Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739896
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739896/1
Mandaatregeling “Uitvoering Huisvestingsverordening Gemeente Helmond 2025-2029”
Geldend van 03-06-2025 t/m heden
Intitulé
Mandaatregeling “Uitvoering Huisvestingsverordening Gemeente Helmond 2025-2029”Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond,
neemt in overweging,
dat ter bevordering van een vlotte, klantgerichte uitvoering van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029, het gewenst is de uitoefening van bepaalde bevoegdheden en de ondertekening van stukken te mandateren aan zowel interne als externe functionarissen;
dat wordt gestreefd naar uniformiteit in de uitvoering van de Huisvestingsverordening tussen de gemeenten die gezamenlijk het Stedelijk Gebied Eindhoven vormen (de gemeenten Best, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Son en Breugel, Veldhoven en Waalre),
gelet op de het bepaalde in de Gemeentewet, afdeling 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht, de Huisvestingswet 2014 en de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029,
B E S L U I T
vast te stellen, de volgende regeling, regelende de mandatering en de ondertekening van stukken.
Artikel 1 Definities
-
1. Bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente dat bevoegd is in voorkomende gevallen te beschikken op aanvragen van woningzoekenden tot indeling in een of meerdere urgentiecategorieën c.q. op aanvragen om een Huisvestingsvergunning, betreffende de gemeente Helmond;
-
2. Mandaat: het toekennen van de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten, in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht te nemen.
-
3. Machtiging: het toekennen van de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan handelingen te verrichten die noch een besluit in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht, noch een rechtshandeling naar privaatrecht zijn.
-
4. Stedelijk Gebied Eindhoven: het grondgebied van de gemeenten Best, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Helmond, Nuenen c.a. ca., Oirschot, Son en Breugel, Veldhoven en Waalre;
-
5. Woningcorporatie: toegelaten instelling als bedoeld in artikel 19 van de Woningwet die feitelijk werkzaam is binnen een van de gemeente binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven
Artikel 2 Grondslag
-
1. Deze Mandaatregeling is een uitwerking van het bepaalde in artikel 19 van de Huisvestingsverordeningen 2025-2029 van de gemeenten Best, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Helmond, Nuenen c.a. ca., Oirschot, Son en Breugel, Veldhoven en Waalre waarin is geregeld in welke gevallen en op welke wijze urgent-woningzoekenden met voorrang gehuisvest worden.
-
2. Deze mandaatregeling heeft te gelden als een lex specialis ten opzichte van de Algemene mandaatregeling Helmond 2017.
-
3. Waar in deze regeling wordt gesproken over mandaat, ondermandaat of gemandateerde wordt daaronder tevens begrepen machtiging, ondermachtiging of gemachtigde.
Artikel 3 Uitoefening van bevoegdheden
-
1. Aan de directeur-bestuurders van de Dagelijks Besturen van de woningcorporaties werkzaam in het SGE, de voorzitter van de Urgentiecommissie en andere specifiek in de bij deze regeling behorende lijst genoemde functionarissen (hierna gezamenlijk in enkelvoud aangeduid als “functionaris”) wordt de bevoegdheid toegekend om in naam van het bestuursorgaan besluiten te nemen dan wel feitelijke handelingen te verrichten.
-
2. De besluiten c.q. de feitelijke handelingen waarvoor deze functionaris mandaat c.q. machtiging wordt gegeven, staan vermeld op de bij deze mandaatregeling behorende lijst.
-
3. De uitoefening van het mandaat is beperkt tot het nemen van primaire besluiten, het nemen van een beslissing op bezwaar blijft bij het bestuursorgaan rusten.
-
4. In het geval dat het bestuursorgaan zulks kenbaar heeft gemaakt en/of in het geval dat het in de redelijke lijn der verwachtingen ligt dat het bestuursorgaan op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken, vindt uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden niet plaats. In deze gevallen blijft de bevoegdheid onder het bestuursorgaan ressorteren.
-
5. De functionaris oefent het mandaat niet uit, indien de functionaris bij de beslissing een persoonlijk belang bij de besluitvorming heeft als bedoeld in artikel 2:4 Awb.
Artikel 4 Tijdelijk mandaat
-
1. Ingeval van kortdurende afwezigheid van de functionaris is deze bevoegd om de uitoefening van de in mandaat verkregen bevoegdheden, onder gelijke voorwaarden als die waaronder hij het mandaat uitoefent, gedurende zijn afwezigheid over te dragen aan een met de waarneming belast functionaris, één en ander in overeenstemming met de gemeentelijke vervangingsregeling. Mocht de vervangingsregeling geen uitkomst bieden, dan wordt een tijdelijk mandaat schriftelijk verleend.
Artikel 5 Instructies en inlichtingen
-
1. Bij de uitoefening van bevoegdheden, bedoeld in deze regeling, worden specifieke mandateringsvoorwaarden, vermeldt in de bij deze regeling behorende lijst, in acht genomen.
-
2. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid, wordt bij de uitoefening van de bedoelde bevoegdheden het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, verordeningen en beleidsregels in acht genomen.
-
3. De functionaris voorziet het bestuursorgaan jaarlijks en op verzoek een overzicht van de krachtens mandaat genomen besluiten.
-
4. Het bestuursorgaan mag alleen eisen aan het in het derde lid bedoelde overzicht stellen, zoals ten aanzien van de wijze waarop, de frequentie waarmee, alsmede omtrent de voortgang en de inhoud van hetgeen onder mandaat wordt uitgevoerd.
Artikel 6 Ondertekening
-
1. Een krachtens (onder)mandaat genomen besluit en de op de gemandateerde bevoegdheden betrekking hebbende stukken worden door de gemandateerde als volgt ondertekend:
-
“het college van burgemeester en wethouders van Helmond,
-
namens dezen,
-
functionaris,
-
handtekening,
-
naam.”
Artikel 7 Ondermandatering
-
1. Tenzij in de bij deze regeling behorende lijst anders is bepaald is de functionaris bevoegd tot het geven van ondermandaat.
-
2. Het geven van ondermandaat geschiedt schriftelijk. De functionaris die ondermandaat verleent, stelt hiervan het bestuursorgaan onverwijld op de hoogte middels het toezenden van een afschrift van het ondermandaat.
-
3. Op ondermandaat zijn de bepalingen van deze regeling van overeenkomstige toepassing.
Artikel 8 Instemming
De in deze regeling of de bijlage opgenomen functionarissen c.q. de organisatie onder wiens verantwoordelijkheid de gemandateerde werkzaam is, worden geacht te hebben ingestemd met de mandaatverlening, zodra de functionaris voor een eerste maal het mandaat heeft uitgeoefend.
Artikel 9 Overgangsrecht, citeertitel en bekendmaking
-
1. Deze regeling wordt aangehaald als “Mandaatregeling Uitvoering Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029.
-
2. Deze regeling en de daarbij behorende Mandaatlijst “Uitvoering Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029”, treden in werking op de dag volgende op die waarop deze is bekendgemaakt.
-
3. Op het in het tweede lid bedoelde moment komen de “Mandaatregeling Uitvoering Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2024-2027” en de daarbij behorende Mandaatlijst “Uitvoering Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2024-2027” te vervallen met dien verstande dat alle aanvragen die op dat moment nog in procedure zijn, op basis van de “Mandaatregeling Uitvoering Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2024-2027” en de daarbij behorende Mandaatlijst “Uitvoering Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2024-2027” worden afgedaan.
-
4. De bij deze mandaatregeling horende mandaatlijst maakt integraal onderdeel uit van de bijlage van de Algemene mandaatregeling Helmond 2017. Het opschrift van paragraaf III-D van die bijlage wordt daarop aangepast.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond. 11 maart 2025.
mr. S.C.C.M. Potters
Burgemeester
drs. P.J. Buijtels
gemeentesecretaris
Mandaatlijst “Uitvoering Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029”
Behoort bij het besluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond 11 maart 2025.
Mij bekend,
De secretaris,
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Gebaseerd op |
Mandaat (M) / Machtiging (Ma)* |
Onder-mandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden |
1. |
Het uitvoeren van de intake van (urgent) woningzoekenden, gespreksvoering, het doorzenden van verzoeken om urgentiebeschikking naar het bevoegde orgaan of – persoon en het voeren van alle overige routinematige correspondentie en contacten. |
-- |
|
|
Mandaat is afhankelijk van de bevoegdheid om een beslissing te nemen op een verzoek tot indeling in een urgentiecategorie. |
2. |
Het voeren van correspondentie ter uitvoering, dan wel het tekenen van stukken ter vastlegging c.q. afwikkeling van krachtens mandaat genomen besluiten |
-- |
|
|
Mandaat is afhankelijk van de bevoegdheid om een beslissing te nemen op een verzoek tot indeling in een urgentiecategorie. |
3. |
Het opvragen, waarmerken en toezenden van bescheiden |
-- |
|
|
Mandaat is afhankelijk van de bevoegdheid om een beslissing te nemen op een verzoek tot indeling in een urgentiecategorie. |
4. |
Het vragen van adviezen aan derden |
-- |
|
|
Mandaat is afhankelijk van de bevoegdheid om een beslissing te nemen op een verzoek tot indeling in een urgentiecategorie. Ondermandatering alleen duidelijk wanneer aan het vragen van het advies geen kosten zijn verbonden. |
5. |
Het verstrekken van zakelijke inlichtingen aan derden omtrent de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 over feiten en gegevens die geen beleidsaspecten hebben |
-- |
|
|
|
6. |
Volledigheidstoets van verzoeken tot indeling in een of meer urgentiecategorieën |
Artikel 3 lid 1 t/m 3 Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
|
|
Mandaat is afhankelijk van de bevoegdheid om een beslissing te nemen op een verzoek tot indeling in een urgentiecategorie. |
7. |
Besluiten tot het voeren van verweer en en vertegenwoordigen van het bestuursorgaan op hoorzittingen welke door de commissie voor de behandeling van de bezwaarschriften, de (voorzieningenrechter van de) Rechtbank, de (voorzieningenrechter van de) Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in het kader van een bezwaar-, voorlopige voorzienings-, beroep- of hoger beroepsprocedure worden belegd waar het betreft:
|
Artikel 160, lid 1, aanhef en onder e, van de Gemeentewet, gelezen in samenhang met Artikel 4, juncto 6 tot en met 10, 11, en artikel 13, lid 2, Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 -- |
|
|
Mandaat is afhankelijk van de bevoegdheid om een beslissing te nemen op een verzoek tot indeling in een urgentiecategorie. Het bestuursorgaan wordt desgevraagd op de hoogte gebracht en gehouden van geëntameerde procedures. |
8.a. |
Het verlenen of weigeren van verzoeken tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentie als bedoeld in artikel 9 lid 1 onder b en c Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
Artikel 4, lid 1 Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
|
|
|
8.b. |
Het verlenen of weigeren van verzoeken tot indeling in de maatschappelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 7 van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 of medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 8 lid 1 van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
Artikel 4, lid 1 Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
De voorzitter van de Urgentiecommissie |
Geen onder-mandaat |
|
8.c. |
Het verlenen of weigeren van verzoeken tot indeling in de medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 8 lid 2 van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 of de sociale urgentiecategorie als bedoeld in artikel 10 van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
Artikel 4, lid 1 Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
|
|
|
8.d. |
Het verlenen of weigeren van verzoeken tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 9 lid 1 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
Artikel 4, lid 1 Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
|
|
|
9.a. |
Het afwijzen van een herhaald verzoek tot indeling in de maatschappelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 7 van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 of medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 8 lid 1 van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
Artikel 4:6 Awb |
De voorzitter van de Urgentiecommissie |
Geen onder-mandaat |
|
9.b. |
Het afwijzen van een herhaald verzoek tot indeling in de medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 8 lid 2 van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 of de sociale urgentiecategorie als bedoeld in artikel 10 van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
Artikel 4:6 Awb |
|
|
|
9.c. |
Het afwijzen van een herhaald verzoek tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 9 lid 1 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
Artikel 4:6 Awb |
|
|
|
10 |
Het schriftelijk mededelen aan de houder van een urgentiebeschikking dat de beschikking is komen te vervallen |
Artikel 11 lid 1 Huisvestingsverordening Helmond 2025-2029 |
|
|
Van deze machtiging kan alleen gebruik worden gemaakt, voor zover de gemachtigde bevoegd was een besluit te nemen over de oorspronkelijke urgentiebeschikking. |
11.a. |
Het intrekken van een beschikking tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 9 lid 1 onder b en c Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
Artikel 11 lid 2 Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
|
|
|
11.b. |
Het intrekken van een beschikking tot indeling in de maatschappelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 7 van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 of medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 8 lid 1 van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
Artikel 11 lid 2 Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
De voorzitter van de Urgentiecommissie |
Geen onder-mandaat |
|
11.c. |
Het intrekken van een beschikking tot indeling in de medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 8 lid 2 van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 of de sociale urgentiecategorie als bedoeld in artikel 10 van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
Artikel 11 lid 2 Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
|
|
|
11.d. |
Het intrekken van een beschikking tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 9 lid 1 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
Artikel 11 lid 2 Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
|
|
|
12.a. |
Het, al dan niet op verzoek, wijzigen van een urgentiebeschikking, strekkende tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 9 lid 1 onder b en c Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
Artikel 11 lid 3 Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
|
|
|
12.b. |
Het, al dan niet op verzoek, wijzigen van een urgentiebeschikking, strekkende tot indeling in de maatschappelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 7 van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 of medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 8 lid 1 van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
Artikel 11 lid 3 Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
De voorzitter van de Urgentiecommissie |
Geen onder-mandaat |
|
12.c. |
Het, al dan niet op verzoek, wijzigen van een urgentiebeschikking, strekkende tot indeling tot indeling in de medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 8 lid 2 van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 of de sociale urgentiecategorie als bedoeld in artikel 10 van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
Artikel 11 lid 3 Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
|
|
|
12.d. |
Het, al dan niet op verzoek, wijzigen van een urgentiebeschikking, strekkende tot indeling tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 9 lid 1 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
Artikel 11 lid 3 Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
|
|
|
13. |
Volledigheidstoets van aanvragen om huisvestingsvergunning |
Artikel 14 Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie |
|
|
14. |
Het verlenen of weigeren van aanvragen om huisvestingsvergunning |
Artikel 13 Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2025-2029 |
De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie |
|
|
* in artikel 3 lid 1 van de Mandaatregeling worden de directeur-bestuurders van de in het SGE werkzame woningcorporaties, de voorzitter van de urgentiecommissie en nader te noemen andere functionarissen aangewezen. In deze mandatenlijst wordt dit uitgewerkt.
Concreet betekent dit dat het de directeur-bestuurders van de navolgende corporaties betreffen:
- 1.
de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid “Woningbouwstichting Helpt Elkander”
- 2.
de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid “Woningbouwvereniging “Volksbelang””
- 3.
de stichting “Stichting Woonbedrijf SWS.Hhvl”
- 4.
de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid “Woningbouwvereniging “Bergopwaarts””
- 5.
de stichting “Woningstichting ‘Thuis”
- 6.
de stichting “Stichting “Woonpartners””
- 7.
de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid “Woningstichting Compaen”
- 8.
de stichting “Stichting Trudo”
- 9.
de stichting “Stichting WoCom”
- 10.
de stichting “Stichting Wooninc.”
- 11.
de stichting “Woningbelang”
Het gaat hierbij om de directeur-bestuurders die, al dan niet gezamenlijk, volgens de bij de Kamer van Koophandel gedeponeerde informatie rechtens bevoegd zijn om de woningcorporatie te vertegenwoordigen.
Waar gesproken wordt over de voorzitter van de Urgentiecommissie, gaat het om de persoon die op basis van artikel 3 lid 4 van het Reglement van Orde van de Urgentiecommissie door de colleges van burgemeester en wethouders van het Stedelijk Gebied Eindhoven is voorgedragen en benoemd.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl