Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739377
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739377/1
Organisatiebesluit Veiligheidsregio Utrecht
Geldend van 01-07-2024 t/m heden
Intitulé
Organisatiebesluit Veiligheidsregio UtrechtHet dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Utrecht,
gelet op:
de Gemeenschappelijke regeling VRU, in het bijzonder artikel 3.5, onder c;
de Wet gemeenschappelijke regelingen;
de Wet veiligheidsregio’s, en
de Wet publieke gezondheid;
overwegende:
- -
dat wij onze visie op de inrichting van de organisatie hebben uitgewerkt in de Besturingsfilosofie VRU;
- -
dat daarbij een passende en dienende organisatiestructuur hoort, waarbij de bedoeling centraal staat, we uit gaan van korte lijnen en werken op basis van ruimte en vertrouwen;
- -
dat in dit organisatiebesluit vastgelegd wordt wat de structuur is van de organisatie en de verschillende functies en rollen daarin;
besluit:
vast te stellen het volgende:
Organisatiebesluit Veiligheidsregio Utrecht
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsbepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
a. |
algemeen bestuur: |
het algemeen bestuur van de VRU, bedoeld in artikel 2.2 van de Gemeenschappelijke regeling VRU; |
b. |
dagelijks bestuur: |
het dagelijks bestuur van de VRU, bedoeld in artikel 2.7 van de Gemeenschappelijke regeling VRU; |
c. |
algemeen directeur: |
de algemeen directeur van de VRU, bedoeld in artikel 2.13 van de Gemeenschappelijke regeling VRU; |
d. |
directeur publieke gezondheid: |
de directeur publieke gezondheid, bedoeld in artikel 14 van de Wet publieke gezondheid, juncto artikel 32 van de Wet veiligheidsregio’s; |
e. |
leidinggevende: |
de functionaris die blijkens zijn aanstelling g een of meerdere organisatieonderdelen aanstuurt; |
f. |
directieteam VRU: |
het directieteam VRU, bedoeld in artikel 4; |
g. |
organisatieonderdelen: |
de onderdelen van de ambtelijke organisatie VRU, bedoeld in artikel 2; |
h. |
portefeuille: |
bevat organisatieonderdelen, programma’s en rollen die belegd zijn bij een directeur, bedoeld in artikel 4; |
i. |
gemeenten: |
de deelnemende gemeenten, bedoeld in artikel 1.1 onder e Gemeenschappelijke regeling VRU; |
j. |
VRU: |
het openbaar lichaam Veiligheidsregio Utrecht, bedoeld in artikel 1.3 van de Gemeenschappelijke regeling VRU; |
k. |
voorzitter: |
de voorzitter van het algemeen bestuur of diens plaatsvervanger, bedoeld in artikel 2.9 GR VRU en op grond van artikel 2.7 GR VRU voorzitter van het dagelijks bestuur; |
l. |
Regionaal Crisisplan: |
plan als bedoeld in artikel 16 Wet veiligheidsregio’s, waarin de organisatie, de verantwoordelijkheden, de taken en bevoegdheden in het kader van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing worden beschreven. |
-
.
Artikel 2. De ambtelijke organisatie
-
1. De ambtelijke organisatie van de VRU bestaat uit organisatieonderdelen.
-
2. De organisatieonderdelen zijn vastgelegd in het organisatie-overzicht VRU.
-
3. De uitvoering van werkzaamheden kan ook worden georganiseerd in platforms, programma’s, projecten, alsmede de organisatorische verbanden zoals beschreven in het Regionaal Crisisplan.
Hoofdstuk 2. Structuur, taken en functies van de onderdelen van de ambtelijke organisatie
Artikel 3. Taken en verantwoordelijkheden algemeen directeur
-
1. De ambtelijke organisatie van de VRU staat onder leiding van de algemeen directeur.
-
2. De leiding, bedoeld in het eerste lid, laat onverlet de leiding van de GHOR door de directeur publieke gezondheid, bedoeld in artikel 32 van de Wet veiligheidsregio’s.
-
3. De algemeen directeur is tevens commandant brandweer als bedoeld in artikel 25 Wet veiligheidsregio’s.
-
4. De algemeen directeur heeft, mede gelet op de taken genoemd in artikel 2.13, tweede lid, van de Gemeenschappelijke regeling VRU, in elk geval de volgende taken:
- a.
strategisch aansturen van en leidinggeven aan de ambtelijke organisatie;
- b.
zorg dragen voor de inhoudelijke kwaliteit van de taakuitvoering en de dienstverlening;
- c.
besluiten over de inzet van mensen en middelen;
- d.
bijstaan en adviseren van het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur, en de voorzitter bij de uitoefening van hun taken, en
- e.
bewaken van de eenduidigheid in het functioneren van de VRU als geheel en het borgen van de verbinding met vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten.
- a.
-
5. De algemeen directeur legt verantwoording af aan het dagelijks bestuur over de uitvoering van de werkzaamheden taken, vermeld in lid 4.
Artikel 4. Directieteam VRU
-
1. Er is een directieteam VRU dat bestaat uit de algemeen directeur en directieleden.
-
2. Het directieteam is collectief verantwoordelijk voor de sturing van de organisatie en werkt daarbij met een portefeuilleverdeling. De portefeuilleverdeling is vastgelegd in het Besluit portefeuilleverdeling directieteam.
-
3. Het directieteam richt zich op de koers en op de strategie. Het directieteam vormt de schakel naar enerzijds het bestuur en anderzijds het tactisch niveau.
-
4. In het directieteam wordt besluitvorming ten aanzien van organisatiebrede, beleidsmatige en strategische onderwerpen afgestemd.
-
5. Eén van de directieleden, anders dan de algemeen directeur en met voldoende distantie tot de uitvoerende organisatieonderdelen, is belast met de rol van concerncontroller.
Artikel 5. Directeur publieke gezondheid
-
1. De directeur publieke gezondheid is verantwoordelijk voor de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR). De directeur publieke gezondheid heeft daarmee een coördinerende en adviserende taak op het terrein van acute en publieke gezondheid en is belast met de operationele leiding van de geneeskundige hulpverlening. De directeur publieke gezondheid legt daarover verantwoording af aan het dagelijks bestuur.
-
2. De leiding van het organisatieonderdeel GHOR wordt via de portefeuilleverdeling belegd binnen het directieteam, voor zover het betreft de bedrijfsvoerings-, personele en organisatorische aangelegenheden van de VRU.
-
3. De directeur publieke gezondheid neemt op agendabasis deel aan de vergaderingen van het directieteam indien het de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden raakt zoals benoemd in lid 1 en 2.
Hoofdstuk 3. Verantwoordelijkheden en bevoegdheden leidinggevenden
Artikel 6. Sectorcommandant en afdelingshoofd
-
1. De sectorcommandant/het afdelingshoofd geeft leiding aan de medewerkers binnen de sector/afdeling(en) en is integraal verantwoordelijk voor de uitvoering van de taken en realisatie van de in het jaarplan opgenomen doelstellingen.
-
2. De sectorcommandant/het afdelingshoofd opereert op tactisch niveau en vormt daarmee de schakel tussen het directieteam (strategisch niveau) en het operationeel niveau.
-
3. De sectorcommandant/het afdelingshoofd zorgt voor afstemming en samenwerking tussen de medewerkers binnen de sector/afdeling(en) en met andere organisatieonderdelen.
Artikel 7. Clustercommandant en teamleider
-
1. De clustercommandant/teamleider geeft leiding aan de medewerkers binnen het cluster/team en is integraal verantwoordelijk voor de uitvoering van de taken en realisatie van de in het jaarplan opgenomen doelstellingen.
-
2. De clustercommandant/teamleider opereert op operationeel niveau en richt zich op het beheren van de dagelijkse operatie binnen het cluster/team.
-
3. De clustercommandant/teamleider zorgt voor afstemming en samenwerking tussen de medewerkers binnen het cluster/team en met andere organisatieonderdelen.
Artikel 8. Ploegleider en postcommandant
De ploegleider en postcommandant draagt zorg voor paraatheid, geoefendheid en de dagelijkse gang van zaken op de post.
Artikel 9. Bevoegdheden
-
1. Het dagelijks bestuur en de voorzitter dragen zorg voor mandaat, volmacht en machtiging aan de algemeen directeur ten behoeve van de uitvoering van zijn taken en verantwoordelijkheden.
-
2. De algemeen directeur draagt zorg voor ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging.
Artikel 10. Plaatsvervanging
-
1. In geval van belet van de algemeen directeur treedt één van de andere directieleden op als plaatsvervanger.
-
2. Bij afwezigheid van een leidinggevende worden zijn taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden uitgeoefend door een leidinggevende op hetzelfde niveau of door een hogere leidinggevende.
-
3. De plaatsvervanger beschikt over alle taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de functionaris die hij vervangt.
Hoofdstuk 4. Specifieke functionarissen
Artikel 11. Concerncontroller
-
1. De concerncontroller draagt zorgt voor:
- a.
het toezicht op de rechtmatigheid en doelmatigheid van de aanwending van financiële middelen en de besluitvorming, en
- b.
risicomanagement en kwaliteitszorg van financiële, juridische, organisatorische, personele en informatie(beheers)technische aard.
- a.
-
2. De concerncontroller kan onafhankelijk, gevraagd en ongevraagd, zonder last of ruggenspraak, adviseren of informeren over onrechtmatigheden, risico’s of onvolkomenheden aan:
- a.
de algemeen directeur en de andere leden van het directieteam;
- b.
het dagelijks bestuur,
- c.
de voorzitter, en
- d.
de accountant van de VRU.
- a.
-
3. Alvorens het dagelijks bestuur tot benoeming van de concerncontroller overgaat, stelt het de algemeen directeur in de gelegenheid een advies te geven.
-
4. Het dagelijks bestuur kan een ambtsinstructie vaststellen voor de concerncontroller.
Artikel 12. Procesverantwoordelijke functionarissen
Voor processen en taken die door meer dan één organisatieonderdeel of organisatiebreed worden uitgevoerd, kan de algemeen directeur een procesverantwoordelijke functionaris aanwijzen om de kwaliteit en de integraliteit van het proces te bewaken. Deze functionaris heeft een regisserende en adviserende rol binnen de organisatie.
Artikel 13. Slotbepalingen
-
1. Dit Organisatiebesluit treedt in werking op 1 juli 2024.
-
2. Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Organisatiebesluit VRU’.
-
3. Dit Organisatiebesluit vervangt de Organisatieverordening Veiligheidsregio Utrecht 2015 die hierbij wordt ingetrokken.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het dagelijks bestuur,
Utrecht, 17 juni 2024
S.A.M. Dijksma
voorzitter
J.R. Donker
secretaris
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl