Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739529
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739529/1
Regeling vervalt per 31-12-2026
Beleidsregel pilot complexe casuïstiek intensief individueel 2025 en 2026
Geldend van 21-05-2025 t/m 30-12-2026
Intitulé
Beleidsregel pilot complexe casuïstiek intensief individueel 2025 en 2026Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vlissingen, in de hoedanigheid van centrumgemeente en conform het gestelde in de Zeeuwse partnerschapsafspraken beschermd wonen en opvang,
gelet op titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht,
overwegende dat het gewenst is om het budget financiering complexe casuïstiek intensief individueel in te zetten voor innovatieve maatwerkoplossingen voor Zeeuwse cliënten waarbij nog sprake is van perspectief op herstel, maar die vanwege complexe en meervoudige problematiek niet binnen de contractueel vastgestelde maatwerkvoorzieningen ondersteuning kunnen ontvangen.
besluit vast te stellen:
Beleidsregel pilot complexe casuïstiek intensief individueel 2025 en 2026
Artikel 1 Doel van de post financiering complexe casuïstiek intensief individueel:
Het doel is om gedurende de pilotperiode 2025 en 2026 passende zorg en ondersteuning (in natura) te kunnen bieden aan Zeeuwse cliënten die vanwege complexe en meervoudige problematiek niet binnen de contractueel vastgestelde maatwerkvoorzieningen ondersteuning kunnen ontvangen, maar waarbij nog wel sprake is van perspectief op herstel. Ten laste van dit budget kunnen Zeeuwse gemeenten in samenwerking met zorgaanbieders innovatieve ideeën inzetten om de client te helpen en ervoor te zorgen dat de maatschappelijke kosten niet verder oplopen.
Artikel 2 Doelgroep
De pilot is bedoelt voor cliënten met zeer uitzonderlijke complexe en/of meervoudige problematiek. Het kan gaan om casuïstiek op het gebied van beschermd wonen, maatschappelijke opvang, 18-/18+ en problematiek op het snijvlak van zorg en veiligheid. Vanwege de complexiteit of de contra-indicaties kunnen deze cliënten voor passend aanbod en ondersteuning niet bij gecontracteerde maatwerkvoorzieningen terecht. Deze cliënten dreigen zo tussen wal en schip te vallen met alle gevolgen van dien voor henzelf, hun directe omgeving en de maatschappij.
Artikel 3 Soort problematiek
Er is altijd sprake van 1 of meerdere van de kenmerken a t/m d:
- a.
persoon met complexe veelal meervoudige psychische of psychosociale problemen eventueel gepaard met een (meervoudige) psychiatrische aandoening waarbij de persoon niet in staat is zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving;
- b.
persoon die de thuissituatie heeft verlaten, al dan niet in verband met risico’s voor de veiligheid als gevolg van huiselijk geweld. Waarbij de persoon niet in staat is zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving;
- c.
persoon kan door individuele kenmerken niet geplaatst worden in een reguliere beschermd wonen voorziening of opvangvoorziening;
- d.
problematiek van persoon bevindt zich op het snijvlak van zorg en veiligheid.
Er kan tevens sprake zijn van de kernmerken e t/m k.
- e.
persoon heeft langdurige en ernstige gedragsproblematiek met een onvoorspelbaar karakter met een concreet veiligheidsrisico voor zichzelf, de omgeving of eventuele zorgverleners;
- f.
persoon heeft een licht verstandelijke beperking;
- g.
persoon heeft een sterk op de voorgrond zijnde middelenverslaving;
- h.
persoon heeft geen tot gebrekkige woonvaardigheden (eventueel met risico op dakloosheid);
- i.
persoon is niet in staat op eigen kracht het leven in te richten;
- j.
persoon kan vanuit de aandoening en gedragsproblematiek niet in een groep wonen c.q. kan een ontwrichtende werking op een groep hebben;
- k.
persoon is onder ggz behandeling geweest, maar mijdt voortzetting hiervan of weigert deze.
Artikel 4 Soort ondersteuning
Flexibiliteit is belangrijk bij het inzetten en financieren van ondersteuning in het geval van complexe casuïstiek. Iedere situatie is anders en vraagt om een maatwerkoplossing. Dit kan per casus uiteen lopen. Duidelijk moet zijn dat de benodigde hulp niet in het gecontracteerd maatwerk beschikbaar is.
Artikel 5 Budget
Het benodigd budget is afhankelijk van het soort innovatieve oplossing die ingezet gaat worden. Bij de onderbouwing van het benodigd budget wordt een maatschappelijke kosten en baten analyse gemaakt. De begroting is gebaseerd op een raming van maximaal € 90.000 per client per jaar.
Artikel 6 Beoordeling
De post financiering complexe casuïstiek is opgenomen in de Zeeuwse werkbegroting beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang en valt daarmee onder het regiobudget. CZW-bureau is de uitvoeringsorganisatie op het gebied van bescherm wonen en maatschappelijke opvang.
- 1.
Een financieringsverzoek kan ingediend worden bij het CZW bureau o.b.v. het overleggen van een beschrijving van de casus, de innovatieve maatwerkoplossing met onderbouwing kosten en inclusief een maatschappelijke kosten en baten analyse.
- 2.
het CZW-bureau beoordeelt de aanvragen op datum van binnenkomst en zolang er budget binnen de post financiering complexe casuïstiek intensief individueel beschikbaar is.
Voor 2025 is € 1.212.000 beschikbaar
Voor 2026 is € 1.165.000 beschikbaar
- 3.
het CZW-bureau noteert welke maatwerkoplossingen zijn aangevraagd en goedgekeurd.
Artikel 7 Looptijd en monitor
In eerste instantie is deze beleidsregel gekoppeld aan een pilotperiode van twee jaar en van kracht in 2025 en 2026.
De werkgroep Strategie en Ontwikkeling van de Zeeuwse Samenwerking Sociaal Domein evalueert de pilot medio 2026. Alle gemeenten die een aanvraag hebben gedaan leveren voor deze evaluatie de volgende resultaatgegevens aan: casus - beoogd doel – innovatieve maatwerkoplossing – resultaat.
De werkgroep Strategie en Ontwikkeling van de Zeeuwse Samenwerking Sociaal Domein adviseert op basis van deze evaluatie over het voortzetten van de werkwijze met betrekking tot de financiering van complexe casuïstiek.
Ondertekening
Aldus vastgesteld te Vlissingen op 6 mei 2025
Burgemeester en wethouders,
de secretaris,
drs. R.D.A. Wiskerke
de burgemeester,
drs. A.R.B. van den Tillaar
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl