgebruiker.
Inwerkingtreding en overgangsregeling
- 1.
De Beleidsregel Parkeernormen Dongen 2025 treedt in werking met ingang van de dag na publicatie. De Parkeenormen Dongen, opgenomen als bijlage bij het Parapluplan Parkeren Dongen' (identificatienummer NL.IMRO.0766.BP2020000062-VG01), projectnummer 2019.0787, datum 1 juli 2020 komt daarbij te vervallen.
2. De Parkeernormen Dongen, projectnummer 2019.0787, d.d. 1 juli 2020, blijft van toepassing op:
a. een aanvraag voor een omgevingsvergunning die is ingediend vóór de datum van inwerkingtreding van deze Beleidsregel;
b. een beslissing op bezwaar als op het primaire besluit de Parkeernormen Dongen, projectnummer 2019.0787, datum 1 juli 2020 van toepassing was.
Citeertitel
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel Parkeernormen Dongen 2025.
Ondertekening
Aldus besloten in de collegevergadering van 13 mei 2025:
Het college van Dongen,
De secretaris, de burgemeester,
Dr. G.W. Goedmakers, Ir. J.C. Slagboom
Bijlage 1 - kaart gebiedsindeling

Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl