Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739643
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739643/1
Ontwerp aanwijzingsbesluit locaties ondergrondse containers en bovengrondse GFT/GFE cocons binnenstad gemeente Hoorn
Geldend van 24-05-2025 t/m heden
Intitulé
Ontwerp aanwijzingsbesluit locaties ondergrondse containers en bovengrondse GFT/GFE cocons binnenstad gemeente HoornZaaknummer: 2250916
Het college van Burgemeester en Wethouders;
gelezen het voorstel van B&W van 20 mei 2025;
gelet op
- •
afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht;
- •
artikel 10.26 van de Wet milieubeheer;
- •
artikel 3, derde lid, artikel 5 en artikel 10 van de Afvalstoffenverordening 2020 van de gemeente Hoorn;
- •
artikel 6 van het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2020 gemeente Hoorn;
- •
het raadsbesluit van 12 maart 2024 met het kenmerk 2099310.
Besluit
- 1.
het ontwerp aanwijzingsbesluit tot het aanwijzen van de 32 locaties voor een ondergrondse restafval containers en de daarbij gelegen groente, fruit en tuinafval/etensresten (GFT/GFE) cocons vast te stellen (inclusief bijlagen 1 en 2), met daarbij de volgende voorwaarden dan wel aandachtspunten:
- •
Voor vier locaties met een A geldt dat het alternatieve adres voor de locatie zal gelden indien het proefsleuven onderzoek dat toestaat.
- •
Bij de realisatie van de locaties met een S zal voorwaardelijk gelet worden aan de passende inpassing in de het omgevingsbeeld.
- •
Voor de realisatie van de locaties met een K zal zorggedragen worden voor een afsluiting die de kermisactiviteiten ter plaatse mogelijk houdt tijdens de kermisperiode.
- •
Voor de realisatie van de locaties met een G zal rekening worden gehouden met de uitkomsten van een bomen effect analyse (BEA)
- •
Voor de locatie met een V geldt dat die zal vervallen indien alle omliggende locaties BH65R, BH63R, BH59R en BH79R gerealiseerd zijn.
- 2.
De uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht toepassing te verklaren;
- 3.
Dit ontwerpbesluit bekend te maken als een ontwerp aanwijzingsbesluit.
Ontwerp aanwijzingsbesluit Locaties ondergrondse containers en bovengrondse GFT/GFE cocons binnenstad gemeente Hoorn
In artikel 10.26 van de Wet milieubeheer staat dat gemeenten, in het belang van de doelmatigheid, huishoudelijke afvalstoffen mogen inzamelen nabij elk perceel. In artikel 10 van de Afvalstoffenverordening 2020 van de gemeente Hoorn in combinatie met artikel 6 van het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2020 gemeente Hoorn wordt aangegeven dat het college aanwijst via welk al dan niet van gemeentewege verstrekt inzamelmiddel of via welke inzamelvoorziening de inzameling van een bepaalde categorie huishoudelijke afvalstoffen ten behoeve van de gebruiker van een perceel plaatsvindt. Daarbij wordt rekening gehouden met een aantal aandachtspunten. In het aanwijzingsbesluit worden deze aandachtspunten besproken en gemotiveerd waarom de voorgestelde locaties zijn gekozen. Er wordt gekozen voor inzameling door middel van een ondergrondse containers voor huishoudelijk restafval en er wordt gekozen voor bovengrondse cocons voor huishoudelijk GFT/GFE afval.
Reikwijdte
Dit aanwijzingsbesluit is voor de binnenstad van de gemeente Hoorn, dit betreft een groot gedeelte van het postcodegebied 1621.
Definities
In dit ontwerpbesluit wordt ten aanzien van de definities aangesloten bij de definities zoals omschreven in de Afvalstoffenverordening 2020 gemeente Hoorn en het Uitvoeringsbesluit 2020 en diens rechtsopvolgers.
Aangewezen locaties ondergrondse containers en bovengrondse GFT/GFE cocons
Tabel 1
Nr |
Locatiecode |
Adres |
Alternatief adres na positief proefsleuf onderzoek |
Voorwaarde bij realisatie |
1 |
BH01R |
Stationsweg 6 |
||
2 |
BH04R |
Noorderstraat 2a |
||
3 |
BH06R |
Dubbele Buurt 38 |
K |
|
4 |
BH07R |
Vale Hen 1a |
K |
|
5 |
BH15R |
Noorderstraat 33 |
||
6 |
BH17R |
Spoorstraat 10 |
K |
|
7 |
BH19R |
Achter de Vest 2 |
||
8 |
BH20R |
Onder de Boompjes 22 |
Onder de Boompjes 21 |
A |
9 |
BH22R |
Nieuwland 8 |
||
10 |
BH24R |
Ramen 29 |
Ramen 33/35 |
A |
11 |
BH27R |
Achterom 82 |
G |
|
12 |
BH29R |
Westerdijk 52 |
||
13 |
BH31R |
Westerdijk 57 |
||
14 |
BH33R |
Achterom 18 |
||
15 |
BH34R |
Grote Noord 70 |
S |
|
16 |
BH35R |
Grote Noord 30 |
S |
|
17 |
BH43R |
Achter de Vest 56 |
||
18 |
BH44R |
Vollerswaal 60 |
||
19 |
BH45R |
Vollerswaal 35 |
||
20 |
BH46R |
Vollerswaal 8 |
Vollerswaal 7 |
A |
21 |
BH52R |
Gerritsland 55 |
||
22 |
BH55R |
Grote Oost 132 |
S |
|
23 |
BH57R |
Kleine Oost 38 |
||
24 |
BH58R |
Slapershaven 8 |
||
25 |
BH59R |
Oude Doelenkade 27 |
||
26 |
BH63R |
Korenmarkt 13 |
Korenmarkt 11 |
A |
27 |
BH65R |
Vismarkt 9 |
G |
|
28 |
BH71R |
West 9 |
||
29 |
BH73R |
Paardensteeg 21 |
||
30 |
BH74R |
Visserseiland 58 |
||
31 |
BH79R |
Hoofd 2B |
||
32 |
BH82R |
Oude Doelenkade 3 |
V |
Bij het plaatsen van inzamelvoorzieningen op grond van artikel 10, eerste lid, van de verordening wordt, indien van toepassing rekening gehouden met een aantal aandachtspunten. Hieronder worden deze aandachtspunten beschreven en toegelicht op welke wijze er rekening mee is gehouden.
- 1.
Het bevorderen van doelmatige afvalinzameling en doelmatig afvalbeheer
De inzameling voor restafval, plastic-, blik- en drankenverpakkingen (PBD) en groente, fruit en tuinafval/etensresten (GFT/GFE) in de binnenstad en bij de hoogbouw moet worden aangepast. Volgens nieuwe landelijke regelgeving moet ieder huishouden GFT/GFE gescheiden weg kunnen gooien. Ook is bron- én nascheiding van PBD op één woonadres niet langer toegestaan. Op dit moment kunnen inwoners van de binnenstad en hoogbouw PBD in zakken scheiden (bronscheiding) en wordt tevens hun restafval nagescheiden. Daarnaast hebben deze huishoudens geen gescheiden gft inzamelvoorziening. Door de voorgestelde aanpassingen worden de basisvoorzieningen op orde gebracht en wordt de overlast gevende zakkeninzameling in de binnenstad beëindigd. Ook worden álle inwoners in staat gesteld om GFT/GFE afval beter te scheiden. Deze basis aanpassingen lopen gelijk met de ontwikkeling van een nieuw gemeentelijk grondstoffenplan. Voor beide activiteiten is een apart participatietraject uitgewerkt in een participatieplan. Op deze manier wordt met dit besluit bijgedragen aan het bevorderen van een doelmatige afvalinzameling.
- 2.
De (verkeer)veiligheid.
In alle gevallen is rekening gehouden met de noodzakelijke verkeersveiligheid gedurende het periodiek ledigen van de containers op de locaties. Enig overlast voor het verkeer is daarbij onvermijdelijk. Belangrijke toegangsroutes naar de binnenstad voor fietsers zijn zoveel mogelijk ontzien. In afwijking van de verkeersregels van de gemeente ter zake is voor locatie BH24R toegestaan dat het inzamelvoertuig van de inzameldienst over een korte afstand achteruit zal moeten rijden na het ledigen van de betreffende containers.
- 3.
De fysieke bereikbaar van de voorziening voor gebruikers
In een loopafstanden analyse per adres is gerekend met de theoretische loopafstand, bijvoorbeeld over zebrapaden vanaf het woonadres tot de locatie van de ondergrondse container. In onderstaande tabel 2 staat een beknopt overzicht waarbij er vier klassen ingedeeld zijn qua loopafstand, het aantal desbetreffende huishoudens en het percentage huishoudens.
Aantal meter |
Aantal huishoudens |
Percentage huishoudens |
Meer dan 200 meter |
15 |
0,6% |
200 – 150 meter |
271 |
10,1% |
150 – 125 meter |
268 |
9,9% |
Minder dan 125 meter |
2143 |
79,5% |
Tabel 2: samenvatting loopafstandenonderzoek
Uit de tabel blijkt dat het overgrote deel van huishoudens minder dan 125 meter verwijderd zal zijn van de locatie met een ondergrondse container. Praktisch komt dit overeen met de 100 meter die in de gemeentelijke LIOR is opgenomen. De beperkte beschikbaarheid van geschikte locaties maakt echter dat 20,6 % van de huishoudens verder dan 125 verwijderd zijn van hun dichtstbijzijnde container. 15 huishoudens zelfs meer dan 200 meter.
Naast de vermelde loopafstanden is ook het aantal huishoudens dat gebruikmaakt van dezelfde container van belang. Hiervoor is een capaciteiten overzicht in bijlage 2 opgesteld. HVC hanteert qua reguliere capaciteit voor een container die eenmaal per week geleegd wordt ca. 50 huishoudens. Daarboven zullen containers mogelijk twee keer per week geleegd moeten gaan worden. Zodra er een capaciteit van meer dan 100 huishoudens is, kan een zogeheten ‘persfunctie’ aan de container worden toegevoegd waardoor de capaciteit van de ondergrondse aanzienlijk toeneemt. Voor 32 locaties zal de capaciteit als volgt verdeeld zijn.
Aantal huishoudens |
Aantal containers |
Soort |
Lediging frequentie |
Meer dan 100 |
13 |
Met persfunctie |
1 of meer keer per week |
Tussen 100 en 50 |
8 |
Standaard |
2 keer per week |
Onder 50 |
11 |
1 keer per week |
Voor de locatie met het kenmerk V geldt dat de capaciteitsdruk zodanig laag is dat indien alle omliggende locaties doorgang kunnen vinden in de realisatiefase deze locatie omwille van het stadsbeeld zal kunnen vervallen. De loopafstanden nemen dan niet noemenswaard toe.
- 4.
De fysieke geschiktheid van de locatie en zijn omgeving.
Bij de keuze voor de 32 locaties is rekening gehouden met tal van beperkende voorwaarden boven en onder de grond. Hieronder wordt op een aantal punten daar nader op ingegaan.
De aanwezige kabels en leidingen in de bodem.
De locaties zijn getoetst op de daarvoor beschikbare kaarten van de ondergrond en vervolgens nader onderzocht door het graven van zogenaamde proefsleuven. In een beperkt aantal locaties zal in overleg met de nutsbedrijven sprake moeten zijn van het verplaatsen/verleggen van kabels en leidingen.
Het beperken van overlast en voorkomen van schade.
Deskundigen binnen de gemeente op het gebied van stedelijk beheer, historisch erfgoed, bruggen en kades en openbaar groen (bomen) zijn betrokken geweest bij de aanwijzing van de locaties. Met hun adviezen is rekening gehouden.
In verband met de jaarlijkse kermis zal voor een vijftal locaties met kenmerk K in tabel 1 worden gezorgd voor een zodanige afdekking van de put gedurende de kermisperiode dat de kermis daardoor niet gehinderd wordt. Tijdens de kermisperiode zullen er voor de betreffende bewoners alternatieve aanbiedplekken worden aangewezen.
Bestaande groene- en parkeervoorzieningen.
In de beperkte geschikte locaties die overbleven moest ook in een aantal gevallen een parkeer- of losplaats opgeheven (13). Voor een drietal locaties was een uitwisseling van de parkeerplaats mogelijk. In bijlage 1 zijn deze gevolgen per locatie op een rij gezet.
Voor twee locaties met kenmerk G in tabel 1 zullen nog zogenaamde boom effect rapportages worden opgesteld die nog van invloed kunnen zijn op de exacte plaatsbepaling van de locatie.
- 5.
Voldoende laagdrempeligheid wat betreft toegankelijkheid.
Bij de realisatie van de plaatsing van de containers zal rekening worden gehouden met de gewenste toegankelijkheid voor gebruikers. Waar nodig zal daarbij ook gebruikgemaakt worden van inritbanden.
- 6.
De voorziene aanpassing van de omgeving.
Met stedelijk beheer zal de inpassing en realisatie van de locaties worden afgestemd met aandacht voor een goede inpassing in de betreffende stedelijke omgeving.
- 7.
D oelmatige bedrijfsvoering van de inzameldienst.
Daar waar de capaciteit van de container vergroot moet worden in verband met het aantal aangewezen gebruikers, zal deze capaciteit vergroot worden door de container te voorzien van perscontainers. Daarnaast zal de inzameldienst het aantal ledigingen per week afstemmen op de geconstateerde vullingsgraad.
- 8.
Gezichtsbepalende objecten in historische kernen.
De binnenstad van Hoorn heeft de status van rijks beschermd stadsgezicht. De bescherming heeft tot doel het typerende karakter, ook voor de toekomst, te waarborgen. Het historische karakter van de gebouwen en de openbare ruimte zijn van hoge waarde voor de ruimtelijke kwaliteit van de binnenstad. Belangrijk is om toenemende ruimtevragers, zoals containers voor afvalinzameling, zorgvuldig in te passen. Hierbij dient niet alleen rekening gehouden te worden met de locatie van de containers, maar is ook de vormgeving en inpassing in de openbare ruimte van de containers van belang. De inpassing van iedere container is per locatie maatwerk. Per locatie moet worden beoordeeld welke ruimtelijke aanpassingen noodzakelijk zijn om de containers zo goed mogelijk in het straat- en bebouwingsbeeld op te nemen. Deze aanpassingen zijn voorwaardelijk voor de plaatsing op locaties met het kenmerk S in tabel 1 en voor de overige locaties nader te bepalen. In sommige gevallen dient er alleen een aanpassing gedaan te worden aan het straatwerk dat dient aan te sluiten op de bestaande materialisatie. Wanneer containers in of nabij groen worden geplaatst, zullen ze worden voorzien van een haag of andere groene inpassing, waarbij het bestaande groen zoveel mogelijk behouden blijft of gecompenseerd wordt. In sommige gevallen is het niet wenselijk de ondergrondse container en bovengrondse GFE-cocon naast elkaar te plaatsen. De aanpassingen worden daarom per locatie vastgesteld.
Naast de inpassing is ook de kleurstelling van de (ondergrondse) container en onderliggende traanplaat belangrijk voor een goede inpassing in het straat- en bebouwingsbeeld. In de historische binnenstad wordt gewerkt met een standaard kleur, namelijk RAL6012 (groen) zodat deze goed aansluiten op het overige straatmeubilair. De traanplaat wordt voorzien van bekleding, zoals sierbestrating die aansluit om het aangrenzende straatwerk. De uitvoering hiervan wordt per locatie in overleg met HVC afgestemd.
Uniforme openbare voorbereidingsprocedure
Gekozen is om de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing te verklaren. Gelet op artikel 3:10 van de Algemene wet bestuursrecht is met dit besluit deze procedure toepassing verklaard. De reden hiervoor is dat het besluit een grote doelgroep raakt en door toepassing van deze procedure met veel zorgvuldigheid het aanwijzingsbesluit kan worden voorbereid. Zoveel mogelijk is ter voorbereiding op het ontwerp aanwijzingsbesluit al door bewonersavonden en voorlichting rekening gehouden met de vele belangen die spelen in de beperkte publieke ruimte in de historische binnenstad. Het ontwerp aanwijzingsbesluit en het definitieve besluit zullen ook worden bekend gemaakt.
Terinzagelegging
Het ontwerp aanwijzingsbesluit met bijbehorende stukken ligt gedurende 6 weken ter inzage. Deze termijn loopt tot en met 4 juli 2025.
Tijdens deze termijn kunt u de stukken raadplegen op de volgende wijzen:
- •
op het stadhuis, Nieuwe Steen 1 Hoorn, hiervoor maakt u tijdig een afspraak met M. van Son via het algemene telefoonnummer van de gemeente Hoorn: (0229) 25 22 00;
- •
Zienswijzen
Tijdens de terinzagelegging kunnen belanghebbenden zienswijzen naar voren brengen over het ontwerp aanwijzingsbesluit. U kunt reageren tot en met 4 juli 2025. Dit kan op een van de volgende wijzen:
- •
schriftelijk: Postbus 603, 1620 AR Hoorn;
- •
Via de website: www.hoorn.nl/ondergrondse-containers;
- •
per e-mail op het volgende adres: gemeente@hoorn.nl;
- •
mondeling: hiervoor maakt u tijdig een afspraak met M. van Son via het algemene telefoonnummer van de gemeente Hoorn: (0229) 25 22 00.
Uw zienswijze moet in ieder geval uw naam en adres bevatten, de datum van de zienswijze en de redenen waarom u het niet eens bent met het ontwerp aanwijzingsbesluit.
Hoorn, 20 mei 2025
Het college van Burgemeester en Wethouders
de secretaris, de burgemeester,
Bijlage 1 Gevolgen voor parkeer- en losplaatsen
Locatie |
Wel op een parkeerplaats |
Niet op een parkeerplaats |
Type parkeerplaats |
Stationsweg BH01R |
x |
||
Noorderstraat BH04R |
x |
1 vergunning |
|
Dal BH05R |
x |
||
Dubbele Buurt BH06R |
x |
||
Vale Hen BH07R |
x |
||
Noorderstraat BH15R |
x |
||
Spoorstraat BH17R |
x |
2 betaald |
|
Achter de Vest BH19R |
x |
1 vergunning (uitwisseling laadpaal) |
|
Onder de Boompjes BH20R |
x |
2 betaald (uitwisseling invalide) |
|
Nieuwland BH22R |
x |
Laden/lossen |
|
Ramen BH24R |
x |
1 vergunning |
|
Achterom BH27R |
x |
2 vergunning (uitwisseling L&L) |
|
Westerdijk BH29R |
x |
||
Westerdijk BH31R |
x |
||
Achterom BH33R |
x |
1 betaald |
|
Grote Noord BH34R |
x |
||
Grote Noord BH35R |
x |
||
Nieuwstraat BH39R |
x |
1 invalide |
|
Achter de Vest BH43R |
x |
1 vergunning |
|
Vollerswaal BH44R |
x |
||
Vollerswaal BH45R |
x |
||
Vollerswaal BH46R |
x |
uitwisseling 1 of 2 nieuw te maken |
|
Gerritsland BH52R |
1 |
1 vergunning |
|
Slapershaven BH55R |
x |
||
Kleine Oost BH57R |
x |
||
Slapershaven BH58R |
x |
||
Oude Doelenkade BH59R |
x |
||
Korenmarkt BH62R |
x |
1 betaald |
|
Vismarkt BH65R |
x |
1 vergunning |
|
West BH71R |
x |
||
Westerdijk BH73R |
x |
||
Visserseiland BH74R |
x |
||
Hoofd BH79R |
x |
||
Oude Doelenkade BH82R |
x |
Bijlage 2: Capaciteitsdruk per locatie
Locatiecode |
Adres |
Aantal gebruikers (Huishoudens) |
BH01R |
Stationsweg 6 |
45 |
BH04R |
Noorderstraat 2a |
42 |
BH06R |
Dubbele Buurt 38 |
131 |
BH07R |
Vale Hen 1a |
8 |
BH15R |
Noorderstraat 33 |
77 |
BH17R |
Spoorstraat 10 |
43 |
BH19R |
Achter de Vest 2 |
63 |
BH20R |
Onder de Boompjes 22 |
88 |
BH22R |
Nieuwland 8 |
89 |
BH24R |
Ramen 29 |
96 |
BH27R |
Achterom 82 |
227 |
BH29R |
Westerdijk 52 |
81 |
BH31R |
Westerdijk 57 |
34 |
BH33R |
Achterom 18 |
32 |
BH34R |
Grote Noord 70 |
129 |
BH35R |
Grote Noord 30 |
129 |
BH43R |
Achter de Vest 56 |
20 |
BH44R |
Vollerswaal 60 |
46 |
BH45R |
Vollerswaal 35 |
52 |
BH46R |
Vollerswaal 8 |
62 |
BH52R |
Gerritsland 55 |
163 |
BH55R |
Grote Oost 132 |
146 |
BH57R |
Kleine Oost 38 |
80 |
BH58R |
Slapershaven 8 |
17 |
BH59R |
Oude Doelenkade 27 |
45 |
BH63R |
Korenmarkt 13 |
106 |
BH65R |
Vismarkt 9 |
159 |
BH71R |
West 9 |
120 |
BH73R |
Paardensteeg 21 |
145 |
BH74R |
Visserseiland 58 |
93 |
BH79R |
Hoofd 2B |
111 |
BH82R |
Oude Doelenkade 3 |
43 |
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl