Reglement Bomencommissie gemeente Almere 2025

Geldend van 22-05-2025 t/m heden

Intitulé

Reglement Bomencommissie gemeente Almere 2025

Het college van burgemeester en wethouders van Almere,

BESLUIT:

Het navolgende Reglement Bomencommissie gemeente Almere 2025 vast te stellen:

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1. Bomencommissie: een adviescommissie als bedoeld in art. 84 Gemeentewet,

  • 2. College: het college van burgemeester en wethouders van Almere.

Artikel 2 Taak Bomencommissie

De Bomencommissie:

  • 1.

    adviseert in geval van een verschil van inzicht tussen de gemeente en één of meer inwoners/partijen of bewoners onderling, over een voorgenomen maatregel inzake bomen in de openbare ruimte, uitsluitend na daar door of namens het college om te zijn verzocht,

  • 2.

    hoort, indien gewenst, de betrokken belanghebbende(n),

  • 3.

    bezoekt en neemt, indien gewenst, de situatie ter plaatste op,

  • 4.

    brengt binnen 8 weken na ontvangst van het adviesverzoek een advies uit aan de opdrachtgever. Bij dreigende overschrijding van deze termijn informeert zij tijdig alle belanghebbenden.

Artikel 3 Samenstelling en benoeming

  • 1. De Bomencommissie is als volgt samengesteld:

    • a.

      één persoon heeft affiniteit met bewonersbelang, inspraak en participatie, en is woonachtig in Almere. Deze persoon kan betrokken zijn bij maatschappelijke organisaties, maar is hiervan in de Bomencommissie geen vertegenwoordiger,

    • b.

      één persoon heeft kennis van bomen, is bekend met de overige ruimtelijke functies en is woonachtig in Almere. Deze persoon kan betrokken zijn bij maatschappelijke organisaties maar is hiervan in de Bomencommissie geen vertegenwoordiger,

    • c.

      één persoon is een onafhankelijk boomdeskundige, professioneel actief en woonachtig buiten Almere. Deze persoon heeft geen betrokkenheid met belangengroep(en) die actief zijn in Almere. Het bedrijf waar deze persoon werkzaam is, is niet betrokken bij relevante uitvoerende werkzaamheden in Almere.

  • 2. De leden van de Bomencommissie worden, met inachtneming van dit reglement, door het college benoemd.

  • 3. De Bomencommissie kent een roulerend voorzitterschap; na 1 jaar gaat het voorzitterschap over naar het volgende lid. Nadat alle leden aan de beurt zijn geweest, neemt de eerste voorzitter de rol weer op zich, et cetera.

  • 4. Alle leden binnen de Bomencommissie hebben een gelijke steminbreng.

  • 5. Voor elk van de leden wordt één plaatsvervanger benoemd door het college. De plaatsvervanger kan het lid vervangen tijdens afwezigheid of indien deze zich dient te verschonen of wordt gewraakt.

Artikel 4 Benoemingsperiode en decharge

  • 1. De leden van de Bomencommissie hebben zitting gedurende een periode van 4 jaar en zijn aansluitend tweemaal herbenoembaar.

  • 2. De leden kunnen tussentijds op verzoek gedechargeerd worden. Zij doen daarvan schriftelijk verzoek aan het college.

  • 3. Het college kan het lid dat zodanig gedrag vertoont of zodanige uitlatingen doet dat het belang van de gemeente wordt geschaad, uit de Bomencommissie zetten.

Artikel 5 Kostenvergoeding

De leden ontvangen voor hun werkzaamheden in de Bomencommissie een vergoeding in overeenstemming met de ‘Verordening geldelijke voorzieningen commissieleden’ van de gemeente Almere. Het lid genoemd, in art. 3 lid 1 sub c, ontvangt zo nodig op privaatrechtelijke basis een aanvullende marktconforme vergoeding.

Artikel 6 Ondersteuning

  • 1. De Bomencommissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris. Deze verricht administratieve en organiserende taken als de voortgangsbewaking van lopende dossiers, verslaglegging van gesprekken met belanghebbenden en vergaderingen van de Bomencommissie, het regelen van de afspraken met belanghebbenden en verzorging van de aanlevering van technische gegevens vanuit de vakafdeling van de gemeente.

  • De ambtelijke secretaris is geen lid van de Bomencommissie en heeft geen stemrecht.

  • 2. Het ambtelijk aanspreekpunt voor de Bomencommissie is de adviseur bomen van de vakafdeling.

Artikel 7 Verslaglegging

  • 1. Van de bijeenkomsten van de Bomencommissie worden schriftelijke verslagen opgesteld.

  • 2. De Bomencommissie rapporteert het college een activiteitenoverzicht per jaar.

Artikel 8 Onafhankelijkheid

  • 1. De voorzitter en de leden maken geen deel uit van een bestuursorgaan van de gemeente Almere en zijn niet werkzaam voor de gemeente Almere.

  • 2. In het geval een lid als belanghebbende gezien kan worden in een situatie, dient deze zich te verschonen. Het lid zal voor die situatie worden waargenomen door de plaatsvervanger.

  • 3. Belanghebbenden kunnen een lid van de Bomencommissie wraken indien er een gegrond vermoeden van belangenverstrengeling is. Een gewraakt lid wordt vervangen door de plaatsvervanger.

  • 4. Hoorzittingen van Bomencommissie zijn in principe openbaar, tenzij de commissie redenen heeft hiervan af te wijken.

  • 5. Adviezen van de Bomencommissie zijn niet bindend voor het college.

Artikel 9 Inwerkingtreding

  • 1. Het Reglement Bomencommissie gemeente Almere 2025 treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

  • 2. Op de dag van inwerkingtreding van het Reglement Bomencommissie gemeente Almere 2025 wordt het Reglement Bomencommissie gemeente Almere, zoals vastgesteld op 14 november 2017, ingetrokken.

Artikel 10 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als ‘Reglement Bomencommissie gemeente Almere 2025’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in het college van burgemeester en wethouders d.d. 13 mei 2025,

burgemeester en wethouders van Almere,

de secretaris,

A. van Mazijk

de burgemeester,

W.H.J.M. van der Loo