Regeling Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, gemeente Soest 2022

Geldend van 20-05-2025 t/m heden

Intitulé

Regeling Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, gemeente Soest 2022

De raad der gemeente Soest;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 17 januari 2022;

b e s l u i t:

  • 1.

    De 'Regeling Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, gemeente Soest 2022' vast te stellen (bijlage 1);

  • 2.

    Deze regeling in werking te laten treden met de ingang van de Omgevingswet;

  • 3.

    Tot inwerkingtreding van de Omgevingswet met de door B&W te benoemen leden van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit al wel in de geest van de nieuwe regeling te gaan werken om hiermee ervaring op te doen;

  • 4.

    Met ingang van de Omgevingswet de oude 'Regeling Commissie Ruimtelijke Kwaliteit van 30 november 2017 (nr RV 17-51)' in te trekken (bijlage 2);

  • 5.

    Naast het instellen van de verplichte Commissie Ruimtelijke Kwaliteit conform de nieuwe regeling ook de Adviescommissie Milieu & Ruimte in stand te houden;

  • 6.

    De huidige budgetten voor de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit en de Adviescommissie Milieu & Ruimte te behouden en in te zetten voor het nieuwe adviesstelsel;

  • 7.

    Het college mandaat te geven om met de beide commissies tot een effectieve en efficiënte taakverdeling en samenwerking te komen

Soest, 10 februari 2022

de raad voornoemd,

de griffier,

drs. M.A.C. van Esterik

de voorzitter,

R.T. Metz

Bijlage 1 Regeling Commissie Ruimtelijke Kwaliteit gemeente Soest 2022

De raad van de gemeente Soest;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 17 januari 2022 met zaaknummer 129973;

gelet op de artikelen 108 en 149 van de Gemeentewet en afdeling 17.9 van de Omgevingswet;

besluit:

  • 1.

    de Regeling Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, gemeente Soest 2022 vast te stellen;

  • 2.

    betreffende regeling in werking te laten treden met de ingang van de Omgevingswet;

  • 3.

    met ingang van de Omgevingswet en voornoemde regeling de Regeling Commissie Ruimtelijke Kwaliteit van 30 november 2017 (nr RV 17-51) in te trekken.

  • 1.

    Taak en werkzaamheden

  • Er is een Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (hierna te noemen ‘de commissie’), die de raad en/of het college op verzoek of uit eigen beweging met oog voor de ‘couleur locale’ voorlicht en adviseert over:

    • a.

      de uitvoering en toepassing van deze regeling;

    • b.

      de aspecten monumentenzorg (denk aan bouwhistorie, restauratiearchitectuur en architectuurhistorie), stedenbouwkunde, architectuur, landschap en cultuurhistorie bij

      • i.

        een rijksmonumentenactiviteit met betrekking tot een monument;

      • ii.

        een omgevingsplanactiviteit die betrekking heeft op een beschermd gemeentelijk monument of een gemeentelijk monument;

      • iii.

        een omgevingsplanactiviteit in geval de commissie in het omgevingsplan als adviseur is aangewezen;

      • iv.

        een aanvraag om of een ontwerpbesluit voor een omgevingsvergunning als bedoeld in de Omgevingswet;

      • v.

        een andere activiteit in geval burgemeester en wethouders een advies nodig achten met het oog op het bereiken en in stand houden van een goede omgevingskwaliteit;

      • vi.

        het aanwijzen van een onroerende zaak als rijksmonument ingevolge artikel 3.1, eerste lid, van de Erfgoedwet of over het aan een locatie geven van de functie-aanduiding gemeentelijk monument op grond van artikel 4.2, eerste lid, van de wet;

      • vii.

        het ontwikkelen van beleid voor de fysieke leefomgeving inclusief omgevingsvisie, omgevingsplan en maatwerkregels voor de omgevingskwaliteit;

  • 2.

    Samenstelling van de commissie

    • a.

      de commissie bestaat uit minimaal 3 en maximaal vijf stemgerechtigde leden met kennis op het gebied van de monumentenzorg (denk aan bouwhistorie, restauratiearchitectuur en architectuurhistorie) en/of stedenbouwkunde, architectuur, landschap en cultuurhistorie. Het is mogelijk dat één persoon meerdere disciplines in zich verenigt;

    • b.

      de voorzitter van de commissie heeft kennis van in ieder geval stedenbouwkunde en architectuur;

    • c.

      de voorzitter is (in het belang van een tijdige dienstverlening en het halen van behandeltermijnen) bevoegd om zelfstandig advies uit te brengen over aanvragen waarbij alleen de aspecten stedenbouwkunde en architectuur aan de orde zijn;

    • d.

      de commissie kan ad-hoc leden (agenda-leden) vragen om advies. Ad-hoc leden zijn niet stemgerechtigd;

    • e.

      de commissieleden worden door het college benoemd;

    • f.

      bij ongeschiktheid, onbekwaamheid, andere zwaarwegende redenen kan het college leden ontslaan;

    • g.

      het college wijst een voorzitter en eventueel een plaatsvervangend voorzitter aan;

    • h.

      de commissie wordt bijgestaan door een secretaris of diens plaatsvervanger;

    • i.

      de voorzitter en de overige leden van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit zijn onafhankelijk ten opzichte van het gemeentebestuur.

  • 3.

    Benoeming van commissieleden

    • a.

      een voorzitter of ander lid van de commissie kan voor een termijn van ten hoogste drie jaar worden benoemd in de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit van de gemeente Soest;

    • b.

      de leden kunnen voor ten hoogste drie jaar worden herbenoemd in dezelfde commissie;

    • c.

      degene die aftreedt blijft zijn werkzaamheden in de commissie vervullen totdat zijn opvolger de benoeming heeft aanvaard, waarbij de hiervoor genoemde maximale zittingsduur niet wordt overschreden;

  • 4.

    Vergaderingen en advisering van de commissie

    • a.

      de commissie vergadert tenminste twee keer per maand;

    • b.

      aanvragen waarbij alleen advisering vanuit stedenbouwkunde en architectuur nodig is, worden wekelijks door de voorzitter behandeld;

    • c.

      de commissieleden met specifieke kennis op het gebied van monumentenzorg maken in ieder geval deel uit van de commissie wanneer er onderwerpen op dit gebied besproken worden;

    • d.

      de commissie kan slechts adviezen uitbrengen indien ten minste drie leden aanwezig zijn en waarvan ten minste één lid beschikt over deskundigheid met betrekking tot de aspecten waarover advies wordt gevraagd;

    • e.

      de voorzitter heeft uitsluitend stemrecht bij het staken van de stemmen;

    • f.

      de behandeling van aanvragen omgevingsvergunning door de commissie is openbaar. De agenda voor de vergadering van de commissie wordt de dag voorafgaand aan de vergadering gepubliceerd op www.soest.nl. Als burgemeester en wethouders – al dan niet op verzoek van de aanvrager – een verzoek doen tot niet-openbare behandeling, dan dienen burgemeester en wethouders daaraan klemmende redenen op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur ten grondslag te leggen. De openbaarheid geldt zowel voor de beraadslagingen, de beoordeling als de adviezen;

    • g.

      het bevoegd gezag zendt onmiddellijk een afschrift van de ontvankelijke aanvraag om vergunning voor een gemeentelijk monument aan de commissie voor advies;

    • h.

      de commissie brengt direct mondeling advies uit over de tijdens de vergadering behandelde aanvragen omgevingsvergunning. Dit advies wordt binnen één week schriftelijk dan wel via de elektronische weg aan het college medegedeeld;

    • i.

      indien een agendapunt – niet zijnde een aanvraag omgevingsvergunning (gezien de daarvoor geldende behandeltermijnen) - moet worden aangehouden, brengt de commissie uiterlijk binnen vier weken nadat door of namens burgemeester en wethouders daarom is verzocht een advies uit;

    • j.

      als de aanvrager van de omgevingsvergunning hier bij het indienen van de aanvraag om vraagt, wordt deze door of namens de commissie in staat gesteld tot het geven van een toelichting op het plan en ontvangt daarvoor een uitnodiging;

    • k.

      belanghebbenden hebben in toelichtende zin spreekrecht. Het reglement van orde van de commissie, voorziet in een procedurele opzet waarbij er een onderscheid wordt aangebracht in de toelichtende fase en de beraadslagingen;

    • l.

      de secretaris maakt een schriftelijk verslag, waarin een korte vermelding wordt opgenomen van alle door de commissie uitgebrachte adviezen;

    • m.

      de voorzitter stelt het verslag vast;

    • n.

      zodra het advies wordt uitgebracht, wordt het door of namens het college gevoegd bij de aanvraag om omgevingsvergunning.

  • 5.

    Verantwoording

  • De commissie stelt jaarlijks een verslag op van haar werkzaamheden voor de gemeenteraad, waarin ten minste aan de orde komt:

    • a.

      hoe de criteria uit de Welstandsnota danwel de welstandscriteria in het Omgevingsplan zijn toegepast;

    • b.

      de werkwijze van de commissie;

    • c.

      hoe uitwerking is gegeven aan de openbaarheid van vergaderen;

    • d.

      de aard van de beoordeelde plannen;

    • e.

      de bijzondere projecten;

    • f.

      eventuele aanbevelingen over het gemeentelijk ruimtelijk kwaliteitsbeleid.

  • 6.

    Geschillen

  • Bij gerezen geschillen in de commissie, beslist het college, nadat de voltallige commissie daarover is gehoord.

  • 7.

    Overgangsrecht

    • a.

      De zittingstermijn van de leden, waaronder de voorzitter, loopt vanaf het moment dat zij zijn aangesteld als lid van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit – ook als dat is gebeurd op grond van de oude Regeling Commissie Ruimtelijke Kwaliteit van 3 november 2017.

    • b.

      Als voor de inwerkingtreding van de wet een aanvraag om een besluit is ingediend, blijft het oude recht, met betrekking tot de commissies op het gebied van welstand en monumentenzorg van kracht, met dien verstande dat de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit wordt geacht de in artikel 8 van de Woningwet, dan wel de in artikel 9.1, eerste lid, onder a, van de Erfgoedwet in samenhang met artikel 15 van de Monumentenwet 1988 bedoelde commissie te zijn.

Soest, 10 februari 2022

de raad voornoemd,

de griffier,

M. van Esterik

de voorzitter,

R.T. Metz