Uitvoeringsprogramma Veiligheid Haarlemmermeer 2025

Geldend van 03-06-2025 t/m heden

Intitulé

Uitvoeringsprogramma Veiligheid Haarlemmermeer 2025

Het college heeft besloten om:

  • 1.

    de Terugblik Uitvoeringsprogramma Veiligheid Haarlemmermeer 2023-2024 en het Uitvoeringsprogramma Veiligheid Haarlemmermeer 2025 vast te stellen.

Toelichting

Dit Uitvoeringsprogramma Veiligheid 2025 bouwt voort op het vier jarige Integraal Veiligheidsplan Haarlemmermeer 2023-2026, (2022.0002554, hierna: IVP) en de resultaten van het Uitvoeringsprogramma veiligheid 2023-2024 (7735819, hierna: UPV 2023-2024).

Een deel van de voorgenomen activiteiten voor 2025 loopt door uit het UPV 2023-2024 en een deel bestaat uit nieuwe initiatieven. Dit is in het overzicht aangegeven. De activiteiten zijn zo concreet mogelijk beschreven. Bij de verschillende thema’s zijn indicatoren opgenomen met de meetwaarden 2023 en 2024 en de streefwaarden 2025.

Prioriteit a: Vergroten weerbaarheid jongeren tegen criminaliteit, wapens en drugs.

Wat gaan we doen?

Vastgesteld door de raad

Item/actiepunt

Hoe gaan we dat doen?

B&W. Maatregelen/activiteiten 

Trekker

Planning gereed

Bestaand of nieuw

Intensiveren groepsaanpak problematische jeugdgroepen

Convenant groepsaanpak afsluiten op basis van start 2024 in NHV verband.

OOV

Q2 2025

Bestaand

Implementatie convenant groepsaanpak

OOV

Q4 2025

Nieuw

Versterking samenwerking ketenpartners

OOV

Q2 2025

Nieuw

Versterken samenwerking Justitiële keten en het sociaal domein.

Twee keer jaar een ketenbijeenkomst met justitiële partners organiseren

OOV

Q2 2025 en Q4 2025

Nieuw

Versterken aanpak jeugdcriminaliteit 

Monitoren jeugdcriminaliteit

OOV

Doorlopend

Bestaand

Inzetten Forensische coaches voor recidiverende harde kernjongeren van naar schatting 25-30 personen in 2025.

MOZ

Doorlopend

Bestaand

Beleid aanpak jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit uitvoeren in samenwerking met de partners.

OOV

Q4 2025

Nieuw

Convenant persoonsgerichte aanpak afsluiten en implementeren.

OOV

Q4 2025

Nieuw

Analyse en aanpak criminele aanwas

Plan van aanpak criminele aanwas uitvoeren (repressieve aanpak dealende jeugd) in samenwerking met de partners.

OOV

Q4 2025

Nieuw

Bekendmaken signalenkaart bij partners

OOV

Q4 2025

Nieuw

Inzet YouChoose op wapens en drugs 

Samenwerken met ouders (middels oudervoorlichting in samenwerking met OKO) /ouderbetrokkenheid op maatschappelijke thema’s zoals wapenbezit en drugscriminaliteit

SSC

(i.s.m. OOV)

Doorlopend

Bestaand

Vijf activiteiten organiseren gericht op skills (dans, muziek, sport etc.).

SSC

(i.s.m. OOV)

Doorlopend

Bestaand

Mobiel media lab scholentour voor alle middelbare scholen. Totaal 1.000 leerlingen per jaar betrekken op diverse manieren (Rechtbankles, VR les, Handhaving quiz en politie crime scene, etc.)

SSC

(i.s.m. OOV)

Doorlopend

Bestaand

Verbinden ondernemers aan jongeren (o.a. door opdracht studenten van NOVA voor onderzoek naar jongeren en ondernemers)

SSC

(i.s.m. OOV)

Q4 2025

Nieuw

Onderzoeken verbinding YouChoose met aanpak criminele uitbuiting jongeren in het kader van aanpak mensenhandel door (o.a. promoten BUIT voor professionals en Meld Misdaad Anoniem trainingen voor professionals)

SSC

(i.s.m. OOV)

Q2 2025

Nieuw

Creëren jongerenplekken en jongerencentra 

Jongerenleefbaarheidstoets.

SSC

Q2 2025

Bestaand

Ruimte creëren voor jongerencentrum in Badhoevedorp.

Gebieds- en Relatie-management

Q4 2025

Nieuw

Organiseren talent ontwikkel projecten Track the Talent

SSC

Q4 2025

Nieuw

Jongerenontmoetingsplek creëren bij HVC in (de buitenruimte van) Nieuw-Vennep.

SSC (i.s.m. Gebieds- en Relatie-management)

Q2 2025

Bestaand

Onderzoek naar verlichtingsmogelijkheden oudere Jongerenontmoetingsplaatsen (JOP’s) in verband met behoefte van de jongeren

SSC

(i.s.m. OOV)

Q2 2025

Nieuw

Indicatoren

Prioriteit a: Vergroten weerbaarheid jongeren tegen criminaliteit, wapens en drugs

2023

Meting

2024

Meting

2025

Streefwaarde

Aantal HALT verwijzingen. Bron: HALT *)

105

90

100

Aantal taakstraffen. Bron: Raad voor de Kinderbescherming

48

57

<33

Aantal Strafonderzoeken. Bron: Raad voor de Kinderbescherming

88

105

<73

*) Het aantal HALT verwijzingen als indicator wordt waarschijnlijk minder relevant, aangezien het Openbaar Ministerie meer wil inzetten op afdoening buiten het strafrecht.

Hierdoor wordt vergelijken met voorgaande jaren minder zinvol. Overwogen wordt voor 2026 deze indicator te laten vervallen.

Prioriteit b: Versterken digitale veiligheid

Wat gaan we doen?

Vastgesteld door de raad

Item/actiepunt

Hoe gaan we dat doen?

B&W Maatregelen/activiteiten

Trekker

Planning gereed

Bestaand of nieuw

Voorkomen slachtofferschap van gedigitaliseerde criminaliteit en cybercrime door middel van doelgroepen-aanpak

Door structurele samenwerking met ketenpartners voor de verschillende doelgroepen jongeren, ouderen en onze kleine- en middelgrote ondernemers, conform Cyberwegenkaart weg 2

OOV

Doorlopend

Bestaand

Door ambtelijke deelname aan projecten vanuit Noord-Holland Samen Veilig (NHSV) conform Cyberwegenkaart weg 2.

OOV

Doorlopend

Bestaand

Het aanbieden van gratis trainingen naar behoefte van ondernemers. De voorlichtingsbijeenkomsten, masterclasses en minicongressen worden uitgevoerd door Stichting Platform Veilig Ondernemen Noord-Holland (PVO NH). Op aanvraag/verzoek van ondernemers- of winkeliersvereniging, politie of gemeente. Conform Cyberwegenkaart weg 2 ook voor andere doelgroepen

PVO

Doorlopend

Bestaand

Bewustwording en preventie op school

Het bieden van een gevarieerd lesaanbod aan alle groepen 7 en 8 van het PO onderwijs en de klassen 1 t/m 3 van het VO-onderwijs. Scholen kunnen kiezen uit voorlichtingen/gastlessen, trainingen, lesprogramma’s over: cyberpesten, bewustwording van de risico’s van social media gebruik, sexting en grooming, Online fraude en cybercriminaliteit, Hackshield, snel geld verdienen, geldezels. Ook is maatwerk mogelijk in overleg met de aanbieder. Er wordt vraaggericht gewerkt richting scholen.

SSC/

J&O/ OOV

Doorlopend

Bestaand

Daderpreventie

Halt interventies: Ongewenste Sexting en Aanpak Hack Right.

HALT/ politie /OM

Doorlopend

Bestaand

Opvragen rapportage over 2024 bij HALT interventies ongewenste sexting en Hack Right

OOV

Q1 2025

Nieuw

YouChoose en cybercriminaliteit

Onderzoeken of we losse acties naar de doelgroep jeugd kunnen uitvoeren via social media (o.a. Instagram)

OOV/CEB

Q2 2025

Nieuw

Communicatie over regionale cyberprojecten

Meeliften op de communicatie van NHV

OOV/CEB

Doorlopend

Nieuw

Informatiebeveiliging gemeente

Een digitaal veilige gemeente heeft ‘het eigen huis’ op orde (gemeentelijke organisatie, crisisbeheersing en vitale processen), conform Cyberwegenkaart weg 1. Medio Q3 2025 gaat de nieuwe CBW van kracht (Nederlandse doorvertaling van de NIS2). Hiervoor gaan we een impactanalyse opstellen om te zien hoeveel extra werk daaruit voortvloeit. We

Starten in 2025 met activiteiten en ondersteuning binnen de domeinen en richten ons daarbij op de basis op orde. Hierin wordt opgetrokken met disciplines als privacy en informatiebeheer waar dit een meerwaarde heeft. Daarnaast doorontwikkeling van het ISMS en het risicomanagement rondom informatiebeveiliging. We gaan daarmee meer inzetten op het toetsen van de effectiviteit van alle getroffen maatregelen om de weerbaarheid te vergroten. We hanteren de strategie dat maatregelen worden getroffen in de volgorde: techniek, proces en de mens kant.

CC

Doorlopend

2025

Nieuw

Voorbereiden op cybercrises

Door samen te werken met verschillende partijen en up to date houden planvorming conform Cyberwegenkaart, weg 3.

OOV

Doorlopend

Bestaand

Voorbereiden op online aangejaagde ordeverstoringen

Aanhaken bij de (bestuurlijke) aanpak van NHV conform Cyberwegenkaart, weg 4

OOV

Doorlopend

Bestaand

Inzicht in aard, omvang en doelgroepen cybercrime

Door analyses en rapportages van onze partners. Dit levert een beeld op van de slachtoffers, daders en soorten gedigitaliseerde delictenin Haarlemmermeer.

Politie

Doorlopend

Bestaand

Versterken digitale wijkagent

Training digitale fitheid medewerkers.

Politie

Q4 2025

Bestaand

Werven van een (tijdelijke) digitaal wijkagent en instroom digitaal professional.

Politie

Q1 2025

Nieuw

Versterken opsporing en vervolging

Deelname aan het Multi-cyber overleg van NHV met politie, OM en gemeenten

OOV

Doorlopend

Nieuw

Indicatoren

Prioriteit b: Versterken digitale veiligheid

2023

Meting

2024

Meting

2025

Streefwaarde

Incidenten cybercrime (F90) Bron: Politie

139

60

>199

*) na correctie

Prioriteit c: Waarborgen zorg en veiligheid van kwetsbare personen

Wat gaan we doen?

Vastgesteld door de raad

Item/actiepunt

Hoe gaan we dat doen?

B&W. Maatregelen/activiteiten

Trekker

Planning gereed

Bestaand of nieuw

Realiseren Zorg- en Veiligheidskamer voor complexe casuïstiek.

Om een effectievere integrale aanpak te realiseren, waarbij op afgestemde wijze verschillende interventies worden ingezet, is het zeer wenselijk om de samenwerking met politie, sociaal domein, GGD en andere ketenpartners verder te intensiveren.

OOV

Doorlopend

Bestaand

Nader uitwerken en toepassen van de AVE-methode in samenwerking met alle partners in het sociaal- en veiligheidsdomein.

OOV/

MOZ

Q4 2025

Nieuw

Realiseren persoonsgerichte aanpak volwassenen

Inzet van een casusregisseur en verwijzen naar GGD van naar schatting 15-25 unieke personen per jaar. Door de AVE-medewerker.

OOV

Doorlopend

Bestaand

Realiseren persoonsgerichte aanpak re-integratie ex-gedetineerden

Voortzetting inzet re-integratie-officier voor ex gedetineerden Haarlemmermeer bij het Zorg en Veiligheidshuis.

ZVH

Doorlopend

Bestaand

Realiseren Meldpunt woonoverlast

Onderzoek of via een aparte ‘tegel’ in het MOB systeem woonoverlast bij de gemeente gemeld kan worden (Meldpunt Woonoverlast geopend).

OOV

Q4 2025

Bestaand

Voor de uitvoering van de Wet aanpak woonoverlast is integrale samenwerking tussen politie, woningbouwcorporatie en Meerwaarde noodzakelijk. We intensiveren deze samenwerking.

OOV

Doorlopend

Bestaand

Actualiseren Beleidsregel woonoverlast.

OOV

Q3 2025

Nieuw

Meewerken aan Levensloop aanpak ZVH

Ambtelijke deelnemen aan de werkgroep Levensloop Aanpak van ZVH

ZVH

Doorlopend

Bestaand

In Levensloop Aanpak casuïstiek wordt een casusregisseur ingezet voor naar schatting 5 unieke personen per jaar. door inzet AVE-medewerker.

OOV

Doorlopend

Bestaand

Deelnemen aan Individueel Casus Overleggen (ICO) over Levensloop Aanpak casuïstiek 1 x per maand gemiddeld. door inzet AVE-medewerker.

OOV

Doorlopend

Bestaand

Indicatoren

Prioriteit c: Waarborgen zorg en veiligheid van kwetsbare personen

2023

Meting

2024

Meting

2025

Streef-waarde

Incidenten overlast personen met onbegrepen gedrag (E33). Bron: politie

908*)

1.029

<969

Incidenten overlast personen met onbegrepen gedrag Schiphol. Bron: KMar

442

498

<470

*) na correctie

Prioriteit d: Aanpak georganiseerde ondermijnende criminaliteit

Wat gaan we doen?

Vastgesteld door de raad

Item/actiepunt

Hoe gaan we dat doen?

B&W. Maatregelen/activiteiten 

Trekker

Planning gereed

Bestaand of nieuw

Integrale aanpak met samenwerking via verschillende sporen

Bijdragen aan ten minste 3 RIEC cases per jaar waarbij de verschillende interventies worden ingezet en uitgevoerd.

RIEC

Doorlopend

Bestaand

Intensiveren van samenwerking met andere overheidspartners door verschillende instrumenten en bevoegdheden in te zetten. o.a. door pilot drugs community.

OOV

Doorlopend

Bestaand

Aanpak zorgcriminaliteit aan de hand van het opgestelde handboek.

OOV

Doorlopend

Nieuw

Samenwerking met de toezichthouders zorgcriminaliteit op casusniveau (uitwisselen casuïstiek zorgtoezichthouders).

OOV

Doorlopend

Nieuw

Onderzoek naar mogelijkheden monitor zorgaanbieders en na uitkomsten onderzoek bepalen prioriteiten (incl. ontbinden zorgcontracten).

OOV/ RIEC

2025

Nieuw

Inzetten ‘spookbewoningstool’, toezicht spookwoningen en -panden en integrale controles aan de hand van de BRP registratie.

OOV/ KCC

2025

Nieuw

Inzetten bestuurlijke instrumenten

  • -

    integrale controles van panden op risicolocaties of binnen risicobranches;

  • -

    sluiting van drugspanden;

  • -

    sluiting van panden waar ondermijnende activiteiten plaatsvinden op basis van de APV;

  • -

    sluiting van panden waarin illegale prostitutie plaatsvindt;

  • -

    opleggen van een last onder dwangsom op persoon bij (herhaaldelijk) illegaal exploiteren van seksinrichtingen;

  • -

    opleggen van een last onder dwangsom op persoon bij drugshandel op straat;

  • -

    inzet van de Wet Bibob om te voorkomen dat gemeentelijke diensten misbruikt worden ten behoeve van criminele/malafide activiteiten.

  • -

    intrekken vergunning bij niet voldoen aan de voorwaarden.

  • -

    onderzoek doen en terugvorderen van onterecht verstrekte middelen.

OOV/ advies

Doorlopend

Bestaand

Nieuwe instrumenten inzetten om drugscriminaliteit aan te pakken (o.a. pilot drugs community).

OOV

Q4 2025

Nieuw

Doorontwikkelen informatie gestuurd werken (o.a. gebiedsanalyse door ODNZKG).

OOV

Q4 2025

Nieuw

Onderzoek in buitengebied naar kwetsbaarheid voor criminele inmenging (inzet social media).

OOC/CEB

2025

Nieuw

Actiever communiceren over o.a. sluiting drugspanden op basis van een apart communicatieplan.

OOV/CEB

Doorlopend

Nieuw

4 x jaar inzetten ‘speedmobiel’ van NH Veilig.

OOV

2025

Nieuw

Investeren in samenwerkingsrelatie met Provincie Noord-Holland op gebied van aanpak ondermijning.

OOV

2025

Nieuw

In samenwerking met politie opstellen werkproces (super)spoedsluitingen in verband met druggerelateerde incidenten (Opiumwet) of in geval van excessief geweld (explosies).

OOV

2025

Nieuw

Uitvoeren Programma Aanpak Ondermijning Schiphol 

Publiek-privaat samenwerken aan de aanpak van georganiseerde ondermijnende drugscriminaliteit op de luchthaven door uitvoering van het programma. Zie ook www.sterkeluchthaven.nl 

PAOS

Doorlopend

Bestaand

Tegengaan mensenhandel

Realiseren activiteiten van de jaarschijf 2025 van de Uitvoeringsagenda aanpak mensenhandel Haarlemmermeer.

OOV

Q4 2025

Nieuw

Ontwikkelen analysetool

Inzetten van een analysetool om ondermijning in kaart te brengen. Uit de DPIA blijken er te grote privacy risico’s verbonden te zijn aan Pandorra. Een alternatief is in onderzoek i.s.m. Sterke luchthaven.

OOV

Q2 2025

Bestaand

Ontwikkelen informatie gestuurd werken aan de hand van een op te stellen risicomodel.

NHV

Q4 2025

Nieuw

Verkennen van mogelijkheden KEDO.

OOV

2025

Nieuw

Integrale controles

Uitvoeren van integrale controles.

OOV

Doorlopend

Bestaand

Twee wekelijks bespreken van de ontvangen signalen en op basis hiervan controles inplannen en evalueren.

OOV

Doorlopend

Bestaand

Interne communicatiecampagne om intern meldpunt bij vermoedens ondermijning en landelijk meldpunt Meld Misdaad Anoniem beter bekend te maken.

OOV/CEB

2025

Nieuw

Evalueren of het Lokaal Overleg ondermijning Haarlemmermeer kan fungeren als lokaal informatieplein onder het RIEC convenant.

OOV

2025

Nieuw

Actieve communicatie ook via social media na aantreffen ondermijnende criminaliteit.

OOV/ CEB

2025

Nieuw

Trainen van nieuwe bouwinspecteurs en handhavers op signaleren van ondermijning.

OOV

Doorlopend

Nieuw

Vergroten bewustwording

Bij aantreffen ondermijnende activiteiten na een integrale controle een persbericht over de bevindingen.

OOV

Doorlopend

Bestaand

Ontwikkelen en inzetten van een ondermijningsbrede communicatiecampagne voor inwoners en ondernemers, op basis van communicatieplan ondermijning

OOV

Q4 2024

Bestaand

Onderzoek naar kennisniveau inwoners/ondernemers over drugs en opvolging uitkomsten (inzet social media).

OOV/CEB

2025

Nieuw

Integrale casuïstiekaanpak

Signalen aandragen bij het RIEC wanneer sprake is van (complexe) georganiseerde criminaliteit.

OOV

Doorlopend

Bestaand

Uitvoeren van het Bibob-beleid.

OOV

Doorlopend

Bestaand

Bibob toetsingen verbreden binnen organisatie en breder invullen rol Bibob coördinator.

OOV

Doorlopend

Nieuw

Start analyse RIEC en ODNZKG inzake drugs, bepalen top 3 en aanpak daarvan.

OOV

Q4 2025

Nieuw

Toepassen beleidsregels Wet Bibob

Het trainen van medewerkers van in elk geval: grond- en vastgoed, subsidies, vergunningverlening en aanbestedingen. Deze medewerkers zullen ook blijven deelnemen aan trainingen van het Landelijk Bureau Bibob.

OOV/ of extern inkopen

Doorlopend

Bestaand

Beleidsregels aanscherpen m.b.t. opdrachten/aanbestedingen in de zorgsector en in verband met Omgevingswet.

OOV/

Advies

2025

Nieuw

Opleiden nieuwe medewerkers en opfriscursus geven aan Bibob-toetsers vanwege gewijzigde wetgeving.

OOV/ of extern inkopen

2025

Nieuw

Weerbare organisatie

Organiseren (revitaliseren) Lokaal Informatie Overleg Haarlemmermeer 2 x jaar

OOV

2025

Nieuw

Op basis van besluit RBOP NH (eind 2024) over de weerbaarheidsnorm opstellen aanvullend plan voor een nog weerbaarder Haarlemmermeer.

OOV

2025

Nieuw

Verklaring omtrent gedrag kwetsbare functies

Uitvoering wettelijke taak inzake VOG-P.

HRM

2025

Bestaand

Vergunningplicht aanwijzen

Evaluatie aanwijzen vergunningplicht De Liede in afwachting van de bodemprocedure

(NB Voorlopige voorziening 13-8-2024 aanwijzingsbesluit geschorst).

OOV

2025

Nieuw

Indicatoren

Prioriteit d: Aanpak georganiseerde ondermijnende criminaliteit

2023

Meting

2024

Meting

2025

Streef-waarde

Meld Misdaad Anoniem (MMA-meldingen) (E46). Bron: politie

154

158

>158

Aantal sluitingen woningen en lokalen soft- en harddrugs (Wet Damocles). Bron: Gemeente

16

7

7

*) na correctie

Prioriteit e: Tegengaan van polarisatie, radicalisering en extremisme

Wat gaan we doen?

Vastgesteld door de raad

Item/actiepunt

Hoe gaan we dat doen?

B&W. Maatregelen/activiteiten

Trekker

Planning gereed

Bestaand of nieuw

Deskundigheidsbevordering intern en extern

Workshop straatsignalen HH en jongerenwerk

OOV

Q1 2025

Nieuw

Training medewerkers met publiekscontact

OOV

Q1 2025

Nieuw

Up-to-date houden kennis en praktische handelingspers-pectieven

Trainingen en Webinars.

OOV

Doorlopend

Bestaand

Themadag Zorg & Veiligheid

NHSV

Q2 2025

Bestaand

Aanvraag versterkingsgelden themadag afwachten

NHV

20025

Nieuw

Netwerk sleutelfunctiona-rissen organiseren en laten functioneren

Inventariseren van lokale activiteiten, het in kaart brengen van potentiële doelwitten en het opzetten van focusgroepen en een signaleringsnetwerk.

OOV

Q4 2024

Bestaand

Investeren in relatie met doelgroepen

Contact leggen en onderhouden met relevante instellingen en personen. Huidig opgebouwd relatienetwerk met 20-30 relevante instellingen en personen behouden en waar mogelijk uitbreiden

OOV

Doorlopend

Bestaand

Verbindingsambtenaar anti institutioneel extremisme inzetten en een handelingskader opleveren. Met een rijksbijdrage is dit project in 2024 opgestart

OOV

Q1 2025

Nieuw

Meldingssysteem verzorgen en samenwerking

Creëren en beheren van een meldpunt. Vreemdverhaal@haarlemmermeer.nl en Sharepoint gebruiken

OOV

Q1 2025

Bestaand

Aandachtsfunctionarissen werven bij ten minste 5 (zorg)instellingen waaronder: GGZ-InGeest, MW, MV, Vluchtelingenwerk , Jeugdbescherming, HALT, RvdKB, William Schrikker Groep, ALTRA, GGD, MEE NL, Brijder verslavingszorg, Schoolcoaches.

OOV

Doorlopend

Bestaand

Jaarplan CTER 2025 opstellen

OOV

Q4 2025

Nieuw

Samenwerken met

onderwijsinstellingen

Aanbod voor de geïnteresseerde scholen organiseren. Scholen volgen trainingen en er zijn aandachtsfunctionarissen bij de middelbare scholen

OOV

Doorlopend

Bestaand

Indicatoren

Prioriteit e: Tegengaan van polarisatie, radicalisering en extremisme

2023

Meting

2024

Meting

2025

Streef-waarde

Incidenten discriminatie (F50). Bron: politie

5

4

< 3

Meldingen CTER Schiphol. Bron: KMar

323

325

< 324

Nieuwe signalen CTER. Bron: ZVH

13

12

< 15

Reguliere taken

Wat willen we bereiken?

Vastgesteld door de raad

Haarlemmermeer is een veilige gemeente en dat moet zo blijven. Het is belangrijk dat iedereen veilig kan wonen, verblijven, werken en ondernemen, en zich bovendien veilig voelt. De reguliere (niet prioritaire) veiligheidsthema's dragen daaraan bij.

Regulier thema a: Veilige woon- en leefomgeving

VeiligheidsthemaKernbeleid Veiligheid VNG

Hoe gaan we dat doen?

B&W. Maatregelen/activiteiten

Partijen

Intern/extern

Trekker

Doorlopend of nieuw

Sociale kwaliteit 

Aanpak relationeel geweld in huiselijke kring (meldingen en opleggen huisverboden).

Politie, VT

OOV

Doorlopend

Aanpak sociale overlast op Schiphol.

SSW, H&T

KMar

Doorlopend

Actualisatie beleid aanpak woonoverlast en uitvoeren bestuurlijke maatregelen

Woningcorporaties, SSC, MOZ, MW, politie

OOV

Nieuw

Q4 2025

Fysieke kwaliteit

Afhandeling meldingen en klachten openbare ruimte door inzet informatie gestuurde handhaving.

G&R, B&O, politie

H&T

Doorlopend

Objectieve veiligheid

Actualisatie plan van aanpak High Impact Crimes (HIC: woninginbraken, overvallen, straatroof, geweld) en opsporing en vervolging. Voor de aanpak van excessief geweld/explosies zie bestuurlijke instrumenten aanpak ondermijning. 

OM, Politie

OOV

Nieuw

Q3 2025

Verkennen van de mogelijkheid tot aansluiting op het Digitaal Opkopers Loket (DOL) ter bestrijding van heling.

Politie, H&T

OOV

Nieuw

Q4 2025

Inzet bestuurlijke maatregelen conform APV-regels (onder mandaat).

H&T, politie

OOV

Doorlopend

Opstellen beleid voor aanpak overlast en gevaar door illegaal vuurwerk gedurende het hele jaar.

H&T, politie

OOV

Nieuw

Q1 2025

Subjectieve veiligheid

Informatie gestuurde inzet van handhaving en toezicht in de gebieden, stimuleren samenwerking en verhogen aangiftebereidheid.

Politie, G&R, ondernemers en inwoners

H&T

Doorlopend

Monitoren van eventuele maatschappelijke onrust en zo nodig treffen noodzakelijke maatregelen, naar aanleiding van (criminele) gebeurtenissen met een grote impact op het gevoel van veiligheid.

Politie, G&RM, CEB, H&T

OOV

Doorlopend

Deelnemen aan de twee jaarlijkse Veiligheidsmonitor van het CBS waarbij o.a. het gevoel van veiligheid van onze inwoners in de diverse gebieden en kernen gemeten wordt.

Onderzoek en CEB

OOV

Nieuw

Q4 2025

Indicatoren Regulier thema a: Veilige woon- en leefomgeving

2023

Meting

2024

Meting

2025

Streef-waarde

Incidenten diefstal/ inbraak woning (HIC) (A20, A30, B20, B30) Bron: politie

168

177

< 173

Incidenten straatroof (HIC) (B70). Bron: politie

42

52

< 47

Incidenten overvallen (HIC) (B72, B73, B74). Bron: politie

2

7

< 5

Meldingen overlast openbare ruimte Toezicht en Handhaving. Bron: gemeente

11.168

12.982

< 12.075

Regulier thema b: Bedrijvigheid en veiligheid

Veiligheidsthema Kernbeleid Veiligheid VNG

Hoe gaan we dat doen?

B&W. Maatregelen/activiteiten

Partijen

Intern/extern

Trekker

Doorlopend of nieuw

Veilig winkelgebied

Inzet toezicht en handhaving in winkelgebieden op basis van informatie gestuurde handhaving (inclusief inzet bestuurlijke maatregelen conform APV-regels).

Politie, KMar

H&T

Doorlopend

Uitvoeren plan van aanpak verbeteren veiligheid winkelcentrum de Vier Meren Hoofddorp-centrum.

Politie, G&RM, H&T

OOV

Nieuw

Q2 2025

Uitvoering samenwerkingsafspraken veilig winkelgebied in samenwerking met ondernemers.

Politie, OOV

G&RM

Doorlopend

Veilige bedrijventerreinen

Uitvoering samenwerkingsafspraken veilig bedrijventerrein in samenwerking met ondernemers.

Politie, OOV

G&RM

Doorlopend

Aanpak mobiel banditisme op Schiphol.

OM, Schiphol

KMar

Doorlopend

Veilig uitgaan

Inzet toezicht en handhaving bij de horeca in verband met naleving Alcoholwet en exploitatievergunningen.

Politie

H&T

Doorlopend

Preparatie op een veilig verloop van (grote) evenementen overeenkomstig de evenementenkalender en een actueel evenementenbeleid.

Politie, H&T

OOV

Doorlopend

Veilige evenementen

Inzet toezicht en handhaving bij grote evenementen op basis van aangescherpte vergunningvoorschriften.

OOV, politie

H&T

Doorlopend

Veilig toerisme

Aanpak valet parking in afstemming met de KMar en Schiphol.

KMar, Schiphol, B&M

OOV

Doorlopend

Aanpak illegale taxidiensten in verbodsgebieden Schiphol.

KMar, Schiphol

H&T

Doorlopend

Indicatoren Regulier thema b: Bedrijvigheid en veiligheid

2023

Meting

2024

Meting

2025

Streef-waarde

Winkeldiefstal Schiphol Landside. Bron: KMar

361

351

< 356

Winkeldiefstal Schiphol Airside. Bron: KMar

29

79

< 54

Incidenten diefstal in uit winkel en winkeldiefstal (A22 en A50). Bron: politie

528

335

< 335

Regulier thema c: Jeugd en veiligheid (overige items)

Veiligheidsthema Kernbeleid Veiligheid VNG

Hoe gaan we dat doen?

B&W. Maatregelen/activiteiten

Partijen

Intern/exter n

Trekker

Doorlopend of nieuw

Jeugdoverlast

Inzet Stuurgroep Jeugd 4 x per jaar (strategisch niveau) en 12 x jaar Regiegroep Jeugd (tactisch niveau).

Politie, G&R, HALT, MW, H&T

OOV

Doorlopend

Houden van 36 operationele jeugd overleggen in diverse kernen gedurende het jaar.

Wijkagenten, MW, H&T, G&R

OOV

Doorlopend

Inzet 9,5 FTE jongerenwerk

MW

SSC

Doorlopend

Inzet 10 straatcoaches

MW

H&T

Doorlopend

Afhandelen klachten en overlastmeldingen op basis van informatie gestuurde handhaving.

MW, H&T

H&T

Doorlopend

Veiligheid in en om de school

Zorgen voor voorlichting over o.a. wapens, drugs en groepsdruk.

Politie, Halt

OOV

Doorlopend

Uitvoeren geactualiseerd convenant.

OOV

SSC

Doorlopend

Jongerenwerk in de school.

MW

SSC

Doorlopend

Indicatoren Regulier thema c: Jeugd en veiligheid (overige items)

2023

Meting

2024

Meting

2025

Streefwaarde

Incidenten meldingen overlast jeugd (E35). Bron: politie

587*)

652

< 620

Incidenten overlast jeugd (via straatcoaches). Bron: Gemeente

980

969

< 975

*) na correctie

Regulier thema d: Fysieke veiligheid

Veiligheidsthema Kernbeleid Veiligheid

VNG

Hoe gaan we dat doen?

B&W. Maatregelen/activiteiten

Partijen

Intern/extern

Trekker

Doorlopend of nieuw

Verkeersveiligheid

Voor de politie blijft verkeersveiligheid een geprioriteerd thema conform Eenheidsplan Noord-Holland 2025 om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Onderstaande doelen worden nagestreefd:

  • -

    Actief inzetten op geprioriteerde hotspots op basis van risicoanalyse en ongevalscijfers;

  • -

    Vergroten van de subjectieve pakkans bij burgers om verkeersgedrag te beïnvloeden door o.a. verkeerscontroles in samenwerking met H&T (handhavingsarrangement BOA’s)

  • -

    Aanpak overlast en verkeersgedrag van brom-, snorfietsen, e-bikes en fatbikes

  • -

    Aanpak van de top 3 oorzaken van verkeersongevallen, te weten rijden onder invloed, afleiding in het verkeer en overschrijden maximaal toegestane snelheid, o.a. door gerichte verkeers- en alcoholcontroles.

OM

Politie

Doorlopend

Brandveiligheid

Uitvoering jaarwerkplan Brandweer/VRK.

VH, OOV

VRK

Doorlopend

Implementatie memo brandveiligheid flexwoningen.

BRW, Projecten, OD NZKG, Ymere

OOV

Nieuw

Q3 2025

Externe veiligheid/ omgevingsveiligheid

Uitvoering wettelijke taken Omgevingswet.

RED, PNH, OD NZKG, BRW/VRK

VH

Doorlopend

Rampenbestrijding en crisisbeheersing

Een vakbekwame, getrainde en geoefende crisisorganisatie paraat houden door uitvoering van het programma Multidisciplinair Opleiden, Trainen en Oefenen en het Deelplan Bevolkingszorg.

OOV

VRK

Doorlopend

Invullen lokale- en regionale piketfuncties.

Bevolkingszorg

OOV

Doorlopend

Aanwijzen locatie voor onschadelijk maken explosieven.

Politie, EOD, G&RM

OOV

Nieuw

Q3 2025

Preparatie op de NAVO-top in overleg met landelijke en regionale partners.

Politie, KMar en vele anderen

OOV

Nieuw

Q1 en Q2

Uitvoering plan van aanpak verhoging lokale veerkracht en weerbaarheid.

Programma-organisatie

VH

Loopt tot

Q4 2026

Indicatoren Regulier thema d: Fysieke veiligheid

2023

Meting

2024

Meting

2025

Streef-waarde

Incidenten rijden onder invloed, alcohol (D21) en of drugs/medicijnen al dan niet i.c.m. alcohol (D20). Bron: politie

370*)

456

< 413

Rijden onder invloed Schiphol. Bron: KMar

201*)

177

< 189

Snelheidsovertredingen RVV90 (D601). Bron: politie

111*)

147

< 129

*) Na correctie

Regulier thema e: Integriteit en veiligheid

Veiligheidsthema

Kernbeleid

Veiligheid VNG

Hoe gaan we dat doen?

B&W. Maatregelen/activiteiten

Partijen

Intern/extern

Trekker

Doorlopend of nieuw

Weerbare overheid/ weerbaar bestuur

Het thema weerbare overheid/ weerbaar bestuur wordt onder de prioriteit aanpak georganiseerde ondermijnende criminaliteit uitgevoerd.

Hele organisatie

OOV

Doorlopend

Ambtelijke- en bestuurlijke integriteit

Uitvoering integriteitsbeleid.

Hele organisatie

HRM

Doorlopend

Inzet Meldpunt Integriteit (MI).

HRM

HRM

Doorlopend

Inzet onafhankelijke vertrouwenspersonen (VP).

VP

Integriteits-

coördinator

Doorlopend

Opstellen jaarverslag integriteit.

MI en VP

HRM

Doorlopend

Indicatoren Regulier thema e: Integriteit en veiligheid

2023

Meting

2024

Meting

2025

Streef-waarde

Aantal gevallen agressie en geweld tegen politie- ambtenaren. Bron: politie

27

22

<25

Aantal gevallen agressie en geweld tegen gemeente- ambtenaren. Bron: Gemeente

17

17

15

*) Na correctie

Ondertekening

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer,

de secretaris,

Cees Vermeer

de burgemeester,

Marianne Schuurmans-Wijdeven