Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739404
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739404/1
Privacybeleid 2025-2028
Geldend van 17-05-2025 t/m heden
Intitulé
Privacybeleid 2025-2028Wettelijke basis
Burgemeester en wethouders van de gemeente Eersel,
Artikel 24, tweede lid van de Algemene Verordening Gegevensbescherming;
Besluiten het:
Privacybeleid gemeente Eersel 2025-2028 vast te stellen.
Begrippenlijst
Autoriteit Persoonsgegevens (AP): de AP is de landelijke toezichthouder op het gebied van gegevensbescherming.
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG): Europese privacywetgeving waarin de belangrijkste regels voor de omgang met persoonsgegevens in Nederland zijn geregeld. In vakgerichte wetgevingen zoals de Wmo of Participatiewet kunnen uitgebreidere regels voor de omgang met persoonsgegevens zijn opgenomen ter uitvoering van die wet.
Betrokkene: van wie persoonsgegevens worden verwerkt. Dit kunnen bijvoorbeeld inwoners of medewerkers zijn.
Bijzondere persoonsgegevens: bijzondere persoonsgegevens zijn gegevens die zó privacygevoelig zijn dat het grote(re) impact op iemand kan hebben als deze gegevens worden verwerkt. Daarom krijgen bijzondere persoonsgegevens extra bescherming in de AVG en Wpg.
CISO (Chief Information Security Officer): de CISO is verantwoordelijk voor de informatiebeveiliging binnen een organisatie. Deze persoon zorgt ervoor dat gegevens goed beschermd zijn tegen dreigingen zoals hackers en dat de organisatie voldoet aan de veiligheidsregels.
Datalek: een datalek gebeurt wanneer iemand zonder toestemming of per ongeluk toegang krijgt tot persoonsgegevens. Het kan ook betekenen dat persoonsgegevens ongewenst worden verwijderd, kwijtgeraakt, aangepast of gedeeld.
Data Protection Impact Assessment (DPIA): ook wel bekend als PIA of een beoordeling van privacy risico’s. Het is een hulpmiddel om vooraf te kijken welke risico’s er zijn bij het verwerken van persoonsgegevens. Daarna kunnen er maatregelen worden genomen om deze risico’s kleiner te maken.
Digitale ethiek: gaat over wat goed en slecht is in de digitale wereld. Het helpt ons nadenken over hoe we technologie op een eerlijke en veilige manier gebruiken.
Functionaris voor de gegevensbescherming (FG): de FG is de onafhankelijk toezichthouder op de omgang met persoonsgegevens binnen de gemeente. De FG controleert en adviseert de gemeente op het gebied van gegevensbescherming.
Gedelegeerd: dit betekent dat wij bepaalde taken aan iemand anders hebben overgedragen. Als wij werkzaamheden aan een andere partij geven, is die partij zelf verantwoordelijk voor hoe zij met gegevens omgaan. Daarom geldt ons privacybeleid dan niet.
Gemandateerd: betekent dat iemand namens een ander bepaalde taken of beslissingen mag uitvoeren. Dit gebeurt op basis van een officiële afspraak of regel. De persoon met het mandaat heeft daarmee de bevoegdheid om in naam van een organisatie of leidinggevende te handelen.
Politiegegevens: dit zijn persoonsgegevens die worden gebruikt bij het uitvoeren van politiewerk.
Persoonsgegeven: een persoonsgegeven is informatie die bij één persoon hoort. Dit kunnen vertrouwelijke gegevens zijn, maar ook gewone dingen zoals een naam, adres, geboortedatum, kenteken of telefoonnummer.
Privacy officer (PO): Een privacy-adviseur die de gemeente helpt met vragen over gegevensbescherming in specifieke situaties.
Privacy by Design (Pbd): Dit betekent dat privacy al vanaf het begin wordt meegenomen bij het ontwerpen van een informatiesysteem of nieuw product.
UAVG (Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming): De UAVG is een Nederlandse wet die de regels van de AVG (Europese privacywet) aanvult en uitlegt voor Nederland. In deze wet staan extra afspraken over hoe organisaties in Nederland met persoonsgegevens moeten omgaan.
Verwerken: Alle handelingen die met persoonsgegevens worden gedaan, zoals opslaan, bewaren, verzamelen, combineren, delen met anderen of verwijderen.
Verwerker: Een persoon of organisatie die van de gemeente Eersel persoonsgegevens verwerkt.
Verwerkingsverantwoordelijke: Een persoon of organisatie die beslist wat er wel en wat er niet met persoonsgegevens gebeurt. In gemeente Eersel is dit meestal het college van burgemeester en wethouders. Soms kan ook de burgemeester of de gemeenteraad verantwoordelijk zijn.
Verwerkingsregister: Een overzicht waarin alle processen staan waarbij de gemeente persoonsgegevens gebruikt. Hierin staat bijvoorbeeld waarom de gegevens worden verwerkt, welke gegevens het zijn en hoe lang ze worden bewaard.
Verwerkersovereenkomst: Een contract tussen de gemeente Eersel en een externe partij die persoonsgegevens verwerkt. Hierin staan afspraken over hoe de gegevens worden beschermd en verwerkt.
Wet politiegegevens (Wpg): Een Nederlandse wet die regels geeft over hoe politiegegevens mogen worden verwerkt. Dit geldt voor buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) en voor de rechten en plichten van burgers.
1 Inleiding
In gemeente Eersel werken we veel met persoonsgegevens van inwoners, medewerkers en (samenwerkings)partners. We verzamelen vooral gegevens van inwoners om onze wettelijke taken goed uit te voeren. Dit doen we bijvoorbeeld voor sociale hulp, veiligheid en burgerzaken. Om deze taken goed te doen, is het nodig dat we persoonsgegevens verwerken. Inwoners moeten erop kunnen vertrouwen dat wij zorgvuldig en veilig met hun gegevens omgaan.
De gemeente blijft zich ontwikkelen. Nieuwe technologieën, digitalisering en wereldwijde veranderingen zorgen ervoor dat we steeds beter moeten letten op de bescherming van gegevens en privacy. Wij zijn ons hiervan bewust en nemen maatregelen om privacy te beschermen. Dit doen we onder andere door informatie goed te beveiligen, alleen de nodige gegevens te verzamelen, transparant te zijn en inwoners controle te geven over hun gegevens.
Het bestuur en management spelen een belangrijke rol bij het beschermen van privacy. Met dit beleid laat gemeente Eersel zien hoe wij privacy beschermen, naleven en controleren. Dit beleid wordt, als dat nodig is, aangepast en in ieder geval elke drie jaar opnieuw beoordeeld.
2 Reikwijdte
De gemeente verzamelt en gebruikt persoonsgegevens van inwoners, leveranciers, medewerkers en andere personen (hierna: betrokkenen).
Dit privacybeleid geldt voor alle manieren waarop door en voor de gemeente persoonsgegevens worden verwerkt, zoals:
- 1.
Binnen de eigen werkprocessen van de gemeente.
-
2. Wanneer de gemeente een andere organisatie inschakelt om taken uit te voeren.
-
Dit kan bijvoorbeeld een bedrijf of samenwerkingsverband zijn.
3. Bij het delen van gegevens met andere partijen, zoals samenwerkingspartners of
leveranciers.
-
4. Als taken zijn gedelegeerd dan geldt dit privacybeleid niet.
3 Privacy beginselen
De AVG heeft 6 basisregels (ook wel 'beginselen' genoemd) voor het verwerken van persoonsgegevens. Iedereen die met persoonsgegevens werkt, moet zich hieraan houden en kunnen laten zien dat ze dit doen. Dit bewijzen heet het zevende, algemene beginsel van de AVG.
In deze paragraaf leggen we stap voor stap uit wat deze beginselen betekenen.
3.1 Eerlijk, wettig en duidelijk omgaan met persoonsgegevens
De gemeente verwerkt persoonsgegevens alleen als dit volgens de wet mag en binnen de privacyregels past.
Duidelijkheid en transparantie:
Op de website van gemeente Eersel staat een privacyverklaring.
Hierin leggen we uit:
-
o Wie wij zijn.
-
o Hoe betrokkenen kunnen vragen welke persoonsgegevens wij van hen verwerken.
-
o Welke rechten zij hebben en hoe zij een verzoek kunnen indienen.
Persoonsgegevens delen met andere landen:
De gemeente deelt persoonsgegevens alleen met landen buiten de Europese Economische Ruimte (EER) of met internationale organisaties als dit echt nodig is én als die landen of organisaties goed zorgen voor de bescherming van gegevens. De Europese Commissie bepaalt welke landen en organisaties hieraan voldoen.
3.2 Doelen
De gemeente gebruikt persoonsgegevens alleen voor duidelijke en gerechtvaardigde doelen.
Gegevens die voor een bepaald doel zijn verzameld, worden niet voor iets anders gebruikt. Dit mag alleen als het nieuwe doel past bij het oorspronkelijke doel waarvoor de gegevens zijn verzameld.
3.3 Zo min mogelijk gegevens verwerken
De gemeente verwerkt alleen de persoonsgegevens die echt nodig zijn. We verzamelen en gebruiken niet meer gegevens dan noodzakelijk.
3.4 Juiste en actuele gegevens
De gemeente zorgt ervoor dat persoonsgegevens correct, volledig en relevant zijn voor het doel waarvoor ze worden gebruikt. We nemen maatregelen om gegevens up-to-date te houden. Als gegevens niet kloppen, passen we ze aan of verwijderen we ze.
3.5 Veilige en vertrouwelijke verwerking
De gemeente zorgt voor technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens goed te beschermen. Dit geldt vooral voor gevoelige gegevens. We voorkomen misbruik en ongeoorloofde toegang tot persoonsgegevens.
We volgen hierbij ons informatiebeveiligingsbeleid. Als er een probleem ontstaat met persoonsgegevens, melden we dit direct via fg@kempengemeenten.nl. Hoe we omgaan met datalekken staat beschreven in het informatiebeveilingsbeleid.
3.6 Gegevens niet langer bewaren dan nodig
De gemeente bepaalt hoe lang persoonsgegevens worden bewaard op basis van de Archiefwet.
Als er geen wettelijke bewaartermijn is, houden we ons aan de wettelijke regels. Dit betekent dat gegevens niet langer worden bewaard dan nodig is. Alleen als de gegevens buiten de regels van de AVG, UAVG of Wpg vallen, kunnen ze langer worden bewaard.
4 Verantwoording en toezicht
Het college van burgemeester en wethouders (B&W) is verantwoordelijk voor het verwerken van veel persoonsgegevens binnen de gemeente. De eindverantwoordelijke kan voor verschillende verwerkingen ook de burgemeester of de gemeenteraad zijn.
De verwerking van persoonsgegevens kan gemandateerd of gedelegeerd zijn aan externe partners.
Hierop wordt zowel intern als extern toezicht gehouden.
-
• Extern toezicht: De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) controleert of de gemeente
zich aan de privacyregels in Nederland houdt.
-
• Intern toezicht: De gemeente heeft een eigen toezichthouder, de Functionaris Gegevensbescherming (FG). De FG controleert of de gemeente zich aan de AVG, UAVG en Wpg houdt.
De gemeente zorgt ervoor dat de FG genoeg middelen heeft om goed toezicht te houden.
Nieuwe manieren om gegevens te verwerken in processen, diensten of systemen worden pas ingevoerd als ze voldoen aan de privacyregels (privacy by design).
5 Bewustwording
Het is belangrijk dat medewerkers van gemeente Eersel goed en veilig omgaan met persoonsgegevens. Daarom blijft dit onderwerp voortdurend onder de aandacht.
Om dit te bereiken, is er een speciaal programma over privacy en gegevensbescherming.
De Functionaris Gegevensbescherming (FG) en de Privacy Officer zorgen ervoor dat medewerkers, leidinggevenden en bestuurders op de hoogte blijven van de regels. Dit doen zij door middel van trainingen, opleidingen en andere middelen.
6 Organisatie en verantwoordelijkheden
Binnen de gemeente is vaak het college van burgemeester en wethouderes eindverantwoordelijk voor het naleven van de AVG, UAVG en Wpg. De eindverantwoordelijke kan voor verschillende verwerkingen ook de burgemeester of de gemeenteraad zijn. Onderstaande tabel brengt de verantwoordelijkheden in beeld:
Alle Kempengemeenten, de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten (GRSK) en Participatiebedrijf KempenPlus hebben samen één functionaris gegevensbescherming. Deze functie is ondergebracht bij de GRSK.
De privacy officers van deze organisaties overleggen en werken samen.
In de volgende hoofdstukken worden de verantwoordelijkheden per onderwerp verder uitgelegd.
7 Verwerkingsregister
Het verwerkingsregister is een verplicht document volgens de AVG en Wpg. Dit register helpt de gemeente om persoonsgegevens op een zorgvuldige manier te verwerken.
In het verwerkingsregister staat onder andere:
-
o Welke gegevens de gemeente verwerkt.
-
o Waarom deze gegevens worden verwerkt.
-
o Welke persoonsgegevens het betreft.
-
o Hoe lang de gegevens worden bewaard.
Toegang en verantwoordelijkheid:
Elke afdeling binnen gemeente Eersel heeft toegang tot het verwerkingsregister. Om ervoor te zorgen dat het register volledig en up-to-date blijft, gelden de volgende afspraken:
-
• Directie: Is eindverantwoordelijk en zorgt ervoor dat het register actueel blijft.
-
• Proceseigenaren: Moeten de gegevensverwerkingen binnen hun afdeling bijhouden
en actueel houden.
-
• Privacy Officer: Beheert het verwerkingsregister.
-
• Functionaris Gegevensbescherming (FG): Controleert of het register voldoet aan de AVG-, UAVG- en Wpg-regels.
Iedereen kan het verwerkingsregister bekijken. Het register is openbaar.
8 (Pre-)DPIA proces
Een (Pre-)DPIA is een hulpmiddel om te bepalen of een gegevensverwerking een hoog privacy risico heeft. Hierbij worden ook de nodige gegevens verzameld voor het verwerkingsregister.
Een DPIA (Data Protection Impact Assessment) is een verplicht onderzoek volgens de AVG en Wpg. Hiermee brengt de gemeente vooraf de privacy risico’s van een gegevensverwerking in kaart. Dit is verplicht als een verwerking een hoog privacy risico met zich meebrengt.
Het (Pre-)DPIA-proces is verder uitgewerkt in een procesbeschrijving. Binnen gemeente Eersel gelden de volgende afspraken:
-
• Directie: Is eindverantwoordelijk en zorgt ervoor dat een DPIA wordt uitgevoerd.
-
• Proceseigenaar:
-
o Voert de DPIA uit en krijgt hierbij ondersteuning van de Privacy Officer (PO).
-
o Betrekt de Privacy Officer (PO), Functionaris Gegevensbescherming (FG) en/of Chief Information Security Officer (CISO) op tijd, zodat zij verplicht advies kunnen geven.
-
o Zorgt voor de juiste documentatie en archivering van de (Pre)DPIA.
De maatregelen die uit de DPIA voortkomen, worden uitgevoerd. Alleen als er een goede reden is, kan hiervan worden afgeweken door management en/of bestuur.
Als een DPIA laat zien dat de verwerking alsnog hoge privacy risico’s met zich meebrengt, moet de proceseigenaar de DPIA eerst voorleggen aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) voordat de verwerking mag beginnen.
9 Rechten van betrokkenen
Volgens de AVG en Wpg hebben inwoners rechten over het gebruik van hun persoonsgegevens. Zij hebben onder andere recht op inzage, informatie en overdraagbaarheid van hun gegevens.
Gemeente Eersel vindt het belangrijk om open en duidelijk te zijn over hoe persoonsgegevens worden gebruikt. Inwoners moeten zoveel mogelijk controle hebben over hun eigen gegevens. Daarom gelden de volgende afspraken:
-
• Inzage in gegevens: Inwoners mogen vragen welke persoonsgegevens de gemeente over hen heeft en waarvoor deze worden gebruikt. Dit geldt, tenzij er een wettelijke reden is om deze gegevens niet te delen.
-
• Gegevens aanpassen of verwijderen: Inwoners kunnen vragen om hun gegevens te verbeteren, aan te vullen of te verwijderen. De gemeente probeert hen zoveel mogelijk controle over hun gegevens te geven. Dit kan via het aanvraagformulier [link opnemen].
-
• Gegevens beperken of overdragen: Inwoners hebben het recht om hun persoonsgegevens te laten beperken of overdragen. Dit betekent dat zij kunnen aangeven dat hun gegevens tijdelijk niet mogen worden gebruikt of dat zij hun gegevens willen meenemen naar een andere organisatie. Dit kan aangevraagd worden via het aanvraagformulier.
-
• Bezwaar maken of toestemming intrekken: Inwoners hebben het recht om bezwaar te maken tegen het gebruik van hun persoonsgegevens of om eerder gegeven toestemming in te trekken. Dit kan via het aanvraagformulier.
-
• Verantwoordelijkheid: De afdelingen binnen de gemeente zorgen ervoor dat de verzoeken volgens de AVG en Wpg wet worden behandeld.
-
• Vragen over persoonsgegevens: Inwoners kunnen contact opnemen met de Privacy Officer (PO) van gemeente Eersel.
-
• Procesbeschrijving: Er is een duidelijke handleiding over hoe de gemeente AVG- en Wpg-verzoeken afhandelt.
10 Andere belangrijke onderwerpen voor privacywetgeving
Om privacy goed te beschermen, werkt de gemeente samen met verschillende vakgebieden. In dit hoofdstuk leggen we uit hoe privacy samenhangt met andere belangrijke onderwerpen.
10.1 Informatiebeveiliging
Naast het privacybeleid heeft de gemeente ook een informatiebeveiligingsbeleid. Hierin staan maatregelen om ervoor te zorgen dat (persoons)gegevens:
-
• Beschikbaar blijven wanneer ze nodig zijn.
-
• Juist en volledig worden verwerkt.
-
• Veilig en vertrouwelijk worden opgeslagen en gebruikt.
Goede informatiebeveiliging is noodzakelijk om persoonsgegevens goed te beschermen. Daarom horen het privacybeleid en het informatiebeveiligingsbeleid bij elkaar en kunnen ze niet los van elkaar worden gezien.
10.2 Samenwerking en inkoop
Bij sommige gemeentelijke processen werkt gemeente Eersel samen met andere organisaties. Hierbij gelden duidelijke afspraken over privacy.
-
• Verwerkersovereenkomst: Als een andere organisatie persoonsgegevens verwerkt namens de gemeente, is een verwerkersovereenkomst verplicht. Wij controleren de verwerkersovereenkomsten volgens de standaard van de Informatiebeveiligingsdienst (IBD) van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Zo zorgen we ervoor dat we de nieuwste ontwikkelingen volgen.
-
• Gezamenlijke verantwoordelijkheid: Soms is de gemeente niet de enige verantwoordelijke voor de gegevensverwerking. In dat geval worden goede afspraken gemaakt om de privacy van inwoners te beschermen.
-
• Verantwoordelijkheid van de gemeente: Gemeente Eersel is altijd verantwoordelijk voor:
-
o De eigen persoonsgegevens.
-
o Gegevens die aan een andere partij worden gegeven.
-
o Gegevens die worden verwerkt namens een andere partij.
Hierdoor zorgt de gemeente ervoor dat persoonsgegevens veilig en volgens de wet worden verwerkt.
10.3 Archiefbeheer
De Archiefwet bepaalt hoe lang de gemeente documenten moet bewaren. Deze bewaartermijnen gelden als aanvulling op de regels uit de AVG, UAVG en Wpg, waar staat dat gegevens alleen zolang mogen worden bewaard als nodig is voor het doel.
Als de gemeente archieven overbrengt naar een archiefbewaarplaats, wordt beoordeeld of sommige documenten niet meteen openbaar mogen worden. Dit gebeurt volgens de Archiefwet. Een reden om de openbaarheid uit te stellen, is bijvoorbeeld als er persoonsgegevens in de dossiers staan die nog bescherming nodig hebben.
10.4 Digitale ethiek
Privacy en digitale ethiek zijn allebei belangrijk bij het omgaan met persoonsgegevens en digitale technologieën. Ze hebben veel met elkaar te maken, maar zijn niet hetzelfde.
-
• Privacy gaat over het beschermen van persoonsgegevens volgens de wet, zodat deze niet worden misbruikt.
-
• Digitale ethiek gaat over de morele vragen rond digitale technologie, zoals big data, sensoren en kunstmatige intelligentie. Hierbij kijken we niet alleen naar wat wettelijk mag, maar ook naar wat wenselijk is.
Privacy is een belangrijk onderdeel van digitale ethiek, maar er zijn ook andere ethische waarden, zoals:
-
• Transparantie: Open en duidelijk zijn over hoe gegevens worden gebruikt.
-
• Verantwoordelijkheid: Zorgen dat technologie op een eerlijke manier wordt ingezet.
-
• Veiligheid: Beschermen van persoonsgegevens en digitale systemen.
-
• Inclusie: Iedereen moet mee kunnen doen in de digitale samenleving.
-
• Duurzaamheid: Digitale ontwikkelingen moeten ook op lange termijn goed zijn voor mens en milieu.
In gemeente Eersel werken professionals samen om van elkaar te leren en zo steeds beter om te gaan met digitale technologie en ethiek.
10.5 Gebruik van algoritmes
Gemeente Eersel gebruikt soms algoritmes, zoals ChatGPT, om de dienstverlening te verbeteren. Een algoritme is een soort rekenprogramma dat informatie verwerkt en adviezen geeft.
Wij vinden het belangrijk dat uw privacy goed beschermd blijft. Daarom:
-
o Gebruiken we algoritmes alleen als het echt nodig is.
-
o Controleert een medewerker altijd automatische adviezen. Een algoritme neemt nooit zelf beslissingen.
-
o Houden we ons aan de privacywetgeving en regels.
Gemeenten moeten open zijn over het gebruik van algoritmes. Daarom is er een landelijk algoritmeregister. Hierin staat welke algoritmes we gebruiken, waarom we ze gebruiken en hoe we zorgen dat uw gegevens veilig blijven. Bekijk het register hier.
10.6 Wet Open Overheid (Woo)
De Wet open overheid (Woo) zorgt ervoor dat inwoners informatie en documenten van de gemeente kunnen opvragen. Dit heet een Woo-verzoek.
Als de gemeente documenten openbaar maakt, worden persoonsgegevens hierin onleesbaar gemaakt (geanonimiseerd). Dit gebeurt zowel bij:
-
• Woo-verzoeken, waarbij inwoners om informatie vragen.
-
• Actieve openbaarmaking, waarbij de gemeente zelf documenten openbaar maakt.
Het zorgvuldig anonimiseren van persoonsgegevens is erg belangrijk.
10.7 Hergebruik van overheidsgegevens
De gemeente stelt sommige documenten en gegevens beschikbaar volgens de Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who). Dit betekent dat informatie die openbaar is, door anderen mag worden gebruikt.
Persoonsgegevens vallen hier niet onder. De gemeente zorgt ervoor dat persoonsgegevens veilig zijn. De gemeente gebruikt deze gegevens alleen opnieuw als de wet dat verplicht, volgens de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit betekent dat:
-
• Persoonsgegevens niet zomaar mogen worden gedeeld of hergebruikt.
-
• De gemeente alleen gegevens deelt als daar een wettelijke reden voor is.
-
• Openbare documenten waarin persoonsgegevens staan, worden aangepast of geanonimiseerd voordat ze beschikbaar worden gesteld.
11 Rol van de Functionaris Gegevensbescherming (FG)
De Functionaris Gegevensbescherming (FG) controleert binnen de gemeente of de privacyregels goed worden nageleefd. Dit geldt zowel voor de wetgeving als voor het interne privacybeleid.
De FG heeft daarnaast een adviserende rol en is ook het contactpunt voor inwoners en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Om het werk goed te kunnen doen:
-
• Werkt de FG onafhankelijk en mag geen instructies krijgen van het college, de burgemeester of het management.
-
• Heeft de FG ontslagbescherming, zodat hij of zij zonder invloed van anderen kan werken.
De eindverantwoordelijkheid voor de bescherming van persoonsgegevens ligt altijd bij het college van burgemeester en wethouders (B&W) of bij de burgemeester, niet bij de FG.
12 Slotbepalingen
Als de gemeente zich niet aan de privacy wet- en regelgeving houdt, kan een inwoner een klacht indienen. De klacht wordt behandeld volgens de klachtenregeling van de gemeente.
Meer informatie en het indienen van een klacht kan via gemeente@eersel.nl.
Voor het sociaal domein is speciaal beleid gemaakt over hoe persoonsgegevens worden uitgewisseld bij taken die zijn gedelegeerd aan de Samenwerking Kempengemeenten en KempenPlus. In de volgende documenten staat beschreven hoe privacygevoelige informatie wordt behandeld binnen deze taken:
De gemeenten Reusel-De Mierden en Eersel voeren sommige (deel)processen binnen het sociaal domein zelf uit. Uitgangspunt is dat dit gemeentelijke privacybeleid de gegevensdeling in het sociaal domein niet hindert zolang dit binnen de wettelijke kaders gebeurt.
Dit reglement wordt aangehaald als ‘Privacybeleid gemeente Eersel 2025-2028’.
Dit reglement treedt in werking de dag na bekendmaking.
Het ‘Privacybeleid Eersel 2024-2025, wordt ingetrokken.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van het college van Eersel op 6 mei 2025;
burgemeester en wethouders van Eersel,
de secretaris, ing. H.M.L. Offermans
de burgemeester, drs. W.A.C.M. Wouters
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl