Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739719
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739719/1
Subsidieregeling volwassenenonderwijs Zuid-Limburg vanaf 2025
Geldend van 31-05-2025 t/m heden
Intitulé
Subsidieregeling volwassenenonderwijs Zuid-Limburg vanaf 2025Artikel 1. Doel van de subsidieregel
Het doel van deze subsidieregel is om laaggeletterdheid tussen generaties te doorbreken bij inwoners van Zuid-Limburg.
Artikel 2. Rol van gemeente Heerlen voor Zuid-Limburg
Gemeente Heerlen is de contactgemeente namens Zuid-Limburg voor het volwassenenonderwijs in het kader van de WEB. In die rol stelt gemeente Heerlen voor Zuid-Limburg de subsidieregel vast, verzorgt het budgetbe-heer en de uitvoering van de subsidieregel volwassenenonderwijs Zuid-Limburg.
Artikel 3. Wie ontvangt subsidie?
-
a. Het college zal in de periode 2025 tot en met 2030 jaarlijks aan de bibliotheken in Zuid-Limburg een subsidie toekennen uit het regionale budget voor volwassenenonderwijs in het kader van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB-budget).
-
b. Het college kan Stichting Lezen en Schrijven en de Number 5 foundation subsidie toekennen voor en ondersteunende rol bij de opzet en uitvoering van basisvaardigheden en gezin door gemeenten.
Artikel 4. Voorwaarden aan de doelgroep
-
a. Omdat de subsidieregel wordt gefinancierd met WEB-budget, moet de doelgroep passen in het wettelijke kader. Dit betekent dat de gesubsidieerde activiteit moet bijdragen aan het opsporen en verhelpen van lage basisvaardigheden bij volwassenen (18 jaar of ouder), die geen inburgeringsplicht (meer) hebben en met de basisvaardigheden (taal, rekenen en/of digitale vaardigheden) nog niet op niveau MBO2 zijn. Dit betekent: taalniveau lager dan 2F.
-
b. Binnen deze wettelijk vastgelegde doelgroep richten we ons op gezinnen met kinderen van 0 tot 4 jaar die in Zuid-Limburg wonen, met het accent op de gezinnen met kinderen van 0 tot 2 jaar.
Artikel 5. Voorwaarden aan de activiteit
Met het subsidiebedrag kan een aantal zaken worden opgepakt, namelijk:
- a.
Bewustwording bij ketenpartners over hun rol in preventie van taalachterstand bij kinderen, in combinatie met het opsporen en verhelpen van beperkte basisvaardigheden bij ouders.
- b.
Bewustwording bij laag opgeleide ouders over het belang van praten en voorlezen aan hun kind voor de taalverwerving en taalontwikkeling van hun kind.
- c.
Groepsactiviteiten voor laag opgeleide ouder en kind, waarbij taal een van de thema’s is. In een aantal gemeenten wordt dit gecombineerd met het thema opvoeden.
- d.
Gezinsgerichte activiteiten (1 op 1 met het gezin) voor laag opgeleide ouder en kind, gericht op het creëren van een taalrijke thuisomgeving en het bespreekbaar maken van basisvaardigheden bij de ouders.
- e.
Vervolgaanbod voor ouders. Dit kan met een taalmaatje, een traject in het Taalhuis of de bibliotheek, of bij VISTA college. De warme overdracht is een lokale verantwoordelijkheid. De gemeente of de bibliotheek maakt hierover concrete afspraken met de organisatie voor het vervolgaanbod.
Artikel 6. Berekening van het subsidiebedrag per bibliotheek
De subsidie wordt uitgekeerd per bibliotheek. De hoogte van het subsidiebedrag per bibliotheek wordt als volgt berekend:
- a.
Gemeente Heerlen ontvangt jaarlijks na de septembernota een beschikking van het rijk voor het regionale WEB-budget van Zuid-Limburg, waarin staat wat het totale jaarbudget voor het volwassenen onderwijs in Zuid-Limburg is en hoe dit bedrag door de weging van de gemeenten is opgebouwd.
- b.
Per gemeente wordt 10% gereserveerd voor subsidie aan de bibliotheek van de gemeente. De basis voor het berekenen van de 10% per gemeente, is de weging van de gemeente in de beschikking van het rijk. Dit bedrag wordt jaarlijks bekend gemaakt in het eerste kwartaal van Het betreffende jaar.
- c.
Bij een intergemeentelijke bibliotheek, worden de bedragen van de verschillende gemeenten in het werkgebied van de bibliotheek bij elkaar opgeteld. Dat is het bedrag dat de bibliotheek voor het volgende kalenderjaar ontvangt.
- d.
Uitzondering op artikel 6c is het bedrag dat voor 2025 wordt toegekend. Dit bedrag ontvangt de bibliotheek na vaststelling van het regioplan en deze subsidieregel. Dit is medio 2025.
Artikel 7. Subsidieplafond
-
a. Het subsidieplafond voor bibliotheken is 10% van het bedrag dat in de voorlopige beschikking van het rijk staat voor het WEB-budget.
-
b. Na de septembernota volgt de definitieve beschikking van het rijk, waarbij het kan zijn dat er een bedrag is toegevoegd aan het WEB-budget van de regio als inflatiecorrectie. Als er sprake is van inflatiecorrectie, dan wordt in het vierde kwartaal -in afstemming met de regio- door het college bepaald wat de bestemming wordt van de inflatiecorrectie. De inflatiecorrectie kan worden besteed aan één of meer van de volgende bestemmingen:
- 1.
toevoeging aan het budget voor het formele volwassenenonderwijs bij VISTA college;
- 2.
toevoeging aan het subsidiebudget voor bibliotheken;
- 3.
een ander doel dat past binnen het wettelijke kader;
- 4.
subsidie aan ondersteunende stichtingen;
- 5.
een combinatie van deze bestemmingen.
- 1.
-
c. Het college kan na een besluit als bedoeld in lid b, sub d van dit artikel subsidie beschikbaar stellen aan Stichting Lezen en Schrijven en/of de Number 5 foundation voor een ondersteunende rol in lijn met het regioplan voor het thema basisvaardigheden en gezin, zoals advisering, monitoring, het bieden van ondersteunende communicatiematerialen en bewustwordingscampagnes. Hiervoor geldt de Algemene Subsidieverordening als uitgangspunt.
-
d. Het subsidieplafond bedraagt maximaal de hoogte van het indexbedrag dat het rijk in de vaststellingsbeschikking van het WEB-budget beschikbaar stelt. Als bedoeld in lid b van dit artikel.
-
e. De hoogte van het bedrag dat de ondersteunende stichtingen ontvangen en de verplichtingen die aan de stichtingen worden gesteld voor als tegenprestatie voor de subsidie, worden in overleg met gemeenten in de regio bepaald.
Artikel 8. Subsidieplafond ondersteunende stichtingen
-
a. Het college kan subsidie beschikbaar stellen aan Stichting Lezen en Schrijven en/of de Number 5 foundation voor een ondersteunende rol in lijn met het regioplan voor het thema basisvaardigheden en gezin, zoals advisering, monitoring, het bieden van ondersteunende communicatiematerialen en bewustwordingscampagnes. Hiervoor geldt de Algemene Subsidieverordening als uitgangspunt.
-
b. Het subsidieplafond bedraagt maximaal de hoogte van het indexbedrag dat het rijk in de vaststellingsbeschikking van het WEB-budget beschikbaar stelt. Zie ook artikel 7b.
-
c. De hoogte van het bedrag dat de ondersteunende stichtingen ontvangen en de verplichtingen die aan de stichtingen worden gesteld als tegenprestatie voor de subsidie, worden in overleg met gemeenten in de regio bepaald.
Artikel 9. Procedure voor toekenning van de subsidie Bibliotheken
-
a. De voorwaarden aan de doelgroep (artikel 3), de voorwaarden aan de activiteit (artikel 4) en de hoogte van het beschikbare budget van de bibliotheek zijn de basis voor het maken de inspannings- en resultaatafspraken met de bibliotheek.
-
b. Gemeente Heerlen zal samen met de gemeente en bibliotheek overleggen wat in redelijkheid van de bibliotheek mag worden verwacht voor het beschikbare budget.
-
c. Bij een intergemeentelijke bibliotheek worden alle gemeenten van het werkgebied van de bibliotheek tegelijk betrokken bij het bepalen van de inspannings- en resultaatverplichtingen voor de bibliotheek. Daarna volgt er één toekenningsbeschikking voor de bibliotheek.
-
d. Bij toekenning van de subsidie geeft het college van gemeente Heerlen een voorschot van 90% van het subsidiebedrag. De uitbetaling van de laatste 10% van het subsidiebedrag vindt plaats als bij de verantwoording blijkt dat aan de verplichtingen is voldaan. Dan wordt de subsidie pas definitief vastgesteld en de laatste 10% uitbetaald.
Artikel 10. Verantwoording
-
a. De activiteit waarvoor subsidie wordt toegekend start in het kalenderjaar waarvoor het bedrag is toegekend. De doorlooptijd van een activiteit is maximaal 1 jaar. De eindverantwoording van de activiteit wordt uiterlijk 2 maanden na afloop van de activiteit ingediend.
-
b. Het indienen van de eindverantwoording beschouwen we als het verzoek tot vaststelling van de subsidie.
-
c. De eindverantwoording bestaat uit een financiële verantwoording en een inhoudelijke evaluatie in de vorm van tekst met daarin:
- -
de afgesproken inspannings- en resultaatverplichting;
- -
behaalde resultaten zoals bijgehouden met de geleverde ‘turflijst’;
- -
andere, niet cijfermatige resultaten,
- -
succesfactoren en leerpunten.
- -
-
d. Gemeente Heerlen beoordeelt samen met de gemeente(n) van de bibliotheek of de bibliotheek aan de inspannings- en resultaat- verplichtingen heeft voldaan. Gemeente Heerlen heeft, in overleg met de gemeente(n) van de bibliotheek, het recht om met een steekproef in contact te treden met de deelnemers van activiteiten om hun ervaring te horen.
-
e. Als de inspannings- en/of resultaatverplichtingen niet wordt behaald, kan het uiteindelijke subsidiebedrag bij de subsidievaststelling worden verlaagd.
-
f. De Zuid-Limburgse gemeenten mogen de inhoudelijke evaluatie gebruiken voor verantwoording aan gemeenteraad en rijk over de inzet van het subsidiebedrag en als goed voorbeeld voor kennisdeling.
-
g. Als een project door overmacht uitloopt, dan wordt dit tussentijds gemeld bij gemeente Heerlen. Hierbij wordt aangegeven wat de oorzaak is, wat de tussentijdse resultaten zijn en wat de verwachte einddatum is.
Artikel 11. Citeertitel en inwerkingtreding
-
a. Deze beleidsregel kan worden aangehaald als “subsidieregeling volwassenenonderwijs Zuid-Limburg vanaf 2025”.
-
b. Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking, waarbij tegelijk de beleidsregel ‘subsidie volwassenenonderwijs Zuid-Limburg vanaf 2024’ wordt ingetrokken.
Ondertekening
Aldus besloten tijdens de vergadering van het college van burgemeester en wethouders der gemeente Heerlen van 19-05-2025.
De secretaris a.i.,
drs. R. van Wuijtswinkel
De burgemeester,
drs. R. Wever
Toelichting op subsidieregel volwassenenonderwijs Zuid-Limburg 2025-2030
We willen de cyclus van laaggeletterdheid tussen generaties doorbreken. Het gezin is hierbij de vindplaats en werkplaats voor preventie van taalachterstand bij kinderen, en het opsporen en verhelpen van laaggeletterdheid bij ouders. De taalontwikkeling van het kind is de ingang naar het gezin. Kinderen met risico op taalachterstand vinden we met hulp van het consultatiebureau (VVE-indicatie), via Boekstart, en via bewustwordingsgesprekken en groepsactiviteiten voor gezinnen met jonge kinderen. Waar nodig krijgt het gezin hulp in het bieden van een taalrijke omgeving. Zodra er een band is met de ouders, kunnen ouders hulp krijgen in hun basisvaardigheden. Dit kan met een taalmaatje of in het (digi) taalhuis. Dit is de Gemeentelijke Gezinsaanpak Geletterdheid.
De bibliotheken zijn de uitvoerende partij voor ‘basisvaardigheden en gezin’, met ondersteuning van Stichting Lezen en Schrijven en Taalschatten van de Number 5 foundation. Beide stichtingen zijn beiden opgericht door Prinses Laurentien met als doel het wegwerken van laaggeletterdheid. Het verschil is dat Taalschatten zich richt op preventie van taalachterstand bij kinderen tot 2 jaar, en Stichting Lezen en Schrijven richt zich op de gemeentelijke gezinsaanpak geletterdheid, opsporen en verhelpen van lage basisvaardigheden en inclusie met heldere taal. Samen beslaan ze dus alle beleidspijlers van Zuid-Limburg in de aanpak basisvaardigheden.
Ondersteuning GGG door Stichting Lezen en Schrijven
Stichting Lezen en Schrijven richt zich op de aanpak van lage basisvaardig-heden bij iedereen van 0 tot 100 jaar. Stichting Lezen en Schrijven is samen met de Koninklijke Bibliotheek de landelijke projectleider van de Gemeentelijke Gezinsaanpak Geletterdheid (GGG). Er is door Stichting Lezen en Schrijven en de Koninklijke Bibliotheek een stappenplan ontwikkeld dat gemeenten helpt om de GGG op te zetten, en er zijn bouwstenen die gemeenten daarbij kunnen ondersteunen.
De uren die Stichting Lezen en Schrijven vanuit de landelijke subsidie beschikbaar heeft voor de regio, zetten we volledig in op dit thema omdat Stichting Lezen en Schrijven de landelijk projectleider is van de GGG en de GGG-ketenpartners in Zuid-Limburg goed kent. De ondersteuning bestaat uit het bieden van praktisch advies voor de beleidsontwikkeling en beleidsvoering. Dit leggen we ook vast in de samenwerkingsovereen-komst die gemeente Heerlen namens de WEB-regio aangaat met Stichting Lezen en Schrijven.
Ondersteuning GGG door Taalschatten
Taalschatten biedt een wetenschappelijk onderbouwde en praktisch toepasbare aanvulling op de bestaande aanpak, met name gericht op preventie (en daarbij bewustwording en ouderbetrokkenheid). Taalschat-ten richt zich op:
- •
Preventie in de eerste 1000 dagen van het kind, met ondersteuning van communicatiemiddelen.
- •
Bewustwording en ouderbetrokkenheid, met ondersteuning van een publiekscampagne.
- •
Netwerkvorming en ketensamenwerking, met ondersteuning van de Gamechangers Academy – een ander onderdeel van de number 5 foundation.
- •
Ontwikkeling van monitoring en impactmeting om ouderbetrokkenheid en de kwaliteit van taalrijke interacties te meten. Hiervan maken we alleen gebruik als dat aanvullend is op de bestaande vormen van monitoring in Zuid-Limburg. Dit onderzoeken we in 2025.
- •
Ondersteuning van pilots met als doel evaluatie en opschaling naar andere gemeenten en regio’s.
De bibliotheken ontvangen in de periode 2025 tot en met 2030 jaarlijks een subsidie voor de uitvoering van ‘basisvaardigheden en gezin’. Daarnaast kunnen we met deze subsidieregel een bedrag toekennen aan Stichting Lezen en Schrijven en Taalschatten van de Number 5 foundation voor ondersteuning van bibliotheken.
Als aan het einde van het jaar de vaststellingsbeschikking van het rijk komt en er is een bedrag toegevoegd aan het WEB-budget ter compensatie van prijsinflatie, dan kan dit bedrag in afstemming met de regio worden ingezet voor (een combinatie van) volwassenenonderwijs bij VISTA college, aanvullende subsidie voor bibliotheken, een ander doel dat past binnen het wettelijke kader, of een subsidie aan de ondersteunende stichtingen.
Een subsidie voor Stichting Lezen en Schrijven en/of de Number 5 foundation is bij deze subsidieregel geen automatisme. Als het nodig is, dan ontvangen ze subsidie voor hun ondersteunende rol bij het thema basisvaardigheden en gezin. Denk hierbij aan advisering, monitoring, het bieden van ondersteunende communicatie-materialen en bewustwor-dingscampagnes. De exacte invulling hiervan wordt afgestemd met de regio, en de inspannings- en resultaatverplichtingen worden beschreven in de subsidietoekenning.
Formulier algemene informatie
Vastgesteld door: |
Burgemeester en wethouders |
Officiële naam van de beleidsregel: |
Subsidieregel volwassenenonderwijs Zuid-Limburg vanaf 2025 |
Citeertitel van de beleidsregel: |
Subsidieregel volwassenenonderwijs Zuid-Limburg vanaf 2025 |
Publiceertitel |
beleidsregel van burgemeester en wethouders van Heerlen houdende de Subsidieregel volwassenenonderwijs Zuid-Limburg vanaf 2025 |
Onderwerp van de beleidsregel: |
Subsidieregel volwassenenonderwijs Zuid-Limburg vanaf 2025 |
Wettelijke grondslag: |
Wet Educatie en Beroepsonderwijs |
Afdelingscode: |
Gemeente Heerlen |
Registratienummer van de beleidsregel: |
|
Registratienummer collegevoorstel: |
reg. nr. NUMMER |
Beleidsonderwerp |
Onderwijs en wetenschappen |
|
|
Datum inwerkingtreding: |
|
Datum inwerkingtreding: |
1 dag(en) na publicatie |
Datum inwerkingtreding: |
Na publicatie |
Datum terugwerkende kracht (t/m) (indien van toepassing |
Nee |
Datum besluit/ondertekening: |
|
Geldig voor bepaalde duur: (ja/nee) |
Nee tot |
Algemeen verbindend voorschrift? |
Nee |
|
|
de beleidsregel treedt in de plaats van: |
|
Registratienummer vorige de beleidsregel: |
NUMMER |
Onderstaande gegevens niet zelf invullen. |
|
Datum besluit intrekking: |
|
Datum publikatie intrekking: |
|
Datum inwerkingtreding intrekking |
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl