Regeling vervalt per 01-06-2030

Aanwijzingsbesluit Paul Krugerlaan vergunningplicht bedrijfsmatige activiteiten artikel 2:98 APV Den Haag 2025

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-06-2025 t/m 31-05-2030

Intitulé

Aanwijzingsbesluit Paul Krugerlaan vergunningplicht bedrijfsmatige activiteiten artikel 2:98 APV Den Haag 2025

Toelichting

In afdeling 19 van de Algemene Plaatselijke verordening voor de gemeente Den Haag (hierna: APV) (Tegengaan onveilig, niet leefbaar of malafide ondernemersklimaat) is in artikel 2:98 lid 2 bepaald dat de burgemeester een gebied, branche of gebouw kan aanwijzen indien hij van mening is dat de leefbaarheid en/of de openbare orde en veiligheid in en rondom het gebied onder druk komen te staan. Doel van deze bevoegdheid is het opwerpen van een barrière in een afgebakend gebied, branche of gebouw, zodat malafide ondernemers zich daarin minder makkelijk kunnen vestigen of daar minder makkelijk gevestigd kunnen blijven. Waardoor de kans op bonafide ondernemers juist wordt vergroot. Inzet van deze bevoegdheid levert een belangrijke bijdrage aan de vergroting van de leefbaarheid en het tegengaan van risico’s voor de openbare orde in het aangewezen gebied. De vergunningplicht maakt het mogelijk dat de burgemeester kan beoordelen of bedrijven de openbare orde of de leefbaarheid in een gebied door hun (ondermijnende, meer onzichtbare) wijze van exploitatie onder druk zetten. Daarmee is de vergunningplicht een middel om de openbare orde en de leefbaarheid binnen een aangewezen gebied of branche te verbeteren en te waarborgen. Met het invoeren van een vergunningplicht en de daarbij behorende levensgedrag- en Bibob-toetsen en het handhavingsarrangement krijgt de gemeente de mogelijkheid malafide ondernemers te weren uit het betreffende gebied op de Paul Krugerlaan. Daarmee worden ook bezoekers die overlast of criminaliteit met zich meebrengen geweerd uit het gebied waardoor de leefbaarheid, openbare orde en veiligheid zullen verbeteren.

De bevoegdheden uit artikel 2:98 van de APV zijn verder uitgewerkt in de Beleidsregel bedrijfsactiviteitenvergunning Den Haag 2024 (hierna: de beleidsregel). In artikel 1:3, eerste lid, van de beleidsregel is bepaald dat de burgemeester alleen gebouwen, gebieden of bedrijfsmatige activiteiten voor de vergunningplicht aanwijst indien dit noodzakelijk, evenredig en niet-discriminatoir, is. Gebouwen, gebieden of bedrijfsmatige activiteiten worden op grond van het tweede lid uitsluitend aangewezen als er concrete signalen zijn dat de leefbaarheid of openbare orde en veiligheid onder druk staan. Op grond van artikel 1:5 van de beleidsregel wordt bij het aanwijzen van een gebied in overweging genomen in hoeverre de algehele leefbaarheid of openbare orde en veiligheid in het betreffende gebied onder druk staan. In aanvulling hierop zal de burgemeester de vergunningplicht invoeren als onderdeel van een groter integraal pakket aan maatregelen om de leefbaarheid of openbare orde en veiligheid in dit gebied te vergroten.

Voorafgaand aan het nemen van dit besluit is input gevraagd bij het basisteam van de politie, bureau Heemstraat en bij de Haagse Handhavingsorganisatie (hierna: de HHO). Ook is er een bewonersonderzoek op de Paul Krugerlaan en nabije omgeving uitgevoerd. Deze input en de uitkomsten van de opgevraagde informatie en de uitkomsten van het bewonersonderzoek vormen in belangrijke mate de grondslag van dit aanwijzingsbesluit.

Transvaal en de Paul Krugerlaan

Den Haag kent verschillende investeringsgebieden. Het gemeentebestuur heeft aangegeven extra en integrale inzet in deze gebieden te willen plegen, omdat de leefbaarheid en veiligheid in deze gebieden onder druk staan. In drie van deze gebieden, de Weimarstraat/Beeklaan/Zevensprong en de Jan Luykenlaan/Van Baerlestraat en Laak (Goeverneurlaan) maakt een omvangrijk winkelgebied onderdeel uit van het investeringsgebied.

In voorgenoemde gebieden is al eerder succesvol een vergunningplicht ingevoerd. Transvaal is bij besluit van 9 juli 2024 (RIS319428) eveneens aangewezen als investeringsgebied. De Paul Krugerlaan ligt centraal in Transvaal en is bepalend voor de sfeer en leefbaarheid in deze wijk. Met het aanpakken van deze winkelstraat door middel van het invoeren van de vergunningplicht beoogt de gemeente een positieve kentering in gang te zetten met betrekking tot de leefbaarheid, veiligheid en openbare orde in de hele wijk. In het programmaplan Versterken ondernemersklimaat Schilderswijk en Transvaal (RIS320937) is de Paul Krugerlaan aangewezen als één van de vijf winkelstraten die door middel van een integrale aanpak en een extra financiële impuls opgeknapt gaat worden. De vergunningplicht op de Paul Krugerlaan is daarmee onderdeel van een groter integraal pakket aan maatregelen om de leefbaarheid of openbare orde en veiligheid in dit gebied te vergroten.

Leefbaarheid, veiligheid en openbare orde in Transvaal en op de Paul Krugerlaan

In een recente bestuurlijke rapportage heeft het basisteam van de politie aangegeven dat de leefbaarheid, veiligheid en openbare orde in het gebied rondom de Paul Krugerlaan ernstig onder druk staan. De Paul Krugerlaan is één van levensaders in de wijk Transvaal. Transvaal is één van de armste wijken van Nederland en heeft een hoge bevolkingsdichtheid. Er zijn verschillende nationaliteiten en culturen aanwezig en de verhuismobiliteit is hoog. Dit maakt dat de sociale cohesie in de wijk laag is. Uit het bewonersonderzoek blijkt dat het vertrouwen van de bewoners in de wijk in de overheid is laag is. Er is een opvallend lage meldingsbereidheid. Uit het bewonersonderzoek blijkt ook dat 67% van de respondenten zich onveilig voelt op de Paul Krugerlaan. Van deze groep voelt 42% zich zelfs ‘vaak’ onveilig.

De Paul Krugerlaan is een drukke winkelstraat waar veel verkeer en aanloop is. In de ochtend zijn er veelal bedrijfsbusjes met arbeiders die voertuigen dubbel parkeren en daarmee overlast veroorzaken. In de avond ontstaat er overlast door jongeren die bij eethuizen rondhangen. Ook overdag zijn er daarbij groepen mannen die rondhangen in de omgeving. Dit doen zij veelal nabij winkels en in de portieken. Het feit dat zij een groep vormen en zich ogenschijnlijk zonder doel ophouden in de straat geeft aan sommigen een onveilig gevoel. De bestuurlijke rapportage wordt op dit punt ook bevestigd door het uitgevoerde bewonersonderzoek. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan dat zij overlast ervaren door rondhangende groepen mensen. 44% van de respondenten ervaart agressief gedrag op de Paul Krugerlaan. In de open velden van de enquête werd onder andere vermeld dat respondenten last hebben van personen die intimiderende blikken geven, stoepen versperren en andere personen lastigvallen. 42% van de respondenten ervaart overlast door drugs- en alcoholgebruik door personen en/of drugsafval op straat. De bestuurlijke rapportage vanuit de handhavingsorganisatie benoemt over de Paul Krugerlaan dat veel panden op de Paul Krugerlaan slecht worden onderhouden en er door de vele geblindeerde ramen slecht zicht is op wat er zich in de winkels/ondernemingen afspeelt.

Door de politie wordt stevig ingezet op de Paul Krugerlaan. In de periode van 3 december 2019 tot en met 3 december 2024 zijn er op de Paul Krugerlaan en aangrenzende straten 2199 incidenten geregistreerd. Dit aantal is door de politie afgezet tegen de Theresiastraat waar in eenzelfde periode 1603 incidenten zijn geregistreerd. De Theresiastraat is ook een winkelstraat gecombineerd met wonen en is in omvang en aantal ondernemingen vergelijkbaar.

De geschetste vergelijking bevestigt het beeld dat op de Paul Krugerlaan veel problematiek speelt. Naast de hoogte van het aantal meldingen, geeft ook de inhoud van de meldingen aan dat de openbare orde en veiligheid op de Paul Krugerlaan ernstig onder druk staan. Zo betroffen 213 meldingen overlast van personen ten aanzien van drugs en/of alcohol; ging het in 164 gevallen om een ruzie/twist; was er 136 keer sprake van een verdachte situatie en was er in 163 gevallen sprake van sociale wijkproblematiek.

Bij 204 meldingen was er een link met ondermijnende criminaliteit, hierbij valt te denken aan bedreiging (32 meldingen), personen aangetroffen die zijn gesignaleerd door externe instantie/andere eenheid voor zwaardere strafbare feiten (27 meldingen), bezit en/of handel van wapens of drugs (24 meldingen), fraude en/of aangetroffen namaakgoederen (23 meldingen) en misdrijven in de zin van de Wet op de kansspelen (12 meldingen).

De bestuurlijke rapportage van de politie gaat ook specifiek in op de ondernemingen die zijn gevestigd op de Paul Krugerlaan. Hieruit blijkt dat er veel ondernemingen gevestigd zijn op de Paul Krugerlaan die volgens het Ondermijningsbeeld gemeente Den Haag een verhoogd risico met zich mee brengen om betrokken te zijn in criminele praktijken. Zo zijn er relatief veel avondwinkels/buurtsupermarkten, kapsalons en/of schoonheids-en nagelstudio’s en telefoon- en elektronicawinkels. Ook zijn er relatief veel uitzendbureaus. De bestuurlijke rapportage geeft hierover aan dat het bekend is dat uitzendbureaus gebruikt worden voor diverse vormen van ondermijning. De gemeente Den Haag heeft als stad bij uitstek te maken met arbeidsmigranten. De wijze van huisvesting en tewerkstelling van deze arbeidsmigranten gaat vaak op een onbehoorlijke wijze, wat een stevige verstoring van de leefbaarheid in de stad met zich meebrengt. Uitzendbureaus hebben een cruciale rol in dit proces.

Ondernemersklimaat Paul Krugerlaan

De bestuurlijke rapportage van de politie gaat, zonder deze bij naam op adres te noemen, expliciet in op een aantal ondernemingen waarbij ondermijningsproblematiek een rol speelt. Hieruit blijkt dat er in een supermarkt vorig jaar enkele honderden flessen illegale sterke drank en ruim veertig sloffen illegale sigaretten zijn aangetroffen. Dit is ter illustratie. In totaal zijn zeker vijf misstanden aangetroffen in verschillende supermarkten in 2024. Bij verschillende tabakszaken zijn in 2024 namaakgoederen en een grote hoeveelheid illegale vapes aangetroffen. Er is geconstateerd dat er sprake was van onverklaarbare geldstromen, wat duidt op mogelijke vormen van witwassen. De bestuurlijke rapportage van de politie geeft voorts aan dat bij meerdere ondernemingen twijfels zijn over de legitimiteit van het bedrijfsmodel. Zo zijn er meerdere tabakswinkels waar nooit klanten worden gezien en is er in meerdere thuiszorgwinkels nooit zichtbare activiteit of bedrijvigheid te zien. Ook zijn er ondernemingen waarvan de voorgevel is afgeplakt, waardoor onduidelijk is wat zich in de onderneming afspeelt. Het beeld dat de bestuurlijke rapportage schetst over ondernemingen op de Paul Krugerlaan wordt bevestigd door het uitgevoerde bewonersonderzoek. Zo geeft 39% van de 174 respondenten aan dat er winkels, bedrijven of horecaondernemingen op de Paul Krugerlaan zijn waar (bijna) nooit klanten komen. 42% van de 178 respondenten geeft aan dat er gestolen goederen worden verkocht in winkels. In de open velden van de enquête werd 23 keer aangegeven dat er op de Paul Krugerlaan illegale tabak wordt verkocht, ook werden andere rookwaren, wapens, alcohol en medicijnen genoemd. Ook de bestuurlijke rapportage van de handhavingsorganisatie gaat in op de verkoop van illegale goederen vanuit supermarkten. De bestuurlijke rapportage noemt dat het juist deze supermarkten zijn waar groepen van 40 tot 50 personen voor hangen die zorgen voor geluidsoverlast en onveilige gevoelens bij voorbijgangers. De bestuurlijke rapportage van de handhavingsorganisatie geeft verder aan dat het juist de ondernemingen zijn die kort gevestigd zijn op de Paul Krugerlaan die zorgen voor overlast. Hoewel ondernemingen daar regelmatig op worden aangesproken, houden meerdere ondernemers zich niet aan de regels voor uitstallingen, wat de toegankelijkheid van de stoep stevig belemmert.

De bestuurlijke rapportage van de handhavingsorganisatie geeft als voorbeeld een winkel waar een oude Playstation-game en door de zon verkleurde dozen in de etalage staan of een halflege winkel met verkoopdozen van iPhone6 toestellen achter de toonbank. Het is onwaarschijnlijk dat deze iPhones, van meer dan tien jaar oud, nog verkocht worden in deze hoeveelheid. Er zijn ernstige twijfels of de legitimiteit van dit soort winkels.

De politie heeft in de bestuurlijke rapportage een analyse gedaan van informatie in de zin van artikel 8 en artikel 9 van de Wet politiegegevens (verder: WPG).

Hieruit ontstaat het beeld dat deze ondernemingen en de betreffende ondernemers een aanzienlijke rol spelen in de verstoring van de openbare orde en veiligheid. Zo lopen er momenteel ten minste 21 strafrechtelijke onderzoeken in de zin van artikel 9 WPG waarin bedrijven op de Paul Krugerlaan worden genoemd. Er zijn 37 eigenaren van ondernemingen op de Paul Krugerlaan die worden genoemd in artikel 9 WPG-onderzoeken. Dit betreft allemaal onderzoeken die gaan over (zware) georganiseerde criminaliteit zoals drugshandel, witwassen en/of fraude. Volgens de bestuurlijke rapportage van de politie heeft een substantieel deel van de eigenaren van ondernemingen op de Paul Krugerlaan antecedenten die gerelateerd zijn aan ondermijning, zoals fraude, illegaal gokken en/of de handel in drugs. In dit kader is ook relevant dat 45% van de 172 respondenten uit het bewonersonderzoek aangeeft dat er op de Paul Krugerlaan winkels, bedrijven of horecaondernemingen zijn waar criminelen elkaar ontmoeten.

Hoewel de meldingsbereidheid in Transvaal volgens de politie laag is, is er de afgelopen jaren toch een aantal Meld Misdaad Anoniem (MMA) meldingen binnengekomen. Deze meldingen gingen onder andere over onrechtmatige tewerkstelling met valse paspoorten vanuit een uitzendbureau, drugshandel vanuit een reisbureau, drugshandel vanuit meerdere winkels op de Paul Krugerlaan, illegaal gokken, illegale tewerkstelling in de modewinkel en witwassen. Op deze meldingen is door de politie actief ingezet, wat heeft geresulteerd in diverse aanhoudingen in het kader van de drugshandel, het in beslag nemen van illegale producten, zoals sterke drank en sigaretten, en het opleggen van bestuurlijke sluitingen en waarschuwingen voor onder andere illegaal gokken.

Noodzaak vergunningplicht binnen lopende aanpak Paul Krugerlaan

Zowel de politie als andere instanties hebben de afgelopen jaren al stevig ingezet in Transvaal op de Paul Krugerlaan in het bijzonder. Er zijn meerdere wijkagenten actief in het gebied en het basisteam is veel in de straat aanwezig. Ook buurtvaders zijn actief. Zij geven, naast hun waardevolle werk, signalen door van misstanden. Afval wordt bijna dagelijks opgehaald, wat ook laat zien dat er vanuit de gemeente bovengemiddeld veel inzet wordt gepleegd in deze straat. Ook zijn er meermaals integrale handhavingsacties geweest en voert het Haag Economisch Interventieteam regelmatig controles uit. Ondanks de genoemde inspanningen en controles, blijkt dit niet voldoende te zijn om signalen van misstanden daadwerkelijk te kunnen constateren en de problematiek aan te kunnen pakken. Eén van de factoren die het lastig maakt om grip te krijgen op dit gebied is de lage meldingsbereidheid onder bewoners en ondernemers. Uit gesprekken met de bewoners in dit gebied blijkt dat ze relevante informatie hebben, maar dit veelal niet (willen) delen. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat mensen bang zijn om de informatie te delen gelet op eventuele repercussies, de taal niet machtig zijn en/of geen vertrouwen hebben dat er na de melding opvolging plaatsvindt. Ten slotte is het van belang dat, hoewel een deel van ondernemers welwillend is zich in te zetten om de straat leefbaar te houden, ook een deel van de ondernemers geen verantwoordelijkheid lijkt te nemen om overlast tegen te gaan. Hoewel zij daartoe wel zijn aangesproken door de politie en handhaving, treden zij niet op tegen de overlast die klanten veroorzaken. Ook zijn er ondernemers die zelf overlast veroorzaken, zoals het niet goed aanbieden van afval of het met de winkeluitstalling blokkeren van de stoepen. Veelal helpen waarschuwingen en boetes niet en blijft de problematiek bestaan. Als het handhavingsteam spreekt met ondernemers op de Paul Krugerlaan, is de bejegening doorgaans goed.

Dit verandert echter als een overtreding wordt geconstateerd en de ondernemer wordt beboet. Ondernemers reageren dan vaak boos en dit kan ook escaleren, afhankelijk van het type onderneming. Er zijn situaties waarbij handhavers zich meer dan onveilig voelen.

Alles overwegende is gekozen om het ingrijpende bestuurlijke middel van de vergunningplicht in te voeren. De burgemeester is zich daarbij bewust van de grote impact die deze maatregel heeft, maar gelet op de omvangrijke problematiek én het feit dat alle inspanningen tot nu toe nog niet hebben geleid tot het gewenste resultaat wordt het invoeren van de vergunningplicht nu passend en noodzakelijk geacht.

Dat ondernemers in de Paul Krugerlaan voortaan een vergunning moeten aanvragen voor het uitvoeren van hun bedrijfsmatige activiteiten, vormt geen onevenredig hoge drempel voor de vestiging van ondernemers. Voor het verkrijgen van een vergunning zullen geen leges worden geheven.

De aan de vergunning te verbinden voorschriften zullen uitsluitend zijn gericht op het stimuleren van een bonafide ondernemingsklimaat. Ondernemers die hun bedrijfsvoering en financiering op orde hebben en zich niet inlaten met criminele activiteiten, zullen dus geen negatieve gevolgen ondervinden van het aanwijzingsbesluit. Verder is van belang dat de vergunningplicht ingevolge artikel 2:98, veertiende lid, van de APV pas vier maanden na inwerkingtreding van het aanwijzingsbesluit gaat gelden, zodat ondernemers de tijd hebben om een aanvraag in te dienen of desgewenst de exploitatie te beëindigen.

Looptijd en reikwijdte van het aanwijzingsbesluit

In artikel 2:98, tweede lid, van de APV is bepaald dat een gebied uitsluitend voor een bepaalde termijn wordt aangewezen. Bij de initiële aanwijzingsbesluiten voor de Weimarstraat/Beeklaan en de Jan Luykenlaan/Van Baerlestraat is gekozen voor het aanwijzen van de gebieden voor de duur van drie jaar. Uit de opgedane ervaringen met het invoeren en handhaven van de vergunningplicht in deze gebieden is gebleken dat het tegengaan van ondermijning een lange adem vergt.

Gelet op de tijdsintensieve processen om vergunningen aan te vragen, te beoordelen en zo nodig uit te procederen neemt de fase van afgifte en weigering van de initiële vergunningsaanvragen al één tot twee jaar in beslag. Zoals is gebleken uit de evaluatie van de vergunningplicht op de Weimarstraat/Beeklaan, is het daarnaast van belang om de aanpak middels de vergunningplicht na de initiële aanvraag- en gunningsprocedures te bestendigen. Dit is de aanleiding geweest om de aanpak op de Weimarstraat/Beeklaan te verlengen met een periode van drie jaar. De burgemeester beoogt niet alleen de Paul Krugerlaan te ontdoen van de huidige malafide ondernemers, maar wil ook voorkomen dat nieuwe malafide ondernemers de kans krijgen zich hier in de nabije toekomst te vestigen. Alles overwegende is gekozen om Paul Krugerlaan, zoals dat ook gedaan is op de Goeverneurlaan en de aanliggende pleinen, voor de vergunningplicht aan te wijzen voor een periode van vijf jaar. Voorts is het gelet op de eerdere ervaringen en met het oog op een zorgvuldige beoordeling van de aanvraag noodzakelijk om de beslistermijn op een aanvraag voor een bedrijfsactiviteitenvergunning op dertien weken vast te stellen. Met inachtneming van deze beslistermijn wordt recht gedaan aan een integrale beoordeling van de aanvraag waarbij alle relevante feiten en omstandigheden en eventuele aanvullende informatie van de aanvrager op een zorgvuldige wijze worden meegenomen. Deze beslistermijn zal duidelijk aan de ondernemers worden gecommuniceerd.

Aanwijzing van het hele gebied ligt in de rede, omdat de problematiek zich niet beperkt tot één of meer panden of branches. De aanwezigheid van bedrijven op de Paul Krugerlaan die de openbare orde en de leefbaarheid onder druk zetten, moet als zodanig worden tegengegaan, om de algehele openbare orde en de leefbaarheid in het gebied te verbeteren. In het kader van de afbakening is ervoor gekozen om ook alle panden op de zijstraten aan te wijzen voor zover de etalage geheel of gedeeltelijk uitkijken op de Paul Kurgerlaan.

Hoewel sommige van deze panden een ingang hebben in de zijstraat, zijn zij door hun grote gevel wel sfeerbepalend voor en hebben zij een invloed op de openbare orde en veiligheid op en rondom de Paul Krugerlaan Het Paul Krugerplein maakt integraal onderdeel uit van dit winkelgebied en valt daarom ook onder de reikwijdte van het aanwijzingsbesluit.

Dienstenrichtlijn

De Dienstenrichtlijn streeft ernaar om de belemmeringen voor dienstverleners om zich in een lidstaat te vestigen of om er tijdelijk diensten te kunnen verrichten zoveel mogelijk weg te nemen. Op een vergunningstelsel dat de uitoefening van dienstenactiviteiten reguleert zijn de artikelen 9 en 10 van de Dienstenrichtlijn van toepassing. Dit betekent dat het inroepen van een vergunningstelsel als deze een gerechtvaardigde beperking van het vrij verrichten van diensten inhoudt, niet discriminatoir en doelmatig is en het nagestreefde doel niet door een minder beperkende maatregel kan worden bereikt (ABRvS 3 maart 2021, ECLI:NL:RVS:2021:461).

Gelet op het bovenstaande is er een dringende reden van algemeen belang voor het invoeren van een vergunningstelsel voor bedrijfsmatige activiteiten in dit gebied. De maatregel is doelmatig en het nagestreefde doel kan niet met een minder beperkende maatregel worden bereikt. Zoals reeds toegelicht worden veel maatregelen genomen in dit gebied, maar die hebben tot op heden niet geleid tot het benodigde resultaat. De maatregel is ten slotte niet discriminatoir. Er wordt een specifiek gebied aangewezen en daarbinnen wordt niet verder gedifferentieerd. Alle ondernemingen binnen het gebied die onder de reikwijdte van artikel 2:98 van de APV vallen, zullen voor de duur van dit aanwijzingsbesluit vergunningplichtig blijven.

Besluitvorming

De burgemeester van Den Haag,

gelet op:

  • -

    artikel 2:98 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Den Haag (hierna APV),

  • -

    Beleidsregel bedrijfsactiviteitenvergunning Den Haag 2024,

besluit:

  • I.

    Het navolgende gebied aan te wijzen als gebied waar bedrijfsmatige activiteiten vergunningplichtig zijn als bedoeld in artikel 2:98 van de APV: de Paul Krugerlaan en het Paul Krugerplein, inclusief alle panden waarvan de etalage geheel of gedeeltelijk uitkijkt op de Paul Krugerlaan of Paul Krugerplein aan:

    - Loosduinsekade (zoals weergegeven op afbeelding 1);

    - Joubertstraat (zoals weergegeven op afbeelding 2);

    - Cronjéstraat en Smitstraat (zoals weergegeven op afbeelding 3);

    - Pretoriusstraat en Christiaan de Wetstraat (zoals weergegeven op afbeelding 4);

    - Kockstraat (zoals weergegeven op afbeelding 5);

    - Reitzstraat (zoals weergegeven op afbeelding 6);

    - Steijnlaan, Beijersstraat en Brandtstraat (zoals weergegeven op afbeelding 7);

    - Kritzingerstraat, Hertzogstraat en Engelenburgstraat (zoals weergegeven op afbeelding 8);

    - Schaik Burgerstraat en Herman Costerstraat (zoals weergegeven op afbeelding 9).

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

  • II.

    Dat dit besluit in werking treedt met ingang van 1 juni 2025;

  • III.

    Dat dit besluit vervalt op 1 juni 2030.

Den Haag, 6 mei 2025

Jan van Zanen

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na publicatie ervan in het Gemeenteblad een bezwaarschrift indienen bij de burgemeester.

Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet ten minste bevatten:

  • - naam en adres van de indiener;

    - telefoonnummer van de indiener, zodat contact opgenomen kan worden om samen te bespreken wat de beste aanpak van het bezwaarschrift is;

    - datum bezwaarschrift;

    - de gronden van het bezwaar;

    - een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt. U wordt verzocht tevens een kopie van dit besluit mee te zenden.

Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:

De burgemeester van Den Haag, t.a.v. de Adviescommissie bezwaarschriften, postbus 12600, 2500 DJ te DEN HAAG. Faxnummer Adviescommissie bezwaarschriften: (070) 353 2331.

U kunt uw bezwaarschrift ook via een webformulier indienen. U heeft daarvoor wel een DigiD, of als bedrijf een E-herkenning, nodig. Deze kunt u aanvragen via www.digid.nl, respectievelijk www.eherkenning.nl. Het webformulier is te vinden op de website www.denhaag.nl/nl/bestuur-en-organisatie/contact-met-de-gemeente/klachten-bezwaar-en-compliment/bezwaar-maken-overige-zaken.htm

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van het aanwijzingsbesluit niet op. U kunt, indien u een bezwaarschrift bij de burgemeester heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij: Rechtbank Den Haag, Sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH te DEN HAAG. Voor een dergelijk verzoek is griffierecht verschuldigd.