Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739665
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739665/1
Verordening benoeming, afstemmingsgesprekken en herbenoeming burgemeester gemeente Echt-Susteren 2023
Geldend van 28-05-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening benoeming, afstemmingsgesprekken en herbenoeming burgemeester gemeente Echt-Susteren 2023De raad van de gemeente Echt-Susteren,
gezien het voorstel van het presidium van Echt-Susteren d.d. dinsdag 21 maart 2023 met kenmerk D-160262;
gelezen de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;
gelet op de Circulaire Benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 29 september 2017 (kenmerk: 2017-0000479534);
Besluit:
- 1.
De Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2017 in te trekken.
- 2.
De Verordening benoeming, afstemmingsgesprekken en herbenoeming burgemeester gemeente Echt-Susteren 2023 vast te stellen;
Verordening benoeming, afstemmingsgesprekken en herbenoeming burgemeester gemeente Echt-Susteren 2023
Artikel 1. De vertrouwenscommissie
-
1. De raad benoemt een vertrouwenscommissie.
-
2. De vertrouwenscommissie heeft tot taak:
- a.
de aanbeveling tot benoeming of herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden en
- b.
afstemmingsgesprekken te houden met de burgemeester.
- a.
Artikel 2. Samenstelling commissie
-
1. De commissie bestaat uit twee nestors van de raad, evenals de plaatsvervangend voorzitter van de raad, te benoemen door en uit de gemeenteraad.
-
3. Een lid van de commissie houdt op lid te zijn op het moment dat hij geen lid meer is van de gemeenteraad of op eigen verzoek.
-
4. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.
-
5. De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.
-
6. De commissie bepaalt haar eigen werkwijze, voor zover in deze verordening daarin niet is voorzien.
Artikel 3. Ambtelijke ondersteuning
-
1. De raadsgriffier is secretaris van de commissie.
-
2. De secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.
-
3. De secretaris is geen lid van de commissie en heeft daarin geen stemrecht.
Artikel 4. Adviseur
-
1. De gemeenteraad kan een wethouder toevoegen als adviseur in verband met de vervulling van de in artikel 1, tweede lid onder a genoemde taken.
-
2. De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.
-
3. Een adviseur is geen lid van de commissie en heeft daarin geen stemrecht.
Artikel 5. Geheimhouding
-
1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.
-
2. De voorzitter van de commissie wijst bij de (her)benoemingsprocedure elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit de Gemeentewet.
-
3. De commissie legt bij de (her)benoemingsprocedure en bij (de voorbereiding van) de afstemmingsgesprekken in elke vergadering en elk gesprek, op grond van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.
-
4. De geheimhoudingsplicht brengt onder meer met zich mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in de artikelen 9, vierde lid, 10, tweede lid, en 11 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.
-
5. De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 7, 8, tweede lid, en 14 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.
-
6. De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet, respectievelijk zullen de geheimhouding waartoe deze verordening verplicht, niet opheffen.
-
7. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.
-
8. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de secretaris en, indien van toepassing, de adviseur.
Artikel 6. Vergaderingen en besluitvorming
-
1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.
-
2. De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie, indien een adviseur aan de commissie is toegevoegd, de adviseur en, indien het gesprek met hem plaatsvindt, de burgemeester.
-
3. De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft van het aantal leden aanwezig is.
-
4. De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft en verplicht is deze uit te brengen. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit.
-
5. De secretaris draagt zorg voor een presentielijst en de verslaglegging van het verhandelde tijdens de vergaderingen van de commissie.
Artikel 7. Contactpersoon bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure
-
1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.
-
2. Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘geheim’ op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het adres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.
-
3. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘geheim’ op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het adres van de secretaris verzonden.
Artikel 8. Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure
-
1. In overeenstemming met artikel 61 lid 4 van de Gemeentewet verschaft de commissie zich slechts door tussenkomst van de commissaris van de Koning de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten. Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.
-
2. De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd.
Artikel 9. Bijzondere bepalingen over afstemmingsgesprekken
-
1. De commissie houdt in beginsel eenmaal per jaar een afstemmingsgesprek met de burgemeester.
-
2. Indien de fractievoorzitters dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maken, houdt de commissie tussentijds een afstemmingsgesprek met de burgemeester.
-
3. In het eerste jaar na benoeming van een nieuwe burgemeester vindt tevens binnen een termijn van drie tot zes maanden een evaluatiegesprek plaats.
-
4. De commissie maakt vooraf kenbaar aan de burgemeester bij wie zij informatie zal inwinnen over het functioneren van de burgemeester. De commissie en de burgemeester stellen in onderling overleg de agenda voor het afstemmingsgesprek vast. De commissie en de burgemeester krijgen voorafgaand aan het gesprek de gelegenheid, voor zover van toepassing, het verslag van het vorige afstemmingsgesprek in te zien.
-
5. Het gesprek is wederkerig. Zowel het functioneren van de burgemeester als het functioneren van de gemeenteraad zijn onderwerp van gesprek. De commissie toetst het functioneren van de burgemeester in elk geval aan de profielschets, de wettelijke taken van de burgemeester alsmede de andere aan de burgemeester toebedeelde taken. Tevens wordt getoetst aan het verslag van en de afspraken uit het vorige afstemmingsgesprek.
-
6. In het laatste afstemmingsgesprek voor de start van de herbenoemingsprocedure geeft de commissie de burgemeester desgewenst een indicatie of herbenoeming op dat moment naar verwachting al dan niet op obstakels zal stuiten.
Artikel 10. Bijzondere bepalingen over de herbenoemingsprocedure
-
1. De commissie formuleert de informatiebronnen op basis waarvan zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de burgemeester. Deze informatiebronnen maakt zij vooraf kenbaar aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning.
-
2. Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad en commissaris van de Koning te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag opgemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt.
-
3. Indien ter zake van het functioneren van de burgemeester in het in de vorige zin bedoelde overleg afspraken worden gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze in het verslag aan de gemeenteraad vermeld. De commissie zendt het verslag ook aan de burgemeester.
Artikel 11. Verslag
-
1. De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming of herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:
- a.
een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht,
- b.
een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie; bij benoemingen wordt in het verslag van bevindingen ook de volgorde van plaatsing van de kandidaten op de aanbeveling gemotiveerd,
- c.
aangegeven wordt of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie.
- a.
-
En heeft in ieder geval de volgende bijlagen:
- d.
bij benoemingen: de conceptaanbeveling van twee personen,
- e.
bij herbenoemingen: het verslag van het gesprek met de burgemeester over het conceptverslag van bevindingen en de conceptaanbeveling.
- d.
-
2. Van het klankbordgesprek wordt een verslag opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter van de commissie en door de burgemeester.
-
3. Een afschrift van het verslag van het klankbordgesprek wordt toegezonden aan de burgemeester en de commissaris van de Koning.
Artikel 12. Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.
Artikel 13. Zittingsduur van de commissie
De commissie is in functie gedurende de raadsperiode 2023-2026 en wordt ontbonden op de dag van de gemeenteraadsverkiezingen in 2026.
Artikel 14. Archivering
-
1. De secretaris van de commissie draagt er bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat na afronding van de procedure alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet 1995 aangewezen archiefbewaarplaats.
-
2. De secretaris van de commissie draagt er bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.
-
3. De secretaris van de commissie draagt er bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.
-
4. De raadsgriffier draagt bij afstemmingsgesprekken zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder het afschrift van het vastgestelde verslag. Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door de raadsgriffier vernietigd.
Artikel 15 Intrekking
De ´Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2017’ wordt ingetrokken.
Artikel 16 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening benoeming, afstemmingsgesprekken en herbenoeming burgemeester gemeente Echt-Susteren 2023”.
Artikel 17 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad d.d. donderdag 20 april 2023.
De raad voornoemd,
Griffier
Voorzitter
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl