Regeling vervalt per 01-01-2028

Subsidieregeling Noodhulp Almere

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 15-05-2025 t/m 31-12-2027

Intitulé

Subsidieregeling Noodhulp Almere

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere,

Gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Almere 2020 (ASV),

Besluit:

vast te stellen de Subsidieregeling Noodhulp Almere.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze subsidieregeling verstaan wij onder:

  • a.

    Aanvrager: de rechtspersoon of het samenwerkingsverband dat een aanvraag indient;

  • b.

    Begroting: de financiële raming, bestaande uit een specificatie van de kosten en eventuele eigen bijdragen voor de uitvoering van het initiatief;

  • c.

    Beschikking: het schriftelijke besluit van het college omtrent de toekenning, weigering of wijziging van subsidie;

  • d.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere, belast met de uitvoering van deze subsidieregeling;

  • e.

    Initiatief: een concreet plan of een activiteit gericht op de uitvoering van noodhulp;

  • f.

    Noodhulp: primaire ondersteuning aan inwoners die (tijdelijk) niet zelfstandig in hun levensonderhoud kunnen voorzien, zoals voedselpakketten of andere vormen van urgente bijstand;

  • g.

    Organisatie: een non profitorganisatie, dan wel een samenwerkingsverband daarvan, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel;

  • h.

    Sociaal minimum: het door de rijksoverheid vastgestelde bijstandsniveau; in deze subsidieregeling geldt maximaal 130% van het sociaal minimum;

  • i.

    Subsidie: een bijdrage in de kosten van de uitvoering van een initiatief;

  • j.

    Subsidiabele kosten: de kosten als bedoeld in artikel 5 van deze subsidieregeling.

  • k.

    Subsidieregeling: de subsidieregeling, genaamd ‘Subsidieregeling Noodhulp Almere’, zoals vastgesteld door het college;

  • l.

    Subsidieplafond: het maximale totaalbedrag dat per kalenderjaar beschikbaar is voor deze subsidieregeling, zoals omschreven in artikel 8.

Artikel 2 - Doel van de subsidie

De subsidie heeft als doel organisaties te ondersteunen bij het verlenen van noodhulp aan inwoners van Almere met een inkomen tot maximaal 130% van het sociaal minimum. De bijdrage is uitsluitend bestemd voor activiteiten die direct bijdragen aan de uitvoering van initiatieven op het terrein van noodhulp zoals omschreven in artikel 1.

Artikel 3 - Doelgroep

  • 1. Deze subsidieregeling is van toepassing op organisaties die:

    • a.

      Niet tot doel hebben om winst te maken;

    • b.

      Ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel;

    • c.

      Hun statutaire vestigingsadres in de gemeente Almere hebben;

  • 2. De begunstigden van de subsidiabele initiatieven zijn inwoners van Almere met een inkomen tot maximaal 130% van het sociaal minimum.

Artikel 4 – Subsidievoorwaarden

Aan de toekenning van een subsidie worden de volgende voorwaarden verbonden:

  • a.

    De uitvoering van het initiatief dient te gebeuren volgens het bij het college ingediende plan;

  • b.

    De uitvoering moet worden afgerond binnen de in de beschikking vastgestelde termijn;

  • c.

    Een aanvrager kan maximaal eenmaal per kalenderjaar in aanmerking komt voor deze subsidie.

Artikel 5 - Subsidiabele kosten

Subsidie kan worden verstrekt voor de volgende kosten:

  • a.

    Aanschaf van levensmiddelen en basisgoederen voor noodhulppakketten;

  • b.

    Directe uitvoeringskosten;

  • c.

    Andere kosten die vooraf door het college als noodzakelijk zijn bevonden voor de uitvoering van het initiatief.

Artikel 6 - Aanvraagtermijn

  • 1. Aanvragen voor subsidies voor 2025 moeten uiterlijk 1 augustus 2025 zijn ontvangen;

  • 2. Aanvragen voor subsidies voor 2026 moeten uiterlijk 1 april 2026 zijn ontvangen;

  • 3. Indien middelen worden overgeheveld naar 2027, dienen aanvragen voor dat jaar uiterlijk 1 april 2027 te zijn ingediend.

Artikel 7 - Eisen aan de aanvraag

Een aanvraag om subsidie dient de volgende gegevens te bevatten:

  • a.

    Naam, adres en KvK nummer van de aanvrager;

  • b.

    Een duidelijke beschrijving van het initiatief;

  • c.

    Een begroting;

  • d.

    Datum en locatie van de activiteiten;

  • e.

    Inzicht in de meetbare effecten;

  • f.

    Het correspondentieadres voor alle communicatie met betrekking tot de aanvraag.

Artikel 8 - Subsidieplafond en toewijzingsprocedure

  • 1. Het subsidieplafond bedraagt: € 200.000 voor 2025 en € 200.000 voor 2026.

  • 2. Het maximale subsidiebedrag per organisatie bedraagt € 12.000 per kalenderjaar.

  • 3. De verdeelsleutel van subsidies op grond van deze subsidieregeling is: “Wie het eerst komt, die het eerst maalt”, uitgaande van een volledig ingediende subsidieaanvraag.

  • 4. Niet bestede middelen worden overgeheveld naar het daaropvolgende jaar tot en met 2027.

Artikel 9 - Beslistermijn

Het college neemt binnen acht weken na ontvangst van een volledig ingediende aanvraag een besluit. Deze termijn kan eenmalig met vier weken worden verlengd.

Artikel 10 - Betalingen

Subsidiebedragen worden, tenzij anders aangegeven in de beschikking, binnen 4 weken na de ingangsdatum van de beschikking uitbetaald.

Artikel 11- Inwerkingtreding en duur

Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag nadat deze bekend is gemaakt en is geldig tot 1 januari 2028.

Artikel 12 - Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als ‘Subsidieregeling Noodhulp Almere’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in het college van B en W d.d. 6 mei 2025

burgemeester en wethouders van Almere,

de secretaris,

A. van Mazijk

de burgemeester,

W.H.J.M. van der Loo