Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739804
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739804/1
Uitvoeringsprogramma Veiligheid Haarlemmermeer 2025
Geldend van 03-06-2025 t/m heden
Intitulé
Uitvoeringsprogramma Veiligheid Haarlemmermeer 2025Het college heeft besloten om:
- 1.
de Terugblik Uitvoeringsprogramma Veiligheid Haarlemmermeer 2023-2024 en het Uitvoeringsprogramma Veiligheid Haarlemmermeer 2025 vast te stellen.
Toelichting
Dit Uitvoeringsprogramma Veiligheid 2025 bouwt voort op het vier jarige Integraal Veiligheidsplan Haarlemmermeer 2023-2026, (2022.0002554, hierna: IVP) en de resultaten van het Uitvoeringsprogramma veiligheid 2023-2024 (7735819, hierna: UPV 2023-2024).
Een deel van de voorgenomen activiteiten voor 2025 loopt door uit het UPV 2023-2024 en een deel bestaat uit nieuwe initiatieven. Dit is in het overzicht aangegeven. De activiteiten zijn zo concreet mogelijk beschreven. Bij de verschillende thema’s zijn indicatoren opgenomen met de meetwaarden 2023 en 2024 en de streefwaarden 2025.
Prioriteit a: Vergroten weerbaarheid jongeren tegen criminaliteit, wapens en drugs.
Wat gaan we doen? Vastgesteld door de raad Item/actiepunt |
Hoe gaan we dat doen? B&W. Maatregelen/activiteiten |
Trekker |
Planning gereed |
Bestaand of nieuw |
Intensiveren groepsaanpak problematische jeugdgroepen |
Convenant groepsaanpak afsluiten op basis van start 2024 in NHV verband. |
OOV |
Q2 2025 |
Bestaand |
Implementatie convenant groepsaanpak |
OOV |
Q4 2025 |
Nieuw |
|
Versterking samenwerking ketenpartners |
OOV |
Q2 2025 |
Nieuw |
|
Versterken samenwerking Justitiële keten en het sociaal domein. |
Twee keer jaar een ketenbijeenkomst met justitiële partners organiseren |
OOV |
Q2 2025 en Q4 2025 |
Nieuw |
Versterken aanpak jeugdcriminaliteit |
Monitoren jeugdcriminaliteit |
OOV |
Doorlopend |
Bestaand |
Inzetten Forensische coaches voor recidiverende harde kernjongeren van naar schatting 25-30 personen in 2025. |
MOZ |
Doorlopend |
Bestaand |
|
Beleid aanpak jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit uitvoeren in samenwerking met de partners. |
OOV |
Q4 2025 |
Nieuw |
|
Convenant persoonsgerichte aanpak afsluiten en implementeren. |
OOV |
Q4 2025 |
Nieuw |
|
Analyse en aanpak criminele aanwas |
Plan van aanpak criminele aanwas uitvoeren (repressieve aanpak dealende jeugd) in samenwerking met de partners. |
OOV |
Q4 2025 |
Nieuw |
Bekendmaken signalenkaart bij partners |
OOV |
Q4 2025 |
Nieuw |
|
Inzet YouChoose op wapens en drugs |
Samenwerken met ouders (middels oudervoorlichting in samenwerking met OKO) /ouderbetrokkenheid op maatschappelijke thema’s zoals wapenbezit en drugscriminaliteit |
SSC (i.s.m. OOV) |
Doorlopend |
Bestaand |
Vijf activiteiten organiseren gericht op skills (dans, muziek, sport etc.). |
SSC (i.s.m. OOV) |
Doorlopend |
Bestaand |
|
Mobiel media lab scholentour voor alle middelbare scholen. Totaal 1.000 leerlingen per jaar betrekken op diverse manieren (Rechtbankles, VR les, Handhaving quiz en politie crime scene, etc.) |
SSC (i.s.m. OOV) |
Doorlopend |
Bestaand |
|
Verbinden ondernemers aan jongeren (o.a. door opdracht studenten van NOVA voor onderzoek naar jongeren en ondernemers) |
SSC (i.s.m. OOV) |
Q4 2025 |
Nieuw |
|
Onderzoeken verbinding YouChoose met aanpak criminele uitbuiting jongeren in het kader van aanpak mensenhandel door (o.a. promoten BUIT voor professionals en Meld Misdaad Anoniem trainingen voor professionals) |
SSC (i.s.m. OOV) |
Q2 2025 |
Nieuw |
|
Creëren jongerenplekken en jongerencentra |
Jongerenleefbaarheidstoets. |
SSC |
Q2 2025 |
Bestaand |
Ruimte creëren voor jongerencentrum in Badhoevedorp. |
Gebieds- en Relatie-management |
Q4 2025 |
Nieuw |
|
Organiseren talent ontwikkel projecten Track the Talent |
SSC |
Q4 2025 |
Nieuw |
|
Jongerenontmoetingsplek creëren bij HVC in (de buitenruimte van) Nieuw-Vennep. |
SSC (i.s.m. Gebieds- en Relatie-management) |
Q2 2025 |
Bestaand |
|
Onderzoek naar verlichtingsmogelijkheden oudere Jongerenontmoetingsplaatsen (JOP’s) in verband met behoefte van de jongeren |
SSC (i.s.m. OOV) |
Q2 2025 |
Nieuw |
Indicatoren Prioriteit a: Vergroten weerbaarheid jongeren tegen criminaliteit, wapens en drugs |
2023 Meting |
2024 Meting |
2025 Streefwaarde |
Aantal HALT verwijzingen. Bron: HALT *) |
105 |
90 |
100 |
Aantal taakstraffen. Bron: Raad voor de Kinderbescherming |
48 |
57 |
<33 |
Aantal Strafonderzoeken. Bron: Raad voor de Kinderbescherming |
88 |
105 |
<73 |
*) Het aantal HALT verwijzingen als indicator wordt waarschijnlijk minder relevant, aangezien het Openbaar Ministerie meer wil inzetten op afdoening buiten het strafrecht.
Hierdoor wordt vergelijken met voorgaande jaren minder zinvol. Overwogen wordt voor 2026 deze indicator te laten vervallen.
Prioriteit b: Versterken digitale veiligheid
Wat gaan we doen? Vastgesteld door de raad Item/actiepunt |
Hoe gaan we dat doen? B&W Maatregelen/activiteiten |
Trekker |
Planning gereed |
Bestaand of nieuw |
Voorkomen slachtofferschap van gedigitaliseerde criminaliteit en cybercrime door middel van doelgroepen-aanpak |
Door structurele samenwerking met ketenpartners voor de verschillende doelgroepen jongeren, ouderen en onze kleine- en middelgrote ondernemers, conform Cyberwegenkaart weg 2 |
OOV |
Doorlopend |
Bestaand |
Door ambtelijke deelname aan projecten vanuit Noord-Holland Samen Veilig (NHSV) conform Cyberwegenkaart weg 2. |
OOV |
Doorlopend |
Bestaand |
|
Het aanbieden van gratis trainingen naar behoefte van ondernemers. De voorlichtingsbijeenkomsten, masterclasses en minicongressen worden uitgevoerd door Stichting Platform Veilig Ondernemen Noord-Holland (PVO NH). Op aanvraag/verzoek van ondernemers- of winkeliersvereniging, politie of gemeente. Conform Cyberwegenkaart weg 2 ook voor andere doelgroepen |
PVO |
Doorlopend |
Bestaand |
|
Bewustwording en preventie op school |
Het bieden van een gevarieerd lesaanbod aan alle groepen 7 en 8 van het PO onderwijs en de klassen 1 t/m 3 van het VO-onderwijs. Scholen kunnen kiezen uit voorlichtingen/gastlessen, trainingen, lesprogramma’s over: cyberpesten, bewustwording van de risico’s van social media gebruik, sexting en grooming, Online fraude en cybercriminaliteit, Hackshield, snel geld verdienen, geldezels. Ook is maatwerk mogelijk in overleg met de aanbieder. Er wordt vraaggericht gewerkt richting scholen. |
SSC/ J&O/ OOV |
Doorlopend |
Bestaand |
Daderpreventie |
Halt interventies: Ongewenste Sexting en Aanpak Hack Right. |
HALT/ politie /OM |
Doorlopend |
Bestaand |
Opvragen rapportage over 2024 bij HALT interventies ongewenste sexting en Hack Right |
OOV |
Q1 2025 |
Nieuw |
|
YouChoose en cybercriminaliteit |
Onderzoeken of we losse acties naar de doelgroep jeugd kunnen uitvoeren via social media (o.a. Instagram) |
OOV/CEB |
Q2 2025 |
Nieuw |
Communicatie over regionale cyberprojecten |
Meeliften op de communicatie van NHV |
OOV/CEB |
Doorlopend |
Nieuw |
Informatiebeveiliging gemeente |
Een digitaal veilige gemeente heeft ‘het eigen huis’ op orde (gemeentelijke organisatie, crisisbeheersing en vitale processen), conform Cyberwegenkaart weg 1. Medio Q3 2025 gaat de nieuwe CBW van kracht (Nederlandse doorvertaling van de NIS2). Hiervoor gaan we een impactanalyse opstellen om te zien hoeveel extra werk daaruit voortvloeit. We Starten in 2025 met activiteiten en ondersteuning binnen de domeinen en richten ons daarbij op de basis op orde. Hierin wordt opgetrokken met disciplines als privacy en informatiebeheer waar dit een meerwaarde heeft. Daarnaast doorontwikkeling van het ISMS en het risicomanagement rondom informatiebeveiliging. We gaan daarmee meer inzetten op het toetsen van de effectiviteit van alle getroffen maatregelen om de weerbaarheid te vergroten. We hanteren de strategie dat maatregelen worden getroffen in de volgorde: techniek, proces en de mens kant. |
CC |
Doorlopend 2025 |
Nieuw |
Voorbereiden op cybercrises |
Door samen te werken met verschillende partijen en up to date houden planvorming conform Cyberwegenkaart, weg 3. |
OOV |
Doorlopend |
Bestaand |
Voorbereiden op online aangejaagde ordeverstoringen |
Aanhaken bij de (bestuurlijke) aanpak van NHV conform Cyberwegenkaart, weg 4 |
OOV |
Doorlopend |
Bestaand |
Inzicht in aard, omvang en doelgroepen cybercrime |
Door analyses en rapportages van onze partners. Dit levert een beeld op van de slachtoffers, daders en soorten gedigitaliseerde delictenin Haarlemmermeer. |
Politie |
Doorlopend |
Bestaand |
Versterken digitale wijkagent |
Training digitale fitheid medewerkers. |
Politie |
Q4 2025 |
Bestaand |
Werven van een (tijdelijke) digitaal wijkagent en instroom digitaal professional. |
Politie |
Q1 2025 |
Nieuw |
|
Versterken opsporing en vervolging |
Deelname aan het Multi-cyber overleg van NHV met politie, OM en gemeenten |
OOV |
Doorlopend |
Nieuw |
Indicatoren Prioriteit b: Versterken digitale veiligheid |
2023 Meting |
2024 Meting |
2025 Streefwaarde |
Incidenten cybercrime (F90) Bron: Politie |
139 |
60 |
>199 |
*) na correctie
Prioriteit c: Waarborgen zorg en veiligheid van kwetsbare personen
Wat gaan we doen? Vastgesteld door de raad Item/actiepunt |
Hoe gaan we dat doen? B&W. Maatregelen/activiteiten |
Trekker |
Planning gereed |
Bestaand of nieuw |
Realiseren Zorg- en Veiligheidskamer voor complexe casuïstiek. |
Om een effectievere integrale aanpak te realiseren, waarbij op afgestemde wijze verschillende interventies worden ingezet, is het zeer wenselijk om de samenwerking met politie, sociaal domein, GGD en andere ketenpartners verder te intensiveren. |
OOV |
Doorlopend |
Bestaand |
Nader uitwerken en toepassen van de AVE-methode in samenwerking met alle partners in het sociaal- en veiligheidsdomein. |
OOV/ MOZ |
Q4 2025 |
Nieuw |
|
Realiseren persoonsgerichte aanpak volwassenen |
Inzet van een casusregisseur en verwijzen naar GGD van naar schatting 15-25 unieke personen per jaar. Door de AVE-medewerker. |
OOV |
Doorlopend |
Bestaand |
Realiseren persoonsgerichte aanpak re-integratie ex-gedetineerden |
Voortzetting inzet re-integratie-officier voor ex gedetineerden Haarlemmermeer bij het Zorg en Veiligheidshuis. |
ZVH |
Doorlopend |
Bestaand |
Realiseren Meldpunt woonoverlast |
Onderzoek of via een aparte ‘tegel’ in het MOB systeem woonoverlast bij de gemeente gemeld kan worden (Meldpunt Woonoverlast geopend). |
OOV |
Q4 2025 |
Bestaand |
Voor de uitvoering van de Wet aanpak woonoverlast is integrale samenwerking tussen politie, woningbouwcorporatie en Meerwaarde noodzakelijk. We intensiveren deze samenwerking. |
OOV |
Doorlopend |
Bestaand |
|
Actualiseren Beleidsregel woonoverlast. |
OOV |
Q3 2025 |
Nieuw |
|
Meewerken aan Levensloop aanpak ZVH |
Ambtelijke deelnemen aan de werkgroep Levensloop Aanpak van ZVH |
ZVH |
Doorlopend |
Bestaand |
In Levensloop Aanpak casuïstiek wordt een casusregisseur ingezet voor naar schatting 5 unieke personen per jaar. door inzet AVE-medewerker. |
OOV |
Doorlopend |
Bestaand |
|
Deelnemen aan Individueel Casus Overleggen (ICO) over Levensloop Aanpak casuïstiek 1 x per maand gemiddeld. door inzet AVE-medewerker. |
OOV |
Doorlopend |
Bestaand |
Indicatoren Prioriteit c: Waarborgen zorg en veiligheid van kwetsbare personen |
2023 Meting |
2024 Meting |
2025 Streef-waarde |
Incidenten overlast personen met onbegrepen gedrag (E33). Bron: politie |
908*) |
1.029 |
<969 |
Incidenten overlast personen met onbegrepen gedrag Schiphol. Bron: KMar |
442 |
498 |
<470 |
*) na correctie
Prioriteit d: Aanpak georganiseerde ondermijnende criminaliteit
Wat gaan we doen? Vastgesteld door de raad Item/actiepunt |
Hoe gaan we dat doen? B&W. Maatregelen/activiteiten |
Trekker |
Planning gereed |
Bestaand of nieuw |
Integrale aanpak met samenwerking via verschillende sporen |
Bijdragen aan ten minste 3 RIEC cases per jaar waarbij de verschillende interventies worden ingezet en uitgevoerd. |
RIEC |
Doorlopend |
Bestaand |
Intensiveren van samenwerking met andere overheidspartners door verschillende instrumenten en bevoegdheden in te zetten. o.a. door pilot drugs community. |
OOV |
Doorlopend |
Bestaand |
|
Aanpak zorgcriminaliteit aan de hand van het opgestelde handboek. |
OOV |
Doorlopend |
Nieuw |
|
Samenwerking met de toezichthouders zorgcriminaliteit op casusniveau (uitwisselen casuïstiek zorgtoezichthouders). |
OOV |
Doorlopend |
Nieuw |
|
Onderzoek naar mogelijkheden monitor zorgaanbieders en na uitkomsten onderzoek bepalen prioriteiten (incl. ontbinden zorgcontracten). |
OOV/ RIEC |
2025 |
Nieuw |
|
Inzetten ‘spookbewoningstool’, toezicht spookwoningen en -panden en integrale controles aan de hand van de BRP registratie. |
OOV/ KCC |
2025 |
Nieuw |
|
Inzetten bestuurlijke instrumenten |
|
OOV/ advies |
Doorlopend |
Bestaand |
Nieuwe instrumenten inzetten om drugscriminaliteit aan te pakken (o.a. pilot drugs community). |
OOV |
Q4 2025 |
Nieuw |
|
Doorontwikkelen informatie gestuurd werken (o.a. gebiedsanalyse door ODNZKG). |
OOV |
Q4 2025 |
Nieuw |
|
Onderzoek in buitengebied naar kwetsbaarheid voor criminele inmenging (inzet social media). |
OOC/CEB |
2025 |
Nieuw |
|
Actiever communiceren over o.a. sluiting drugspanden op basis van een apart communicatieplan. |
OOV/CEB |
Doorlopend |
Nieuw |
|
4 x jaar inzetten ‘speedmobiel’ van NH Veilig. |
OOV |
2025 |
Nieuw |
|
Investeren in samenwerkingsrelatie met Provincie Noord-Holland op gebied van aanpak ondermijning. |
OOV |
2025 |
Nieuw |
|
In samenwerking met politie opstellen werkproces (super)spoedsluitingen in verband met druggerelateerde incidenten (Opiumwet) of in geval van excessief geweld (explosies). |
OOV |
2025 |
Nieuw |
|
Uitvoeren Programma Aanpak Ondermijning Schiphol |
Publiek-privaat samenwerken aan de aanpak van georganiseerde ondermijnende drugscriminaliteit op de luchthaven door uitvoering van het programma. Zie ook www.sterkeluchthaven.nl |
PAOS |
Doorlopend |
Bestaand |
Tegengaan mensenhandel |
Realiseren activiteiten van de jaarschijf 2025 van de Uitvoeringsagenda aanpak mensenhandel Haarlemmermeer. |
OOV |
Q4 2025 |
Nieuw |
Ontwikkelen analysetool |
Inzetten van een analysetool om ondermijning in kaart te brengen. Uit de DPIA blijken er te grote privacy risico’s verbonden te zijn aan Pandorra. Een alternatief is in onderzoek i.s.m. Sterke luchthaven. |
OOV |
Q2 2025 |
Bestaand |
Ontwikkelen informatie gestuurd werken aan de hand van een op te stellen risicomodel. |
NHV |
Q4 2025 |
Nieuw |
|
Verkennen van mogelijkheden KEDO. |
OOV |
2025 |
Nieuw |
|
Integrale controles |
Uitvoeren van integrale controles. |
OOV |
Doorlopend |
Bestaand |
Twee wekelijks bespreken van de ontvangen signalen en op basis hiervan controles inplannen en evalueren. |
OOV |
Doorlopend |
Bestaand |
|
Interne communicatiecampagne om intern meldpunt bij vermoedens ondermijning en landelijk meldpunt Meld Misdaad Anoniem beter bekend te maken. |
OOV/CEB |
2025 |
Nieuw |
|
Evalueren of het Lokaal Overleg ondermijning Haarlemmermeer kan fungeren als lokaal informatieplein onder het RIEC convenant. |
OOV |
2025 |
Nieuw |
|
Actieve communicatie ook via social media na aantreffen ondermijnende criminaliteit. |
OOV/ CEB |
2025 |
Nieuw |
|
Trainen van nieuwe bouwinspecteurs en handhavers op signaleren van ondermijning. |
OOV |
Doorlopend |
Nieuw |
|
Vergroten bewustwording |
Bij aantreffen ondermijnende activiteiten na een integrale controle een persbericht over de bevindingen. |
OOV |
Doorlopend |
Bestaand |
Ontwikkelen en inzetten van een ondermijningsbrede communicatiecampagne voor inwoners en ondernemers, op basis van communicatieplan ondermijning |
OOV |
Q4 2024 |
Bestaand |
|
Onderzoek naar kennisniveau inwoners/ondernemers over drugs en opvolging uitkomsten (inzet social media). |
OOV/CEB |
2025 |
Nieuw |
|
Integrale casuïstiekaanpak |
Signalen aandragen bij het RIEC wanneer sprake is van (complexe) georganiseerde criminaliteit. |
OOV |
Doorlopend |
Bestaand |
Uitvoeren van het Bibob-beleid. |
OOV |
Doorlopend |
Bestaand |
|
Bibob toetsingen verbreden binnen organisatie en breder invullen rol Bibob coördinator. |
OOV |
Doorlopend |
Nieuw |
|
Start analyse RIEC en ODNZKG inzake drugs, bepalen top 3 en aanpak daarvan. |
OOV |
Q4 2025 |
Nieuw |
|
Toepassen beleidsregels Wet Bibob |
Het trainen van medewerkers van in elk geval: grond- en vastgoed, subsidies, vergunningverlening en aanbestedingen. Deze medewerkers zullen ook blijven deelnemen aan trainingen van het Landelijk Bureau Bibob. |
OOV/ of extern inkopen |
Doorlopend |
Bestaand |
Beleidsregels aanscherpen m.b.t. opdrachten/aanbestedingen in de zorgsector en in verband met Omgevingswet. |
OOV/ Advies |
2025 |
Nieuw |
|
Opleiden nieuwe medewerkers en opfriscursus geven aan Bibob-toetsers vanwege gewijzigde wetgeving. |
OOV/ of extern inkopen |
2025 |
Nieuw |
|
Weerbare organisatie |
Organiseren (revitaliseren) Lokaal Informatie Overleg Haarlemmermeer 2 x jaar |
OOV |
2025 |
Nieuw |
Op basis van besluit RBOP NH (eind 2024) over de weerbaarheidsnorm opstellen aanvullend plan voor een nog weerbaarder Haarlemmermeer. |
OOV |
2025 |
Nieuw |
|
Verklaring omtrent gedrag kwetsbare functies |
Uitvoering wettelijke taak inzake VOG-P. |
HRM |
2025 |
Bestaand |
Vergunningplicht aanwijzen |
Evaluatie aanwijzen vergunningplicht De Liede in afwachting van de bodemprocedure (NB Voorlopige voorziening 13-8-2024 aanwijzingsbesluit geschorst). |
OOV |
2025 |
Nieuw |
Indicatoren Prioriteit d: Aanpak georganiseerde ondermijnende criminaliteit |
2023 Meting |
2024 Meting |
2025 Streef-waarde |
Meld Misdaad Anoniem (MMA-meldingen) (E46). Bron: politie |
154 |
158 |
>158 |
Aantal sluitingen woningen en lokalen soft- en harddrugs (Wet Damocles). Bron: Gemeente |
16 |
7 |
7 |
*) na correctie
Prioriteit e: Tegengaan van polarisatie, radicalisering en extremisme
Wat gaan we doen? Vastgesteld door de raad Item/actiepunt |
Hoe gaan we dat doen? B&W. Maatregelen/activiteiten |
Trekker |
Planning gereed |
Bestaand of nieuw |
Deskundigheidsbevordering intern en extern |
Workshop straatsignalen HH en jongerenwerk |
OOV |
Q1 2025 |
Nieuw |
Training medewerkers met publiekscontact |
OOV |
Q1 2025 |
Nieuw |
|
Up-to-date houden kennis en praktische handelingspers-pectieven |
Trainingen en Webinars. |
OOV |
Doorlopend |
Bestaand |
Themadag Zorg & Veiligheid |
NHSV |
Q2 2025 |
Bestaand |
|
Aanvraag versterkingsgelden themadag afwachten |
NHV |
20025 |
Nieuw |
|
Netwerk sleutelfunctiona-rissen organiseren en laten functioneren |
Inventariseren van lokale activiteiten, het in kaart brengen van potentiële doelwitten en het opzetten van focusgroepen en een signaleringsnetwerk. |
OOV |
Q4 2024 |
Bestaand |
Investeren in relatie met doelgroepen |
Contact leggen en onderhouden met relevante instellingen en personen. Huidig opgebouwd relatienetwerk met 20-30 relevante instellingen en personen behouden en waar mogelijk uitbreiden |
OOV |
Doorlopend |
Bestaand |
Verbindingsambtenaar anti institutioneel extremisme inzetten en een handelingskader opleveren. Met een rijksbijdrage is dit project in 2024 opgestart |
OOV |
Q1 2025 |
Nieuw |
|
Meldingssysteem verzorgen en samenwerking |
Creëren en beheren van een meldpunt. Vreemdverhaal@haarlemmermeer.nl en Sharepoint gebruiken |
OOV |
Q1 2025 |
Bestaand |
Aandachtsfunctionarissen werven bij ten minste 5 (zorg)instellingen waaronder: GGZ-InGeest, MW, MV, Vluchtelingenwerk , Jeugdbescherming, HALT, RvdKB, William Schrikker Groep, ALTRA, GGD, MEE NL, Brijder verslavingszorg, Schoolcoaches. |
OOV |
Doorlopend |
Bestaand |
|
Jaarplan CTER 2025 opstellen |
OOV |
Q4 2025 |
Nieuw |
|
Samenwerken met onderwijsinstellingen |
Aanbod voor de geïnteresseerde scholen organiseren. Scholen volgen trainingen en er zijn aandachtsfunctionarissen bij de middelbare scholen |
OOV |
Doorlopend |
Bestaand |
Indicatoren Prioriteit e: Tegengaan van polarisatie, radicalisering en extremisme |
2023 Meting |
2024 Meting |
2025 Streef-waarde |
Incidenten discriminatie (F50). Bron: politie |
5 |
4 |
< 3 |
Meldingen CTER Schiphol. Bron: KMar |
323 |
325 |
< 324 |
Nieuwe signalen CTER. Bron: ZVH |
13 |
12 |
< 15 |
Reguliere taken
Wat willen we bereiken? Vastgesteld door de raad |
Haarlemmermeer is een veilige gemeente en dat moet zo blijven. Het is belangrijk dat iedereen veilig kan wonen, verblijven, werken en ondernemen, en zich bovendien veilig voelt. De reguliere (niet prioritaire) veiligheidsthema's dragen daaraan bij. |
Regulier thema a: Veilige woon- en leefomgeving
VeiligheidsthemaKernbeleid Veiligheid VNG |
Hoe gaan we dat doen? B&W. Maatregelen/activiteiten |
Partijen Intern/extern |
Trekker |
Doorlopend of nieuw |
Sociale kwaliteit |
Aanpak relationeel geweld in huiselijke kring (meldingen en opleggen huisverboden). |
Politie, VT |
OOV |
Doorlopend |
Aanpak sociale overlast op Schiphol. |
SSW, H&T |
KMar |
Doorlopend |
|
Actualisatie beleid aanpak woonoverlast en uitvoeren bestuurlijke maatregelen |
Woningcorporaties, SSC, MOZ, MW, politie |
OOV |
Nieuw Q4 2025 |
|
Fysieke kwaliteit |
Afhandeling meldingen en klachten openbare ruimte door inzet informatie gestuurde handhaving. |
G&R, B&O, politie |
H&T |
Doorlopend |
Objectieve veiligheid |
Actualisatie plan van aanpak High Impact Crimes (HIC: woninginbraken, overvallen, straatroof, geweld) en opsporing en vervolging. Voor de aanpak van excessief geweld/explosies zie bestuurlijke instrumenten aanpak ondermijning. |
OM, Politie |
OOV |
Nieuw Q3 2025 |
Verkennen van de mogelijkheid tot aansluiting op het Digitaal Opkopers Loket (DOL) ter bestrijding van heling. |
Politie, H&T |
OOV |
Nieuw Q4 2025 |
|
Inzet bestuurlijke maatregelen conform APV-regels (onder mandaat). |
H&T, politie |
OOV |
Doorlopend |
|
Opstellen beleid voor aanpak overlast en gevaar door illegaal vuurwerk gedurende het hele jaar. |
H&T, politie |
OOV |
Nieuw Q1 2025 |
|
Subjectieve veiligheid |
Informatie gestuurde inzet van handhaving en toezicht in de gebieden, stimuleren samenwerking en verhogen aangiftebereidheid. |
Politie, G&R, ondernemers en inwoners |
H&T |
Doorlopend |
Monitoren van eventuele maatschappelijke onrust en zo nodig treffen noodzakelijke maatregelen, naar aanleiding van (criminele) gebeurtenissen met een grote impact op het gevoel van veiligheid. |
Politie, G&RM, CEB, H&T |
OOV |
Doorlopend |
|
Deelnemen aan de twee jaarlijkse Veiligheidsmonitor van het CBS waarbij o.a. het gevoel van veiligheid van onze inwoners in de diverse gebieden en kernen gemeten wordt. |
Onderzoek en CEB |
OOV |
Nieuw Q4 2025 |
Indicatoren Regulier thema a: Veilige woon- en leefomgeving |
2023 Meting |
2024 Meting |
2025 Streef-waarde |
Incidenten diefstal/ inbraak woning (HIC) (A20, A30, B20, B30) Bron: politie |
168 |
177 |
< 173 |
Incidenten straatroof (HIC) (B70). Bron: politie |
42 |
52 |
< 47 |
Incidenten overvallen (HIC) (B72, B73, B74). Bron: politie |
2 |
7 |
< 5 |
Meldingen overlast openbare ruimte Toezicht en Handhaving. Bron: gemeente |
11.168 |
12.982 |
< 12.075 |
Regulier thema b: Bedrijvigheid en veiligheid
Veiligheidsthema Kernbeleid Veiligheid VNG |
Hoe gaan we dat doen? B&W. Maatregelen/activiteiten |
Partijen Intern/extern |
Trekker |
Doorlopend of nieuw |
Veilig winkelgebied |
Inzet toezicht en handhaving in winkelgebieden op basis van informatie gestuurde handhaving (inclusief inzet bestuurlijke maatregelen conform APV-regels). |
Politie, KMar |
H&T |
Doorlopend |
Uitvoeren plan van aanpak verbeteren veiligheid winkelcentrum de Vier Meren Hoofddorp-centrum. |
Politie, G&RM, H&T |
OOV |
Nieuw Q2 2025 |
|
Uitvoering samenwerkingsafspraken veilig winkelgebied in samenwerking met ondernemers. |
Politie, OOV |
G&RM |
Doorlopend |
|
Veilige bedrijventerreinen |
Uitvoering samenwerkingsafspraken veilig bedrijventerrein in samenwerking met ondernemers. |
Politie, OOV |
G&RM |
Doorlopend |
Aanpak mobiel banditisme op Schiphol. |
OM, Schiphol |
KMar |
Doorlopend |
|
Veilig uitgaan |
Inzet toezicht en handhaving bij de horeca in verband met naleving Alcoholwet en exploitatievergunningen. |
Politie |
H&T |
Doorlopend |
Preparatie op een veilig verloop van (grote) evenementen overeenkomstig de evenementenkalender en een actueel evenementenbeleid. |
Politie, H&T |
OOV |
Doorlopend |
|
Veilige evenementen |
Inzet toezicht en handhaving bij grote evenementen op basis van aangescherpte vergunningvoorschriften. |
OOV, politie |
H&T |
Doorlopend |
Veilig toerisme |
Aanpak valet parking in afstemming met de KMar en Schiphol. |
KMar, Schiphol, B&M |
OOV |
Doorlopend |
Aanpak illegale taxidiensten in verbodsgebieden Schiphol. |
KMar, Schiphol |
H&T |
Doorlopend |
Indicatoren Regulier thema b: Bedrijvigheid en veiligheid |
2023 Meting |
2024 Meting |
2025 Streef-waarde |
Winkeldiefstal Schiphol Landside. Bron: KMar |
361 |
351 |
< 356 |
Winkeldiefstal Schiphol Airside. Bron: KMar |
29 |
79 |
< 54 |
Incidenten diefstal in uit winkel en winkeldiefstal (A22 en A50). Bron: politie |
528 |
335 |
< 335 |
Regulier thema c: Jeugd en veiligheid (overige items)
Veiligheidsthema Kernbeleid Veiligheid VNG |
Hoe gaan we dat doen? B&W. Maatregelen/activiteiten |
Partijen Intern/exter n |
Trekker |
Doorlopend of nieuw |
Jeugdoverlast |
Inzet Stuurgroep Jeugd 4 x per jaar (strategisch niveau) en 12 x jaar Regiegroep Jeugd (tactisch niveau). |
Politie, G&R, HALT, MW, H&T |
OOV |
Doorlopend |
Houden van 36 operationele jeugd overleggen in diverse kernen gedurende het jaar. |
Wijkagenten, MW, H&T, G&R |
OOV |
Doorlopend |
|
Inzet 9,5 FTE jongerenwerk |
MW |
SSC |
Doorlopend |
|
Inzet 10 straatcoaches |
MW |
H&T |
Doorlopend |
|
Afhandelen klachten en overlastmeldingen op basis van informatie gestuurde handhaving. |
MW, H&T |
H&T |
Doorlopend |
|
Veiligheid in en om de school |
Zorgen voor voorlichting over o.a. wapens, drugs en groepsdruk. |
Politie, Halt |
OOV |
Doorlopend |
Uitvoeren geactualiseerd convenant. |
OOV |
SSC |
Doorlopend |
|
Jongerenwerk in de school. |
MW |
SSC |
Doorlopend |
Indicatoren Regulier thema c: Jeugd en veiligheid (overige items) |
2023 Meting |
2024 Meting |
2025 Streefwaarde |
Incidenten meldingen overlast jeugd (E35). Bron: politie |
587*) |
652 |
< 620 |
Incidenten overlast jeugd (via straatcoaches). Bron: Gemeente |
980 |
969 |
< 975 |
*) na correctie
Regulier thema d: Fysieke veiligheid
Veiligheidsthema Kernbeleid Veiligheid VNG |
Hoe gaan we dat doen? B&W. Maatregelen/activiteiten |
Partijen Intern/extern |
Trekker |
Doorlopend of nieuw |
Verkeersveiligheid |
Voor de politie blijft verkeersveiligheid een geprioriteerd thema conform Eenheidsplan Noord-Holland 2025 om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Onderstaande doelen worden nagestreefd:
|
OM |
Politie |
Doorlopend |
Brandveiligheid |
Uitvoering jaarwerkplan Brandweer/VRK. |
VH, OOV |
VRK |
Doorlopend |
Implementatie memo brandveiligheid flexwoningen. |
BRW, Projecten, OD NZKG, Ymere |
OOV |
Nieuw Q3 2025 |
|
Externe veiligheid/ omgevingsveiligheid |
Uitvoering wettelijke taken Omgevingswet. |
RED, PNH, OD NZKG, BRW/VRK |
VH |
Doorlopend |
Rampenbestrijding en crisisbeheersing |
Een vakbekwame, getrainde en geoefende crisisorganisatie paraat houden door uitvoering van het programma Multidisciplinair Opleiden, Trainen en Oefenen en het Deelplan Bevolkingszorg. |
OOV |
VRK |
Doorlopend |
Invullen lokale- en regionale piketfuncties. |
Bevolkingszorg |
OOV |
Doorlopend |
|
Aanwijzen locatie voor onschadelijk maken explosieven. |
Politie, EOD, G&RM |
OOV |
Nieuw Q3 2025 |
|
Preparatie op de NAVO-top in overleg met landelijke en regionale partners. |
Politie, KMar en vele anderen |
OOV |
Nieuw Q1 en Q2 |
|
Uitvoering plan van aanpak verhoging lokale veerkracht en weerbaarheid. |
Programma-organisatie |
VH |
Loopt tot Q4 2026 |
Indicatoren Regulier thema d: Fysieke veiligheid |
2023 Meting |
2024 Meting |
2025 Streef-waarde |
Incidenten rijden onder invloed, alcohol (D21) en of drugs/medicijnen al dan niet i.c.m. alcohol (D20). Bron: politie |
370*) |
456 |
< 413 |
Rijden onder invloed Schiphol. Bron: KMar |
201*) |
177 |
< 189 |
Snelheidsovertredingen RVV90 (D601). Bron: politie |
111*) |
147 |
< 129 |
*) Na correctie
Regulier thema e: Integriteit en veiligheid
Veiligheidsthema Kernbeleid Veiligheid VNG |
Hoe gaan we dat doen? B&W. Maatregelen/activiteiten |
Partijen Intern/extern |
Trekker |
Doorlopend of nieuw |
Weerbare overheid/ weerbaar bestuur |
Het thema weerbare overheid/ weerbaar bestuur wordt onder de prioriteit aanpak georganiseerde ondermijnende criminaliteit uitgevoerd. |
Hele organisatie |
OOV |
Doorlopend |
Ambtelijke- en bestuurlijke integriteit |
Uitvoering integriteitsbeleid. |
Hele organisatie |
HRM |
Doorlopend |
Inzet Meldpunt Integriteit (MI). |
HRM |
HRM |
Doorlopend |
|
Inzet onafhankelijke vertrouwenspersonen (VP). |
VP |
Integriteits- coördinator |
Doorlopend |
|
Opstellen jaarverslag integriteit. |
MI en VP |
HRM |
Doorlopend |
Indicatoren Regulier thema e: Integriteit en veiligheid |
2023 Meting |
2024 Meting |
2025 Streef-waarde |
Aantal gevallen agressie en geweld tegen politie- ambtenaren. Bron: politie |
27 |
22 |
<25 |
Aantal gevallen agressie en geweld tegen gemeente- ambtenaren. Bron: Gemeente |
17 |
17 |
15 |
*) Na correctie
Ondertekening
Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer,
de secretaris,
Cees Vermeer
de burgemeester,
Marianne Schuurmans-Wijdeven
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl