Mandaatbesluit Subsidieregeling energiebesparing bestaande woningen Uitgeest 2025-2027

Geldend van 29-05-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-04-2025

Intitulé

Mandaatbesluit Subsidieregeling energiebesparing bestaande woningen Uitgeest 2025-2027

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Uitgeest;

gelet op:

  • -

    de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    de Algemene subsidieverordening Uitgeest 2016 en de Subsidieregeling energiebesparing bestaande woningen Uitgeest 2025-2027;

overwegende dat:

  • -

    het om redenen van doelmatigheid wenselijk is de uitoefening van zijn daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden aan anderen dan werknemers of aan andere (bestuurs)organen dan die van de gemeente of de Werkorganisatie BUCH of andere organisaties of instellingen te mandateren;

  • -

    met Duurzaam Bouwloket Projecten B.V. een overeenkomst is gesloten, waarin onder andere is afgesproken dat Duurzaam Bouwloket Projecten B.V. namens het college de Subsidieregeling energiebesparing bestaande woningen Uitgeest 2025-2027 gaat uitvoeren;

gezien de op voorhand gegeven schriftelijke instemming, bedoeld in artikel 10:4, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, van de directeur van Duurzaam Bouwloket Projecten B.V.;

BESLUIT:

vast te stellen: het Mandaatbesluit Subsidieregeling energiebesparing bestaande woningen Uitgeest 2025-2027

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Uitgeest.

  • b.

    directeur: de operationeel directeur van de besloten vennootschap Duurzaam Bouwloket Projecten B.V.

  • c.

    subsidieregeling: de Subsidieregeling energiebesparing bestaande woningen Uitgeest 2025-2027.

Artikel 2 Mandaat

  • 1. Het college verleent aan de directeur mandaat voor het nemen van besluiten op grond van de subsidieregeling en alle rechtshandelingen en feitelijke handelingen te verrichten die nodig zijn voor het uitvoeren van de subsidieregeling, zoals:

    • a.

      het verstrekken van mondelingen en/of schriftelijke informatie en gegevens van feitelijke en objectieve aard;

    • b.

      het verzenden van ontvangstbevestigingen;

    • c.

      het opschorten van de beslistermijn conform artikel 4:15 van de Algemene wet bestuursrecht;

    • d.

      het voeren van overige correspondentie;

    • e.

      het bekendmaken van besluiten.

  • 2. Het mandaat ziet tevens toe op de uitoefening van bevoegdheden op grond van de Algemene wet bestuursrecht, de Wet open overheid, de Wet hergebruik van overheidsinformatie, de Algemene verordening gegevensbescherming en de wet- en regelgeving die op de hiervoor genoemde wetten zijn gebaseerd. Dit voor zover de uitoefening van deze bevoegdheden samenhangt met de uitvoering van de subsidieregeling.

  • 3. Het mandaat, bedoeld in de vorige leden, ziet niet op de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaarschriften, bedoeld in artikel 6:4, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, of het vertegenwoordigen van de gemeentelijke bestuursorganen in beroepsprocedures bij de bestuursrechter.

  • 4. De directeur kan de bevoegdheden, genoemd in het eerste lid, in ondermandaat opdragen aan personen doe onder zijn verantwoordelijkheid werkzaam zijn. Ondermandatering geschiedt bij schriftelijk besluit. De voorschriften en beperkingen als bedoeld in artikel 3 zijn onverminderd van toepassing op het ondermandaat. Daarnaast kan de directeur aan een ondermandaat extra voorschriften verbinden.

Artikel 3. Grenzen aan het mandaat

Het mandaat is niet van toepassing indien:

  • a.

    het besluit een afwijking zou inhouden van de subsidieregeling;

  • b.

    het college heeft aangegeven zelf te willen besluiten;

  • c.

    de directeur een persoonlijk belang heeft bij de uitoefening van het mandaat.

Artikel 4 Instructie

De gemandateerde bevoegdheden worden uitgeoefend met inachtneming van de bepalingen van de subsidieregeling..

Artikel 5 Verslaglegging

De directeur draagt zorg voor periodieke verslaglegging van de door hem in mandaat genomen besluiten. De verslaglegging wordt ter kennisneming aan het college gezonden.

Artikel 6 Ondertekening

  • 1. Bij de uitoefening van het mandaat worden de uitgaande stukken als volgt ondertekend:

  • “namens burgemeester en wethouders van de gemeente Uitgeest,

  • [handtekening gemandateerde]

  • Dhr. R.A. de Groot

  • Algemeen Directeur Duurzaam Bouwloket Projecten B.V.

  • 2. Bij de uitoefening van het ondermandaat worden de uitgaande stukken als volgt ondertekend:

  • Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Uitgeest,

  • gevolgd door de naam, functie en handtekening van de medewerker.

  • 3. Degene die bevoegd is de directeur bij diens afwezigheid te vervangen geeft in de ondertekening aan dat hij deze bevoegdheid uitoefent als plaatsvervanger.

Artikel 7 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 april 2025.

  • 2. Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Mandaatbesluit Subsidieregeling energiebesparing bestaande woningen Uitgeest 2025-2027’.

Ondertekening

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Uitgeest in de vergadering van 15 april 2025

Martine Enthoven

secretaris

Sebastiaan M. Nieuwland

burgemeester