Instellingsbesluit Adviescommissie Ambulancezorg VRR

Geldend van 20-05-2025 t/m heden

Intitulé

Instellingsbesluit Adviescommissie Ambulancezorg VRR

Besluit van het Algemeen Bestuur houdende het instellen van de Adviescommissie Ambulancezorg VRR (Instellingsbesluit Adviescommissie Ambulancezorg)

Het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond,

Overwegende dat:

  • -

    per 1 januari 2021 de Veiligheidsregio door de minister voor Medische Zorg op grond van de Wet ambulancezorgvoorzieningen is aangewezen als Regionale Ambulancevoorziening (RAV) voor het gebied van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond;

  • -

    de RAV een zorginstelling is op basis van de Wet toelating zorginstellingen (Wtzi)

  • -

    het interne toezicht op de RAV belegd dient te zijn binnen het Algemeen Bestuur VRR (Wet ambulancevoorzieningen)

  • -

    de borging van deze verantwoordelijkheid in lijn is met de portefeuilleverdeling binnen het Algemeen Bestuur

  • -

    de Governancecode Zorg 2022 van toepassing is die specifieke deskundigheid alsmede onafhankelijkheid vereist

  • -

    het betrekken van externe deskundigheid noodzakelijk is om te kunnen bepalen of sprake is van goede ambulancezorg;

  • -

    de eerder door het Algemeen Bestuur ingestelde Commissie Kwaliteit en Veiligheid in deze externe deskundigheid voorziet.

  • -

    deze commissie wordt voortgezet onder de naam Adviescommissie Ambulancezorg om de zorginhoudelijke en adviserende rol te benadrukken

  • -

    de Portefeuillehouder Witte Kolom namens het Algemeen Bestuur de rol van voorzitter van de Adviescommissie Ambulancezorg bekleedt.

  • -

    De Portefeuillehouder Witte Kolom het Algemeen Bestuur periodiek informeert over het functioneren van de Regionale Ambulancevoorziening

Gelet op:

  • -

    Artikel 24 Wet gemeenschappelijke regelingen

  • -

    Artikel 20 Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond

  • -

    Artikel 16 Wet ambulancezorgvoorzieningen

  • -

    De Governancecode Zorg 2022

Besluit vast te stellen:

Instellingsbesluit Adviescommissie Ambulancezorg VRR

Artikel 1 Borging intern toezicht ambulancezorg

Aansluitend op de portefeuilleverdeling binnen het Algemeen Bestuur vervult de Portefeuillehouder Witte Kolom gemandateerd de rol van interne toezichthouder op ambulancezorg.

Artikel 2 Onafhankelijke en deskundige advisering

In lijn met de Governancecode Zorg wordt voor het adviseren van de Portefeuillehouder Witte Kolom in zijn rol als interne toezichthouder op het gebied van ambulancezorg onafhankelijke en externe deskundigheid betrokken. Hierin wordt voorzien door de leden van de Adviescommissie Ambulancezorg. De Portefeuillehouder Witte Kolom vervult de rol van voorzitter van de Adviescommissie Ambulancezorg.

Artikel 3 Doel

Het doel is tweeledig:

  • -

    het interne toezicht op ambulancezorg borgen binnen het Algemeen Bestuur op een wijze die aansluit op de bestaande verdeling van de portefeuilles en waarmee bij personele wisselingen de continuïteit van het interne toezicht is gegarandeerd.

  • -

    de inhoudelijke invulling van het interne toezicht versterken door de externe deskundigheid van de Adviescommissie Ambulancezorg maximaal te benutten.

Artikel 4 Taken van de Adviescommissie Ambulancezorg

  • 1. De Adviescommissie Ambulancezorg heeft tot taak het interne toezicht op ambulancezorg meer betekenis en diepgang te geven:

    • -

      De Adviescommissie ondersteunt de Portefeuillehouder bij het toezicht houden op goede ambulancezorg.

    • -

      De Adviescommissie bevordert een goede en systematische informatievoorziening onder andere gebaseerd op het Kwaliteitskader Ambulancezorg.

    • -

      De Adviescommissie geeft gevraagd en ongevraagd advies.

  • 2. De Adviescommissie richt zich op onderstaande onderwerpen, voor zover deze te scheiden zijn, waarover zij informatie inwint en adviseert:

    • -

      Relationele aspecten van kwaliteit van zorg zoals: cultuur, bejegening, waarden en gedrag;

    • -

      Professionele aspecten van kwaliteit van zorg zoals: processen en uitkomsten, samenwerking, accreditaties en keurmerken, opleidingen, veiligheidsrisico’s;

    • -

      Organisatorische aspecten van kwaliteit van zorg zoals: HRM, financiën, kwaliteitsmanagementsysteem, regeldruk, ketenzorg, prognoses, innovaties.

  • 3. De wijze van informatievoorziening kan geschieden door:

    • -

      Informatie verkregen van de Portefeuillehouder Witte Kolom, de Algemeen Directeur en/of Directeur Ambulancezorg;

    • -

      Informatie verkregen van zorgprofessional(s);

    • -

      Informatie verkregen van patiënten/cliënten;

    • -

      Informatie verkregen door gesprekken en waarnemingen in de werkorganisatie.

  • 4. Verschillende soorten informatie zoals benoemd onder artikel 3.3 worden evenwichtig geraadpleegd, zowel kwantitatieve als kwalitatieve gegevens, zowel informatie van de directieraad als direct uit de werkorganisatie.

  • 5. Leden van de Adviescommissie doen, indien zij in gesprek of in contact zijn met leden uit de werkorganisatie, geen toezeggingen omtrent het te voeren beleid.

Artikel 5 Samenstelling Adviescommissie Ambulancezorg

  • 1. De Portefeuillehouder Witte Kolom vervult de rol van voorzitter van de Adviescommissie.

  • 2. De Adviescommissie bestaat naast de voorzitter uit maximaal vier externe leden.

  • 3. De leden worden door het Algemeen Bestuur benoemd op voordracht van de Portefeuillehouder Witte Kolom. De externe leden van de commissie hebben kennis en ervaring op het gebied van kwaliteit en veiligheid binnen de zorg.

  • 4. Een extern lid van de commissie wordt benoemd voor een periode van vier (4) jaar en is daarna maximaal eenmaal herbenoembaar.

    Een lid van de commissie defungeert door:

    • a.

      Zijn/haar schriftelijk bedanken;

    • b.

      Door ontslag door het Algemeen Bestuur;

    • c.

      Door het verstrijken van de tijd waarvoor hij/zij is benoemd.

  • 5. De (externe) leden van de commissie ontvangen een vergoeding. De hoogte van deze vergoeding wordt vastgesteld door het Algemeen Bestuur.

Artikel 6 Werkwijze

  • 1. De Adviescommissie vergadert zo vaak als nodig blijkt, maar ten minste vier keer per jaar.

  • 2. De voorzitter van de Adviescommissie stelt de agenda vast. Door de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond wordt voorzien in het een secretariaat dat de voorzitter ondersteunt.

  • 3. De Directeur Ambulancezorg wordt uitgenodigd voor een vergadering, maar is geen lid van de Adviescommissie.

  • 4. Afhankelijk van de geagendeerde onderwerpen kunnen leden uit de werkorganisatie uitgenodigd worden voor de vergadering.

  • 5. De Adviescommissie bepaalt de wijze waarop zij haar taak zal uitvoeren. De vergaderingen zijn niet openbaar.

Artikel 7 Rapportage aan het Algemeen Bestuur

  • 1. De Portefeuillehouder Witte Kolom, met ondersteuning van de Adviescommissie, informeert het Algemeen Bestuur over belangrijke ontwikkelingen en aandachtspunten op het gebied van de kwaliteit en continuïteit van ambulancezorg.

  • 2. De Adviescommissie rapporteert tweemaal per jaar aan het Algemeen Bestuur over de ambulancezorg op basis van het Kwaliteitskader Ambulancezorg.

Artikel 8 Evaluatie

De Adviescommissie toetst en beoordeelt jaarlijks haar eigen functioneren en de werking van dit besluit. Hierover brengt ze verslag uit aan het Algemeen Bestuur.

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na dagtekening van het Blad gemeenschappelijke regeling waarin het wordt geplaatst.

  • 2. Dit besluit wordt aangehaald als: Instellingsbesluit Adviescommissie Ambulancezorg.

  • 3. Het Instellingsbesluit adviescommissie Kwaliteit & Veiligheid ambulancezorg VRR wordt ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het Algemeen Bestuur van 14 mei 2025 te Rotterdam.

Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond

Mr.drs. A. Littooij

Secretaris

Drs. C. J. Schouten

Voorzitter