Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739887
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739887/1
Beleidsregel toepassing van de Wet Bibob gemeente Zundert 2025
Geldend van 04-06-2025 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel toepassing van de Wet Bibob gemeente Zundert 2025Het doel van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (hierna: Wet Bibob) is het waarborgen van de integriteit van het bestuursorgaan en het voorkomen van onbewust faciliteren van criminele activiteiten.
Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek kunnen bijvoorbeeld vergunningen of subsidies worden geweigerd of ingetrokken of kan de gemeente besluiten geen opdracht te verlenen aan een partij of geen vastgoedtransactie aan te gaan.
De Wet Bibob geeft de gemeente Zundert hierbij eigen beleidsruimte bij de besluitvorming omtrent het toepassen van de uit deze wet voortvloeiend bevoegdheden.
Uitgaande van bovengenoemd doel zijn hieronder de beleidsuitgangspunten geformuleerd van gevallen waarin een bibob-onderzoek wordt uitgevoerd.
De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zundert, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
Overwegende dat de gemeente Zundert alleen zaken wil doen met integere partijen.
Gelet op het bepaalde in de Wet Bibob, artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, alsook de relevante bepalingen in de Alcoholwet, de Omgevingswet, de Huisvestingswet en Huisvestingsverordening, de Algemene plaatselijke verordening (m.b.t. gemeentelijke vergunningen), de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Subsidieverordening (en), de Wet op de Kansspelen, de Aanbestedingenwet 2012 en het Burgerlijk Wetboek.
Besluiten vast te stellen:
De beleidsregel toepassing van de Wet Bibob gemeente Zundert 2025
Algemeen
Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen
-
1. De definities uit paragraaf 1.1. van de Wet Bibob zijn van overeenkomstige toepassing op deze beleidsregel.
-
2. In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
- a.
Wet: de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob)
- b.
De gemeente: de gemeente Zundert;
- c.
Het RIEC: het Regionaal samenwerkingsverband zoals bedoeld in artikel 28 lid 2 onder d van de Wet Bibob;
- d.
Landelijk Bureau Bibob (verder LBB): het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet Bibob;
- e.
Bibob vragenformulier: een formulier gebaseerd op de regeling als bedoeld in artikel 7a lid 5 van de Wet Bibob;
- f.
Een bouwwerk met de functie wonen; onder andere, maar niet uitsluitend: woningen, wooncomplexen, woon- en zorgcomplexen/centra, appartementencomplexen, de verbouwing van een pand tot meerdere zelfstandige wooneenheden en bouwprojecten bestaande uitmeerdere woningen;
- g.
Een toegelaten woningcorporatie: een woningcorporatie die is toegelaten door de Minister van Volkshuisvesting conform artikel 19 van de Woningwet middels een daartoe verleende vergunning.
- a.
-
3. Waar in deze beleidsregel de gemeente Zundert wordt genoemd wordt hiermee zowel het bestuursorgaan als -wanneer van toepassing- de rechtspersoon met een overheidstaak bedoeld.
Hoofdstuk 2 Signalen
In deze beleidsregel staan een aantal gevallen benoemd waarin de gemeente een Bibob-onderzoek kan uitvoeren of gevallen waarin de gemeente in beginsel geen onderzoek zal verrichten. In die gevallen zal de gemeente in ieder geval overgaan tot het uitvoeren van een Bibob onderzoek indien:
- a.
Er sprake is van ambtelijke informatie en / of informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband RIEC die hier aanleiding toe geeft;
- b.
Door het LBB een zogenaamde tip wordt gegeven als bedoeld in artikel 11 van de Wet Bibob;
- c.
Een tip als bedoeld in artikel 26 van de Wet Bibob is ontvangen van de Officier van Justitie dan wel een ander bestuursorgaan of een rechtspersoon met een overheidstaak die bevoegd is tot toepassing van de Wet.
Hoofdstuk 3 Weigeren volledig invullen Bibob-vragenformulier
Artikel 3.1 Aanvragen om beschikkingen
Bij een weigering om de Bibob vragenformulieren (inclusief de gevraagde bescheiden) niet of niet volledig te retourneren, zullen bij aanvragen om een beschikking de daartoe gestelde regels van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) worden toegepast. Bij volharding zal de gevraagde beschikking buiten behandeling worden gesteld ingevolge artikel 4:5 van de Awb.
Artikel 3.2 Verleende beschikkingen
Bij verleende beschikkingen zal een weigering om de Bibob-vragenformulieren ( inclusief de gevraagde bescheiden) volledig ingevuld te retourneren op grond van artikel 4, eerst lid van de Wet worden beschouwd als een ernstige mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de Wet. De verstrekte vergunning kan als gevolg daarvan worden ingetrokken.
Artikel 3.3 Nieuwe vastgoedtransacties en overheidsopdrachten
Indien er sprake is van een vastgoedtransactie of een overheidsopdracht zal de weigering om de Bibob-vragenformulieren (inclusief de gevraagde bescheiden) niet of niet volledig ingevuld te retourneren leiden tot het niet sluiten van de vastgoedovereenkomst of het niet gunnen van de overheidsopdracht.
Publiekrechtelijke beschikkingen
Hoofdstuk 4 Alcoholwet, huisvestingswet en vergunningen Algemene plaatselijke verordening
4.1 Bibob-onderzoek bij aanvraag voor een vergunning
-
1. De gemeente zal een bibob-onderzoek uitvoeren bij elke aanvraag voor:
- a.
Alcoholwetvergunning;
- b.
Exploitatievergunning op grond van de APV waaronder horeca, campings- en recreatieparken, seks- en escortbedrijven;
- a.
-
2. De gemeente kan een Bibob-onderzoek uitvoeren:
- a.
Als een Alcoholwetvergunning of een horeca-exploitatievergunning wordt aangevraagd door een para-commerciële rechtspersoon als bedoeld in artikel 1 van de Alcoholwet;
- b.
Bij het bijschrijven van een leidinggevende op het aanhangsel van een vergunning zoals genoemd in het voorgaande lid onder a en b;
- c.
Bij een aanvraag voor een evenementenvergunning als bedoeld in art. 2:25 van de geldende APV gemeente Zundert.
- c.
Huisvestingsvergunning;
- d.
Vergunning Wet op de Kansspelen
- a.
Hoofdstuk 5 Omgevingsactiviteit
5.1 Bibob-onderzoek bij aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit
-
1. De gemeente kan een Bibob-onderzoek uitvoeren bij:
- a.
Aanvragen voor een beschikking als bedoeld in artikel 4.19 b, eerste lid van de Omgevingswet (wijziging omgevingsplan op aanvraag);
- b.
Aanvragen voor een beschikking als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef onder a van de Omgevingswet (omgevingsplanactiviteit);
- c.
Aanvragen voor een beschikking als bedoeld in artikel 5.1, tweede lid onder a van de Omgevingswet (bouwactiviteit);
- a.
-
2. Uitvoering van het Bibob-onderzoek zal plaatsvinden bij aanvragen zoals bedoeld in het eerste lid in de onderstaande gevallen.
- a.
Bouwwerken met de functie wonen
Een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor een bouwwerk met de functie wonen waarvan de bouwkosten € 500.000,00 (excl. Btw) of meer bedragen. De bouwkosten worden door de gemeente berekend op basis van de vigerende legesverordening van de gemeente. In het geval van een bouwproject bestaande uit meerdere woningen zijn de totale bouwkosten van het gehele project bepalend voor de vraag of een Bibob-onderzoek zal plaatsvinden.
- b.
Bouwwerken ten behoeve van bedrijfsmatige activiteiten.
Een Bibob-onderzoek zal plaatsvinden in geval van een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor een bouwwerk ten behoeve van een bedrijfsmatige activiteit indien de bouwkosten meer dan € 50.000,00 bedragen en er sprake is van één van de risico categorieën zoals genoemd in bijlage 1 van deze beleidslijn. De bouwkosten worden door de gemeente berekend op basis van de legesverordening van de gemeente.
- c.
Een bibob-onderzoek zal plaatsvinden in geval van een aanvraag van een omgevingsvergunning voor een bouwwerk ten behoeve een bedrijfsmatige activiteit, indien de bouwkosten meer dan € 500.000,00 bedragen. De bouwkosten worden door de gemeente berekend op basis van de legesverordening van de gemeente.
- d.
Risicogebied.
Een aanvraag voor een omgevingsvergunning indien het een locatie betreft die gelegen is in een door het college bij afzonderlijk besluit aangewezen risicogebied (zie Bijlage 2 van deze beleidslijn).
- e.
Illegaal gestarte bouwactiviteit
In geval is gestart met de realisatie vergunning plichtig bouwwerk, zonder dat de daarvoor benodigde vergunning is verleend en de bouwkosten € 50.000,00 of meer bedragen.
- a.
-
3. Cumulatie.
Ingeval dat een aanvrager in het tijdvak van drie jaar, gerekend vanaf de ontvangstdatum van de eerste aanvraag, vier aanvragen (of meer) indient voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit, waarbij de bouwkosten € 50.000,00 of meer maar minder dan € 500.000,00 (excl. btw) bedragen, kan vanaf de vierde aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit van dezelfde aanvrager een Bibob-onderzoek plaatsvinden.
5.2 Uitzonderingen
Bij een aanvraag als bedoeld in artikel 5.1 zal in beginsel geen Bibob-onderzoek plaatsvinden in het geval dat de aanvraag afkomstig is van:
- a.
Een overheidsinstantie;
- b.
Een semi-overheidsinstantie;
- c.
Een toegelaten woningcorporatie;
- d.
Een door het bevoegd gezag bij besluit aangewezen aanvrager of partij.
Hoofdstuk 6 Omgevingsactiviteit Milieu
6.1 Bibob-onderzoek bij een aanvraag milieubelastende activiteit.
-
1. Uitvoering van het Bibob-onderzoek kan plaatsvinden bij elke aanvraag voor een omgevingsvergunning milieuactiviteit en een omgevingsvergunning beperkt milieutoets;
-
2. Uitvoering van het Bibob-onderzoek zal plaatsvinden bij elke aanvraag voor een omgevingsvergunning milieuactiviteit en een omgevingsvergunning beperkte milieutoets waarbij sprake is van één of meerdere risico categorieën genoemd in Bijlage 1 of het een locatie betreft die gelegen is in een door het college bij afzonderlijk besluit aangewezen risicogebied (zie bijlage 2 van deze beleidsregel).
6.2 Uitzonderingen
Bij een aanvraag of reeds verleende omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit (artikel 5.1 en 5.2 Omgevingswet) zal in beginsel geen Bibob-onderzoek plaatsvinden in het geval dat de aanvraag afkomstig is van:
- a.
Een overheidsinstantie;
- b.
Een semi-overheidsinstantie
Hoofdstuk 7 Bibob-onderzoek bij reeds verleende vergunningen
Artikel 7.1 Bibob onderzoek bij verleende beschikkingen
-
1. De gemeente zal een Bibob-onderzoek uitvoeren bij verleende beschikkingen als sprake is van:
- a.
Een melding als bedoeld in artikel 5:37, tweede lid van de Omgevingswet en de activiteit (en) waar deze beschikking op ziet in Bijlage 1 zijn aangewezen als risicocategorie en/of als deze vallen binnen een door de burgemeester en wethouders aangewezen risicogebied;
- b.
Een van de gevallen als bedoeld in hoofdstuk 2 van deze beleidregel.
- a.
-
2. De gemeente kan een Bibob-onderzoek uitvoeren bij verleende beschikking:
- a.
Wanneer de verstrekte beschikking betrekking heeft op een activiteit die op basis van een daartoe genomen besluit van de gemeente na de verstrekking van de beschikking in Bijlage 1 is aangewezen als risicocategorie;
- b.
Wanneer de locatie waarop de verstrekte beschikking betrekking heeft is gelegen in een concreet bepaald gebied dat op basis van een daartoe genomen besluit van de gemeente na de verstrekking van de beschikking valt binnen een in Bijlage 2 genoemd risicogebied.
- a.
Hoofdstuk 8 Subsidies
Artikel 8.1 Bibob onderzoek bij subsidies
De gemeente kan een Bibob-onderzoek uitvoeren bij elke aanvraag om subsidie of een reeds verstrekte subsidie zoals bedoeld in de geldende algemene subsidie verordening als sprake is van:
- a.
Een of meer van de gevallen zoals benoemd in hoofdstuk 2 van deze beleidsregel;
- b.
Een subsidie die betrekking heeft op een door burgemeester en wethouders aangewezen risicogebied (Bijlage 2).
Privaatrechtelijke transacties
Hoofdstuk 9 Vastgoed
Artikel 9.1 Bibob-onderzoek bij vastgoedtransacties
-
1. De gemeente kan een Bibob-onderzoek uitvoeren bij vastgoedtransacties waarbij de gemeente partij is;
-
2. Bij de start van de onderhandelingen daartoe, zal de gemeente de wederpartij schriftelijk in kennis stellen dat een Bibob-onderzoek deel kan uitmaken van de procedure. Een negatieve uitkomst van dit onderzoek kan leiden tot het niet sluiten van de vastgoedovereenkomst.
-
3. In de overeenkomst wordt een integriteitsclausule opgenomen, op basis waarvan kan worden overgegaan tot ontbinding, opzegging, vernietiging of opschorting van de overeenkomst bij een negatieve uitkomst van het Bibob-onderzoek.
-
4. De gemeente zal een Bibob-onderzoek starten indien:
- a.
In de toekomst een aanvraag voor een beschikking zoals genoemd in deze beleidsregel nodig is, ongeacht of hiervoor een afzonderlijk Bibob-onderzoek zal worden uitgevoerd;
- b.
De beoogde contractspartij een bedrijfsstructuur heeft die aanleiding geeft voor een onderzoek;
- c.
Het vastgoedobject gebruikt wordt of gebruikt gaat worden voor één of meerdere activiteiten die genoemd zijn in Bijlage 1 van deze beleidsregel en/of het object gesitueerd is in een in Bijlage 2 bij deze beleidsregel genoemd risicogebied;
- d.
Het een beeldbepalend vastgoedobject betreft;
- e.
Het een pand betreft met een specifieke (voormalige) overheidsfunctie.
- a.
9.2 uitzonderingen
Bij een vastgoedtransactie zal in beginsel geen Bibob-onderzoek plaatsvinden, in het geval sprake is van een transactie met een van de volgende partijen:
- a.
Een overheidsinstantie;
- b.
Een semi-overheidsinstantie;
- c.
Een toegelaten woningcorporatie.
Hoofdstuk 10 Overheidsopdrachten
Artikel 10.1 Bibob-onderzoek bij overheidsopdrachten
-
1. De gemeente kan de Wet toepassen bij overheidsopdrachten zoals bedoeld in de Aanbestedingswet 2012, dan wel een overeenkomst zorg vanuit de Jeugdwet en/of de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;
-
2. In de aanbestedingsdocumenten wordt opgenomen dat inschrijvende partijen er rekening mee moeten houden dat de gemeente, alvorens tot definitieve gunning wordt overgegaan, een Bibob-onderzoek kan starten, dan wel advies kan inwinnen als bedoeld in artikel 9 lid 2 van de Wet. Dit onderzoek kan zich ook richten op eventuele onderaannemers;
-
3. In de aanbestedingsdocumenten wordt een integriteitsclausule opgenomen op basis waarvan kan worden overgegaan tot uitsluiting van de inschrijvende partij indien zich een situatie zoals bedoeld in artikel 9 tweede lid van de wet voordoet dan wel een situatie zoals bedoeld in artikel 3.3 van deze beleidsregel;
-
4. In de af te sluiten overeenkomsten zal een integriteitsclausule opgenomen waarin wordt aangegeven dat de overeenkomst kan worden ontbonden indien één van de situaties bedoeld in artikel 9 tweede lid van de Wet zich voordoet;
-
5. De gemeente zal een Bibob-onderzoek starten indien de activiteit (en) waarop de overheidsopdracht ziet genoemd zijn in Bijlage 1 van deze beleidsregel en/of de opdracht wordt uitgevoerd in een gebied die in Bijlage 2 bij deze beleidsregel genoemd als risicogebied.
Hoofdstuk 11 Inwerkingtreding en citeertitel
Artikel 11.1
-
1. De beleidsregel toepassing Wet Bibob gemeente Zundert 2022 wordt ingetrokken op de dag dat de beleidsregel toepassing Wet Bibob gemeente Zundert 2025 in werking treedt;
-
2. De beleidsregel Toepassing Wet Bibob gemeente Zundert 2025 treedt in werking op de dag na die van publicatie;
-
3. Deze beleidsegel wordt aangehaald als “Beleidsregel toepassing Wet Bibob gemeente Zundert 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van Zundert op 13 en 20 mei 2025
De secretaris,
G.A.A. van Rijswijk,
de burgemeester,
J.G.P. Vermue
Burgemeester van Zundert,
J.G.P. Vermue
Bijlage 1 risicocategorieën
In deze bijlage zijn categorieën opgenomen, waarbij er een risico aanwezig is dat strafbare feiten worden gepleegd, dan wel dat de activiteiten van deze bedrijven worden gebruikt om onrechtmatig verkregen voordelen te benutten.
Risicocategorieën waarbij de gemeente Zundert de Wet Bibob toepast of kan toepassen zoals omschreven in deze Beleidsregel:
- •
Afvalbewerkings-, afvalverwerkings- en afvalrecyclingbedrijven;
- •
Autodemontagebedrijven;
- •
Autohandel en/of autoverhuur;
- •
Beauty-, wellness- en saunabedrijven;
- •
Coffeeshops, smartshops en headshops;
- •
Bedrijven in de seksindustrie (waaronder darkrooms, erotische massagesalons, escortbedrijven, prostitutie bedrijven, seksbioscopen, sekswinkels etc.)
- •
Energiemaatschappijen en energieproducenten (waaronder vergisters, windmolens, zonneparken, etc.);
- •
Fitnessbedrijven, sportscholen, sporthallen en sportcomplexen;
- •
Speelautomatenhallen en gamecenters;
- •
Horeca-inrichtingen;
- •
Huisvesting arbeidsmigranten;
- •
Inrichtingen voor het reinigen van drukhouders, insluitsystemen, ketels, vaten, mobiele tanks, tankauto’s, tank– of bulkcontainers;
- •
Inrichtingen voor het bewerken, verwerken, opslaan of overslaan van dierlijke of overige organische meststoffen;
- •
Inrichtingen voor het vervaardigen, bewerken, opslaan of overslaan van anorganische meststoffen;
- •
In- en exportbedrijven;
- •
Kamerverhuurbedrijven;
- •
Ondernemingen die handelen in (beschermde) diersoorten;
- •
Recreatieparken en jachthavens;
- •
Religieuze instellingen;
- •
Scholen;
- •
Sloopbedrijven;
- •
Tattooshops, kappers en nagelstudio’s;
- •
Belwinkels, internetcafe’s e.d.;
- •
Transformatie kantoorpanden;
- •
Transportondernemingen;
- •
Vuurwerkbranche;
- •
PGB- bureaus, zorgbureaus, zorgaanbieders en reïntegratiebedrijven;
- •
Niet geregistreerde uitzendbureau’s.
Bovenstaande opsomming van risicocategorieën is niet limitatief maar geeft een indicatie van mogelijke risicocategorieën. Deze opsomming kan aangepast worden indien ontwikkelingen hiertoe aanleiding geven.
Bijlage 2: Risicogebied
De gemeente kan bepaalde gebieden aanwijzen waarbij het wenselijk is dat in dat gebied een Bibob-onderzoek wordt gestart indien sprake is van een aanvraag om een beschikking, een verleende vergunning of een vastgoedtransactie wordt aangegaan of een overheidsopdracht wordt gegund.
Hiervan kan bijvoorbeeld sprake zijn bij nieuw te ontwikkelen bedrijventerreinen, revitalisatie van gebieden, bepaalde gebieden waar sprake is van (vermoedens van) ondermijnende activiteiten en dergelijke.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl