Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739635
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739635/1
Incassoreglement Gemeente Noardeast-Fryslân
Geldend van 27-05-2025 t/m heden
Intitulé
Incassoreglement Gemeente Noardeast-FryslânHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noardeast-Fryslân,
gelet op de bepalingen in de belastingverordeningen omtrent betaaltermijnen,
alsmede op de in die verordeningen geboden mogelijkheid om nadere regels te stellen;
BESLUIT
vast te stellen de volgende beleidsregel:
“Incassoreglement Gemeente Noardeast-Fryslân”
Artikel 1. Begripsbepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
- a.
Automatische incasso: het door of namens de gemeente afschrijven van een bedrag van de bankrekening van een belastingschuldige ten gunste van de gemeente Noardeast-Fryslân;
- b.
Belastingjaar : tijdvak van 1 januari tot en met 31 december waarover de gemeentelijke belastingen worden geheven.
- c.
Belastingschuldige: natuurlijk – of rechtspersoon die is aangeslagen voor één of meerdere belastingen of heffingen van de gemeente Noardeast-Fryslân.
- d.
Formele belastingschuld datgene dat op grond van gemeentelijke belastingverordeningen op een aanslagbiljet als te betalen vermeld staat;
- e.
Het gecombineerde biljet: een aanslagbiljet waarop één of meerdere van de volgende belastingen vermeld staan: onroerende zaakbelastingen, belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten, afvalstoffenheffing, rioolheffing, forenzenbelasting, toeristenbelasting en reclamebelasting.
- f.
Invorderingsambtenaar: de ambtenaar die door het college van burgemeester en wethouders van gemeente Noardeast-Fryslân is aangewezen als de gemeenteambtenaar als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel c, van de Gemeentewet;
- g.
Machtiging: een schriftelijke of elektronische machtiging van de belastingschuldige aan de gemeente Noardeast-Fryslân om wegens gemeentelijke belastingen bedragen van zijn bankrekening af te schrijven,
- h.
Woning: onroerende zaak, respectievelijk object dat in hoofdzaak tot bewoning dient.
Artikel 2. Doel van de automatische incasso
-
1. De automatische incasso heeft tot doel de formele belastingschuld van de belastingschuldige gedurende het belastingjaar te spreiden en door middel van maandelijkse termijnen automatisch te incasseren.
-
2. Door automatische incasso kan de belastingschuld over minimaal één termijn of over maximaal tien termijnen gespreid worden.
-
3. In afwijking in zoverre van het tweede lid geldt, zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in zoveel termijnen als er na de maand van dagtekening van het aanslagbiljet nog maanden in het belastingjaar waarin de aanslagen worden opgelegd overblijven.
Artikel 3. Toepasselijke gemeentelijke belastingen
In de automatische incasso zijn opgenomen: onroerendezaakbelastingen, belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten, afvalstoffenheffing, rioolheffing, forenzenbelasting, toeristenbelasting en reclamebelasting.
Voor het verschuldigde bedrag inzake “stamhout” kan een éénmalige machtiging automatische incasso worden afgegeven. Deze eenmalige automatische incasso wordt binnen 14 dagen geïncasseerd en wordt niet stilzwijgend verlengd.
Artikel 4. Deelname aan automatische incasso
- a.
Om deel te kunnen nemen aan het automatisch incasseren van belastingbedragen moet de belastingschuldige de gemeente Noardeast-Fryslân hiertoe gemachtigd hebben;
- b.
De machtiging wordt verstrekt voor onbepaalde tijd;
- c.
De invorderingsambtenaar kan deelname aan automatische incasso weigeren als er omstandigheden zijn of vermoed worden die de regelmatige betaling van de termijnen kunnen belemmeren. De belastingschuldige zal hierover schriftelijk op de hoogte worden gesteld;
- d.
De invorderingsambtenaar kan aanvullende voorwaarden stellen voordat hij deelname toestaat;
- e.
Indien niet wordt deelgenomen aan automatische incasso, is de vervaldatum op het aanslagbiljet bepalend.
Artikel 5. Aanmelding
-
1. Wie gebruik wil maken van automatische incasso kan via de gemeentelijke website, middels DigID een machtiging afgeven. Tevens is er de mogelijkheid om gebruik te maken van een papieren machtigingsformulier. Dit formulier kan op verzoek worden toegezonden.
-
2. De machtiging tot automatische incasso wordt, zonder tegenbericht ieder jaar stilzwijgend verlengd.
Artikel 6. Aanvang
- a.
De automatische incasso vangt aan na ontvangst van de machtiging met ingang van de eerstvolgende incassomogelijkheid;
- b.
Het verstrekken van een machtiging nadat de betaaltermijn inmiddels is verstreken, laat eventuele verschuldigde invorderingskosten onverlet.
Artikel 7. Termijnbedragen, bezwaar, kwijtschelding, administratief beroep en invordering
-
1. Op het aanslagbiljet staat een totaalbedrag aan gemeentelijke belastingen dat in een bepaald jaar geheven wordt. Het termijnbedrag is te vinden door dit totaalbedrag door het aantal te betalen termijnen te delen. Het minimum aanslagbedrag voor de automatische incasso bedraagt € 50,00.
-
2. Bij bezwaar tegen de aanslag, kan voor het gedeelte waar bezwaar tegen gemaakt wordt, apart uitstel van betaling aangevraagd worden bij de invorderingsambtenaar. Als geen uitstel van betaling is gevraagd, wordt de automatische incasso voortgezet. Indien blijkt dat het bezwaar terecht is, wordt de aanslag verminderd, het teveel betaalde teruggestort of de resterende termijnen van de automatische incasso aangepast.
-
3. Bij indienen van een verzoek om kwijtschelding en het aantekenen van administratief beroep loopt de automatische incasso door. Wanneer het verzoek om kwijtschelding wordt toegewezen of wanneer het administratief beroep wordt toegewezen, dan zal het reeds betaalde bedrag welke voor kwijtschelding in aanmerking komt, uiterlijk binnen 4 weken terug betaald worden op het bij ons bekende bankrekeningnummer.
-
4. Wanneer de betreffende aanslag voorzien is van een kosteloze herinnering en er wordt een nieuwe machtiging voor automatische incasso afgegeven, dan resteren er nog 5-maandelijkse termijn bedragen voor automatische incasso.
-
5. Wanneer de betreffende aanslag voorzien is van een aanmaning en er wordt een nieuwe machtiging voor automatische incasso afgegeven, dan resteren er nog 3-maandelijkse termijn bedragen voor automatische incasso.
-
6. Wanneer de betreffende aanslag is voorzien van een dwangbevel, dan is er geen automatische incasso meer mogelijk.
Artikel 8. Wijziging bankrekeningnummer
Wijzigingen betreffende het bankrekeningnummer moet de belastingschuldige onmiddellijk schriftelijk doorgeven aan de invorderingsambtenaar.
Artikel 9. Tijdstip van afschrijving
- a.
De maandelijkse afschrijving vindt plaats in de laatste volle werkweek van de maand, Bij uitzondering kan dit ook in de eerste week volgend op de maand zijn;
- b.
Het niet nakomen van het eerste lid brengt niet met zich mee dat de automatische incasso onverschuldigd is geweest;
- c.
Een automatische incasso is succesvol uitgevoerd indien het bedrag niet binnen acht weken na de incasso-opdracht is gestorneerd c.q. teruggestort;
- d.
De invorderingsambtenaar stelt de belastingschuldige schriftelijk op de hoogte van het niet kunnen uitvoeren van een automatische incasso, wanneer het incasseren ook bij herhaling niet mogelijk is gebleken.
Artikel 10. Beëindiging automatisch incasso
Automatische incasso wordt beëindigd als:
- 1.
De automatische incasso kan door de belastingschuldige worden beëindigd door een daartoe strekkend schriftelijk verzoek.
- 2.
De automatische incasso wordt door de gemeente beëindigd, als er tenminste 4 verschuldigde termijnen openstaan als gevolg van het niet slagen van de incasso of wanneer het incasseren bij herhaling niet mogelijk is gebleken.
- 3.
De automatische incasso wordt door de gemeente beëindigd , als de belastingschuldige in staat van faillissement is gesteld of er surseance van betaling is aangevraagd, de belastingschuldige naar het buitenland vertrekt of indien er sprake is van andere omstandigheden waardoor een regelmatige betaling in gevaar zou komen.
- 4.
in al deze gevallen blijft de resterende belastingschuld bestaan.
- 5.
Indien de belastingschuld na het beëindigen van de automatische incasso nog niet geheel is voldaan, geldt de betaaltermijn voor niet-automatische betalingen overeenkomstig de belastingverordeningen.
- 6.
Wanneer de in het vijfde lid genoemde betaaltermijn inmiddels is verstreken, moet de resterende belastingschuld onmiddellijk betaald worden.
- 7.
De invorderingsambtenaar stelt de belastingschuldige schriftelijk op de hoogte van het beëindigen van de automatische incasso.
Artikel 11. Scheiding e.d. en verhuizing
De automatische incasso eindigt niet door echtscheiding, ontbinding van een partnerschapsregistratie of samenlevingsovereenkomst, het uit elkaar gaan van partners of verhuizing.
Artikel 12. Overlijden
- •
Overlijden van een belastingschuldige beëindigd de automatische incasso niet.
- •
De erven kunnen de automatische incasso stopzetten door dit schriftelijk kenbaar te maken.
Artikel 13. Terug storting
-
1. Indien de belastingschuldige het niet eens is met een afgeschreven termijnbedrag, dan kan deze de bankinstelling opdracht geven het termijnbedrag op zijn rekening terug te storten.
-
2. De opdracht tot terug storting wordt gegeven door contact op te nemen met de eigen bankinstelling binnen 56 dagen na incasso.
Artikel 14. Stortingen buiten de automatische incasso
(Termijn-)betalingen buiten de automatische incasso om worden verwerkt in de resterende eerstvolgende termijn(en) voor automatische incasso. Indien er nog een restant bedrag overblijft, dan wordt de oorspronkelijke automatische termijn(en) weer actief nadat de eerstvolgende termijn(en) door de storting buiten de automatische incasso, betaald zijn.
Artikel 15. Slotbepalingen
-
1. Eerdere incassoreglementen worden ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum van inwerkingtreding.
-
2. Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
-
3. Deze regeling kan worden aangehaald als Incassoreglement 2025 gemeente Noardeast-Fryslân.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noardeast-Fryslân op 8 april 2025.
H.J.C.M. Verbunt, MBA
Secretaris
mr. J.G. Kramer
Burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl