Parkeernormennota Alkmaar 2025-2027

Geldend van 28-05-2025 t/m heden

Intitulé

Parkeernormennota Alkmaar 2025-2027

De raad van de gemeente Alkmaar;

Gelet op

Het besluit van burgemeester en wethouders van

Het advies van de commissie

Het bepaalde in het Paraplubestemmingsplan Parkeren.

Besluit

  • 1.

    De Parkeernormennota Alkmaar 2020-2027 in te trekken;

  • 2.

    De Parkeernormennota Alkmaar 2025-2027 vast te stellen.

Aanleiding en doel

Alkmaar wil een parkeervriendelijke stad zijn. De stad moet aantrekkelijk zijn voor bewoners, werknemers en bezoekers, waarbij parkeernormen de verschillende belangen borgen binnen de schaarse openbare ruimte. Alkmaar heeft ambities met woningbouw en stadsontwikkeling. Bij nieuwe ontwikkelingen voor woningbouw, kantoren, winkels en andere voorzieningen gebruikt de gemeente Alkmaar parkeernormen om vast te stellen hoeveel parkeerplaatsen er nodig zullen zijn. Dit zorgt ervoor dat het parkeren van een auto bij nieuw- of verbouw in de verre toekomst op een goede wijze plaatsvindt. Goede parkeernormen dragen bij aan een parkeervriendelijke en bereikbare en tevens leefbare stad.

Er is een evaluatie gedaan door de ervaringen van de afgelopen jaren te bekijken. Hieruit is gebleken dat kleine aanpassingen in de normen beter passen bij de Alkmaarse situatie dan de landelijke richtlijnen en dat sommige landelijke richtlijnen zijn aangepast.

Bovenstaande punten passen binnen het Coalitieakkoord 2023-2026 (Vertrouwen in Alkmaar, verschil mag er zijn) en de Stedelijke Mobiliteitsvisie Alkmaar 2040.

Het is belangrijk om deze aanpassingen te doen, zodat beter ingespeeld kan worden op nieuwe ontwikkelingen en de normen weer aansluiten op de landelijke kerncijfers van het CROW uit 2012.

In de nota komen een aantal belangrijke begrippen meermaals terug. Deze begrippen worden uitgelegd in een begrippenlijst (bijlage 1).

1 Juridisch kader

Parkeernormen zijn in de gemeente Alkmaar van kracht via het Paraplubestemmingsplan Parkeren. In dit bestemmingsplan wordt verwezen naar het vigerend beleid voor parkeernormen. Dit is ook conform het advies van het KpVV (Kennisplatform voor Verkeer en Vervoer) die ervoor pleit om voor het hele gemeentelijk grondgebied algemene parkeernormen te stellen in een beleidsnota. In bestemmingsplannen kan worden volstaan met een kwalitatieve normstelling als ‘voldoende parkeergelegenheid’ met een verwijzing naar de meest recente parkeernormen.

2 Vernieuwen van parkeernormen

2.1 De landelijke parkeernormen als basis.

In 2012 heeft het kenniscentrum voor verkeer en vervoer (CROW) de landelijke parkeercijfers vernieuwd uitgebracht. Het gros van die parkeernormen zijn één op één overgenomen en komen terug in deze nota. De hoofdregel voor de bepaling van de parkeernorm is dat nieuwe ontwikkelingen voorzien in hun eigen parkeerbehoefte.

De Alkmaarse beleidslijn, betreffende het niet afwentelen van de parkeerdruk op de omgeving, blijft van toepassing. Tegelijkertijd handelt de gemeente in overeenstemming met jurisprudentie van de Raad van State dat bij nieuwe ontwikkelingen een reeds bestaand tekort buiten beschouwing kan worden gelaten. Ontwikkelaars dienen echter bij hun initiatieven wel vooraf inzicht te geven in de toekomstige parkeerdruk. Een parkeerdruk van meer dan 90% wordt conform de Verkeersvisie (Alkmaar Bereikt) als onacceptabel geacht.

Centrale gedachte (verkeersvisie):

Bij nieuw- of verbouw kunnen middels de parkeernormen vooraf eisen worden gesteld zodat de parkeerdruk in de toekomst niet verergert. Een parkeerdruk boven de 90% achten we onacceptabel. Ontwikkelaars maken de toekomstige parkeerdruk vooraf inzichtelijk.

2.2 Normen zijn afhankelijk van verstedelijking

We volgen de mate van verstedelijking zoals ook het CROW aangeeft. De binnenstad heeft een bijzondere positie in de stad omdat dit gebied meer verstedelijkt is dan de rest van de gemeente en er zijn veel collectieve garages. Deze positie resulteert in lagere normen. Dezelfde lagere normen gelden ook voor de Spoorbuurt vanwege het karakter van de wijk.

Het gebied rondom de Binnenstad/ Spoorbuurt, waar het parkeren gereguleerd is, noemen we de ‘schil’. Daar waar geen gereguleerd parkeren is, heet ‘overig’. De gebieden Schil en Overig hebben verschillende parkeernormen, die aansluiten bij de verstedelijking. Wanneer een wijk wordt toegevoegd aan het gereguleerde gebied, gelden ook de ´schil´- normen voor deze wijk. De gereguleerde wijken zijn in figuur 1 afgebeeld. Kijk voor de meest recente wijkindeling op de website van Gemeente Alkmaar: https://gemeentealkmaar.maps.arcgis.com/apps/instant/basic/index.html?appid=0f92fad5f9c44b78b4a3c7edb82e8947.

Voor de hoofdcategorie ‘Wonen’ geldt een vierde categorie. ‘Binnenstad/ Spoorbuurt’ en ‘schil’ zijn hetzelfde als hierboven beschreven. Daar waar geen gereguleerd parkeren is, maar wat wel onder de bebouwde kom van stad Alkmaar valt, heet ‘bebouwde kom stad Alkmaar’, zie figuur 2. Wanneer komgrensborden worden verplaatst, verandert ook het gebied dat onder de derde categorie ‘bebouwde kom stad Alkmaar’ valt. Alles wat buiten deze drie gebieden valt, valt in de vierde categorie ‘dorpen en overig’.

Figuur 1: Gebieden met vergunninghoudersparkeren oftewel ‘schil’

afbeelding binnen de regeling

Figuur 2: Bebouwde kom stad Alkmaar

afbeelding binnen de regeling

2.3 Afwijkend regime voor de binnenstad (parkeerfonds)

De Alkmaarse binnenstad is een dynamisch gebied, waar ook ruimtelijk de nodige ontwikkelingen plaatsvinden. Eén van die ontwikkelingen is dat kantoren en winkels worden vervangen door woningen. De Alkmaarse binnenstad is voor een gedeelte al autovrij en in andere delen al autoluw. In de middeleeuwse binnenstad is het bouwen van parkeervoorzieningen niet goed mogelijk. Daarom kent deze nota voor de binnenstad (het gebied binnen de Singels) een afwijkend regime, waarbij bij nieuwbouw de parkeereis afgekocht kan worden door middel van een marktconforme storting in het parkeerfonds, conform de vigerende Parkeerfondsverordening Alkmaar. Wanneer er sprake is van verbouw (al dan in combinatie met functiewijziging) en er wordt gesaldeerd kan het na saldering aanwezige meerdeel ook worden afgekocht. Op Overstad geldt reeds een parkeerfonds, daartoe is de Parkeerfondsverordening Alkmaar van kracht.

Bovendien profiteert de binnenstad door de vele winkels van een combinatievoordeel. Dit dubbelgebruik zorgt ervoor dat er maar één plek nodig kan zijn voor meerdere functies, bijvoorbeeld wonen, werken en uitgaan.

2.4 Norm voor bedrijven afhankelijk van locatie

Vanwege de aanwezigheid van openbaar vervoer en veel fietspaden kennen locaties rondom stations en het centrum een lagere norm voor auto’s dan extern gelegen bedrijflocaties. Bijlage 2 geeft hier meer inzicht in.

2.5 Alleen een minimumnorm

In tegenstelling tot eerdere nota’s kent deze gewijzigde parkeernormennota alleen nog een minimumnorm. Uit ervaring is gebleken dat een maximumnorm weinig toevoegt. Er wordt wel meer aangelegd dan de minimumnorm, maar nooit het maximum, daarom is het maximum in feite een overbodige grens. Afschaffing van de maximumnorm sluit goed aan bij de dereguleringsdoelstellingen van deze gemeente.

3 Verbeteren van regels

3.1 Vaststellen van de parkeereis

Bij het bepalen van de parkeereis bij een bouwplan worden de volgende stappen doorlopen:

Stap 1) Bepalen normatieve parkeerbehoefte

Om de parkeervraag (gespreid over de week) van een bouwontwikkeling te berekenen wordt de omvang van de functie vermenigvuldigd met de parkeernorm van een specifieke functie. Wanneer binnen een ontwikkeling verschillende functies gerealiseerd worden, geldt dat de parkeervraag wordt berekend door de omvang van de losse functies te vermenigvuldigen met de bijbehorende parkeernorm, en deze, wederom verspreid over de week, bij elkaar op te tellen. De parkeereis wordt vervolgens gelijkgesteld aan het maximum over de week van de parkeerbehoefte van de functies gezamenlijk. De parkeereis moet gezien worden als het minimum aantal te realiseren parkeerplaatsen. Het is aan de initiatiefnemer om zo nodig meer te realiseren.

Stap 2) Toetsen op dubbelgebruik

Er wordt alleen rekening gehouden met dubbelgebruik als de parkeergelegenheid toegankelijk is voor de verschillende doelgroepen. Als parkeerplaatsen niet kunnen worden gebruikt voor dubbelgebruik (bijvoorbeeld omdat parkeerplaatsen exclusief bij een woning gekocht zijn) worden deze buiten beschouwing gelaten bij de berekening van de maatgevende parkeerbehoefte. De netto parkeerbehoefte wordt bepaald door het aantal parkeerplaatsen dat niet in aanmerking komt voor dubbelgebruik op te tellen bij de parkeerbehoefte op het maatgevend moment. Dubbelgebruik is alleen mogelijk binnen deze nota bepaalde loopafstanden (bijlage 4).

Stap 3) Rekening houden met de oorspronkelijke situatie (salderen)

Bij het voorzien in de parkeerbehoefte van verbouw (al dan niet in combinatie met functiewijziging) kan in zekere zin rekening worden gehouden met de parkeeroplossing van de oorspronkelijke situatie. Hierbij moet een bestaand pand (of delen daarvan) blijven bestaan (al dan niet in combinatie met een andere functie), zie ook 3.3. Bij nieuwbouw mag niet gesaldeerd worden, tenzij de nieuwe bovenliggende functie maatschappelijk is. Bij salderen gaat het vooral om het beroep dat vanuit de oorspronkelijke functie werd gedaan op de openbare ruimte. Bij het salderen van de parkeeroplossing gelden de volgende uitgangspunten:

  • De meest actuele parkeernormen worden gebruikt om de parkeervraag van zowel de nieuwe als de oude functie te bepalen.

  • Voor het bepalen van de parkeerbehoefte in de oorspronkelijke situatie is de meest recente vergunde functie leidend. Tijdelijk gebruik wordt buiten beschouwing gelaten.

Stap 4) Voor de binnenstad wordt de parkeereis afgekocht middels een storting in het parkeerfonds. Voor Overstad hebben de ontwikkelaars de keuze om de parkeereis af te kopen middels een storting in het parkeerfonds.

Tabel 1: Wanneer mag salderen?

Situatie

Geen functiewijziging

Functiewijziging naar maatschappelijk

Functiewijziging overig

Pand blijft (deels) staan

Salderen mag

Salderen mag

Salderen mag

Pand wordt gesloopt

Salderen mag niet

Salderen mag

Salderen mag niet

Bovenstaande regels zijn schematisch opgenomen in het Protocol uit bijlage 7.

3.2 Gebruikersdeel en bezoekersdeel

De landelijke richtlijn is onderverdeeld in het gebruikersdeel en het bezoekersdeel. Gebruikers (bewoners en werkenden) en bezoekers stellen namelijk verschillende eisen aan parkeren. Het college wil flexibeler zijn voor ontwikkelingen en tegelijkertijd tegemoet komen aan de verschillende eisen. Hoe en waar de parkeerplaatsen worden gerealiseerd kan daarom verschillen.

Voorbeelden parkeereisen: parkeerplaatsen voor bezoekers moeten openbaar toegankelijk zijn, ook als de parkeerplaatsen op eigen terrein worden gerealiseerd. Anders weten bezoekers niet dat ze er kunnen parkeren. Vaste werknemers hebben liever een afgeschermde parkeerplaats, zodat niemand anders daar gaat parkeren. Een ander voorbeeld is dat dagelijkse gebruikers, zoals bewoners en werknemers, minder bereid zijn om ver te lopen naar hun parkeervoorziening dan bezoekers, dus zal het gebruikersdeel nabij de voorziening gerealiseerd moeten worden. Ook de locatie is van invloed. Vanwege de hoge parkeerdruk op straat accepteren binnenstadbewoners een langere loopafstand dan bewoners die in de schil wonen.

3.3 Salderingsmethode

De gemeente maakt voor toepassing van de salderingsmethode onderscheid tussen nieuwbouw en bestaande bouw. Bij nieuwbouw wordt er scherper getoetst aan de parkeernomennota, bij bestaande bouw is meer flexibiliteit mogelijk. Dit is gebaseerd op een beginsel van redelijkheid. De gemeente kan immers niet verwachten dat bij verbouw (al dan niet in combinatie met functiewijziging van bijvoorbeeld kantoren naar horeca, of van bedrijven naar wonen), er eenvoudig extra parkeercapaciteit toegevoegd kan worden. Een parkeergarage aanleggen onder een bestaand pand, of een extra parkeerdek erbovenop, is vaak technisch niet mogelijk. Bij nieuwbouw is deze situatie anders.

Er is sprake van nieuwbouw als er een geheel nieuw pand wordt neergezet. Ook als er daarvoor een ander pand gestaan heeft dat is gesloopt ten behoeve van de nieuwbouw. Dan geldt voor het nieuw te bouwen pand de parkeernorm voor nieuwbouw en kan er niet gesaldeerd worden. De ontwikkelaar moet op eigen terrein voorzien in de parkeerbehoefte. Dit geldt voor (kleinschalige) bouwplannen op particuliere gronden. Alleen als de nieuwbouw een bovenliggende maatschappelijke functie heeft, mag worden gesaldeerd.

Hiervan kan afgeweken worden indien er een geheel nieuwe woonwijk wordt gebouwd, of grote delen van een bestaande wijk worden vernieuwd, waarbij tevens de openbare ruimte heringericht wordt. Voorbeelden hiervan zijn de Vroonermeer-Noord en de Bloemwijk. In deze gevallen wordt de parkeerbehoefte mede in de openbare ruimte opgelost. Dit geldt voor alle functies, inclusief wonen.

Deze parkeernormennota kent alleen de terminologie nieuwbouw en verbouw (al dan niet in combinatie met functiewijziging).

Indien er sprake is van verbouw (een pand blijft bestaan, maar er komen bouwdelen bij, dan wel er worden bouwdelen gesloopt) kan de salderingsmethode worden toegepast. Het uitgangspunt daarbij blijft dat de parkeerdruk in de omgeving niet boven de onacceptabele hoogte mag groeien. Oók kan gesaldeerd worden in geval van een calamiteit (bijv. verwoesting door brand of storm), waarbij een pand mogelijk (gedeeltelijk) herbouwd moet worden. Ook hier mag gesaldeerd worden, met inachtneming van genoemde uitgangspunten.

3.4 Vrijstelling miniplannen

Ontwikkelaars van miniplannen (<2pp) in het centrum, Overstad, de Spoorbuurt en oude dorpskernen1 worden vrijgesteld van de parkeereis.

3.5 Normering wonen via oppervlakte

De gewijzigde nota rekent voortaan met bruto vloeroppervlakte i.p.v. gebruikersoppervlakte. Dit is duidelijk en mede vanuit praktisch oogpunt. De bruto vloeroppervlakte is incl. meterkast en niet bruikbare ruimtes in de woning, omdat bij aanvang van een project dit eenvoudig meetbaar is. Tot slot is er een oppervlaktecategorie toegevoegd om een meer geleidelijke overgang in de parkeernormen van de verschillende woningoppervlakte te krijgen.

3.6 Garages en opritten

In de nieuwe normen telt parkeergelegenheid op eigen terrein wel mee, maar niet volledig. Bewoners gebruiken hun garages of opritten namelijk regelmatig als opslag, uitbreiding van de woning of tuin, zeker in de niet gereguleerde gebieden. Per oprit of garage is afhankelijk van grootte ervan aangegeven voor hoeveel parkeerplaatsen de oprit of garage meetelt.

3.7 Samenvatting

Op basis van de paragrafen 2.3 en 3.2 ontstaat onderstaande samenvatting:

 

Plan met < 2 pp.

Plan met >2 pp

Centrum

Vrijstelling

Parkeereis, maar met mogelijkheid tot afkoop parkeerfonds

Overstad

Vrijstelling

Parkeereis, maar met mogelijkheid tot afkoop parkeerfonds

Spoorbuurt, oude dorpskernen

Vrijstelling

Parkeereis

Overig

Parkeereis

Parkeereis

3.8 Slotbepalingen

Overgangsregeling

Het overgangsrecht luidt als volgt:

  • 1.

    Als voor de inwerkingtreding van deze beleidsregels een aanvraag om een besluit is ingediend, dan blijft de Parkeernormennota Alkmaar 2020-2027 van toepassing tot het besluit onherroepelijk wordt.

  • 2.

    Een conceptverzoek dat bij de inwerkingtreding van deze beleidsregels nog niet is afgehandeld, wordt afgehandeld met toepassing van de Parkeernormennota Alkmaar 2020-2027. Bij een positieve reactie op het conceptverzoek geldt dat deze ten hoogste een jaar geldig is. Als binnen deze periode de aanvraag om een omgevingsvergunning wordt ingediend, dan wordt met toepassing van de Parkeernormennota Alkmaar 2020-2027 een beslissing op die aanvraag genomen. Bij de (her)overweging naar aanleiding van een bezwaarschrift gericht tegen de beslissing op die aanvraag wordt ook met toepassing van de Parkeernormennota Alkmaar 2020-2027 een beslissing genomen.

  • 3.

    Op een aanvraag om een omgevingsvergunning die ziet op een of meerdere percelen waarop in 2024 of 2025 een bestemmingsplan is of wordt vastgesteld, wordt met toepassing van de Parkeernormennota Alkmaar 2020-2027 een beslissing genomen, maar dan moet deze aanvraag wel vóór 1 juli 2026 zijn ingediend. Onder aanvraag wordt ook verstaan een aanvraag om, al dan niet op onderdelen, van het bedoelde bestemmingsplan af te wijken. Ook bij de (her)overweging naar aanleiding van een bezwaarschrift gericht tegen de beslissing op bedoelde aanvraag wordt met toepassing van de Parkeernormennota Alkmaar 2020-2027 een beslissing genomen.

  • 4.

    Op een aanvraag omgevingsvergunning voor een stedelijke ontwikkeling die (ook) voorziet in de bouw van meer dan elf woningen, maar waarvoor in 2024 of 2025 geen bestemmingsplan is of wordt vastgesteld, wordt met toepassing van de Parkeernormennota Alkmaar 2020-2027 een beslissing genomen als op de datum van inwerkingtreding van de Parkeernormennota Alkmaar 2025-2027 sprake is van:

    • a.

      er is sprake van een getekende anterieure overeenkomst; of

    • b.

      er is sprake van een bestuurlijk goedgekeurd stedenbouwkundig plan voor de betreffende ontwikkeling.

  • Ook bij de (her)overweging naar aanleiding van een bezwaarschrift gericht tegen de beslissing op bedoelde aanvraag wordt met toepassing van de Parkeernormennota 2020-2027 een beslissing genomen.

Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit beleid treedt in werking twee dagen na de publicatie.

  • 2.

    Met de inwerkingtreding van dit beleid komt de Parkeernormennota Alkmaar 2020-2027 te vervallen.

  • 3.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als: “Parkeernormennota Alkmaar 2025-2027”.

Ondertekening

De raad van Alkmaar, 15 mei 2025

mw. drs. A.M.C.G. Schouten, burgemeester

mw. mr. V.H. Hornstra, griffier

De bijlagen

1

Begrippenlijst

2

Reductiefactoren bij bedrijven en voorzieningen met een goede bereikbaarheid van openbaar vervoer of fiets.

3

Het meetellen van eigen parkeervoorzieningen bij woningen.

4

Maximaal acceptabele loopafstanden per functie.

5

De parkeernormen voor auto’s.

6

Aanwezigheidspercentages t.b.v. het rekenen met dubbelgebruik

7

Protocol parkeernormen

Bijlage 1: Begrippenlijst

Dubbelgebruik: Is het gebruiken van 1 parkeerplaats voor meerdere functies, bijvoorbeeld wonen, werken, uitgaan.

Maatgevend moment: Het moment in de week waarop de parkeerbehoefte van alle functies bij elkaar opgeteld het grootst is. In bijlage 6 is opgenomen welke momenten in de week berekend dienen te worden om te komen tot de parkeerbehoefte op het maatgevende moment.

Maatschappelijke voorziening/functie: een functie zonder winstoogmerk. Hieronder vallen hoofdcategorie ‘sport, cultuur en ontspanning’, hoofdcategorie ‘gezondheid en (sociale) voorzieningen’ en hoofdcategorie ‘onderwijs’, zie bijlage 5.

Meerdeel: Het verschil tussen de parkeereis vóór saldering en de parkeereis na saldering bij verbouw en/of functiewijziging van een bestaand pand.

Nieuwbouw: Er is sprake van nieuwbouw als er een geheel nieuw pand wordt neergezet. Ook als er daarvoor een ander pand gestaan heeft dat is gesloopt ten behoeve van de nieuwbouw.

Parkeerbehoefte: Het aantal benodigde parkeerplaatsen op elk in bijlage 6 genoemde momenten van de week ook wel genoemd de parkeervraag.

Parkeereis: Het aantal te realiseren en/of af te kopen parkeerplaatsen, zijnde het grootste verschil tussen de parkeerbehoeftes van de oude en nieuwe situatie. De parkeereis wordt afgerond naar boven.

Parkeerfonds: Het parkeerfonds heeft tot doel een collectieve parkeeroplossing te bieden om te voorzien in de parkeerbehoefte in een bepaald gebied. Parkeerfonds geldt niet voor miniplannen, hoofdstuk 3.4.

Saldering: Het voorzien in de parkeerbehoefte van verbouw (al dan niet in combinatie met functiewijziging) of nieuwbouw met een bovenliggende maatschappelijke functie, waarbij in zekere zin rekening kan worden gehouden met de parkeeroplossing van de oorspronkelijke situatie. Hierbij gaat het vooral om het beroep dat vanuit de oorspronkelijke functie werd gedaan op de openbare ruimte.

Bijlage 2: reductiefactoren* bij bedrijven en maatschappelijke voorzieningen met een goede bereikbaarheid van openbaar vervoer of fiets.

Locatie

Bereikbaarheid per fiets

Bereikbaarheid per openbaar vervoer

Reductiefactor fiets (%)

Reductiefactor openbaar vervoer (%)

Reductiefactor totaal

Reductiefactor totaal (afgerond)

Basisnorm

-

-

-

 

-

-

Beverkoog

4

0

16%

0%

16%

15%

Bergermeer

6

6

24%

6%

30%

30%

Binnenstad-west

10

10

40%

10%

50%

50%

Binnenstad-oost

10

6

40%

6%

46%

45%

Boekelermeer-zuid

2

0

8%

0%

8%

10%

Boekelermeer-noord

4

4

16%

4%

20%

20%

DSB-stadion

4

4

16%

4%

20%

20%

De Hout

8

6

32%

6%

38%

40%

Nollenoor

4

4

16%

4%

20%

20%

Oudorp

4

6

16%

6%

22%

20%

Overdie

4

2

16%

2%

18%

20%

Overstad-Kanaal

10

10

40%

10%

50%

50%

Locatie

Bereikbaarheid per fiets

Bereikbaarheid per openbaar vervoer

Reductiefactor fiets (%)

Reductiefactor openbaar vervoer (%)

Reductiefactor totaal

Reductiefactor totaal (afgerond)

Overstad rest

8

2

32%

2%

34%

35%

RWZI

6

6

24%

6%

30%

30%

Schil

8

6

32%

6%

38%

40%

Station

10

10

40%

10%

50%

50%

Station Noord

8

8

32%

8%

40%

40%

Viaansemolen

6

4

24%

4%

28%

30%

Westrand

6

6

24%

6%

30%

30%

Overige gebieden

-

2

-

2%-

2%

0%

* De reductiefactor is ten opzichte van de basisnorm

Bijlage 3: het meetellen van eigen parkeervoorzieningen bij woningen.

Parkeervoorzieningen

Aantal

Telt mee voor

Opmerkingen

Enkele oprit zonder garage

1

0,8

oprit min. 6 meter diep en 3 meter breed

Lange oprit zonder garage/ carport

2

1,0

oprit min. 11 meter diep en 3 meter breed

Dubbele oprit zonder garage

2

1,7

oprit min. 5 meter breed

Garage zonder oprit (bij woning)

1

0,3

 

Garagebox (niet bij woning)

1

0,4

 

Garage met enkele oprit

2

1,0

oprit min. 6 meter diep

Garage met lange oprit

3

1,3

oprit min. 11 meter diep en 3 meter breed

Garage met dubbele oprit

3

1,8

oprit min. 5 meter breed

Bijlage 4: maximaal acceptabele loopafstanden per functie.

Hoofdfunctie

Maximaal acceptabele loopafstanden

Wonen (1e auto)

150 meter

Wonen (2e en volgende auto's)

300 meter

Wonen binnenstad (1e auto)

600 meter

Wonen (bezoek)

600 meter

Winkel binnenstad

600 meter

Winkel wijkwinkelcentrum

300 meter

Supermarkt

150 meter

Werkgelegenheid

800 meter

Vrije tijd

300 meter

Zorgvoorzieningen

150 meter

Onderwijsvoorzieningen

150 meter

Bijlage 5: De parkeernormen voor auto’s.

AUTO NORMEN

Hoofdcategorie Winkelen en boodschappen

Eenheid

Centrum2

Schil

Overig

Aandeel bezoekers

Functie

 
 
 
 
 

Bouwmarkt

per 100 m2 BVO

1,5

1,5

2,0

85%

Tuincentrum/Groencentrum

per 100 m2 BVO3

2,0

2,0

2,3

90%

Bruin- en witgoedzaken

per 100 m2 BVO

2,0

3,0

6,0

90%

Woonwarenhuis (zeer groot)4

per 100 m2 BVO

-

-

4,0

95%

Kringloopwinkel

per 100 m2 BVO

0,9

0,9

1,4

90%

Meubelboulevard/woonboulevard

per 100 m2 BVO

2,0

2,0

2,0

95%

Showroom (auto, boten, etc.)

per 100 m2 BVO

1,0

1,2

1,4

35%

Outletcentrum

per 100 m2 BVO

7,8

7,8

8,6

95%

Supermarkt

per 100 m2 BVO

2,0

3,0

4,0

95%

Groothandel in levensmiddelen

per 100 m2 BVO

-

5,4

5,4

80%

Winkels binnenstad Alkmaar (incl. Overstad)

per 100 m2 BVO

2,0

-

-

90%

Wijkwinkelcentrum (De Hoef, de Mare, etc.)

per 100 m2 BVO

-

2,7

3,5

75%

Wijkwinkelcentrum (gem. grootte)

per 100 m2 BVO

3,3

3,3

4,1

79%

Buurt- of dorpswinkelcentrum

per 100 m2 BVO

-

2,1

2,7

72%

AUTO NORMEN

Hoofdcategorie Sport, cultuur en ontspanning

Eenheid

Centrum

Schil

Overig

Aandeel bezoekers

Functie (maatschappelijk)

 
 
 
 
 

Bowlingcentrum

per baan

1,1

1,7

2,3

90%

Biljartcentrum

per tafel

0,6

0,8

1,1

90%

Sportschool/dansstudio

per 100 m2 BVO

1,2

3,3

4,9

90%

Sporthal/sportzaal5

per 100 m2 BVO

1,2

1,7

2,4

95%

Kunstijsbaan (kleiner van 400 meter)

per 100 m2 BVO

-

-

1,4

99%

Kunstijsbaan (400 meter)

per 100 m2 BVO

-

-

2,1

99%

Indoorspeeltuin (kinderspeelhal)

per 100 m2 BVO

1,0

1,8

2,8

95%

Tennishal

per 100 m2 BVO

0,2

0,3

0,4

85%

Padelhal

per 100 m2 BVO

0,2

0,3

0,6

85%

Squashhal

per 100 m2 BVO

1,5

2,3

2,6

85%

Zwembad overdekt

per 100 m2 bassin

-

9,7

10,5

95%

Zwembad openlucht

per 100 m2 bassin

-

9,1

11,9

99%

Wellnesscentrum

(thermen, kuurcentrum, beautycentrum)

per 100 m2 BVO

n.v.t

n.v.t

8,8

99%

Sauna, hammam

per 100 m2 BVO

2,0

4,1

6,1

99%

Bibliotheek

per 100 m2 BVO

0,2

0,5

0,8

95%

Bioscoop/filmhuis6

per zitplaats

0,05

0,10

0,25

95%

Theater/schouwburg7

per 100 m2 BVO

5,8

6,4

8,3

85%

Casino

per 100 m2 BVO

5,2

5,6

6,0

85%

Buurt- of wijkcentrum

per 100 m2 BVO

2,0

2,5

3,0

90%

AUTO NORMEN

Hoofdcategorie Sport, cultuur en ontspanning (vervolg)

Eenheid

Centrum

Schil

Overig

Aandeelbezoekers

Functie (maatschappelijk)

 
 
 
 
 

Volkstuin

per 10 tuinen

-

1,1

1,2

100%

Jachthaven8

per ligplaats

0,5

0,5

0,5

99%

Manege (paardenhouderij)6

per box

-

-

0,3

90%

Museum6

per 100 m2 BVO

0,3

0,5

0,9

95%

Sportveld6

per ha. netto9 terrein

13,0

13,0

13,0

95%

Hoofdcategorie Horeca en (verblijfs)recreatie

Eenheid

Centrum

Schil

Overig

Aandeel bezoekers

Functie

 
 
 

Bungalowpark (huisjescomplex)

per bungalow

-

-

1,5

90%

Camping (kampeerterrein)

per standplaats10

-

-

1,1

90%

Hotel (1 t/m 3 sterren)

per 10 kamers

1,5

2,0

4,0

80%

Hotel (4 of 5 sterren)

per 10 kamers

3,0

4,0

8,0

70%

Discotheek

per 100 m2 BVO

4,0

8,0

16,4

99%

Café/bar/cafetaria/lunchroom

per 100 m2 BVO

2,0

4,0

5,0

90%

Restaurant (binnenstad)

per 100 m2 BVO

2,0

-

-

80%

Restaurant (overig)

per 100 m2 BVO

4,0

6,0

10,0

80%

Evenementenhal/beursgebouw/ congresgebouw

per 100 m2 BVO

3,0

4,0

5,0

99%

AUTO NORMEN

Hoofdcategorie Gezondheid en (sociale) voorzieningen

Eenheid

Centrum

Schil

Overig

Aandeel bezoekers

Functie (maatschappelijk)

 
 
 

Religiegebouw11

per zitplaats

0,1

0,1

0,1

99%

Apotheek

per 100 m2 BVO

2,0

2,5

2,9

45%

Tandartsenpraktijk of tandartsencentrum

per behandelkamer

1,3

1,7

2,1

50%

Huisartsenpraktijk of huisartsencentrum

per behandelkamer

1,8

2,2

2,7

60%

Fysiotherapiepraktijk of fysiotherapiecentrum

per behandelkamer

1,0

1,2

1,5

60%

Consultatiebureau

per behandelkamer

1,0

1,3

1,6

50%

Consultatiebureau voor ouderen

per behandelkamer

1,2

1,5

1,8

40%

Gezondheidscentrum

per behandelkamer

1,3

1,6

1,9

55%

Ziekenhuis (gemiddelde grootte)

 
 
 
 
 
  • Bezoekers van klinische patiënten

per 10 bedden

2,5

2,5

2,5

100%

  • Bezoekers/ patiënten voor dagverpleging of deeltijdbehandeling

per 1200 bezoekers/jaar

1,0

1,0

1,0

80%

  • Medewerkers (reguliere functie)

per 10 formatieplaatsen

2,5

2,5

2,5

0%

Verpleeg- en verzorgingstehuis12 13 #_ftn3

per wooneenheid

0,5

0,5

0,5

60%

Penitentiaire inrichting

per 10 cellen

1,4

1,9

3,0

40%

Crematorium

per gelijktijdige

plechtigheid

-

-

25,0

99%

Begraafplaats

-

-

26,0

95%

AUTO NORMEN

Hoofdcategorie Onderwijs

Eenheid

Centrum

Schil

Overig

Aandeel bezoekers

Functie (maatschappelijk)

 
 
 

Kinderdagverblijf (crèche)

per 100 m2 BVO14

0,8

1,0

1,1

0%

Basisschool

per leslokaal12

0,5

0,5

0,5

10%

Kiss & Ride15

per 100 leerlingen

5,5

5,5

5,5

100%

Middelbare school16

per 100 leerlingen

2,3

3,0

3,3

10%

ROC14

per 100 leerlingen

3,2

3,8

4,2

10%

Hoger onderwijs14

per 100 leerlingen

6,3

6,9

7,5

70%

Avondonderwijs14

per 10 studenten

3,0

4,0

5,0

95%

Hoofdcategorie Wonen

Eenheid

A

Binnenstad & Spoorbuurt

B

Schil

C

Bebouwde kom stad Alkmaar

D

Dorpen en overig

Aandeel bezoekers

Functie

 
 
 
 
 

Woning groot (> 125 BVO)17

per woning

1,1

1,5

1,7

2,2

0,3

Woning (100 - 125 m2 BVO)17

per woning

0,9

1,3

1,5

1,9

0,3

Woning (75 - 100 m2 BVO)17

per woning

0,8

1,1

1,3

1,6

0,3

Woning klein (45 - 75 m2 BVO)17

per woning

0,6

0,9

1,0

1,2

0,3

Woning klein (< 45 m2 BVO)17

per woning

0,4

0,4

0,4

0,5

0,2

Serviceflat, aanleunwoning18 , kamer voor niet-zelfstandigen, studentenkamer

per woning

0,4

0,6

0,7

0,8

0,3

Hoofdcategorie Werken19

Kantoren

(per 100 m2 BVO)

Bedrijf/ Industrie

(per 100 m2 BVO)

Groothandel

(per 100 m2 BVO)

Opslag

(per 100 m2 BVO)

Locatie

 

bez.

 

bez.

 

bez.

 

bez.

Beverkoog

2,0

15%

1,2

5%

1,0

20%

0,7

5%

Bergermeer

1,7

15%

1,0

5%

0,8

20%

0,6

5%

Binnenstad-west

1,2

15%

0,7

5%

0,6

20%

0,4

5%

Binnenstad-oost

1,3

15%

0,8

5%

0,7

20%

0,4

5%

Boekelermeer-zuid

2,2

15%

1,3

5%

1,1

20%

0,7

5%

Boekelermeer-noord (incl. stadion)

1,9

15%

1,1

5%

1,0

20%

0,6

5%

Nollenoor

1,9

15%

1,1

5%

1,0

20%

0,6

5%

Oudorp

1,9

15%

1,1

5%

1,0

20%

0,6

5%

Overdie

1,9

15%

1,1

5%

1,0

20%

0,6

5%

Overstad-Kanaal

1,2

15%

0,7

5%

0,6

20%

0,4

5%

Overstad rest

1,6

15%

0,9

5%

0,8

20%

0,5

5%

RWZI

1,7

15%

1,0

5%

0,8

20%

0,6

5%

Schil

1,4

15%

0,8

5%

0,7

20%

0,5

5%

Station

1,2

15%

0,7

5%

0,6

20%

0,4

5%

Station Noord

1,4

15%

0,8

5%

0,7

20%

0,5

5%

Viaansemolen

1,7

15%

1,0

5%

0,8

20%

0,6

5%

Olympiapark

1,7

15%

1,0

5%

0,8

20%

0,6

5%

Overige locaties

2,4

15%

1,4

5%

1,2

20%

0,8

5%

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 6: Aanwezigheidspercentages t.b.v. het rekenen met dubbelgebruik.

Winkelen en boodschappen

Werkdag overdag

Werkdag middag

Werkdag avond

Koop avond

Werkdag nacht

Zaterdag middag

Zaterdagavond

Zondagmiddag

Bouwmarkt

30%

60%

40%

70%

0%

100%

0%

75%

Tuincentrum/ groencentrum

30%

60%

10%

70%

0%

100%

0%

75%

Bruin- en witgoedzaken

30%

60%

10%

70%

0%

100%

0%

75%

Woonwarenhuis (zeer groot)

30%

60%

70%

80%

0%

100%

0%

80%

Kringloopwinkel

30%

60%

10%

70%

0%

100%

0%

0%

Meubelboulevard/woonboulevard

30%

60%

10%

70%

0%

100%

0%

80%

Showroom (auto, boten, etc.)

30%

60%

10%

70%

0%

100%

0%

80%

Outletcentrum

30%

60%

10%

70%

0%

100%

0%

80%

Supermarkt

30%

60%

40%

70%

0%

100%

40%

80%

Groothandel in levensmiddelen

30%

60%

70%

70%

0%

100%

0%

0%

Binnenstad Alkmaar

30%

60%

10%

70%

0%

100%

0%

75%

Wijkwinkel-centrum

30%

60%

10%

70%

0%

100%

0%

10%

Sport, cultuur en ontspanning

Werkdag overdag

Werkdag middag

Werkdag avond

Koop avond

Werkdag nacht

Zaterdag middag

Zaterdag avond

Zondag middag

Bowlingcentrum

10%

40%

100%

100%

0%

60%

100%

100%

Biljartcentrum

10%

40%

100%

100%

0%

60%

100%

100%

Sportschool/ dansstudio

50%

50%

100%

100%

0%

100%

100%

75%

Sporthal

50%

50%

100%

100%

0%

100%

100%

75%

Sportzaal

50%

50%

100%

100%

0%

100%

100%

75%

Indoorspeeltuin (kinderspeelhal)

30%

100%

100%

100%

0%

100%

80%

100%

Tennishal

50%

50%

100%

100%

0%

100%

100%

75%

 
 
 
 
 
 
 
 

Sport, cultuur en ontspanning (vervolg)

Werkdag overdag

Werkdag middag

Werkdag avond

Koop avond

Werkdag nacht

Zaterdag middag

Zaterdag avond

Zondag middag

Squashhal

50%

50%

100%

100%

0%

100%

100%

75%

Zwembad (overdekt of openlucht)

50%

50%

100%

100%

0%

100%

100%

75%

Wellnesscentrum (thermen/beauty)

30%

50%

100%

90%

0%

100%

90%

100%

Sauna/ hammam

30%

50%

100%

90%

0%

100%

90%

100%

Bibliotheek

30%

70%

100%

70%

0%

75%

0%

0%

Bioscoop/filmhuis

5%

25%

90%

90%

0%

40%

100%

40%

Theater/ schouwburg

5%

25%

90%

90%

0%

40%

100%

40%

Casino

15%

30%

90%

90%

0%

60%

100%

60%

Volkstuin

10%

50%

75%

40%

0%

100%

40%

80%

Jachthaven

50%

100%

80%

80%

80%

100%

80%

100%

Manege/ paardenhouderij

10%

40%

100%

100%

0%

100%

60%

100%

Museum

20%

45%

0%

0%

0%

100%

0%

90%

Sportveld

25%

25%

50%

50%

0%

100%

25%

100%

Horeca en (verblijfs-) recreatie

Werkdag overdag

Werkdag middag

Werkdag avond

Koop avond

Werkdag nacht

Zaterdag middag

Zaterdag avond

Zondag middag

Bungalowpark (huisjescomplex)

30%

40%

80%

80%

80%

100%

100%

100%

Camping (kampeerterrein)

30%

40%

80%

80%

80%

100%

100%

100%

Hotel

30%

40%

100%

100%

100%

80%

100%

80%

Discotheek

0%

0%

0%

80%

80%

0%

100%

0%

Café/ bar/ cafetaria

30%

40%

90%

90%

0%

75%

100%

45%

Restaurant

30%

40%

90%

90%

0%

70%

100%

40%

Evenementenhal/beursgebouw/ congresgebouw

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Gezondheid en sociale voorziening

Werkdag overdag

Werkdag middag

Werkdag avond

Koop avond

Werkdag nacht

Zaterdag middag

Zaterdag avond

Zondag middag

Huisartspraktijk/ -centrum

100%

75%

10%

10%

0%

10%

10%

10%

Fysiotherapie praktijk/ -centrum

100%

75%

10%

10%

0%

10%

10%

10%

Consultatiebureau

100%

75%

10%

10%

0%

10%

10%

10%

Gezondheidscentrum

100%

75%

10%

10%

0%

10%

10%

10%

Consultatiebureau voor ouderen

100%

75%

10%

10%

0%

10%

10%

10%

Tandartspraktijk/ -centrum

100%

75%

10%

10%

0%

10%

10%

10%

Apotheek

100%

100%

10%

10%

0%

0%

0%

0%

Ziekenhuis; medewerkers

75%

100%

40%

40%

25%

25%

40%

40%

Ziekenhuis; patiënten en bezoekers

60%

100%

60%

60%

5%

60%

60%

60%

Crematorium

100%

100%

10%

10%

0%

100%

10%

100%

Begraafplaats

100%

100%

10%

10%

0%

100%

10%

100%

Penitentiaire inrichting; medewerkers

75%

100%

40%

40%

25%

25%

40%

40%

Penitentiaire inrichting; bezoekers

60%

100%

60%

60%

5%

60%

60%

60%

Religiegebouw; kerk.

10%

20%

70%

10%

0%

10%

100%

70%

Religiegebouw; moskee.

10%

70%

10%

10%

0%

100%

20%

20%

Verpleeg- en verzorgingstehuis

50%

50%

100%

100%

25%

100%

100%

100%

Onderwijs

Werkdag overdag

Werkdag middag

Werkdag avond

Koop avond

Werkdag nacht

Zaterdag middag

Zaterdag avond

Zondag middag

Kinderdagverblijf (crèche)

100%

100%

20%

20%

0%

0%

0%

0%

Basisschool

100%

100%

0%

0%

0%

0%

0%

0%

Middelbare school

100%

100%

0%

0%

0%

0%

0%

0%

ROC

100%

100%

0%

0%

0%

0%

0%

0%

Hogeschool

100%

100%

20%

20%

0%

0%

0%

0%

Universiteit

100%

100%

20%

20%

0%

0%

0%

0%

Avondonderwijs

0%

0%

100%

100%

0%

0%

0%

0%

Wonen

Werkdag overdag

Werkdag middag

Werkdag avond

Koop avond

Werkdag nacht

Zaterdag middag

Zaterdag avond

Zondag middag

Woningen

50%

50%

90%

80%

100%

60%

80%

70%

Bezoekers

10%

20%

80%

70%

0%

60%

100%

70%

Aanleunwoning en serviceflat

50%

50%

100%

100%

25%

100%

100%

100%

Werken

Werkdag overdag

Werkdag middag

Werkdag avond

Koop avond

Werkdag nacht

Zaterdag middag

Zaterdag avond

Zondag middag

Kantoren

100%

100%

5%

10%

0%

5%

0%

0%

Industrie, groothandel, opslag

100%

100%

15%

15%

0%

15%

0%

0%

Bijlage 7: Protocol Parkeernormen

Interne toets

Parkeervraag bepalen o.b.v. parkeernormnota, afgerond naar boven.

 

 

Nieuwbouw (= ook bestaand pand slopen en bouwen op de vrijgekomen ruimte)

Verbouw (= een pand of delen daarvan blijven bestaan, al dan niet in combinatie met een andere functie)

 

Parkeervraag = Pvraag (nieuw)

Uitzondering: Bij nieuwbouw met bovenliggende maatschappelijke functie = Pvraag (nieuw) – Pvraag (oud)

Parkeervraag (nieuw) =

Pvraag (nieuw) - Pvraag (oud)

 

Lukt parkeervraag op eigen terrein?

►Ja, “Go”

▼ Nee

 

Is het een bouwplan in Centrum (Pvraag niet relevant), of een bouwplan in de Spoorbuurt, Overstad of in een oude dorpskern en is de parkeervraag kleiner of gelijk aan 2 pp?

►Ja, “Go”

▼ Nee

 

Is er een parkeerfonds actief in het gebied* en is de ontwikkelaar bereid pp af te kopen

►Ja, “Go”

▼ Nee

 

Nee, geen “Go”◄

Is gemeente ambtelijk akkoord dat parkeeropgave niet op eigen terrein plaatsvindt.

 
 

▼ Ja

 
 

“Staf Ruimte”

 

Nee, geen “Go”◄

Akkoord met alternatief?

Huren bij de buren (binnen de in bijlage 3 genoemde loopafstanden). Vervalt deze huurafspraak, dan wordt niet meer voldaan aan de normen en zal de gemeente handhavend optreden.

►Ja, “Go”

 
 

Afspraken vastleggen in

  • -

    Voorwaarden omgevingsvergunning

  • -

    Bestemmingsplan

  • -

    Anterieure overeenkomst


Noot
1

Dit zijn de beschermde dorpsgezichten

Noot
2

Centrum bestaat uit de wijken Binnenstad, Spoorbuurt en Overstad.

Noot
3

Incl. buitenruimte

Noot
4

Kengetallen gebaseerd op vestiging van circa 25.000 m2

Noot
5

Deze normen zijn voor gemiddeld gebruik van sportactiviteiten. Indien er regelmatig evenementen of andere activiteiten worden georganiseerd, gelden (deels) de normen voor evenementenhal/ beursgebouw/ congresgebouw.

Noot
6

1 zitplaats is circa 3 m2 BVO. Er is een overlap tussen twee voorstellingen (resp. + 40%/+20%). De normen zijn gebaseerd op de drukste voorstelling op de drukste dag van de drukste maand

Noot
7

100 zitplaatsen is 300 m2 BVO.

Noot
8

Van deze functie zijn alleen globale parkeernormen gegeven. Bij het toepassen van deze parkeernormen kan men onderbouwd en in overleg met de gemeente afwijken van de norm.

Noot
9

Exclusief kantine, kleedruimte, oefenveldje en toiletten.

Noot
10

Exclusief 10% voor bezoekers van de campinggasten

Noot
11

Van deze functie zijn alleen globale parkeernormen gegeven. Bij het toepassen van deze parkeernormen kan men onderbouwd en in overleg met de gemeente afwijken van de norm.

Noot
12

Definitie verpleeg-, verzorgingstehuis: Zorgplaatsen waarbij de (bejaarde) bewoners niet meer geheel zelfstandig kunnen wonen en gehele of gedeeltelijke verzorging nodig hebben. Te denken valt dan aan de bewoners van een bejaardenhuis/verzorgingshuis/verpleeghuis. Hier zijn alleen parkeerplaatsen nodig voor het opvangen van bezoek en personeel.

Noot
13

Voor zorginstellingen geldt dat, afhankelijk van de gradatie van hulpbehoevendheid, het autobezit en -gebruik hoger of lager kan zijn. Een gradatie is bijvoorbeeld de CIZ zorgindicatie. Het eigen autobezit neemt af naarmate de bewoner een hogere zorgindicatie heeft. De norm is een vertrekpunt. Men kan gemotiveerd en in overleg met de gemeente afwijken van de norm.

Noot
14

Exclusief kiss and ride plaatsen voor het afzetten van leerlingen.

Noot
15

Het CROW biedt rekenregels ten behoeve van een inschatting van de parkeerbehoefte voor Kiss & Ride. Deze rekenmethode, waarbij met behulp van diverse parameters de parkeervraag wordt bepaald, wordt doorgaans als lastig ervaren. Alkmaar kiest ervoor om, afgeleid van de uitkomst van de rekenexercitie van het CROW, hiervoor een norm als uitgangspunt op te nemen.

Noot
16

Bezoekers zijn leerlingen/ studenten

Noot
17

BVO wordt berekend zoals gebruikelijk is in de bouwsector, volgens de NEN 2580.

Noot
18

Definitie aanleunwoning/serviceflat: Zelfstandige woonruimte voor ouderen of (licht) verstandelijk gehandicapten met een fysieke of organisatorische relatie met een zorginstelling. De parkeerplaatsen zijn vooral voor het bezoek. Voor zorginstellingen geldt dat, afhankelijk van de gradatie van hulpbehoevendheid, het autobezit en -gebruik van de bewoners zelf hoger of lager kan zijn. Een gradatie is bijvoorbeeld de CIZ zorgindicatie. Het eigen autobezit neemt af naarmate de bewoner een hogere zorgindicatie heeft.

Noot
19

Onder ‘bedrijf/ industrie’ worden verstaan arbeidsintensieve/ bezoekersextensieve bedrijven, zoals industrie, een laboratorium en een werkplaats. Men spreekt van een ‘groothandel’ wanneer de bezoekers geen consumenten zijn. Onder ‘opslag’ worden verstaan arbeidsextensieve/ bezoekersextensieve bedrijven als een loods, een opslag en een transportbedrijf.