Nadere regels Gezondheid subsidies gemeente Veere 2025

Geldend van 01-06-2025 t/m heden

Intitulé

Nadere regels Gezondheid subsidies gemeente Veere 2025

Intitulé

Besluit van burgemeester en wethouders van gemeente Veere tot vaststelling van de Nadere regels Gezondheid subsidies gemeente Veere 2025.

Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Veere;

overwegende dat het gemeente bestuur van de gemeente Veere de beleidsdoelen voor volksgezondheid wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor uitvoeringsplannen en activiteiten die daaraan bijdragen;

gelet op de Algemene Subsidieverordening Veere 2020;

besluit vast te stellen de Nadere regels Gezondheid subsidies gemeente Veere 2025.

Hoofdstuk 1. Inleiding

Op grond van artikel 3, eerste lid van de Algemene subsidieverordening Veere 2020 kan het college bij nadere regeling vaststellen welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor subsidie.

De vorige regeling, Beleidsregels subsidies 2022 bevatte nadere regels voor subsidies voor alle sociaal-maatschappelijke beleidsdoelen. Omdat het beleid en de daarbij horende nadere regels worden geactualiseerd, heeft het college besloten om voor elk beleidsterrein apart nadere regels subsidies op te stellen in een apart document. Het college doet dit in twee stappen;

  • 1.

    Beleidsregels subsidies 2022 worden ‘opgeknipt’. Er is per beleidsterrein een document met Nadere regels subsidies. De regels blijven nog hetzelfde.

  • 2.

    De afzonderlijke Nadere regels subsidies worden vanaf 2025 inhoudelijk geactualiseerd.

Hoofdstuk 2. Algemene bepalingen

2.1 Inhoudelijke verankering

De doelen en activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen, komen uit beleidsmatige (kader)nota’s. De beleidsstukken die van toepassing zijn, worden bij elk afzonderlijk onderdeel genoemd. Bij het toekennen van een subsidie staat in de subsidiebeschikking het subsidiebedrag en de grondslag waar dit op is gebaseerd.

2.2 Bij de aanvraag in te dienen gegevens

  • 1.

    Bij een jaarlijkse subsidie dient u de volgende gegevens in:

    a. Een activiteitenplan: een beschrijving van de activiteit(en)

    b. Een begroting: een overzicht van de kosten en inkomsten

    c. Een jaarverslag: een verslag van de uitgevoerde activiteiten, inkomsten en uitgaven van het vorige volledig afgeronde subsidiejaar (behalve als u voor het eerst subsidie aanvraagt)

    d. Een balans van het vorige volledig afgeronde subsidiejaar (behalve als u voor het eerst subsidie aanvraagt)

    e. Een beheersplan (alleen voor geprivatiseerde sportverenigingen)

    f. Een accountantsverklaring (alleen als dit vermeld staat in de beschikking van het vorige volledig afgeronde subsidiejaar)

    g. Het aantal (jeugd)leden en/of leerlingen (alleen voor sport- en muziekverenigingen)

  • 2.

    Bij een eenmalige subsidie dient u de volgende gegevens in:

    a. Een activiteitenplan: een beschrijving van de activiteit(en)

    b. Een begroting: een overzicht van de kosten en inkomsten

    c. Datum en locatie van de activiteit

    d. Aantal te verwachten deelnemers

    e. Korte uitleg van de vorige keer dat u de activiteit organiseerde (alleen bij een jaarlijks terugkerende activiteit).

2.3 Reservevorming

Uw organisatie mag een reserve hebben (artikel 16, Algemene Subsidieverordening Veere 2020). U kunt twee verschillende reserves opbouwen:

  • 1.

    Een bestemde reserve reserveert u voor een bepaald doel. Geef in de aanvraag aan waarvoor deze reserve bestemd is en wanneer u deze reserve gaat besteden.

  • 2.

    Een algemene reserve is een buffer die u gebruikt om tekorten in uw jaarlijkse inkomsten op te vangen:

    a. Bij een jaarlijkse subsidie met een bedrag tot en met € 25.000 mag de algemene reserve niet meer zijn dan 20% van de totale lasten van het vorige volledig afgeronde subsidiejaar.

    b. Bij een jaarlijkse subsidie van meer dan € 25.000 mag de algemene reserve niet meer zijn dan 10% van de totale lasten van het vorige volledig afgeronde subsidiejaar.

2.4 Indexering

Sommige subsidies indexeren wij met de gemeentelijke index:

  • 1.

    Eenmalige subsidies: geen indexering.

  • 2.

    Jaarlijkse subsidies met een vast subsidiebedrag of een maximaal subsidiebedrag: geen indexering.

  • 3.

    Jaarlijkse subsidies van meer dan € 25.000: indexeren met gemeentelijke index mits dit is afgesproken met de organisatie.

  • 4.

    Overige jaarlijkse subsidies: indexeren als dit specifiek bij dat onderdeel van deze beleidsregels staat vermeld.

2.5 Betaling subsidie

  • 1.

    Uitbetaling van de subsidie vindt plaats na het besluit over de subsidieverlening.

  • 2.

    Uitbetaling van subsidiebedragen vindt plaats in het jaar waarvoor de subsidie is aangevraagd.

  • 3.

    Jaarlijkse subsidiebedragen tot en met € 10.000 worden volledig uitbetaald in maart van het subsidiejaar.

  • 4.

    Jaarlijkse subsidiebedragen van € 10.001 tot en met € 25.000 worden uitbetaald in vier termijnen, per kwartaal.

  • 5.

    Jaarlijkse subsidiebedragen van € 25.001 of meer worden uitbetaald in 12 maandelijkse termijnen.

  • 6.

    Eenmalige subsidiebedragen worden binnen één maand volledig uitbetaald.

  • 7.

    Een verzoek om een andere wijze van uitbetaling dient u per post of per mail in.

Hoofdstuk 3. Jaarlijkse subsidies gezondheid

3.1 Subsidiedoelen:

Beleidskader

Kerngezond Veere, Nota Volksgezondheid 2022-2025

Doelen

  • Ondersteunen jongeren en ouders met problemen met opgroeien en opvoeden

  • Verbeteren van gezond gedrag en het verlagen van de gevolgen van ziekten, bij jeugd en andere risicogroepen.

  • Percentage jongeren onder 13 jaar met overgewicht verlagen.

  • Aantal volwassenen (19-64) en ouderen (65+) met overgewicht verlagen.

  • Aantal jongeren van 14/15 jaar dat binge-drinkt verlagen.

  • Percentage jongeren van 14/15 jaar dat nooit alcohol heeft gebruikt verhogen.

  • Percentage ouderen (65+) dat aangeeft zich eenzaam te voelen verlagen.

  • Percentage volwassenen (19-64) dat zich angstig en depressief voelt verlagen.

  • Percentage inwoners van 16+ jaar dat aangeeft zich gezond te voelen verhogen.

  • Verbeteren van openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ).

  • Verbeteren van verslavingsbeleid.

3.2 Activiteiten:

  • a.

    a. Activiteiten voor preventie jeugd (gezondheids)zorg:

    i. Begeleiden van kwetsbare jongeren.

    ii. Informatie voor ouders en jongeren over opvoeden en opgroeien.

    iii. Begeleiden/ondersteunen van jongeren bij echtscheidingen.

    iv. Informatie geven over alcoholgebruik, overgewicht en het verlagen van psychische problemen zoals eenzaamheid en depressie.

    v. Verlagen van het gebruik van alcohol en drugs onder jongeren.

    vi. Verbeteren van gezonde voeding, veel bewegen, meedoen in de samenleving en het uitvoeren van vrijwilligerswerk bij jongeren.

  • b.

    Activiteiten voor preventieve ouderen (gezondheids)zorg:

    i. Verlagen van alcoholgebruik, overgewicht, diabetes, psychosociale problematiek en eenzaamheid onder ouderen.

    ii. Zorgen dat kwetsbare ouderen zichzelf kunnen redden.

    iii. Meehelpen aan een dementievriendelijke omgeving.

3.3 Berekening subsidie:

De subsidie berekenen wij op 3 verschillende manieren:

  • a.

    Of met het aantal in te zetten uren.

  • b.

    Of met het aantal Veerse deelnemers/gebruikers.

  • c.

    Of met het aantal activiteiten.

4. Specifieke voorwaarden: geen

Hoofdstuk 4. Eenmalige subsidies

Hoofdstuk 5. Slotbepaling

5.1 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze nadere regels treden na bekendmaking in werking op 1 juni 2025.

  • 2.

    Met ingang van 1 juni 2025 wordt Beleidsregels subsidies 2022 ingetrokken.

  • 3.

    Subsidieaanvragen die uiterlijk op 31 mei 2025 zijn ontvangen vallen onder de Beleidsregels subsidies 2022.

  • 4.

    Vaststellingen voor subsidies die gegeven zijn voor 1 juni 2025 vallen onder de Beleidsregels subsidies 2022.

  • 5.

    Deze nadere subsidieregels worden aangehaald als Nadere regels Gezondheid subsidies gemeente Veere 2025.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 6 mei 2025

het college van burgemeester en wethouders van Veere,

de gemeentesecretaris, de burgemeester,

dhr. E.T. Israël, drs. mw. F.J. Schouwenaar