Huisregels gemeentelijke noodopvang Cuijksesteeg Oekraïners gemeente Mook en Middelaar

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 17-05-2025 met terugwerkende kracht vanaf 01-03-2025

Intitulé

Huisregels gemeentelijke noodopvang Cuijksesteeg Oekraïners gemeente Mook en Middelaar

In onderstaand reglement vindt u voor uw en onze veiligheid de belangrijkste huisregels die binnen de noodopvang gelden. U dient zich aan deze regels te houden. Deze huisregels zijn aanvullend op de Nederlandse wet- en regelgeving.

  • -

    Om de veiligheid, leefbaarheid en beheersbaarheid in de noodopvanglocatie in Mook te borgen, hanteren wij huisregels. Deze huisregels zijn van toepassing op de noodopvanglocatie aan de Cuijksesteeg in de gemeente Mook en Middelaar.

  • -

    Het niet opvolgen van de huisregels kan leiden tot het opleggen van een maatregel, nader te bepalen door de burgemeester van de gemeente Mook en Middelaar .

  • -

    U bent verplicht om te allen tijde de aanwijzingen van de medewerkers van VIZZION, gemeente en politie en brandweer op te volgen en huisregels na te leven. 

  • -

    De medewerkers die u kunnen aanspreken m.b.t. deze huisregels zijn medewerkers van VIZZION en de medewerkers van de gemeente Mook en Middelaar.

1. Slaapvertrek, woonruimte en leefomgeving

  • 1.

    Aan u is een tijdelijke woongelegenheid beschikbaar gesteld. U bent verantwoordelijk voor het netjes en zorgvuldig gebruiken van uw woongelegenheid, leefomgeving en andere goederen die u in bruikleen heeft ontvangen. Ook dient u zelf uw woongelegenheid en de spullen die u in bruikleen heeft ontvangen schoon te houden. Als iets moedwillig kapot wordt gemaakt wordt de schade verhaald op u (zie sanctiebeleid).

  • 2.

    U mag in beginsel geen veranderingen aanbrengen in de woongelegenheid, tenzij er op eenvoudige wijze iets aan de muur wordt gehangen, zijnde: tekeningen met punaises, foto's of schilderijen in lijsten zonder de muur te beschadigen. Zware zaken zoals extra schappen mogen pas na overleg met de gemeente en op een door de gemeente aan te geven wijze worden gerealiseerd.

  • 3.

    Geen enkele muur mag overgeschilderd worden.

  • 4.

    Als er extra inventaris wordt aangeschaft dat wordt geplaatst of aangesloten op het elektriciteits- of waternetwerk kan dat pas na vooraf overleg en toestemming van de vertegenwoordiger van de gemeente.

  • 5.

    De bewoners zijn verantwoordelijk voor het schoonhouden van alle ruimtes die zij gebruiken, daar zal op worden gecontroleerd.

  • 6.

    Eventuele beschadigingen dienen zo spoedig mogelijk bij de (vertegenwoordiger van de) gemeente gemeld te worden.

  • 7.

    Wanneer u de woongelegenheid door verhuizing verlaat, dient u uw slaapvertrek schoon en in goede staat, met de volledige inventaris achter te laten. Hierop wordt voor vertrek gecontroleerd. Beschadigde of ontbrekende spullen dienen door u te worden vergoed.

  • 8.

    U geeft de medewerkers met uw toestemming toegang tot uw woongelegenheid en slaapvertrek. Denk daarbij aan schoonmaak-, onderhoud- en herstelwerkzaamheden.

  • 9.

    U werkt mee aan een verhuizing indien u tijdens uw verblijf naar een andere woongelegenheid moet verhuizen.

  • 10.

    De woongelegenheid waarin u slaapt, is alleen voor u en uw medebewoners bedoeld. U mag hier geen andere mensen in huisvesten of tijdelijk laten verblijven.

  • 11.

    De gemeenschappelijke ruimtes zijn bestemd voor u en uw medebewoners.

  • 12.

    Iedereen is gezamenlijk verantwoordelijk voor het schoon en leefbaar houden van woongelegenheid en de gehele locatie, waaronder de gemeenschappelijke woonruimtes en de directe omgeving.

  • 13

    Afval dient in de daarvoor bestemde afvalbakken gedeponeerd te worden.

  • 14

    Het is verboden om te roken in de woongelegenheid.

  • 15

    (Huis)dieren zijn niet toegestaan.

  • 16

    Parkeren mag alleen in de daarvoor bedoelde parkeervakken.

2. Discriminatie, intimidatie, geweld, alcohol, drugs, illegale handel en criminaliteit

  • 1.

    Conform de Nederlandse grondwet is discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of welke grond dan ook, niet toegestaan.

  • 2.

    Elke vorm van (het aanzetten tot) agressie en geweld tegen personen, bijvoorbeeld in de vorm van discriminatie, bedreiging en huiselijk geweld is verboden. Wanneer u agressief en / of gewelddadig gedrag vertoont naar een medewerker is er sprake van een verzwaring van de strafmaat.

  • 3.

    Bij strafbare feiten of vermoedens ervan, wordt altijd de politie ingelicht. Wanneer u slachtoffer bent van agressie en geweld, zal u door de medewerkers worden geadviseerd om aangifte te doen tegen de dader.

  • 4.

    De gemeente werkt met de wettelijke Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Dit betekent dat de gemeente hulp kan bieden wanneer een bewoner herhaaldelijk agressief gedrag vertoont naar anderen. Heeft u hulp nodig of kent u iemand die hulp nodig heeft? Bespreek het met een medewerker. Er wordt dan naar de best mogelijke oplossing gezocht. Uiteraard gaan wij discreet om met de informatie die u ons geeft en stellen wij uw veiligheid voorop.

  • 5.

    Illegale en strafbare gedragingen zijn verboden. Denk bijvoorbeeld aan overtreding van de Opiumwet (o.a. productie en aanwezigheid van soft- en harddrugs incl. lachgas), openbaar dronkenschap, seksuele activiteiten tegen betaling, handel in illegale en/of gestolen goederen.

  • 6.

    Het is niet toegestaan om alcohol te bezitten en / of te nuttigen in de woongelegenheid.

3. Politieke, religieuze en commerciële activiteiten

  • 1.

    De opvanglocatie is een politiek/religieus neutrale locatie. Politieke en religieuze activiteiten die inbreuk plegen op de persoonlijke levenssfeer van de bewoners zijn niet toegestaan.

  • 2.

    Respecteer de religieuze en politieke overtuigingen van anderen en veroorzaak geen spanningen of conflicten op basis van deze overtuigingen.

  • 3.

    Het is niet toegestaan om de noodopvanglocatie te gebruiken voor commerciële doeleinden.

5. Overlast

  • 1.

    U houdt te allen tijde rekening met medebewoners en omwonenden en veroorzaakt geen overlast of hinder.

  • 2.

    Dagelijks moet het vanaf 22.00 uur tot 07.00 uur rustig zijn in de woongelegenheid.

6. Privacy schending

1. Het is verboden om zonder toestemming beeld- en geluidsopnamen te maken binnen de grenzen van de noodopvanglocatie van medebewoners, medewerkers, bezoekers en andere aanwezigen op de locatie.

7. Veiligheid

  • 1.

    De brandveiligheidsvoorschriften die gelden op de noodopvanglocatie moeten altijd worden opgevolgd.

  • 2.

    Elke verandering of schade aan de brandpreventie-installatie, zoals het afplakken of anderszins- onklaar maken van een brandmelder, is vanwege veiligheidsredenen strikt verboden.

  • 3.

    Het is niet toegestaan om het brandalarm te activeren als dit niet noodzakelijk is. Indien dit wel gebeurd worden kosten die worden gemaakt (bijvoorbeeld uitrukken van de brandweer) verhaald op de dader.

  • 4.

    Het is verboden om nooduitgangen van het omheinde terrein te gebruiken als normale in- en uitgangen en/of deze te blokkeren (bv. door hier spullen voor te leggen).Vluchtwegen dienen altijd vrij te zijn van obstakels zodat u bij brand ongehinderd kunt vluchten.

  • 5.

    Het is verboden om benzine, pure alcohol of andere licht ontvlambare stoffen in de woongelegenheid te bewaren.

  • 6.

    Van de wasdroger dient u altijd na gebruik het filter schoon te maken.

  • 7.

    Het is streng verboden voorwerpen in het toilet te gooien. Enkel daartoe beschikbaar gesteld toiletpapier mag in het toilet worden geworpen. Voorwerpen die in het toilet worden gegooid kunnen grote schade veroorzaken aan de systemen. De kosten zullen op u worden verhaald.

  • 8.

    Open vuur is niet toegestaan, denk aan kaarsen, wierook olielampen etc.

  • 9.

    Er mag alleen elektrische apparatuur gebruikt worden met een CE-markering.

8. Aansprakelijkheid

  • 1.

    De gemeente Mook en Middelaar is niet aansprakelijk voor schade aan of verlies van uw eigendommen, ook niet als de schade door medebewoners of door anderen is veroorzaakt.

  • 2.

    U bent volledig aansprakelijk voor beschadigingen die u aanbrengt in-, of aan de noodopvanglocatie en/of de inventaris. De kosten voor herstel of vervanging moet u betalen.

9. Minderjarigen

1. U bent verantwoordelijk voor de veiligheid en het handelen van uw minderjarige kinderen. u bent verantwoordelijk om toezicht op uw kinderen te houden. Schade veroorzaakt door minderjarige kinderen moet u betalen.

10. Afwezigheid

  • 1.

    Als u besluit voor een langere periode (langer dan 48 uur) de noodopvanglocatie te verlaten, moet u dit melden bij de locatiecoördinator, ongeacht de reden van vertrek.

  • 2.

    Voor ten minste een periode van 14 dagen blijft er een plek binnen de noodopvanglocatie gereserveerd, persoonlijke bezittingen worden ook ten minste 14 dagen bewaard. Als u langer dan 14 dagen niet aanwezig bent op de locatie kan uw opvangplek komen te vervallen. U kunt er dan geen aanspraak meer op maken.

  • 3.

    U kunt bij terugkeer een andere plek in een andere opvanglocatie en/of andere gemeente toegewezen krijgen indien uw opvangplek niet meer beschikbaar is en u aanspraak kunt maken op opvang.

  • 4.

    Op grond van artikel 7, eerste lid, sub b van de ROO is de burgemeester bevoegd om alle verstrekkingen te beëindigen als u 28 dagen afwezig bent. Uw spullen zullen van de locatie worden afgevoerd.

11. Permanent vertrek

Bij permanent vertrek dient u een aantal zaken te regelen:

  • 1.

    U dient uw sleutels in te leveren evenals andere faciliteiten.

  • 2.

    De woongelegenheid dient schoon achtergelaten te worden met een volledige inventaris, beschadigde of ontbrekende spullen worden door u zelf vergoed.

  • 3.

    U dient zich uit te schrijven uit de BRP.

  • 4.

    Het is niet toegestaan om gemeentelijke eigendommen mee te nemen.

12. Klachtenregeling

Bij klachten kunt u zich wenden tot de locatiecoördinatoren van VIZZION.

13. Aanpassing huisregels

1. Deze huisregels kunnen worden aangepast. U wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld.

2. Deze huisregels treden de dag na publicatie in werking.

Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders van 13 mei 2025,

Ondertekening

de secretaris,

W. Mariman

de burgemeester,

I.M. van Dijk