Verordening werkgeverscommissie Hellendoorn

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 16-05-2025

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie Hellendoorn

Nijverdal, 6 mei 2025, kenmerk 2025-006913

De raad van de gemeente Hellendoorn;

gezien het voorstel van de werkgeverscommissie van 22 april 2025;

gelet op de artikelen 83, 107 tot en met 107e en 156 van de Gemeentewet;

b e s l u i t:

vast te stellen de Verordening werkgeverscommissie Hellendoorn

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    griffier: functionaris bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet of diens plaatsvervanger, bedoeld in artikel 107d van de Gemeentewet;

  • b.

    griffie: het gedeelte van de gemeentelijke organisatie dat valt onder de verantwoordelijkheid van de raad, bestaande uit de griffier en de onder zijn verantwoordelijkheid functionerende medewerkers;

  • c.

    plaatsvervangend voorzitter van de raad: het lid van de raad dat op grond van artikel 2 van het Reglement van orde van de raad van Hellendoorn is belast met de waarneming van het voorzitterschap van de raad bij verhindering of ontstentenis van de burgemeester.

Artikel 2 Samenstelling

  • 1.

    De raad heeft een werkgeverscommissie.

  • 2.

    De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, bij voorkeur de plaatsvervangend voorzitter van de raad, en twee andere leden.

  • 3.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden aangewezen voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 4.

    De voorzitter en leden van de werkgeverscommissie zijn geen lid van dezelfde fractie(s).

  • 5.

    De leden van de werkgeverscommissie hebben bij voorkeur relevante ervaring als leidinggevende, met de rol van werkgever of als adviseur op het gebied van personeel en organisatie.

  • 6.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek. Het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is aangewezen;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 7.

    De werkgeverscommissie kan op verzoek van de werkgeverscommissie worden bijgestaan door een adviseur van Personeel en organisatie.

  • 8.

    De burgemeester kan in voorkomende gevallen door de werkgeverscommissie worden uitgenodigd als adviseur en eventueel optreden als informant.

Artikel 3 Taken werkgeverscommissie

  • 1.

    Aan de werkgeverscommissie worden de bevoegdheden overgedragen die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde rechtspositionele voorschriften en artikel 107e van de Gemeentewet.

  • 2.

    De werkgeverscommissie heeft verder tot taak:

    • a.

      het doen van voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen besluiten inzake het aanwijzen van de griffier en het aangaan, wijzigen of beëindigen van de arbeidsovereenkomst van de griffier;

    • b.

      het doen van voorstellen aan de raad inzake het vaststellen of wijzigen van de instructie voor de griffier;

    • c.

      de voorbereiding, vaststelling en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

    • d.

      het voeren van beoordelingsgesprekken met de griffier;

    • e.

      de overige tot het werkgeverschap behorende taken ten aanzien van de griffier;

    • f.

      het voeren van beoordelingsgesprekken met de medewerkers van de griffie;

    • g.

      het nemen van overige besluiten betreffende de individuele rechtspositie van de medewerkers van de griffie.

  • 3.

    De werkgeverscommissie is bevoegd om de griffier mandaat te verlenen om de taken, genoemd in artikel 107e, tweede lid van de Gemeentewet en in het tweede lid van dit artikel onder f en g te verrichten.

Artikel 4 Taken voorzitter

De voorzitter van de werkgeverscommissie draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    periodiek overleg tussen de (voorzitter van de) werkgeverscommissie en de griffier over de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 5 Vergaderingen en besluitvorming

  • 1.

    De werkgeverscommissie vergadert tenminste twee keer per jaar en verder zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

  • 2.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie zijn niet openbaar.

  • 3.

    Besluiten van de commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen.

  • 4.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

  • 1.

    Eén van de leden treedt op als secretaris van de commissie.

  • 2.

    De secretaris stelt een kort verslag en, indien er besluiten worden genomen, een besluitenlijst op van iedere vergadering. Het verslag en de besluitenlijst worden in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie vastgesteld.

Artikel 7 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan, beslist de werkgeverscommissie, op voorstel van de voorzitter.

Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie Hellendoorn’.

  • 2.

    De verordening treedt in werking op de dag, volgend op die van zijn bekendmaking. Op hetzelfde tijdstip vervalt de Verordening werkgeverscommissie griffie 2012.

Ondertekening

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,