Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739682
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739682/1
Parkeernormennota Alkmaar 2025-2027
Geldend van 28-05-2025 t/m heden
Intitulé
Parkeernormennota Alkmaar 2025-2027De raad van de gemeente Alkmaar;
Gelet op
Het besluit van burgemeester en wethouders van
Het advies van de commissie
Het bepaalde in het Paraplubestemmingsplan Parkeren.
Besluit
- 1.
De Parkeernormennota Alkmaar 2020-2027 in te trekken;
- 2.
De Parkeernormennota Alkmaar 2025-2027 vast te stellen.
Aanleiding en doel
Alkmaar wil een parkeervriendelijke stad zijn. De stad moet aantrekkelijk zijn voor bewoners, werknemers en bezoekers, waarbij parkeernormen de verschillende belangen borgen binnen de schaarse openbare ruimte. Alkmaar heeft ambities met woningbouw en stadsontwikkeling. Bij nieuwe ontwikkelingen voor woningbouw, kantoren, winkels en andere voorzieningen gebruikt de gemeente Alkmaar parkeernormen om vast te stellen hoeveel parkeerplaatsen er nodig zullen zijn. Dit zorgt ervoor dat het parkeren van een auto bij nieuw- of verbouw in de verre toekomst op een goede wijze plaatsvindt. Goede parkeernormen dragen bij aan een parkeervriendelijke en bereikbare en tevens leefbare stad.
Er is een evaluatie gedaan door de ervaringen van de afgelopen jaren te bekijken. Hieruit is gebleken dat kleine aanpassingen in de normen beter passen bij de Alkmaarse situatie dan de landelijke richtlijnen en dat sommige landelijke richtlijnen zijn aangepast.
Bovenstaande punten passen binnen het Coalitieakkoord 2023-2026 (Vertrouwen in Alkmaar, verschil mag er zijn) en de Stedelijke Mobiliteitsvisie Alkmaar 2040.
Het is belangrijk om deze aanpassingen te doen, zodat beter ingespeeld kan worden op nieuwe ontwikkelingen en de normen weer aansluiten op de landelijke kerncijfers van het CROW uit 2012.
In de nota komen een aantal belangrijke begrippen meermaals terug. Deze begrippen worden uitgelegd in een begrippenlijst (bijlage 1).
1 Juridisch kader
Parkeernormen zijn in de gemeente Alkmaar van kracht via het Paraplubestemmingsplan Parkeren. In dit bestemmingsplan wordt verwezen naar het vigerend beleid voor parkeernormen. Dit is ook conform het advies van het KpVV (Kennisplatform voor Verkeer en Vervoer) die ervoor pleit om voor het hele gemeentelijk grondgebied algemene parkeernormen te stellen in een beleidsnota. In bestemmingsplannen kan worden volstaan met een kwalitatieve normstelling als ‘voldoende parkeergelegenheid’ met een verwijzing naar de meest recente parkeernormen.
2 Vernieuwen van parkeernormen
2.1 De landelijke parkeernormen als basis.
In 2012 heeft het kenniscentrum voor verkeer en vervoer (CROW) de landelijke parkeercijfers vernieuwd uitgebracht. Het gros van die parkeernormen zijn één op één overgenomen en komen terug in deze nota. De hoofdregel voor de bepaling van de parkeernorm is dat nieuwe ontwikkelingen voorzien in hun eigen parkeerbehoefte.
De Alkmaarse beleidslijn, betreffende het niet afwentelen van de parkeerdruk op de omgeving, blijft van toepassing. Tegelijkertijd handelt de gemeente in overeenstemming met jurisprudentie van de Raad van State dat bij nieuwe ontwikkelingen een reeds bestaand tekort buiten beschouwing kan worden gelaten. Ontwikkelaars dienen echter bij hun initiatieven wel vooraf inzicht te geven in de toekomstige parkeerdruk. Een parkeerdruk van meer dan 90% wordt conform de Verkeersvisie (Alkmaar Bereikt) als onacceptabel geacht.
Centrale gedachte (verkeersvisie): Bij nieuw- of verbouw kunnen middels de parkeernormen vooraf eisen worden gesteld zodat de parkeerdruk in de toekomst niet verergert. Een parkeerdruk boven de 90% achten we onacceptabel. Ontwikkelaars maken de toekomstige parkeerdruk vooraf inzichtelijk. |
2.2 Normen zijn afhankelijk van verstedelijking
We volgen de mate van verstedelijking zoals ook het CROW aangeeft. De binnenstad heeft een bijzondere positie in de stad omdat dit gebied meer verstedelijkt is dan de rest van de gemeente en er zijn veel collectieve garages. Deze positie resulteert in lagere normen. Dezelfde lagere normen gelden ook voor de Spoorbuurt vanwege het karakter van de wijk.
Het gebied rondom de Binnenstad/ Spoorbuurt, waar het parkeren gereguleerd is, noemen we de ‘schil’. Daar waar geen gereguleerd parkeren is, heet ‘overig’. De gebieden Schil en Overig hebben verschillende parkeernormen, die aansluiten bij de verstedelijking. Wanneer een wijk wordt toegevoegd aan het gereguleerde gebied, gelden ook de ´schil´- normen voor deze wijk. De gereguleerde wijken zijn in figuur 1 afgebeeld. Kijk voor de meest recente wijkindeling op de website van Gemeente Alkmaar: https://gemeentealkmaar.maps.arcgis.com/apps/instant/basic/index.html?appid=0f92fad5f9c44b78b4a3c7edb82e8947.
Voor de hoofdcategorie ‘Wonen’ geldt een vierde categorie. ‘Binnenstad/ Spoorbuurt’ en ‘schil’ zijn hetzelfde als hierboven beschreven. Daar waar geen gereguleerd parkeren is, maar wat wel onder de bebouwde kom van stad Alkmaar valt, heet ‘bebouwde kom stad Alkmaar’, zie figuur 2. Wanneer komgrensborden worden verplaatst, verandert ook het gebied dat onder de derde categorie ‘bebouwde kom stad Alkmaar’ valt. Alles wat buiten deze drie gebieden valt, valt in de vierde categorie ‘dorpen en overig’.
Figuur 1: Gebieden met vergunninghoudersparkeren oftewel ‘schil’
Figuur 2: Bebouwde kom stad Alkmaar
2.3 Afwijkend regime voor de binnenstad (parkeerfonds)
De Alkmaarse binnenstad is een dynamisch gebied, waar ook ruimtelijk de nodige ontwikkelingen plaatsvinden. Eén van die ontwikkelingen is dat kantoren en winkels worden vervangen door woningen. De Alkmaarse binnenstad is voor een gedeelte al autovrij en in andere delen al autoluw. In de middeleeuwse binnenstad is het bouwen van parkeervoorzieningen niet goed mogelijk. Daarom kent deze nota voor de binnenstad (het gebied binnen de Singels) een afwijkend regime, waarbij bij nieuwbouw de parkeereis afgekocht kan worden door middel van een marktconforme storting in het parkeerfonds, conform de vigerende Parkeerfondsverordening Alkmaar. Wanneer er sprake is van verbouw (al dan in combinatie met functiewijziging) en er wordt gesaldeerd kan het na saldering aanwezige meerdeel ook worden afgekocht. Op Overstad geldt reeds een parkeerfonds, daartoe is de Parkeerfondsverordening Alkmaar van kracht.
Bovendien profiteert de binnenstad door de vele winkels van een combinatievoordeel. Dit dubbelgebruik zorgt ervoor dat er maar één plek nodig kan zijn voor meerdere functies, bijvoorbeeld wonen, werken en uitgaan.
2.4 Norm voor bedrijven afhankelijk van locatie
Vanwege de aanwezigheid van openbaar vervoer en veel fietspaden kennen locaties rondom stations en het centrum een lagere norm voor auto’s dan extern gelegen bedrijflocaties. Bijlage 2 geeft hier meer inzicht in.
2.5 Alleen een minimumnorm
In tegenstelling tot eerdere nota’s kent deze gewijzigde parkeernormennota alleen nog een minimumnorm. Uit ervaring is gebleken dat een maximumnorm weinig toevoegt. Er wordt wel meer aangelegd dan de minimumnorm, maar nooit het maximum, daarom is het maximum in feite een overbodige grens. Afschaffing van de maximumnorm sluit goed aan bij de dereguleringsdoelstellingen van deze gemeente.
3 Verbeteren van regels
3.1 Vaststellen van de parkeereis
Bij het bepalen van de parkeereis bij een bouwplan worden de volgende stappen doorlopen:
Stap 1) Bepalen normatieve parkeerbehoefte
Om de parkeervraag (gespreid over de week) van een bouwontwikkeling te berekenen wordt de omvang van de functie vermenigvuldigd met de parkeernorm van een specifieke functie. Wanneer binnen een ontwikkeling verschillende functies gerealiseerd worden, geldt dat de parkeervraag wordt berekend door de omvang van de losse functies te vermenigvuldigen met de bijbehorende parkeernorm, en deze, wederom verspreid over de week, bij elkaar op te tellen. De parkeereis wordt vervolgens gelijkgesteld aan het maximum over de week van de parkeerbehoefte van de functies gezamenlijk. De parkeereis moet gezien worden als het minimum aantal te realiseren parkeerplaatsen. Het is aan de initiatiefnemer om zo nodig meer te realiseren.
Stap 2) Toetsen op dubbelgebruik
Er wordt alleen rekening gehouden met dubbelgebruik als de parkeergelegenheid toegankelijk is voor de verschillende doelgroepen. Als parkeerplaatsen niet kunnen worden gebruikt voor dubbelgebruik (bijvoorbeeld omdat parkeerplaatsen exclusief bij een woning gekocht zijn) worden deze buiten beschouwing gelaten bij de berekening van de maatgevende parkeerbehoefte. De netto parkeerbehoefte wordt bepaald door het aantal parkeerplaatsen dat niet in aanmerking komt voor dubbelgebruik op te tellen bij de parkeerbehoefte op het maatgevend moment. Dubbelgebruik is alleen mogelijk binnen deze nota bepaalde loopafstanden (bijlage 4).
Stap 3) Rekening houden met de oorspronkelijke situatie (salderen)
Bij het voorzien in de parkeerbehoefte van verbouw (al dan niet in combinatie met functiewijziging) kan in zekere zin rekening worden gehouden met de parkeeroplossing van de oorspronkelijke situatie. Hierbij moet een bestaand pand (of delen daarvan) blijven bestaan (al dan niet in combinatie met een andere functie), zie ook 3.3. Bij nieuwbouw mag niet gesaldeerd worden, tenzij de nieuwe bovenliggende functie maatschappelijk is. Bij salderen gaat het vooral om het beroep dat vanuit de oorspronkelijke functie werd gedaan op de openbare ruimte. Bij het salderen van de parkeeroplossing gelden de volgende uitgangspunten:
- •
De meest actuele parkeernormen worden gebruikt om de parkeervraag van zowel de nieuwe als de oude functie te bepalen.
- •
Voor het bepalen van de parkeerbehoefte in de oorspronkelijke situatie is de meest recente vergunde functie leidend. Tijdelijk gebruik wordt buiten beschouwing gelaten.
Stap 4) Voor de binnenstad wordt de parkeereis afgekocht middels een storting in het parkeerfonds. Voor Overstad hebben de ontwikkelaars de keuze om de parkeereis af te kopen middels een storting in het parkeerfonds.
Tabel 1: Wanneer mag salderen?
Situatie |
Geen functiewijziging |
Functiewijziging naar maatschappelijk |
Functiewijziging overig |
Pand blijft (deels) staan |
Salderen mag |
Salderen mag |
Salderen mag |
Pand wordt gesloopt |
Salderen mag niet |
Salderen mag |
Salderen mag niet |
Bovenstaande regels zijn schematisch opgenomen in het Protocol uit bijlage 7.
3.2 Gebruikersdeel en bezoekersdeel
De landelijke richtlijn is onderverdeeld in het gebruikersdeel en het bezoekersdeel. Gebruikers (bewoners en werkenden) en bezoekers stellen namelijk verschillende eisen aan parkeren. Het college wil flexibeler zijn voor ontwikkelingen en tegelijkertijd tegemoet komen aan de verschillende eisen. Hoe en waar de parkeerplaatsen worden gerealiseerd kan daarom verschillen.
Voorbeelden parkeereisen: parkeerplaatsen voor bezoekers moeten openbaar toegankelijk zijn, ook als de parkeerplaatsen op eigen terrein worden gerealiseerd. Anders weten bezoekers niet dat ze er kunnen parkeren. Vaste werknemers hebben liever een afgeschermde parkeerplaats, zodat niemand anders daar gaat parkeren. Een ander voorbeeld is dat dagelijkse gebruikers, zoals bewoners en werknemers, minder bereid zijn om ver te lopen naar hun parkeervoorziening dan bezoekers, dus zal het gebruikersdeel nabij de voorziening gerealiseerd moeten worden. Ook de locatie is van invloed. Vanwege de hoge parkeerdruk op straat accepteren binnenstadbewoners een langere loopafstand dan bewoners die in de schil wonen.
3.3 Salderingsmethode
De gemeente maakt voor toepassing van de salderingsmethode onderscheid tussen nieuwbouw en bestaande bouw. Bij nieuwbouw wordt er scherper getoetst aan de parkeernomennota, bij bestaande bouw is meer flexibiliteit mogelijk. Dit is gebaseerd op een beginsel van redelijkheid. De gemeente kan immers niet verwachten dat bij verbouw (al dan niet in combinatie met functiewijziging van bijvoorbeeld kantoren naar horeca, of van bedrijven naar wonen), er eenvoudig extra parkeercapaciteit toegevoegd kan worden. Een parkeergarage aanleggen onder een bestaand pand, of een extra parkeerdek erbovenop, is vaak technisch niet mogelijk. Bij nieuwbouw is deze situatie anders.
Er is sprake van nieuwbouw als er een geheel nieuw pand wordt neergezet. Ook als er daarvoor een ander pand gestaan heeft dat is gesloopt ten behoeve van de nieuwbouw. Dan geldt voor het nieuw te bouwen pand de parkeernorm voor nieuwbouw en kan er niet gesaldeerd worden. De ontwikkelaar moet op eigen terrein voorzien in de parkeerbehoefte. Dit geldt voor (kleinschalige) bouwplannen op particuliere gronden. Alleen als de nieuwbouw een bovenliggende maatschappelijke functie heeft, mag worden gesaldeerd.
Hiervan kan afgeweken worden indien er een geheel nieuwe woonwijk wordt gebouwd, of grote delen van een bestaande wijk worden vernieuwd, waarbij tevens de openbare ruimte heringericht wordt. Voorbeelden hiervan zijn de Vroonermeer-Noord en de Bloemwijk. In deze gevallen wordt de parkeerbehoefte mede in de openbare ruimte opgelost. Dit geldt voor alle functies, inclusief wonen.
Deze parkeernormennota kent alleen de terminologie nieuwbouw en verbouw (al dan niet in combinatie met functiewijziging).
Indien er sprake is van verbouw (een pand blijft bestaan, maar er komen bouwdelen bij, dan wel er worden bouwdelen gesloopt) kan de salderingsmethode worden toegepast. Het uitgangspunt daarbij blijft dat de parkeerdruk in de omgeving niet boven de onacceptabele hoogte mag groeien. Oók kan gesaldeerd worden in geval van een calamiteit (bijv. verwoesting door brand of storm), waarbij een pand mogelijk (gedeeltelijk) herbouwd moet worden. Ook hier mag gesaldeerd worden, met inachtneming van genoemde uitgangspunten.
3.4 Vrijstelling miniplannen
Ontwikkelaars van miniplannen (<2pp) in het centrum, Overstad, de Spoorbuurt en oude dorpskernen1 worden vrijgesteld van de parkeereis.
3.5 Normering wonen via oppervlakte
De gewijzigde nota rekent voortaan met bruto vloeroppervlakte i.p.v. gebruikersoppervlakte. Dit is duidelijk en mede vanuit praktisch oogpunt. De bruto vloeroppervlakte is incl. meterkast en niet bruikbare ruimtes in de woning, omdat bij aanvang van een project dit eenvoudig meetbaar is. Tot slot is er een oppervlaktecategorie toegevoegd om een meer geleidelijke overgang in de parkeernormen van de verschillende woningoppervlakte te krijgen.
3.6 Garages en opritten
In de nieuwe normen telt parkeergelegenheid op eigen terrein wel mee, maar niet volledig. Bewoners gebruiken hun garages of opritten namelijk regelmatig als opslag, uitbreiding van de woning of tuin, zeker in de niet gereguleerde gebieden. Per oprit of garage is afhankelijk van grootte ervan aangegeven voor hoeveel parkeerplaatsen de oprit of garage meetelt.
3.7 Samenvatting
Op basis van de paragrafen 2.3 en 3.2 ontstaat onderstaande samenvatting:
|
Plan met < 2 pp. |
Plan met >2 pp |
Centrum |
Vrijstelling |
Parkeereis, maar met mogelijkheid tot afkoop parkeerfonds |
Overstad |
Vrijstelling |
Parkeereis, maar met mogelijkheid tot afkoop parkeerfonds |
Spoorbuurt, oude dorpskernen |
Vrijstelling |
Parkeereis |
Overig |
Parkeereis |
Parkeereis |
3.8 Slotbepalingen
Overgangsregeling
Het overgangsrecht luidt als volgt:
- 1.
Als voor de inwerkingtreding van deze beleidsregels een aanvraag om een besluit is ingediend, dan blijft de Parkeernormennota Alkmaar 2020-2027 van toepassing tot het besluit onherroepelijk wordt.
- 2.
Een conceptverzoek dat bij de inwerkingtreding van deze beleidsregels nog niet is afgehandeld, wordt afgehandeld met toepassing van de Parkeernormennota Alkmaar 2020-2027. Bij een positieve reactie op het conceptverzoek geldt dat deze ten hoogste een jaar geldig is. Als binnen deze periode de aanvraag om een omgevingsvergunning wordt ingediend, dan wordt met toepassing van de Parkeernormennota Alkmaar 2020-2027 een beslissing op die aanvraag genomen. Bij de (her)overweging naar aanleiding van een bezwaarschrift gericht tegen de beslissing op die aanvraag wordt ook met toepassing van de Parkeernormennota Alkmaar 2020-2027 een beslissing genomen.
- 3.
Op een aanvraag om een omgevingsvergunning die ziet op een of meerdere percelen waarop in 2024 of 2025 een bestemmingsplan is of wordt vastgesteld, wordt met toepassing van de Parkeernormennota Alkmaar 2020-2027 een beslissing genomen, maar dan moet deze aanvraag wel vóór 1 juli 2026 zijn ingediend. Onder aanvraag wordt ook verstaan een aanvraag om, al dan niet op onderdelen, van het bedoelde bestemmingsplan af te wijken. Ook bij de (her)overweging naar aanleiding van een bezwaarschrift gericht tegen de beslissing op bedoelde aanvraag wordt met toepassing van de Parkeernormennota Alkmaar 2020-2027 een beslissing genomen.
- 4.
Op een aanvraag omgevingsvergunning voor een stedelijke ontwikkeling die (ook) voorziet in de bouw van meer dan elf woningen, maar waarvoor in 2024 of 2025 geen bestemmingsplan is of wordt vastgesteld, wordt met toepassing van de Parkeernormennota Alkmaar 2020-2027 een beslissing genomen als op de datum van inwerkingtreding van de Parkeernormennota Alkmaar 2025-2027 sprake is van:
- a.
er is sprake van een getekende anterieure overeenkomst; of
- b.
er is sprake van een bestuurlijk goedgekeurd stedenbouwkundig plan voor de betreffende ontwikkeling.
- a.
-
Ook bij de (her)overweging naar aanleiding van een bezwaarschrift gericht tegen de beslissing op bedoelde aanvraag wordt met toepassing van de Parkeernormennota 2020-2027 een beslissing genomen.
Inwerkingtreding
- 1.
Dit beleid treedt in werking twee dagen na de publicatie.
- 2.
Met de inwerkingtreding van dit beleid komt de Parkeernormennota Alkmaar 2020-2027 te vervallen.
- 3.
Deze beleidsregels worden aangehaald als: “Parkeernormennota Alkmaar 2025-2027”.
Ondertekening
De raad van Alkmaar, 15 mei 2025
mw. drs. A.M.C.G. Schouten, burgemeester
mw. mr. V.H. Hornstra, griffier
De bijlagen
1 |
Begrippenlijst |
2 |
Reductiefactoren bij bedrijven en voorzieningen met een goede bereikbaarheid van openbaar vervoer of fiets. |
3 |
Het meetellen van eigen parkeervoorzieningen bij woningen. |
4 |
Maximaal acceptabele loopafstanden per functie. |
5 |
De parkeernormen voor auto’s. |
6 |
Aanwezigheidspercentages t.b.v. het rekenen met dubbelgebruik |
7 |
Protocol parkeernormen |
Bijlage 1: Begrippenlijst
Dubbelgebruik: Is het gebruiken van 1 parkeerplaats voor meerdere functies, bijvoorbeeld wonen, werken, uitgaan.
Maatgevend moment: Het moment in de week waarop de parkeerbehoefte van alle functies bij elkaar opgeteld het grootst is. In bijlage 6 is opgenomen welke momenten in de week berekend dienen te worden om te komen tot de parkeerbehoefte op het maatgevende moment.
Maatschappelijke voorziening/functie: een functie zonder winstoogmerk. Hieronder vallen hoofdcategorie ‘sport, cultuur en ontspanning’, hoofdcategorie ‘gezondheid en (sociale) voorzieningen’ en hoofdcategorie ‘onderwijs’, zie bijlage 5.
Meerdeel: Het verschil tussen de parkeereis vóór saldering en de parkeereis na saldering bij verbouw en/of functiewijziging van een bestaand pand.
Nieuwbouw: Er is sprake van nieuwbouw als er een geheel nieuw pand wordt neergezet. Ook als er daarvoor een ander pand gestaan heeft dat is gesloopt ten behoeve van de nieuwbouw.
Parkeerbehoefte: Het aantal benodigde parkeerplaatsen op elk in bijlage 6 genoemde momenten van de week ook wel genoemd de parkeervraag.
Parkeereis: Het aantal te realiseren en/of af te kopen parkeerplaatsen, zijnde het grootste verschil tussen de parkeerbehoeftes van de oude en nieuwe situatie. De parkeereis wordt afgerond naar boven.
Parkeerfonds: Het parkeerfonds heeft tot doel een collectieve parkeeroplossing te bieden om te voorzien in de parkeerbehoefte in een bepaald gebied. Parkeerfonds geldt niet voor miniplannen, hoofdstuk 3.4.
Saldering: Het voorzien in de parkeerbehoefte van verbouw (al dan niet in combinatie met functiewijziging) of nieuwbouw met een bovenliggende maatschappelijke functie, waarbij in zekere zin rekening kan worden gehouden met de parkeeroplossing van de oorspronkelijke situatie. Hierbij gaat het vooral om het beroep dat vanuit de oorspronkelijke functie werd gedaan op de openbare ruimte.
Bijlage 2: reductiefactoren* bij bedrijven en maatschappelijke voorzieningen met een goede bereikbaarheid van openbaar vervoer of fiets.
Locatie |
Bereikbaarheid per fiets |
Bereikbaarheid per openbaar vervoer |
Reductiefactor fiets (%) |
Reductiefactor openbaar vervoer (%) |
Reductiefactor totaal |
Reductiefactor totaal (afgerond) |
Basisnorm |
- |
- |
- |
|
- |
- |
Beverkoog |
4 |
0 |
16% |
0% |
16% |
15% |
Bergermeer |
6 |
6 |
24% |
6% |
30% |
30% |
Binnenstad-west |
10 |
10 |
40% |
10% |
50% |
50% |
Binnenstad-oost |
10 |
6 |
40% |
6% |
46% |
45% |
Boekelermeer-zuid |
2 |
0 |
8% |
0% |
8% |
10% |
Boekelermeer-noord |
4 |
4 |
16% |
4% |
20% |
20% |
DSB-stadion |
4 |
4 |
16% |
4% |
20% |
20% |
De Hout |
8 |
6 |
32% |
6% |
38% |
40% |
Nollenoor |
4 |
4 |
16% |
4% |
20% |
20% |
Oudorp |
4 |
6 |
16% |
6% |
22% |
20% |
Overdie |
4 |
2 |
16% |
2% |
18% |
20% |
Overstad-Kanaal |
10 |
10 |
40% |
10% |
50% |
50% |
Locatie |
Bereikbaarheid per fiets |
Bereikbaarheid per openbaar vervoer |
Reductiefactor fiets (%) |
Reductiefactor openbaar vervoer (%) |
Reductiefactor totaal |
Reductiefactor totaal (afgerond) |
Overstad rest |
8 |
2 |
32% |
2% |
34% |
35% |
RWZI |
6 |
6 |
24% |
6% |
30% |
30% |
Schil |
8 |
6 |
32% |
6% |
38% |
40% |
Station |
10 |
10 |
40% |
10% |
50% |
50% |
Station Noord |
8 |
8 |
32% |
8% |
40% |
40% |
Viaansemolen |
6 |
4 |
24% |
4% |
28% |
30% |
Westrand |
6 |
6 |
24% |
6% |
30% |
30% |
Overige gebieden |
- |
2 |
- |
2%- |
2% |
0% |
* De reductiefactor is ten opzichte van de basisnorm
Bijlage 3: het meetellen van eigen parkeervoorzieningen bij woningen.
Parkeervoorzieningen |
Aantal |
Telt mee voor |
Opmerkingen |
Enkele oprit zonder garage |
1 |
0,8 |
oprit min. 6 meter diep en 3 meter breed |
Lange oprit zonder garage/ carport |
2 |
1,0 |
oprit min. 11 meter diep en 3 meter breed |
Dubbele oprit zonder garage |
2 |
1,7 |
oprit min. 5 meter breed |
Garage zonder oprit (bij woning) |
1 |
0,3 |
|
Garagebox (niet bij woning) |
1 |
0,4 |
|
Garage met enkele oprit |
2 |
1,0 |
oprit min. 6 meter diep |
Garage met lange oprit |
3 |
1,3 |
oprit min. 11 meter diep en 3 meter breed |
Garage met dubbele oprit |
3 |
1,8 |
oprit min. 5 meter breed |
Bijlage 4: maximaal acceptabele loopafstanden per functie.
Hoofdfunctie |
Maximaal acceptabele loopafstanden |
Wonen (1e auto) |
150 meter |
Wonen (2e en volgende auto's) |
300 meter |
Wonen binnenstad (1e auto) |
600 meter |
Wonen (bezoek) |
600 meter |
Winkel binnenstad |
600 meter |
Winkel wijkwinkelcentrum |
300 meter |
Supermarkt |
150 meter |
Werkgelegenheid |
800 meter |
Vrije tijd |
300 meter |
Zorgvoorzieningen |
150 meter |
Onderwijsvoorzieningen |
150 meter |
Bijlage 5: De parkeernormen voor auto’s.
AUTO NORMEN |
|||||||||||
Hoofdcategorie Winkelen en boodschappen |
Eenheid |
Centrum2 |
Schil |
Overig |
Aandeel bezoekers |
||||||
Functie |
|
|
|
|
|
||||||
Bouwmarkt |
per 100 m2 BVO |
1,5 |
1,5 |
2,0 |
85% |
||||||
Tuincentrum/Groencentrum |
per 100 m2 BVO3 |
2,0 |
2,0 |
2,3 |
90% |
||||||
Bruin- en witgoedzaken |
per 100 m2 BVO |
2,0 |
3,0 |
6,0 |
90% |
||||||
Woonwarenhuis (zeer groot)4 |
per 100 m2 BVO |
- |
- |
4,0 |
95% |
||||||
Kringloopwinkel |
per 100 m2 BVO |
0,9 |
0,9 |
1,4 |
90% |
||||||
Meubelboulevard/woonboulevard |
per 100 m2 BVO |
2,0 |
2,0 |
2,0 |
95% |
||||||
Showroom (auto, boten, etc.) |
per 100 m2 BVO |
1,0 |
1,2 |
1,4 |
35% |
||||||
Outletcentrum |
per 100 m2 BVO |
7,8 |
7,8 |
8,6 |
95% |
||||||
Supermarkt |
per 100 m2 BVO |
2,0 |
3,0 |
4,0 |
95% |
||||||
Groothandel in levensmiddelen |
per 100 m2 BVO |
- |
5,4 |
5,4 |
80% |
||||||
Winkels binnenstad Alkmaar (incl. Overstad) |
per 100 m2 BVO |
2,0 |
- |
- |
90% |
||||||
Wijkwinkelcentrum (De Hoef, de Mare, etc.) |
per 100 m2 BVO |
- |
2,7 |
3,5 |
75% |
||||||
Wijkwinkelcentrum (gem. grootte) |
per 100 m2 BVO |
3,3 |
3,3 |
4,1 |
79% |
||||||
Buurt- of dorpswinkelcentrum |
per 100 m2 BVO |
- |
2,1 |
2,7 |
72% |
AUTO NORMEN |
|||||
Hoofdcategorie Sport, cultuur en ontspanning |
Eenheid |
Centrum |
Schil |
Overig |
Aandeel bezoekers |
Functie (maatschappelijk) |
|
|
|
|
|
Bowlingcentrum |
per baan |
1,1 |
1,7 |
2,3 |
90% |
Biljartcentrum |
per tafel |
0,6 |
0,8 |
1,1 |
90% |
Sportschool/dansstudio |
per 100 m2 BVO |
1,2 |
3,3 |
4,9 |
90% |
Sporthal/sportzaal5 |
per 100 m2 BVO |
1,2 |
1,7 |
2,4 |
95% |
Kunstijsbaan (kleiner van 400 meter) |
per 100 m2 BVO |
- |
- |
1,4 |
99% |
Kunstijsbaan (400 meter) |
per 100 m2 BVO |
- |
- |
2,1 |
99% |
Indoorspeeltuin (kinderspeelhal) |
per 100 m2 BVO |
1,0 |
1,8 |
2,8 |
95% |
Tennishal |
per 100 m2 BVO |
0,2 |
0,3 |
0,4 |
85% |
Padelhal |
per 100 m2 BVO |
0,2 |
0,3 |
0,6 |
85% |
Squashhal |
per 100 m2 BVO |
1,5 |
2,3 |
2,6 |
85% |
Zwembad overdekt |
per 100 m2 bassin |
- |
9,7 |
10,5 |
95% |
Zwembad openlucht |
per 100 m2 bassin |
- |
9,1 |
11,9 |
99% |
Wellnesscentrum (thermen, kuurcentrum, beautycentrum) |
per 100 m2 BVO |
n.v.t |
n.v.t |
8,8 |
99% |
Sauna, hammam |
per 100 m2 BVO |
2,0 |
4,1 |
6,1 |
99% |
Bibliotheek |
per 100 m2 BVO |
0,2 |
0,5 |
0,8 |
95% |
Bioscoop/filmhuis6 |
per zitplaats |
0,05 |
0,10 |
0,25 |
95% |
Theater/schouwburg7 |
per 100 m2 BVO |
5,8 |
6,4 |
8,3 |
85% |
Casino |
per 100 m2 BVO |
5,2 |
5,6 |
6,0 |
85% |
Buurt- of wijkcentrum |
per 100 m2 BVO |
2,0 |
2,5 |
3,0 |
90% |
AUTO NORMEN |
|||||
Hoofdcategorie Sport, cultuur en ontspanning (vervolg) |
Eenheid |
Centrum |
Schil |
Overig |
Aandeelbezoekers |
Functie (maatschappelijk) |
|
|
|
|
|
Volkstuin |
per 10 tuinen |
- |
1,1 |
1,2 |
100% |
Jachthaven8 |
per ligplaats |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
99% |
Manege (paardenhouderij)6 |
per box |
- |
- |
0,3 |
90% |
Museum6 |
per 100 m2 BVO |
0,3 |
0,5 |
0,9 |
95% |
Sportveld6 |
per ha. netto9 terrein |
13,0 |
13,0 |
13,0 |
95% |
Hoofdcategorie Horeca en (verblijfs)recreatie |
Eenheid |
Centrum |
Schil |
Overig |
Aandeel bezoekers |
Functie |
|
|
|
||
Bungalowpark (huisjescomplex) |
per bungalow |
- |
- |
1,5 |
90% |
Camping (kampeerterrein) |
per standplaats10 |
- |
- |
1,1 |
90% |
Hotel (1 t/m 3 sterren) |
per 10 kamers |
1,5 |
2,0 |
4,0 |
80% |
Hotel (4 of 5 sterren) |
per 10 kamers |
3,0 |
4,0 |
8,0 |
70% |
Discotheek |
per 100 m2 BVO |
4,0 |
8,0 |
16,4 |
99% |
Café/bar/cafetaria/lunchroom |
per 100 m2 BVO |
2,0 |
4,0 |
5,0 |
90% |
Restaurant (binnenstad) |
per 100 m2 BVO |
2,0 |
- |
- |
80% |
Restaurant (overig) |
per 100 m2 BVO |
4,0 |
6,0 |
10,0 |
80% |
Evenementenhal/beursgebouw/ congresgebouw |
per 100 m2 BVO |
3,0 |
4,0 |
5,0 |
99% |
AUTO NORMEN |
|||||
Hoofdcategorie Gezondheid en (sociale) voorzieningen |
Eenheid |
Centrum |
Schil |
Overig |
Aandeel bezoekers |
Functie (maatschappelijk) |
|
|
|
||
Religiegebouw11 |
per zitplaats |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
99% |
Apotheek |
per 100 m2 BVO |
2,0 |
2,5 |
2,9 |
45% |
Tandartsenpraktijk of tandartsencentrum |
per behandelkamer |
1,3 |
1,7 |
2,1 |
50% |
Huisartsenpraktijk of huisartsencentrum |
per behandelkamer |
1,8 |
2,2 |
2,7 |
60% |
Fysiotherapiepraktijk of fysiotherapiecentrum |
per behandelkamer |
1,0 |
1,2 |
1,5 |
60% |
Consultatiebureau |
per behandelkamer |
1,0 |
1,3 |
1,6 |
50% |
Consultatiebureau voor ouderen |
per behandelkamer |
1,2 |
1,5 |
1,8 |
40% |
Gezondheidscentrum |
per behandelkamer |
1,3 |
1,6 |
1,9 |
55% |
Ziekenhuis (gemiddelde grootte) |
|
|
|
|
|
|
per 10 bedden |
2,5 |
2,5 |
2,5 |
100% |
|
per 1200 bezoekers/jaar |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
80% |
|
per 10 formatieplaatsen |
2,5 |
2,5 |
2,5 |
0% |
per wooneenheid |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
60% |
|
Penitentiaire inrichting |
per 10 cellen |
1,4 |
1,9 |
3,0 |
40% |
Crematorium |
per gelijktijdige plechtigheid |
- |
- |
25,0 |
99% |
Begraafplaats |
- |
- |
26,0 |
95% |
AUTO NORMEN |
|||||||
Hoofdcategorie Onderwijs |
Eenheid |
Centrum |
Schil |
Overig |
Aandeel bezoekers |
||
Functie (maatschappelijk) |
|
|
|
||||
Kinderdagverblijf (crèche) |
per 100 m2 BVO14 |
0,8 |
1,0 |
1,1 |
0% |
||
Basisschool |
per leslokaal12 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
10% |
||
Kiss & Ride15 |
per 100 leerlingen |
5,5 |
5,5 |
5,5 |
100% |
||
Middelbare school16 |
per 100 leerlingen |
2,3 |
3,0 |
3,3 |
10% |
||
ROC14 |
per 100 leerlingen |
3,2 |
3,8 |
4,2 |
10% |
||
Hoger onderwijs14 |
per 100 leerlingen |
6,3 |
6,9 |
7,5 |
70% |
||
Avondonderwijs14 |
per 10 studenten |
3,0 |
4,0 |
5,0 |
95% |
||
Hoofdcategorie Wonen |
Eenheid |
A Binnenstad & Spoorbuurt |
B Schil |
C Bebouwde kom stad Alkmaar |
D Dorpen en overig |
Aandeel bezoekers |
|
Functie |
|
|
|
|
|
||
Woning groot (> 125 BVO)17 |
per woning |
1,1 |
1,5 |
1,7 |
2,2 |
0,3 |
|
Woning (100 - 125 m2 BVO)17 |
per woning |
0,9 |
1,3 |
1,5 |
1,9 |
0,3 |
|
Woning (75 - 100 m2 BVO)17 |
per woning |
0,8 |
1,1 |
1,3 |
1,6 |
0,3 |
|
Woning klein (45 - 75 m2 BVO)17 |
per woning |
0,6 |
0,9 |
1,0 |
1,2 |
0,3 |
|
Woning klein (< 45 m2 BVO)17 |
per woning |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,5 |
0,2 |
|
Serviceflat, aanleunwoning18 , kamer voor niet-zelfstandigen, studentenkamer |
per woning |
0,4 |
0,6 |
0,7 |
0,8 |
0,3 |
Hoofdcategorie Werken19 |
Kantoren (per 100 m2 BVO) |
Bedrijf/ Industrie (per 100 m2 BVO) |
Groothandel (per 100 m2 BVO) |
Opslag (per 100 m2 BVO) |
||||||
Locatie |
|
bez. |
|
bez. |
|
bez. |
|
bez. |
||
Beverkoog |
2,0 |
15% |
1,2 |
5% |
1,0 |
20% |
0,7 |
5% |
||
Bergermeer |
1,7 |
15% |
1,0 |
5% |
0,8 |
20% |
0,6 |
5% |
||
Binnenstad-west |
1,2 |
15% |
0,7 |
5% |
0,6 |
20% |
0,4 |
5% |
||
Binnenstad-oost |
1,3 |
15% |
0,8 |
5% |
0,7 |
20% |
0,4 |
5% |
||
Boekelermeer-zuid |
2,2 |
15% |
1,3 |
5% |
1,1 |
20% |
0,7 |
5% |
||
Boekelermeer-noord (incl. stadion) |
1,9 |
15% |
1,1 |
5% |
1,0 |
20% |
0,6 |
5% |
||
Nollenoor |
1,9 |
15% |
1,1 |
5% |
1,0 |
20% |
0,6 |
5% |
||
Oudorp |
1,9 |
15% |
1,1 |
5% |
1,0 |
20% |
0,6 |
5% |
||
Overdie |
1,9 |
15% |
1,1 |
5% |
1,0 |
20% |
0,6 |
5% |
||
Overstad-Kanaal |
1,2 |
15% |
0,7 |
5% |
0,6 |
20% |
0,4 |
5% |
||
Overstad rest |
1,6 |
15% |
0,9 |
5% |
0,8 |
20% |
0,5 |
5% |
||
RWZI |
1,7 |
15% |
1,0 |
5% |
0,8 |
20% |
0,6 |
5% |
||
Schil |
1,4 |
15% |
0,8 |
5% |
0,7 |
20% |
0,5 |
5% |
||
Station |
1,2 |
15% |
0,7 |
5% |
0,6 |
20% |
0,4 |
5% |
||
Station Noord |
1,4 |
15% |
0,8 |
5% |
0,7 |
20% |
0,5 |
5% |
||
Viaansemolen |
1,7 |
15% |
1,0 |
5% |
0,8 |
20% |
0,6 |
5% |
||
Olympiapark |
1,7 |
15% |
1,0 |
5% |
0,8 |
20% |
0,6 |
5% |
||
Overige locaties |
2,4 |
15% |
1,4 |
5% |
1,2 |
20% |
0,8 |
5% |
Bijlage 6: Aanwezigheidspercentages t.b.v. het rekenen met dubbelgebruik.
Winkelen en boodschappen |
Werkdag overdag |
Werkdag middag |
Werkdag avond |
Koop avond |
Werkdag nacht |
Zaterdag middag |
Zaterdagavond |
Zondagmiddag |
Bouwmarkt |
30% |
60% |
40% |
70% |
0% |
100% |
0% |
75% |
Tuincentrum/ groencentrum |
30% |
60% |
10% |
70% |
0% |
100% |
0% |
75% |
Bruin- en witgoedzaken |
30% |
60% |
10% |
70% |
0% |
100% |
0% |
75% |
Woonwarenhuis (zeer groot) |
30% |
60% |
70% |
80% |
0% |
100% |
0% |
80% |
Kringloopwinkel |
30% |
60% |
10% |
70% |
0% |
100% |
0% |
0% |
Meubelboulevard/woonboulevard |
30% |
60% |
10% |
70% |
0% |
100% |
0% |
80% |
Showroom (auto, boten, etc.) |
30% |
60% |
10% |
70% |
0% |
100% |
0% |
80% |
Outletcentrum |
30% |
60% |
10% |
70% |
0% |
100% |
0% |
80% |
Supermarkt |
30% |
60% |
40% |
70% |
0% |
100% |
40% |
80% |
Groothandel in levensmiddelen |
30% |
60% |
70% |
70% |
0% |
100% |
0% |
0% |
Binnenstad Alkmaar |
30% |
60% |
10% |
70% |
0% |
100% |
0% |
75% |
Wijkwinkel-centrum |
30% |
60% |
10% |
70% |
0% |
100% |
0% |
10% |
Sport, cultuur en ontspanning |
Werkdag overdag |
Werkdag middag |
Werkdag avond |
Koop avond |
Werkdag nacht |
Zaterdag middag |
Zaterdag avond |
Zondag middag |
Bowlingcentrum |
10% |
40% |
100% |
100% |
0% |
60% |
100% |
100% |
Biljartcentrum |
10% |
40% |
100% |
100% |
0% |
60% |
100% |
100% |
Sportschool/ dansstudio |
50% |
50% |
100% |
100% |
0% |
100% |
100% |
75% |
Sporthal |
50% |
50% |
100% |
100% |
0% |
100% |
100% |
75% |
Sportzaal |
50% |
50% |
100% |
100% |
0% |
100% |
100% |
75% |
Indoorspeeltuin (kinderspeelhal) |
30% |
100% |
100% |
100% |
0% |
100% |
80% |
100% |
Tennishal |
50% |
50% |
100% |
100% |
0% |
100% |
100% |
75% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sport, cultuur en ontspanning (vervolg) |
Werkdag overdag |
Werkdag middag |
Werkdag avond |
Koop avond |
Werkdag nacht |
Zaterdag middag |
Zaterdag avond |
Zondag middag |
Squashhal |
50% |
50% |
100% |
100% |
0% |
100% |
100% |
75% |
Zwembad (overdekt of openlucht) |
50% |
50% |
100% |
100% |
0% |
100% |
100% |
75% |
Wellnesscentrum (thermen/beauty) |
30% |
50% |
100% |
90% |
0% |
100% |
90% |
100% |
Sauna/ hammam |
30% |
50% |
100% |
90% |
0% |
100% |
90% |
100% |
Bibliotheek |
30% |
70% |
100% |
70% |
0% |
75% |
0% |
0% |
Bioscoop/filmhuis |
5% |
25% |
90% |
90% |
0% |
40% |
100% |
40% |
Theater/ schouwburg |
5% |
25% |
90% |
90% |
0% |
40% |
100% |
40% |
Casino |
15% |
30% |
90% |
90% |
0% |
60% |
100% |
60% |
Volkstuin |
10% |
50% |
75% |
40% |
0% |
100% |
40% |
80% |
Jachthaven |
50% |
100% |
80% |
80% |
80% |
100% |
80% |
100% |
Manege/ paardenhouderij |
10% |
40% |
100% |
100% |
0% |
100% |
60% |
100% |
Museum |
20% |
45% |
0% |
0% |
0% |
100% |
0% |
90% |
Sportveld |
25% |
25% |
50% |
50% |
0% |
100% |
25% |
100% |
Horeca en (verblijfs-) recreatie |
Werkdag overdag |
Werkdag middag |
Werkdag avond |
Koop avond |
Werkdag nacht |
Zaterdag middag |
Zaterdag avond |
Zondag middag |
Bungalowpark (huisjescomplex) |
30% |
40% |
80% |
80% |
80% |
100% |
100% |
100% |
Camping (kampeerterrein) |
30% |
40% |
80% |
80% |
80% |
100% |
100% |
100% |
Hotel |
30% |
40% |
100% |
100% |
100% |
80% |
100% |
80% |
Discotheek |
0% |
0% |
0% |
80% |
80% |
0% |
100% |
0% |
Café/ bar/ cafetaria |
30% |
40% |
90% |
90% |
0% |
75% |
100% |
45% |
Restaurant |
30% |
40% |
90% |
90% |
0% |
70% |
100% |
40% |
Evenementenhal/beursgebouw/ congresgebouw |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
Gezondheid en sociale voorziening |
Werkdag overdag |
Werkdag middag |
Werkdag avond |
Koop avond |
Werkdag nacht |
Zaterdag middag |
Zaterdag avond |
Zondag middag |
Huisartspraktijk/ -centrum |
100% |
75% |
10% |
10% |
0% |
10% |
10% |
10% |
Fysiotherapie praktijk/ -centrum |
100% |
75% |
10% |
10% |
0% |
10% |
10% |
10% |
Consultatiebureau |
100% |
75% |
10% |
10% |
0% |
10% |
10% |
10% |
Gezondheidscentrum |
100% |
75% |
10% |
10% |
0% |
10% |
10% |
10% |
Consultatiebureau voor ouderen |
100% |
75% |
10% |
10% |
0% |
10% |
10% |
10% |
Tandartspraktijk/ -centrum |
100% |
75% |
10% |
10% |
0% |
10% |
10% |
10% |
Apotheek |
100% |
100% |
10% |
10% |
0% |
0% |
0% |
0% |
Ziekenhuis; medewerkers |
75% |
100% |
40% |
40% |
25% |
25% |
40% |
40% |
Ziekenhuis; patiënten en bezoekers |
60% |
100% |
60% |
60% |
5% |
60% |
60% |
60% |
Crematorium |
100% |
100% |
10% |
10% |
0% |
100% |
10% |
100% |
Begraafplaats |
100% |
100% |
10% |
10% |
0% |
100% |
10% |
100% |
Penitentiaire inrichting; medewerkers |
75% |
100% |
40% |
40% |
25% |
25% |
40% |
40% |
Penitentiaire inrichting; bezoekers |
60% |
100% |
60% |
60% |
5% |
60% |
60% |
60% |
Religiegebouw; kerk. |
10% |
20% |
70% |
10% |
0% |
10% |
100% |
70% |
Religiegebouw; moskee. |
10% |
70% |
10% |
10% |
0% |
100% |
20% |
20% |
Verpleeg- en verzorgingstehuis |
50% |
50% |
100% |
100% |
25% |
100% |
100% |
100% |
Onderwijs |
Werkdag overdag |
Werkdag middag |
Werkdag avond |
Koop avond |
Werkdag nacht |
Zaterdag middag |
Zaterdag avond |
Zondag middag |
Kinderdagverblijf (crèche) |
100% |
100% |
20% |
20% |
0% |
0% |
0% |
0% |
Basisschool |
100% |
100% |
0% |
0% |
0% |
0% |
0% |
0% |
Middelbare school |
100% |
100% |
0% |
0% |
0% |
0% |
0% |
0% |
ROC |
100% |
100% |
0% |
0% |
0% |
0% |
0% |
0% |
Hogeschool |
100% |
100% |
20% |
20% |
0% |
0% |
0% |
0% |
Universiteit |
100% |
100% |
20% |
20% |
0% |
0% |
0% |
0% |
Avondonderwijs |
0% |
0% |
100% |
100% |
0% |
0% |
0% |
0% |
Wonen |
Werkdag overdag |
Werkdag middag |
Werkdag avond |
Koop avond |
Werkdag nacht |
Zaterdag middag |
Zaterdag avond |
Zondag middag |
Woningen |
50% |
50% |
90% |
80% |
100% |
60% |
80% |
70% |
Bezoekers |
10% |
20% |
80% |
70% |
0% |
60% |
100% |
70% |
Aanleunwoning en serviceflat |
50% |
50% |
100% |
100% |
25% |
100% |
100% |
100% |
Werken |
Werkdag overdag |
Werkdag middag |
Werkdag avond |
Koop avond |
Werkdag nacht |
Zaterdag middag |
Zaterdag avond |
Zondag middag |
Kantoren |
100% |
100% |
5% |
10% |
0% |
5% |
0% |
0% |
Industrie, groothandel, opslag |
100% |
100% |
15% |
15% |
0% |
15% |
0% |
0% |
Bijlage 7: Protocol Parkeernormen
Interne toets |
Parkeervraag bepalen o.b.v. parkeernormnota, afgerond naar boven. |
|
|
|
|||
Nieuwbouw (= ook bestaand pand slopen en bouwen op de vrijgekomen ruimte) |
Verbouw (= een pand of delen daarvan blijven bestaan, al dan niet in combinatie met een andere functie) |
|
|
Parkeervraag = Pvraag (nieuw) Uitzondering: Bij nieuwbouw met bovenliggende maatschappelijke functie = Pvraag (nieuw) – Pvraag (oud) |
Parkeervraag (nieuw) = Pvraag (nieuw) - Pvraag (oud) |
|
|
Lukt parkeervraag op eigen terrein? |
►Ja, “Go” |
||
▼ Nee |
|
||
Is het een bouwplan in Centrum (Pvraag niet relevant), of een bouwplan in de Spoorbuurt, Overstad of in een oude dorpskern en is de parkeervraag kleiner of gelijk aan 2 pp? |
►Ja, “Go” |
||
▼ Nee |
|
||
Is er een parkeerfonds actief in het gebied* en is de ontwikkelaar bereid pp af te kopen |
►Ja, “Go” |
||
▼ Nee |
|
||
Nee, geen “Go”◄ |
Is gemeente ambtelijk akkoord dat parkeeropgave niet op eigen terrein plaatsvindt. |
|
|
|
▼ Ja |
|
|
|
“Staf Ruimte” |
|
|
Nee, geen “Go”◄ |
Akkoord met alternatief? Huren bij de buren (binnen de in bijlage 3 genoemde loopafstanden). Vervalt deze huurafspraak, dan wordt niet meer voldaan aan de normen en zal de gemeente handhavend optreden. |
►Ja, “Go” |
|
|
|
Afspraken vastleggen in
|
Noot
5Deze normen zijn voor gemiddeld gebruik van sportactiviteiten. Indien er regelmatig evenementen of andere activiteiten worden georganiseerd, gelden (deels) de normen voor evenementenhal/ beursgebouw/ congresgebouw.
Noot
61 zitplaats is circa 3 m2 BVO. Er is een overlap tussen twee voorstellingen (resp. + 40%/+20%). De normen zijn gebaseerd op de drukste voorstelling op de drukste dag van de drukste maand
Noot
8Van deze functie zijn alleen globale parkeernormen gegeven. Bij het toepassen van deze parkeernormen kan men onderbouwd en in overleg met de gemeente afwijken van de norm.
Noot
11Van deze functie zijn alleen globale parkeernormen gegeven. Bij het toepassen van deze parkeernormen kan men onderbouwd en in overleg met de gemeente afwijken van de norm.
Noot
12Definitie verpleeg-, verzorgingstehuis: Zorgplaatsen waarbij de (bejaarde) bewoners niet meer geheel zelfstandig kunnen wonen en gehele of gedeeltelijke verzorging nodig hebben. Te denken valt dan aan de bewoners van een bejaardenhuis/verzorgingshuis/verpleeghuis. Hier zijn alleen parkeerplaatsen nodig voor het opvangen van bezoek en personeel.
Noot
13Voor zorginstellingen geldt dat, afhankelijk van de gradatie van hulpbehoevendheid, het autobezit en -gebruik hoger of lager kan zijn. Een gradatie is bijvoorbeeld de CIZ zorgindicatie. Het eigen autobezit neemt af naarmate de bewoner een hogere zorgindicatie heeft. De norm is een vertrekpunt. Men kan gemotiveerd en in overleg met de gemeente afwijken van de norm.
Noot
15Het CROW biedt rekenregels ten behoeve van een inschatting van de parkeerbehoefte voor Kiss & Ride. Deze rekenmethode, waarbij met behulp van diverse parameters de parkeervraag wordt bepaald, wordt doorgaans als lastig ervaren. Alkmaar kiest ervoor om, afgeleid van de uitkomst van de rekenexercitie van het CROW, hiervoor een norm als uitgangspunt op te nemen.
Noot
18Definitie aanleunwoning/serviceflat: Zelfstandige woonruimte voor ouderen of (licht) verstandelijk gehandicapten met een fysieke of organisatorische relatie met een zorginstelling. De parkeerplaatsen zijn vooral voor het bezoek. Voor zorginstellingen geldt dat, afhankelijk van de gradatie van hulpbehoevendheid, het autobezit en -gebruik van de bewoners zelf hoger of lager kan zijn. Een gradatie is bijvoorbeeld de CIZ zorgindicatie. Het eigen autobezit neemt af naarmate de bewoner een hogere zorgindicatie heeft.
Noot
19Onder ‘bedrijf/ industrie’ worden verstaan arbeidsintensieve/ bezoekersextensieve bedrijven, zoals industrie, een laboratorium en een werkplaats. Men spreekt van een ‘groothandel’ wanneer de bezoekers geen consumenten zijn. Onder ‘opslag’ worden verstaan arbeidsextensieve/ bezoekersextensieve bedrijven als een loods, een opslag en een transportbedrijf.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl