Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739146
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739146/1
Regeling cameratoezicht gemeentelijke gebouwen en garages Gooise Meren 2025
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 14-05-2025
Intitulé
Regeling cameratoezicht gemeentelijke gebouwen en garages Gooise Meren 20251 Inleiding
Deze regeling heeft betrekking op de inzet van cameratoezicht in en rond het gemeentehuis, de werven, de opvanglocaties en andere gemeentelijke gebouwen en garages die in het beheer en/of eigendom van de gemeente zijn.
Op eerdergenoemde locaties wordt of kan beeldinformatie (waar personen herkenbaar in beeld komen, alsook kentekens) continue digitaal (worden) vastgelegd met behulp van digitale camera’s. Er is daardoor sprake van het verwerken van persoonsgegevens in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Deze regeling geeft een beschrijving van taken, verantwoordelijkheden en procedures inzake de inzet van cameratoezicht met het oog op een integer gebruik van het camerasysteem en de bescherming van de persoonsgegevens.
2 De Regeling
Burgemeester en wethouders van de gemeente Gooise Meren;
overwegende dat de bescherming van de persoonsgegevens en een integer gebruik van het camerasysteem het noodzakelijk maken een regeling op te stellen;
gelet op artikel 6 lid 1 sub f Algemene Verordening Gegevensbescherming;
besluiten vast te stellen:
Artikel 1 Definities en omschrijvingen
-
1. Camerasysteem: Het geheel van camera’s die zijn geplaatst in – of zijn gericht op – ruimtes in de gebouwen of garages en de buitenzijde van die gebouwen.
-
2. Incident: Een strafbaar feit, ongeval of andere gebeurtenis die vraagt om optreden;
-
3. (Verwerkings)verantwoordelijke: De partij die het doel en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens bepaalt en draagt verantwoordelijkheid voor de naleving van de AVG.
-
In het geval deze regeling, wordt onder verwerkingsverantwoordelijke het college verstaan.
-
4. Beheerder: Degene die, onder verantwoordelijkheid van de gemeente Gooise Meren, belast is met de dagelijkse zorg voor het beheren van de camerabeelden van de gemeentelijke gebouwen.
-
5. Betrokkene: Personen van wie beeldopnamen zijn gemaakt (medewerkers, inwoners en bezoekers van de locaties).
-
6. Persoonsgegevens: Alle gegevens die herleidbaar zijn naar een geïdentificeerde of identificeerbare levende natuurlijke persoon. In sommige gevallen kunnen combinaties van gegevens ook leiden tot de identificatie van een bepaalde persoon, dit zijn dan ook persoonsgegevens.
-
7. Gemeentelijke gebouwen: Gebouwen die in het eigendom en/of beheer zijn van gemeente Gooise Meren. Hieronder vallen in ieder geval het gemeentehuis, de werven en opvanglocaties van de gemeente.
-
8. Garages: De parkeergarages welke in het beheer van gemeente Gooise Meren zijn.
-
9. Opvanglocaties: De opvanglocaties welke in beheer van gemeente Gooise Meren zijn.
Artikel 2 Verwerking van persoonsgegevens
-
1. Gedurende zeven dagen per week en 24 uur per dag wordt in en om het gemeentehuis, de gemeentewerven, opvanglocaties en de garages beeldopnames van personen en kentekens continue digitaal vastgelegd.
-
2. Het is toegestaan om cameratoezicht in te zetten bij andere gebouwen dan genoemd in het eerste lid. Het cameratoezicht op een nieuwe locatie wordt uitsluitend ingezet voor de doelen zoals genoemd in artikel 3 van deze regeling. De frequentie en duur van het cameratoezicht wordt afgestemd op de periode waarin de betreffende gebouwen in eigendom en/of in beheer zijn, of zolang het noodzakelijk wordt geacht. Alle bepalingen uit deze regeling zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing.
-
3. Voor de verwerking en beheer van beeldmateriaal dat wordt vastgelegd door middel van cameratoezicht, kan de gemeente een verwerker inschakelen, mits deze voldoet aan de vereisten van de AVG.
Artikel 3 Doel verwerking persoonsgegevens
-
1. De verwerking van persoonsgegevens door middel van camera’s bij de gemeentelijke gebouwen geschiedt alleen voor de volgende doelen:
- a.
de bescherming van de veiligheid en gezondheid van personen in en rond de gemeentelijke gebouwen;
- b.
de beveiliging van de toegang en het voorkomen van onbevoegde toegang tot de gemeentelijke gebouwen;
- c.
de bewaking van gemeentelijke eigendommen die zich in de gemeentelijke gebouwen bevinden;
- d.
het vastleggen van incidenten.
- a.
-
2. De verwerking van persoonsgegevens door middel van camera’s in en rond de garages geschiedt alleen voor de volgende doelen:
- a.
de bewaking van de garages en gemeentelijke eigendommen die zich in de garages bevinden;
- b.
het vastleggen van incidenten.
- a.
-
3. Het cameratoezicht wordt niet gebruikt voor het volgen en/of controleren van medewerkers.
-
Met ‘het volgen en / of controleren van medewerkers’ wordt bedoeld dat de camerabeelden niet worden gebruikt voor het monitoren van prestaties of gedrag.
-
4. Het doel van het cameratoezicht is niet om de openbare weg te filmen, echter kan dit niet geheel worden vermeden. Dit omdat de openbare weg meestal direct grenst aan de gemeentelijke gebouwen en garages.
Artikel 4 Grondslag verwerking
Het cameratoezicht geschiedt onder de verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders (het college), het college is daarom verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de AVG.
De grondslag voor cameratoezicht in en rond de gemeentelijke gebouwen en de garages is het gerechtvaardigde belang van de gemeente conform artikel 6 lid 1 sub f Algemene Verordening Gegevensbescherming. Het college heeft voor het gebruik van deze grondslag een belangenafweging gemaakt gedocumenteerd onder artikel 5 van deze regeling.
Artikel 5 Belangenafweging
Bij toepassing van de grondslag ‘gerechtvaardigd belang’ hoort een belangenafweging te worden gemaakt tussen het belang van de verwerkingsverantwoordelijke (het college) en de belangen van betrokkenen.
De belangen van het college zijn:
- 1.
De bescherming van de veiligheid (en gezondheid) van mensen;
- 2.
De bescherming van eigendommen.
Om de belangen van medewerkers en andere betrokkenen te beschermen zijn de in gebruik zijnde camera’s alleen gericht op de in- en uitgangen van de panden en de publieksruimten. Daarnaast zijn er camera’s in het gemeentehuis in de serverruimte en spreekruimtes op de begane grond.
Het cameratoezicht geschiedt altijd overeenkomstig de doelen als omschreven in artikel 3 van deze regeling. Het doel van het cameratoezicht is niet om de openbare weg te filmen, echter kan dit niet geheel worden vermeden. Dit omdat de openbare weg meestal direct grenst aan de gemeentelijke gebouwen en garages. Wel worden de camera’s zodanig geïnstalleerd dat de openbare weg zo min mogelijk in beeld komt. Hierdoor wordt er beperkte inbreuk gemaakt op de privacy van betrokkenen. Ook wordt het cameratoezicht niet gebruikt voor het volgen en/of controleren van medewerkers, voorbijgangers en gebruikers van de garages. Met ‘het volgen en / of controleren van medewerkers’ wordt bedoeld dat de camerabeelden niet worden gebruikt voor het monitoren van prestaties of gedrag.
Artikel 6 Informeren betrokkenen
Voor personen die gemeentelijke gebouwen en garages binnentreden is kenbaar dat gebruik wordt gemaakt van camera’s door middel van de aldaar aangebrachte bebording. Daarnaast worden medewerkers geïnformeerd via de privacyverklaring voor personeel.
Artikel 7 Soort persoonsgegevens
-
1. De beeldkwaliteit is zodanig dat personen en kentekens al dan niet door middel van vergroting identificeerbaar zijn waardoor het persoonsgegevens betreft.
-
2. De (persoons)gegevens die worden verwerkt zijn:
- a.
beeldopnamen van de zich in en rond de gemeentelijke gebouwen en garages bevindende personen en eigendommen;
- b.
gegevens met betrekking tot de datum en tijdstip waarop de beeldopnamen zijn gemaakt, alsmede de plaats;
- a.
-
3. De camera’s nemen geen geluid op.
Artikel 8 Taken en verantwoordelijkheden
-
1. Het college is de verwerkingsverantwoordelijke voor het cameratoezicht in en rond de gemeentelijke gebouwen en de garages.
-
2. Manager FIA is intern verantwoordelijk voor het cameratoezicht in en rondom het gemeentehuis. Hij stelt een beheerder aan als bedoeld in lid 6 van dit artikel.
-
3. Manager BORG is intern verantwoordelijk voor het cameratoezicht in en rondom de werven, de garages en andere gemeentelijke gebouwen. Hij stelt een beheerder aan als bedoeld in lid 6 van dit artikel.
-
4. Manager Opvanglocaties is intern verantwoordelijk voor het cameratoezicht in en rondom de opvanglocaties. Hij stelt een beheerder aan als bedoeld in lid 6 van dit artikel.
-
5. Het ‘live’ bekijken van beelden is toegestaan, op voorwaarde dat dit gebeurt voor de doeleinden zoals beschreven in artikel 3 van deze regeling.
-
6. De beheerder en zijn manager zijn bevoegd om beelden terug te kijken. Indien de beheerder zelf niet aanwezig is, treedt diens plaatsvervanger op of wijst zijn manager een andere medewerker aan om de beelden terug te kijken. Bevoegdheden en verantwoordelijkheden betreffende de beheerder zoals verwoord in de artikelen zijn in dat geval in gelijke mate van toepassing.
-
7. Indien de intern verantwoordelijke manager dit noodzakelijk acht, kan hij een andere of extra medewerker aanwijzen om de beelden terug te kijken.
-
8. Indien de beheerder of zijn manager dit noodzakelijk acht in het kader van een goede uitvoering van de wet of van deze regeling, kan hij de beelden ook met interventiemedewerkers terugkijken.
-
9. In een schriftelijk verslag wordt bijgehouden wie de beelden hebben ingezien.
-
10. Het terugkijken van beelden vindt uitsluitend plaats indien zich (vermoedelijk) incidenten hebben voorgedaan en/of wanneer beelden worden opgevraagd door daartoe bevoegde derden.
-
11. Indien er sprake is van een incident, meldt de beheerder dit bij de daartoe aangewezen instantie zoals de politie en/of de brandweer en/of de spoedeisende medische hulp (ambulance).
Artikel 9 Bewaartermijn en opslaglocatie
-
1. Beelden worden digitaal opgeslagen op een harde schijf.
-
2. Het camerasysteem verwijdert de persoonsgegevens na ongeveer een maand nadat de opnames zijn gemaakt.
-
3. De verwijdering van de persoonsgegevens geschiedt doordat er na ongeveer een maand automatisch nieuwe beelden worden opgenomen over de oude beelden.
-
4. In het geval op de beelden een incident staat dat een strafbaar feit inhoudt, worden de persoonsgegevens bewaard totdat het opsporingsonderzoek en de gerechtelijke procedure zijn beëindigd. Voor andere incidenten (b.v. een ongeval) worden de persoonsgegevens bewaard zolang ze nodig zijn voor de afwikkeling.
-
5. De beheerder dient ervoor te zorgen dat de beelden waarop een incident te zien is, veilig zijn tegen overschrijven van nieuwe opnames door deze beelden op zowel het archiveringsgebied van de harde schijf als op een ander opslagmedium (als back-up) te kopiëren.
-
6. In het geval van een informatiebeveiligingsincident worden de beelden bewaard volgens de eisen die in de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) worden gesteld.
-
7. De verwijdering van de in het vierde lid bedoelde persoonsgegevens geschiedt handmatig door de beheerder zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen twee werkdagen, nadat hij bekend is geworden met de beëindiging van het opsporingsonderzoek en de gerechtelijke procedure of afhandeling van andersoortige incidenten.
Artikel 10 Verstrekking persoonsgegevens
-
1. Toegang tot camerabeelden wordt zoveel mogelijk beperkt. Alleen de personen genoemd in artikel 8 van deze regeling hebben toegang tot het camerasysteem en de camerabeelden.
-
2. Beelden worden uitsluitend aan derden verstrekt indien hiertoe een (wettelijke) verplichting bestaat en dit verenigbaar is met het doel van het verzamelen van de beeldopnamen zoals genoemd in artikel 3 van deze regeling.
-
3. De derde die de beelden (digitaal) in ontvangst neemt, moet zich legitimeren en tekenen voor ontvangst van het beeldmateriaal.
-
4. De beheerder maakt ten behoeve van de verstrekking van persoonsgegevens een kopie van de betreffende beeldopnames.
-
5. Overdacht van beeldopnames aan derden wordt door de beheerder bijgehouden in een logboek.
Artikel 11 Geheimhoudingsplicht
-
1. Eenieder die bevoegd is tot het bekijken van de beelden dan wel de beelden in opdracht van de verwerkingsverantwoordelijke verwerkt, is verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hem uit dien hoofde bekend wordt, tenzij een wettelijk voorschrift hem tot mededeling verplicht of uit zijn taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.
-
2. De in artikel 8 bedoelde personen hebben de eed of belofte afgelegd of een verklaring van geheimhouding of een integriteitsverklaring ondertekend.
Artikel 12 Rechten van betrokkenen
-
1. Een betrokkene kan een verzoek bij de verwerkingsverantwoordelijke indienen tot het uitoefenen van zijn rechten ten aanzien van zijn persoonsgegevens. Denk hierbij aan het verzoek tot inzage, beperking, verwijdering of bezwaar.
-
2. Een verzoek als genoemd in lid 1 dient te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gooise Meren.
-
3. De betrokkene dient zich bij een verzoek als genoemd in lid 1 zich in persoon te legitimeren bij de beheerder ter vaststelling van zijn identiteit.
-
4. Bij recht op inzage, heeft de betrokkene slechts recht op inzage van de beelden waarop hij zelf te zien is. In het verzoek moet de betrokkene een tijdsperiode (met dag en tijd) en plaats aangeven wanneer de beelden zijn gemaakt.
-
5. De gemeente verstrekt de verzoeker onverwijld en in ieder geval binnen een maand na ontvangst van het verzoek informatie over het gevolg dat aan het verzoek is gegeven. Afhankelijk van de complexiteit van de verzoeken kan die termijn indien nodig met nog eens twee maanden worden verlengd. De gemeente stelt de verzoeker binnen één maand na ontvangst van het verzoek in kennis van een dergelijke verlenging.
-
6. De beheerder dient ervoor te zorgen dat de beelden die door de betrokkene worden opgevraagd, veilig worden gesteld tegen het overschrijven van nieuwe opnames door deze beelden op zowel het archiveringsgebied van de harde schijf als op een ander opslagmedium (als back-up) te kopiëren.
-
7. De opgevraagde beelden worden na afhandeling van een verzoek als genoemd in lid 1, zo snel mogelijk handmatig door de beheerder verwijderd.
Artikel 13 Beveiliging persoonsgegevens
-
1. Bij de inzet van cameratoezicht op een (nieuwe) locatie, wordt de noodzakelijkheid, subsidiariteit en proportionaliteit zorgvuldig overwogen. De verantwoordelijk manager heeft de plicht om te beoordelen of het uitvoeren van een Data Protection Impact Assessment (DPIA) vereist is en draagt zorg voor uitvoering hiervan.
-
2. Het college heeft passende technische en organisatorische maatregelen getroffen ter beveiliging van de camerabeelden en het camerasysteem. Hiermee wordt verlies, diefstal of enige vorm van onrechtmatige verwerking tegengegaan.
-
3. Beeldmateriaal mag op geen enkele wijze worden bewerkt of worden gewijzigd. Om dit aan te tonen, moet na het veiligstellen van de beelden een hash worden gemaakt van de bestanden.
Artikel 14 Koppeling aan andere (verzamelingen) persoonsgegevens
De camerabeelden worden niet gekoppeld met andere verwerkingen van persoonsgegevens van de gemeente Gooise Meren.
Artikel 15 Evaluatie cameratoezicht
Het college evalueert deze regeling bij wetswijzigingen en eventuele andere relevante wijzigingen.
Indien de regeling moet worden aangepast, herziet het college deze regeling.
Artikel 16 Slotbepaling
-
1. Deze regeling kan aangehaald worden als “Regeling cameratoezicht gemeentelijke gebouwen en garages Gooise Meren 2025”.
-
2. Deze regeling treedt in werking op de eerste dag volgend op bekendmaking van het besluit.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gooise Meren op 6 mei 2025.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl