Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739257
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739257/1
Subsidieregeling leefbaarheidsfondsen Echt-Susteren
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 13-06-2025
Intitulé
Subsidieregeling leefbaarheidsfondsen Echt-SusterenBURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ECHT-SUSTEREN;
Overwegende dat de gemeenteraad op 1 juni 2017 de Algemene subsidieverordening Echt-Susteren 2017 heeft vastgesteld.
Gelet op het bepaalde in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Echt-Susteren 2017.
Besluiten vast te stellen de volgende nadere regels:
Subsidieregeling leefbaarheidsfondsen Echt-Susteren
Artikel 1. Doelstelling van de subsidie
Burgemeester en wethouders kunnen een subsidie verlenen voor initiatieven voor het verbeteren van de leefbaarheid en het vergroten van de betrokkenheid van de bewoners bij hun buurt, wijk of kern. De subsidie moet besteed worden binnen de kern of buurtschap gekoppeld aan een van de zonneparken of in Nieuwstadt en omgeving. De leefbaarheidsfondsen betreffen de omgevingsfondsen van de zonneparken en het Leefbaarheidsfonds Nieuwstadt.
Artikel 2. De kernen
- a.
Kernen zonneparken
-
Een zonnepark is gekoppeld aan een kern of buurtschap (verder ‘de kern’) op basis van de kortste afstand hemelsbreed van het zonnepark tot het centrum van de bebouwde kom van de kern.
- -
Zonnepark Bosserheide Koningsbosch
- -
Zonnepark Dominicusweg Pey
- -
Energiepark Groensebos St. Joost
- -
Zonneweide Hoeve De Ruif Berkelaar
- -
Zonnepark Maria Hoop Maria Hoop
- -
- b.
Het Leefbaarheidsfonds Nieuwstadt
-
Het Leefbaarheidsfonds Nieuwstadt wordt uitsluitend ingezet voor leefbaarheidsdoeleinden in de kern Nieuwstadt en omgeving.
Artikel 3. Doelgroep
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een organisatie die:
- a.
een rechtspersoon is met volledige rechtsbevoegdheid en zonder winstoogmerk;
- b.
niet is verbonden aan een private onderneming, noch aan een religieuze instelling dan wel religieus instituut.
Artikel 4. Toepassingsbereik
- a.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies voor de in artikel 1 bedoelde activiteiten.
- b.
Reguliere activiteiten van een aanvrager komen niet voor subsidie in aanmerking.
- c.
Indien geen sprake is van een financieel tekort, kan geen subsidie aangevraagd worden. Het stapelen van subsidies om een tekort te verkleinen of te voorkomen is wel mogelijk, tot cumulatief 100% van de totale kosten.
- d.
Op grond van deze subsidieregeling kan subsidie aangevraagd worden indien een omgevingsfonds van een zonnepark minimaal € 5.000 groot is.
- e.
Middelen die niet uitgekeerd worden blijven beschikbaar voor de betreffende kern voor volgende jaren.
Artikel 5. De aanvraag
De aanvraag wordt schriftelijk ingediend bij de gemeente en bevat de volgende gegevens:
- a.
Naam, contactadres, telefoonnummer, bankrekeningnummer en handtekening van de aanvrager.
- b.
Een beschrijving van de inhoud, uitvoering en planning van het initiatief, waarbij wordt aangegeven op welke wijze een bijdrage wordt geleverd aan leefbaarheid van de kern.
- c.
Een overzicht met de totale kosten en baten (inclusief het gevraagde subsidiebedrag) van het initiatief.
Artikel 6. Aanvraagtermijn
- a.
Een aanvraag voor een subsidie voor het Leefbaarheidsfonds Nieuwstadt wordt bij het college uiterlijk 15 september ingediend van het jaar voorafgaande aan het jaar van de beoogde uitvoering van de activiteit.
- b.
Een aanvraag voor een subsidie voor een Leefbaarheidsfonds Zonnepark wordt bij het college uiterlijk 1 juni ingediend voorafgaande aan het jaar van de beoogde uitvoering van de activiteit.
Artikel 7. Aanvraagformulieren
Voor het indienen van een aanvraag kan het college een aanvraagformulier vaststellen.
Artikel 8. Opbouw fondsen
- a.
Per zonnepark wordt een omgevingsfonds gevormd. Het fonds wordt gevoed met de jaarlijkse afdracht door de exploitant van het betreffende zonnepark conform de afspraken in de anterieure overeenkomsten.
- b.
Leefbaarheidsfonds Nieuwstadt
-
De Provincie Limburg, VDL Nedcar en de gemeente Echt-Susteren hebben ieder eenmalig € 100.000 bijgedragen aan het Leefbaarheidsfonds Nieuwstadt, zijnde totaal € 300.000.
Artikel 9. Verlening subsidie en subsidieplafond
- a.
Het subsidiebedrag bedraagt ten hoogste het bedrag van het fonds.
- b.
Fondsen voor verschillende kernen kunnen niet samengevoegd worden. Middelen die niet uitgekeerd worden blijven beschikbaar voor volgende kalenderjaren.
- c.
Subsidie wordt alleen verstrekt voor daadwerkelijk gemaakte kosten.
- d.
Inzet en arbeid door vrijwilligers, etenswaren en dranken zijn niet subsidiabel.
- e.
Niet bestede subsidie wordt bij de vaststelling van de subsidie teruggevorderd.
- f.
Bij voorzieningen of fysieke verbeteringen van de leefomgeving moeten eventuele kosten van onderhoud en keuringen opgenomen worden in de aanvraag. Deze kosten komen ten laste van het betreffende fonds.
Artikel 10. Beoordeling
- a.
De subsidieaanvragen die niet voldoen aan de criteria van deze regeling komen niet in aanmerking voor beoordeling en waardering.
- b.
Een aanvraag komt niet voor beoordeling in aanmerking als het initiatief (financieel) niet haalbaar is of niet uitvoerbaar is binnen de in de aanvraag vermelde planning.
- c.
Aanvragen die voldoen aan de criteria van deze regeling worden door de gemeente ter beoordeling voorgelegd aan de volwassen inwoners van de betreffende kern.
Artikel 11. Beoordelen en waarderen aanvragen
- a.
De gemeente toetst of een plan niet in strijd is met wetten en regels of met het beleid van de gemeente. Plannen in de openbare ruimte worden getoetst aan regels die vastgesteld zijn in het Handboek Openbare Ruimte Echt-Susteren. Daarnaast toetst de gemeente een plan op financiële, juridische en technische haalbaarheid en op veiligheid. Als een vergunning of toestemming nodig is moet dit geregeld en afgestemd zijn voordat een plan uitgevoerd kan worden.
- b.
De subsidieaanvragen die voldoen aan de criteria van deze regeling worden beoordeeld en gewaardeerd door de volwassen inwoners van de betreffende kern. De beoordeling en waardering vindt plaats door middel van een of meerdere fysieke stemrondes. Stimuleren van ontmoeting en interactie tussen de inwoners is een van de doelstellingen van de regeling, daarom vindt stemming fysiek plaats.
- c.
Tijdens een bijeenkomst vullen de inwoners een stemformulier in en geven ze punten aan de ingediende plannen. Het aantal te verdelen punten is gelijk aan het aantal plannen.
- d.
Inwoners bepalen op deze wijze welke plannen gerealiseerd worden en hoe het budget verdeeld wordt. De plannen met de hoogste score en die binnen het plafond vallen van het fonds worden gesubsidieerd. Indien het plafond niet toereikend is om de aanvragen te honoreren, wordt de rangschikking bepaald door de score.
Artikel 12. Verplichtingen
Als aannemelijk is dat een of meer van de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend niet, niet tijdig of niet geheel zullen worden verricht of dat niet tijdig of niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan, meldt de subsidie-ontvanger dat onverwijld schriftelijk aan burgemeester en wethouders.
Artikel 13. Bevoorschotting, vaststelling en betaling
- a.
Subsidies tot en met € 25.000 worden door burgemeester en wethouders direct vastgesteld, of verleend en binnen 13 weken nadat de activiteiten uiterlijk moeten zijn verricht ambtshalve vastgesteld, tenzij toepassing wordt gegeven aan het volgende lid.
- b.
Als bij verleningsbeschikking de subsidie-ontvanger wordt verplicht om op de daarbij aangegeven wijze aan te tonen dat de activiteiten waarvoor de subsidie wordt verstrekt zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen. In dat geval vindt de vaststelling plaats binnen 13 weken nadat de gevraagde inlichtingen zijn verstrekt.
- c.
In geval van verlening van een subsidie van ten hoogste € 25.000 wordt een voorschot verstrekt ter hoogte van de verleende subsidie.
Artikel 14. Hardheidsclausule
Burgemeester en wethouders kunnen deze regeling, met uitzondering van de artikelen 1 en 2, buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of subsidieontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als:
Subsidieregeling leefbaarheidsfondsen Echt-Susteren
Ondertekening
Toelichting
Artikel 1. Doelstelling van de subsidie
Bij de ontwikkeling van de pilot van 5 zonneparken is de instelling van een omgevingsfonds als verplichting opgenomen ten behoeve van een bovenwettelijke tegemoetkoming aan de omgeving.
De instelling van een Leefbaarheidsfonds Nieuwstadt betreft een afspraak met de Provincie Limburg in het kader van de provinciaal inpassingsplan uitbreiding VDL-Nedcar.
Artikel 2. Koppeling zonneparken aan de kernen
De zonneparken zijn gekoppeld aan 5 kernen. Het omgevingsfonds van het zonnepark wordt ingezet ten behoeve van de lokale gemeenschappen in de nabijheid van de gerealiseerde zonneparken. Als er meer zonneparken gerealiseerd worden, worden deze gekoppeld aan een kern volgens de systematiek kortste afstand hemelsbreed tussen het zonnepark en het centrum van de kern.
Artikel 8. Storting en opbouw omgevingsfonds zonnepark
Een exploitant van een zonnepark draagt jaarlijks € 0,40 per geproduceerde MWh af in een omgevingsfonds. De afdracht is gebaseerd op de totale productie van het voorgaande jaar.
Artikel 11 Beoordelen en waarderen aanvragen door inwoners kern
Een omgevingsfonds wordt door de gemeente ingezet ten behoeve van de lokale gemeenschap in de nabijheid van de zonneparken en in Nieuwstadt. De besteding van het omgevingsfonds vindt plaats op basis van een democratisch proces via stem-/scorerondes door de volwassen inwoners van de kern. De rondes vinden fysiek plaats. Hieruit volgt een bindend advies aan de gemeente welke activiteiten en projecten voor subsidie in aanmerking komen.
Artikel 13. Bevoorschotting, vaststelling en betaling
De bevoorschotting, vaststelling en betaling vindt plaats conform de Algemene subsidieverordening Echt-Susteren.
Kenmerkend voor subsidies tot en met € 25.000 is dat deze op basis van vertrouwen worden verleend en vastgesteld. Er wordt niet standaard om verantwoording gevraagd.
In plaats daarvan geldt een actieve meldingsplicht voor de subsidie-ontvanger bij niet nakoming van de voorwaarden. Achteraf kan een risicogeoriënteerde controle plaatsvinden bij de subsidie-ontvanger.
Verder wordt het voorschot in één termijn (lump sum) verstrekt en hoeft de subsidie-ontvanger geen aanvraag voor subsidievaststelling (verantwoording) in te dienen. Hierdoor kunnen de lasten voor zowel de subsidieaanvrager als de subsidieverstrekker worden bespaard.
In het geval van verlening, gevolgd door ambtshalve vaststelling (eerste lid), wordt in de subsidiebeschikking vermeld wanneer de gesubsidieerde activiteiten moeten zijn verricht. De subsidie wordt vervolgens, binnen een nader bepaalde termijn ambtshalve vastgesteld door de subsidieverstrekker. In het tweede lid is een afwijkende termijn opgenomen voor situaties waarin speciale rapportageverplichtingen worden opgelegd.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl