Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739898
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739898/2
Evaluatie coffeeshopbeleid
Geldend van 05-06-2025 t/m heden
Intitulé
Evaluatie coffeeshopbeleidBurgemeester en Wethouders van Amsterdam,
Gezien:
- -
het evaluatierapport van het Amsterdamse coffeeshopbeleid, getiteld: Gedogen gewogen;
- -
de beleidsnotitie van de Burgemeester betreffende de evaluatie van hei coffeeshopbeleid;
Overwegende, dat het beleid met betrekking tot coffeeshops; tevens preadvies op notitie raadslid Goedhart, getiteld: Open ogen! (nr. 535 van 1995), zoals vastgesteld in de raadsvergadering van 12 juni 1996 (Gemeenteblad afd. 1, nr. 275) op grond van de bevindingen van het onderzoeksbureau enige aanpassing behoeft,
Brengen ter algemene kennis, dat zij bij hun besluit van 8 juni 1999, 1999/6207 AB, hebben besloten:
- I
dat de integrale justitieel/bestuurlijke aanpak wordt gecontinueerd, waarbij de gang van zaken met betrekking tot de handhaving regelmatig in de horecadriehoek wordt besproken en afgestemd;
- II
dat het huidige niveau van handhaving wordt gecontinueerd, met dien verstande dat de handhaving wordt verhoogd in die gebieden waar volgens de evaluatie onvoldoende gehandhaafd is. In de handhaving krijgt extra aandacht het optreden tegen niet—gedoogde (=illegale) verkooppunten;
- III
dat tot de handelsvoorraad van een coffeeshop integraal dienen te worden gerekend alle voorraden softdrugs die nagenoeg direct beschikbaar zijn voor de verkoop vanuit de coffeeshop. De ruimte waarin de voorraad softdrugs zich bevinden hoeft niet of niet geheel toegankelijk te zijn voor het publiek;
- IV
dat, indien in een overconcentratiegebied het aantal officieel gedoogde verkooppunten dusdanig is afgenomen dat er geen overlast meer wordt veroorzaakt, het desbetreffende stadsdeel of de dienst Binnenstad een gemotiveerd advies tot opheffing van dat overconcentratiegebied aan de Burgemeester kan richten;
- V
dat, indien afdoende kan worden aangetoond dat het niet meer (voldoende) aanwezig zijn van officieel gedoogde verkooppunten in een stadsdeel tot een niet te accepteren druk op het woon— en leefklimaat leidt, binnen het kader van het gemeentebeleid door verhuizing uit concentratiegebieden aldaar een toename van het aantal coffeeshops kan worden toegestaan;
- a.
Voorwaarden verplaatsing coffeeshop
- 1.
Ten aanzien van huidige locatie:
- 1.
- -
De coffeeshop is gevestigd op een adres dat op de actuele gedooglijst staat en wordt met een geldige gedoogverklaring en geldige exploitatievergunning geëxploiteerd;
- -
De gedoogstatus van het adres is niet ‘bevroren’ vanwege (het voornemen tot) een bestuurlijke maatregel;
- -
Stappen uit het handhavingsarrangement die aan de exploitant zijn opgelegd vanwege overtredingen van de gedoogvoorwaarden blijven staan (verhuizen mee);
- -
de burgemeester is van mening dat er bij de coffeeshop sprake is van (niet-verwijtbare) overlast vanwege bijvoorbeeld de ongunstige ligging;
- -
het huidige adres wordt met de verplaatsing van de gedooglijst geschrapt.
- 2.
Ten aanzien van de nieuwe locatie:
- 2.
- -
Verplaatsen naar/binnen het stadsdeel centrum is gelet op de coffeeshopdichtheid aldaar in beginsel niet mogelijk, met uitzondering van een tijdelijke verplaatsing vanwege funderingsherstel.
- -
De exploitant draagt een pand/locatie (waarover hij beschikt/kan beschikken) aan.
- -
Het pand heeft een horecabestemming III of IV/ aanduiding horeca (zwaartecategorie middelzwaar) in omgevingsplan;
- -
Het pand is gelegen aan/dichtbij hoofdnet auto of in een winkelgebied;
- -
Het pand heeft voldoende parkeergelegenheid;
- -
Het pand ligt niet direct nabij een jongerencentrum, of andere locatie waar regelmatig groepen jongeren beneden de 18 jaar bijeenkomen;
- -
Het pand ligt niet in directe nabijheid van een openbare speelgelegenheid voor kinderen;
- -
Het pand ligt op minimaal 250 meter loopafstand van een coffeeshop.
- -
Het pand ligt op minimaal 250 meter loopafstand van een school voor Voortgezet Onderwijs of voor Middelbaar Beroeps Onderwijs.
- -
Het zaakoppervlak (publiektoegankelijke ruimte) van de nieuwe locatie mag bij voorkeur niet groter zijn dan van de huidige locatie;
- -
Het dagelijks bestuur van het stadsdeel waarbinnen de beoogde coffeeshoplocatie ligt, adviseert de burgemeester over vestiging van de coffeeshop. Daarbij kan politie-informatie worden betrokken.
- a.
- VI
dat, indien officieel gedoogde verkooppunten vanwege een ongunstige ligging overlast veroorzaken, binnen het kader van het gemeentebeleid kan worden verhuisd naar een locatie waar naar verwachting de druk op woon— en leefklimaat minder zal zijn. Ook hier betreft het uitsluitend alcoholvrije zaken;
- b.
Voorwaarden aan exploitant/bedrijfsvoering bij nieuwe locatie coffeeshop
- -
Er wordt geen terrasvergunning verstrekt
- -
De exploitant stelt een beheersplan op waarin wordt aangegeven hoe overlast wordt voorkomen, dat onderdeel wordt van de exploitatievergunning
- -
De exploitant stelt een veiligheidsplan op, dat onderdeel wordt van de exploitatievergunning
- -
Duidelijk moet zijn welke natuurlijke persoon economisch belang, zeggenschap en leiding heeft in de coffeeshop, deze persoon dient het aanspreekpunt te zijn voor de gemeente. Mocht dit tussentijds wijzigen, dan is de vergunninghouder verplicht dit bij de gemeente te melden. Ook moet duidelijk zijn in hoeverre de coffeeshop gelieerd is aan andere coffeeshops in Amsterdam (op bedrijfs- of persoonsniveau).
- -
Leidinggevenden en personeelsleden dienen de cursus goed gastheerschap coffeeshoppersoneel te hebben gevolgd en voorlichtingsmateriaal moet voldoende aanwezig zijn.
- -
Bij afhalen cannabis moet verplicht een ‘bijsluiter’ verstrekt worden.
- b.
- VII
dat voor de aanvragen tot verhuizing (zie de gevraagde besluiten V er VI) de procedure moet worden gevolgd die is toegepast bij het aanwijzen van concentratiegebieden en ongewenste bedrijven in de nabijheid van een school.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl