Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739795
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739795/1
Uitwerkingsbesluit buurtmedia Zuidoost 2025
Geldend van 31-05-2025 t/m heden
Intitulé
Uitwerkingsbesluit buurtmedia Zuidoost 2025Het dagelijks bestuur van stadsdeel Zuidoost van de gemeente Amsterdam,
gelet op onderdeel W3 van het Bevoegdhedenregister behorende bij de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022 en artikel 5 van de Subsidieregeling Buurtmedia Amsterdam 2024-2026,
besluit de volgende regeling vast te stellen:
Uitwerkingsbesluit buurtmedia Zuidoost 2025
In dit Uitwerkingsbesluit is vastgelegd hoe de Subsidieregeling Buurtmedia Amsterdam 2024- 2026 (hierna: subsidieregeling) wordt toegepast in relatie tot het beleidskader Buurtmedia 2024- 2026. Het dagelijks bestuur bepaalt, met inachtneming van de voorschriften zoals opgenomen in de subsidieregeling, per te onderscheiden soort buurtmedia de wijze waarop de subsidie wordt verleend (onderdeel IV).
I
Buurtmedia spelen een cruciale rol in de sociale, culturele en informatieve infrastructuur van Amsterdam Zuidoost. Dit stadsdeel, met zijn rijke diversiteit aan culturen en talen, kent een breed scala aan media: van huis-aan-huisbladen en radio- en tv-zenders tot online en sociale mediaplatforms. Vooral radio en tv zijn invloedrijk binnen specifieke gemeenschappen, mede door hun meertalige aanbod en de manier waarop ze lokale verhalen en tradities overbrengen. Hoewel papieren media nog steeds impact hebben, worden audiovisuele en digitale media steeds toegankelijker en spelen zij een groeiende rol in het dagelijks leven van bewoners. Buurtmedia in Zuidoost gaan verder dan alleen nieuws en actualiteiten. Ze vormen een podium voor gemeenschappen om hun eigen stem te laten horen, ze versterken de onderlinge verbinding en dragen bij aan de zichtbaarheid van de vele culturen die het stadsdeel rijk is. Ze fungeren als wegwijzers naar zorg, maatschappelijke instanties en gemeentelijke informatie, stimuleren burgerparticipatie en spelen een rol in het tegengaan van misinformatie en polarisatie. Tegelijkertijd opereren veel buurtmedia met beperkte middelen, wat hun voortbestaan en innovatiekracht onder druk zet. Het stadsdeel vindt het essentieel dat onafhankelijke buurtmedia blijven bestaan en meegroeien met de veranderende behoeften van de bewoners. We ondersteunen initiatieven die bijdragen aan talentontwikkeling, professionalisering en innovatie. Daarnaast stimuleren we samenwerkingen die nieuwe stemmen en perspectieven een platform bieden en zorgen we ervoor dat buurtmedia een democratisch middel blijven dat alle gemeenschappen in Zuidoost bereikt. Door te investeren in digitale platforms en de toegankelijkheid van media te vergroten, dragen we bij aan een veerkrachtige, inclusieve en geïnformeerde samenleving in Zuidoost. |
II
Het subsidieplafond voor 2025 wordt vastgesteld op: € 60.417 |
III
|
IV Formulier per soort te onderscheiden subsidiabele media
Soort media |
A. Educatieve en Talentontwikkeling Gerichte Media |
1. doelgroep (publiek) |
Media-initiatieven die zichrichten op het betrekken van kwetsbaregroepen en ‘stille Amsterdammers’ — bewoners die doorgaans minder zichtbaar zijn in het publieke en medialandschap. Het gaat om mensen die zich willen oriënteren op of ontwikkelen in mediaproductie, ongeacht hun achtergrond of startpunt. Door hen actief te laten bijdragen aan de lokale media-infrastructuur, versterken deze initiatieven hun vaardigheden, stem en zichtbaarheid, en dragen zij bij aan een toekomstbestendige en inclusieve buurtmedia in hetstadsdeel. |
2. subsidiabele activiteiten |
|
3. soort subsidie |
|
4. maximaal te subsidiëren bedrag per aanvraag |
€10.000,- |
5. deelplafond(s) |
|
6. indieningstermijnen voor eenmalige subsidies van toepassing |
|
7. mate waarin samenwerking met andere partijen is gewenst |
|
8. eigen inkomsten en/of bijdragen van derdenvereist |
|
9. behandeling op volgorde van binnenkomst of toepassing verdeelsleutel (artikel 7) |
|
10. instelling adviescommissie |
|
11. beoordelingscriteria uit artikel 7 lid 3 waarop minimaal 5 punten gescoord moet worden |
|
Soort media |
B. Interactieve en Participatieve Media |
1. doelgroep (publiek) |
Media-initiatieven gericht op bewoners en organisaties die onderdeel willen zijnvan het gesprekover de buurt.Dit omvat bewoners die willen deelnemen aan burgerjournalistiek, live- uitzendingen, panelgesprekken en andere interactieve mediaproducties waarin hun perspectieven en ervaringen centraal staan. Het initiatief faciliteert bewoners die viamedia willen bijdragen aan sociale cohesie en lokale besluitvorming, evenals organisaties en initiatieven die streven naar brede betrokkenheid en toegankelijkheid van informatie in het stadsdeel. |
2. subsidiabele activiteiten |
|
3. soort subsidie |
|
4. maximaal te subsidiëren bedrag per aanvraag |
€10.000,- |
5. deelplafond(s) |
|
6. indieningstermijnen voor eenmalige subsidies van toepassing |
|
7. mate waarin samenwerking met andere partijen is gewenst |
|
8. eigen inkomsten en/of bijdragen van derdenvereist |
|
9. behandeling op volgorde van binnenkomst of toepassing verdeelsleutel (artikel 7) |
|
10. instelling adviescommissie |
|
11. beoordelingscriteria uit artikel 7 lid 3 waarop minimaal 5 punten gescoord moet worden |
|
Soort media |
C. Meertalige en Culturele Media |
1. doelgroep (publiek) |
Media-initiatieven die meertalige en cultureel-diasporische gemeenschappen in stadsdeel Zuidoost bedienen die toegang tot informatie nodig hebben of willen in andere talen dan het Nederlands en niet altijd worden bereikt door enkel Nederlandstalige media. |
2. subsidiabele activiteiten |
|
3. soort subsidie |
|
4. maximaal te subsidiëren bedrag per aanvraag |
€10.000,- |
5. deelplafond(s) |
|
6. indieningstermijnen voor eenmalige subsidies van toepassing |
|
7. mate waarin samenwerking met andere partijen is gewenst |
|
8. eigen inkomsten en/of bijdragen van derden vereist |
|
9. behandeling op volgorde van binnenkomst of toepassing verdeelsleutel (artikel7) |
|
10. instelling adviescommissie |
|
11. beoordelingscriteria uit artikel 7 lid 3 waarop minimaal 5 punten gescoord moet worden |
|
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van [06/05/2025], Stadsdeel Zuidoost]
Stadsdeelsecretaris [Manou Chen]
[Tanja Jadnanansing]
Stadsdeelvoorzitter [stadsdeel Zuidoost]
TOELICHTING
Het Uitwerkingsbesluit buurtmedia wordt op grond van artikel 5, eerste lid van de Subsidieregeling Buurtmedia Amsterdam 2024-2026 (hierna: subsidieregeling) jaarlijks vastgesteld door het dagelijks bestuur van het stadsdeel. Dit betekent dat voor elk stadsdeel een apart Uitwerkingsbesluit buurtmedia geldt. Een aantal variabele componenten van de subsidieregeling wordt door het dagelijks bestuur ingevuld of gedefinieerd.
In onderdeel I van het Uitwerkingsbesluit buurtmedia is een korte beschrijving opgenomen van de bestaande en gewenste situatie met betrekking tot de buurtmedia in het stadsdeel.
In onderdeel II wordt het totale subsidieplafond vermeld dat voor alle verschillen buurtmedia en de daarbij behorende activiteiten beschikbaar is. Het gaat daarbij dus om het bedrag dat in totaal beschikbaar is voor de uitvoering van de subsidieregeling in het stadsdeel.
In onderdeel III wordt aangegeven welke (soorten) buurtmedia subsidiabel zijn. (Dit kan bijvoorbeeld zijn een papieren krant, sociale media, radio etc. Maar het kan hierbij ook gaan om activiteiten ter ondersteuning van de makers van media. Het dagelijks bestuur maakt deze keuze of kiest ervoor om geen onderscheid te maken in buurtmedia en het subsidieplafond in een keer te verdelen.)
Onderdeel IV wordt per soort te onderscheiden buurtmedia ingevuld. Hier worden de activiteiten waarvoor en de voorwaarden waaronder de subsidie wordt verleend beschreven. De bevoegdheid van het dagelijks bestuur hiertoe is vastgelegd in artikel 5 lid 3 van de subsidieregeling.
De subsidie is bedoeld ter versterking van de infrastructuur van buurtmedia in stadsdeel Zuidoost. Dit omvat ondersteuning op het gebied van organisatieontwikkeling, professionalisering, bereik, samenwerkingsverbanden en technologische innovatie. De regeling richt zich op het duurzaam versterken van de lokale organisatiegraad, zodat structureel kan worden bijdragen aan de informatievoorziening en gemeenschapsvorming in het stadsdeel.
De subsidieregeling biedt ruimte voor verschillende mediavormen, zodat een breed en divers publiek bereikt kan worden. Printmedia, zoals buurtkranten en huis-aan-huisbladen, kunnen van waarde blijven voor specifieke wijken en doelgroepen. Tegelijkertijd kan het belang van digitale en online media, zoals nieuwswebsites, blogs, podcasts en sociale mediakanalen groeien.
Initiatiefnemers kunnen, in het kader van vernieuwing en professionaliseren, verschillende media combineren. De subsidieregeling biedt ruimte voor en erkent deze multimediale benadering en ondersteunt media die zich aanpassen aan de veranderende mediaconsumptie.
De subsidiabele soorten buurtmedia zijn gekozen en geformuleerd om de impact van de regeling beter te monitoren, rekening te houden met de bestaande situatie en te sturen op een toekomstbestendig en divers medialandschap. Op deze wijze draagt de regeling bij aan het effectiever ondersteunen van buurtmedia en het inzichtelijker maken waarin wordt geïnvesteerd zodat de verschillende doelstellingen binnen de regeling op een evenwichtige manier kunnen worden gewaarborgd, zodat de lokale informatievoorziening, betrokkenheid en sociale cohesie in Zuidoost duurzaam versterkt blijven.
De subsidie kan worden aangevraagd door bewoners (als rechtspersoon) en (media)professionals uit een van de buurten. De aanvrager is (mede)initiatiefnemer. Professionals kunnen ook aanvragen mits dit niet primair voor commerciële doeleinden wordt ingezet.
Eenmalige en boekjaarsubsidies
Eenmalige subsidies worden gegeven voor activiteiten die van bepaalde duur zijn en niet per se in één kalenderjaar gerealiseerd hoeven te worden. Boekjaarsubsidies worden afgegeven voor activiteiten van in beginsel onbepaalde duur, die per boekjaar aan een aanvrager worden verstrekt.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl