Regeling vervalt per 01-04-2029

Beleidsregels tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek gemeente Cranendonck 2025, 2026 en 2027

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 20-05-2025 t/m 31-03-2029 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025

Intitulé

Beleidsregels tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek gemeente Cranendonck 2025, 2026 en 2027

De gemeente verstrekt o.g.v. artikel 78gg Participatiewet een jaarlijkse vaste tegemoetkoming ter aanvulling van een tekort aan ontvangen toeslagen bij die huishoudens die kampen met de alleenverdienersproblematiek. Door de beleidsregels tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek gemeente Cranendonck 2025, 2026 en 2027 geeft de gemeente aan hoe zij invulling geeft aan deze beleidsvrijheid bij de uitvoering deze regeling.

Artikel 1: begripsbepaling

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • 1)

    Gemeente: College van burgemeester en wethouders van de gemeente Cranendonck.

  • 2)

    Huishouden: twee personen die fiscaal partner en toeslagpartner van elkaar zijn voor het jaar waarop de tegemoetkoming betrekking heeft.

  • 3)

    Vaste tegemoetkoming: het bedrag dat over de kalenderjaren 2025, 2026 en 2027 per jaar wordt vastgesteld bij ministeriële regeling in het kader van artikel 78gg, Participatiewet.

Artikel 2: Ambtshalve toekenning en beoordeling op aanvraag

De gemeente kent aan ieder huishouden waarvan voor het betreffende kalenderjaar het Burgerservicenummer van de meestverdienende partner is verstrekt aan de gemeente op grond van artikel 78gg, vijfde lid, Participatiewet, ambtshalve de vaste tegemoetkoming voor dat kalenderjaar toe.

Artikel 3: Beoordeling op aanvraag

  • 1) Het huishouden dat niet in aanmerking komt voor een ambtshalve toekenning zoals bedoeld in artikel 2, kan een aanvraag om een vaste tegemoetkoming indienen bij de gemeente via het e-mailadres bestaanszekerheid@a2samenwerking.nl.

  • 2) Bij de aanvraag via e-mail zoals bedoeld in lid 1 heeft de gemeente tenminste een naam, adres, Burgerservicenummer en duidelijke verwijzing naar de alleenverdienersproblematiek nodig.

  • 3) Een aanvraag voor de vaste tegemoetkoming kan worden ingediend tot en met uiterlijk 31 december 2028.

  • 4) De gemeente beoordeelt vervolgens:

    • a.

      of de aanvrager voldoet aan de omschrijving van een alleenverdiener, zoals bedoeld in artikel 78gg lid 1 Participatiewet;

    • b.

      Of het huishouden op de datum van aanvraag inwoner van de gemeente is;

    • c.

      Of het huishouden voor het betreffende kalenderjaar nog geen vaste tegemoetkoming heeft ontvangen;

    • d.

      Of het huishouden op basis van het verwacht jaarinkomen behoort tot de doelgroep van de alleenverdienersproblematiek;

    • e.

      Of het huishouden op basis van het vermogen op 1 januari van het kalenderjaar waarover de tegemoetkoming wordt aangevraagd behoort tot de doelgroep van de alleenverdienersproblematiek. De gemeente hanteert de vermogensgrens van de Zorgtoeslag zoals die geldt over het kalenderjaar waarover de vaste tegemoetkoming wordt aangevraagd.

Artikel 4: Toekenning en verstrekking

  • 1) De gemeente kent de vaste tegemoetkoming eenmaal voor het betreffende kalenderjaar toe en voor het gehele bedrag.

  • 2) De gemeente verstrekt de vaste tegemoetkoming in één keer.

  • 3) De verstrekking voor het betreffende kalenderjaar loopt door als het huishouden uit de gemeente verhuist.

Artikel 5: Inwerkingtreding en duur beleidsregels

  • 1) Deze beleidsregels treden met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2025.

  • 2) Deze beleidsregels vervallen op 1 april 2029.

Artikel 6. Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek gemeente Cranendonck 2025, 2026 en 2027.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 22 april 2025 door het college van burgemeester en wethouders.

Artikelsgewijze toelichting

Daar waar hierna geen toelichting wordt gegeven worden de beleidsregels voldoende duidelijk geacht.

Artikel 3

Aanvragen kunnen ingediend worden per e-mail. Als dit niet lukt, dan is de gemeente telefonisch bereikbaar op maandag, dinsdag of donderdag tussen 10.00 en 12.00 uur via 040-2083760. Voor hulp bij het indienen van de aanvraag kunt u ook altijd gebruik maken van het Administratiecafé in Cranendonck. U kunt een afspraak maken via 0495 592 553 (bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 12.30 uur).

Bij de vaststelling van het inkomen om te bepalen of het huishouden tot de doelgroep van alleenverdieners behoort, telt alleen het inkomen van beide fiscale - en toeslagpartners mee.

Als er sprake is van een vast maandinkomen, toetst de gemeente het inkomen van de meest recente maand van het jaar voorafgaand aan de datum van aanvraag. De gemeente rekent dit maandinkomen om naar een verwacht jaarinkomen.

Als er sprake is van een variabel maandinkomen, toetst de gemeente het inkomen van de meest recente drie achtereenvolgende maanden voorafgaand aan de datum van aanvraag. De gemeente rekent deze maandinkomens om naar een verwacht jaarinkomen.

Als de definitieve aanslag inkomstenbelasting of definitieve

beschikking voor toeslagen over het kalenderjaar waarover de vaste tegemoetkoming wordt aangevraagd al bekend is, dan gebruikt de gemeente het belastbaar jaarinkomen waar deze aanslag of beschikking op is gebaseerd.