Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739126
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739126/1
Aanwijzingsbesluit Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB) betreffende LansingerStroom
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 14-05-2025
Intitulé
Aanwijzingsbesluit Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB) betreffende LansingerStroomHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland;
gelezen het voorstel d.d. 6 mei 2025
Overwegende dat
- -
de gemeente zich ten doel heeft gesteld de energieprestaties van de bestaande woningvoorraad te verbeteren, met als einddoel een woningvoorraad waar geen fossiele energie meer wordt gebruikt;
- -
in Lansingerland de Transitievisie Warmte (T19.10701) is vastgesteld met concrete keuzes voor prioritaire wijken die van het gas af zullen gaan en ook wordt gewerkt aan energiebesparing (met als onderlegger de Aanpak energiearmoede en isolatie koopwoningen (BW2200296) en een recht-vaardige energietransitie (met als onderlegger het Plan van aanpak Energiearmoede, BW2200222);
- -
burgerparticipatie noodzakelijk is om de gestelde doelen te gaan halen en daarvoor woning-eigenaren te mobiliseren door ze informatie te geven, bewust te maken en te stimuleren tot het nemen van concrete maatregelen;
- -
de inbedding in en de kennis van de lokale context voor een beleid gericht op efficiënte en duurzame energietransitie van groot belang is;
- -
energiecoöperatie LansingerStroom zich ten doel heeft gesteld om initiatieven te nemen voor energiebesparing en de transitie van fossiele naar duurzame energie in Lansingerland;
- -
gemeente en LansingerStroom al sinds 2017 samen werken op dit onderwerp en dat deze samenwerking positief en succesvol is geweest;
- -
LansingerStroom een coöperatie U.A. is van en voor bewoners die activiteiten verricht, die zijn gericht op de energietransitie en specifiek is opgericht om de overstap naar een duurzame, leefbare en energieneutrale leefomgeving in Lansingerland te versnellen met inbreng van haar bewoners;
- -
LansingerStroom is opgebouwd uit inwoners uit Lansingerland. Doordat LansingerStroom is opgebouwd uit deelnemers uit de samenleving, beschikt het als enige over een uniek lokaal netwerk, kennis en ervaring om integraal diensten en producten aan gebouweigenaren in de gebouwde omgeving aan te bieden ten behoeve van de doelstelling energieneutraal 2050 van de gemeente Lansingerland;
- -
LansingerStroom diensten lokaal, onafhankelijk en zonder winstoogmerk aanbiedt, wat aansluit bij de behoeften en belangen van grote groepen inwoners en bedrijven;
- -
De winst van de activiteiten van LansingerStroom weer wordt geïnvesteerd in lokale duurzaam-heidsinitiatieven;
- -
als onderdeel van het beleid van de Warmtetransitie van de gemeente Lansingerland, de gemeente het netwerk van initiatieven voor energietransitie verder wil uitbouwen, handvatten wil bieden en meer slagkracht wil geven samen met LansingerStroom;
- -
Diensten van Algemeen Economisch Belang (hierna: DAEB) hun grondslag vinden in de artikelen 14 en 106, tweede lid van het VWEU;
- -
om gebruik te kunnen maken van de bijzondere positie, die een DAEB inneemt binnen de Europese staatssteunregelgeving, een onderneming in de zin van voornoemde artikelen, specifiek met het beheer van een DAEB kan worden belast;
- -
het naar mening van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland noodzakelijk is om de diensten aan LansingerStroom toe te vertrouwen, omdat daarmee in hoge mate wordt bijgedragen aan bovengenoemde doelstellingen en ambities en daarmee wordt voldaan aan de belangen van de burgers binnen deze gemeente;
- -
de gemeente Lansingerland heeft geconstateerd dat het opzetten en begeleiden van buurt- en wijkinitiatieven m.b.t. energietransitie in Lansingerland, het versnellen van lokale warmt-projecten in Lansingerland en het ondersteunen van bewoners door gratis energieadviezen en kleine duurzame maatregelen aan te bieden diensten zijn die zonder overheidsbijdrage onvoldoende door marktpartijen worden ingevuld. De gangbare praktijk in Nederland is dat lokale partijen een bijdrage ontvangen van de gemeente om zo inwoners van onafhankelijk maar kwalitatief goed van advies te voorzien;
- -
de gemeente Lansingerland heeft geconstateerd dat de diensten door de markt niet, of niet onder de gewenste condities met betrekking tot kwaliteit, veiligheid en toegankelijkheid, gelijke behandeling en betaalbaarheid worden geleverd;
- -
in het kader van de sociale/maatschappelijke tweedeling, een lokale partij die al jaren actief is in de gemeente en die een groot netwerk heeft de ‘toegankelijkheid’ van alle doelgroepen in de gemeente bij de energietransitie beter kan waarborgen ten behoeve van een inclusieve energie-transitie in Lansingerland;
- -
de dienstverlening van LansingerStroom zich specifiek richt op het informeren, begeleiden, samenbrengen en doorverwijzen van inwoners van Lansingerland, die gestimuleerd moeten worden in het nemen van verduurzamingsmaatregelen. Daarmee is de dienstverlening gericht op maatschappelijke meerwaarde. Zonder overheidsbijdrage zou deze dienst niet of onvoldoende door marktpartijen worden ingevuld, althans niet op een voor de gemeente acceptabele wijze;
- -
burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland maatschappelijke schaal- en efficiencyvoordelen kunnen behalen met publieke middelen, door diensten en producten bij LansingerStroom af te nemen;
- -
burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland gezien de doelstelling, kennis en kunde bereid zijn om LansingerStroom te subsidiëren;
- -
het wenselijk is onduidelijkheid over de rechtmatigheid van de voorgenomen subsidie in het kader van naleving van de Europese staatsteunregelgeving weg te nemen voor LansingerStroom en de gemeente door de dienstverlening van LansingerStroom als DAEB aan te merken.
Gelet op
- -
Artikel 160, eerste lid aanhef en onder a van de Gemeentewet;
- -
De artikelen 14,106 tweede lid, en 107 van het Verdrag inzake de werking van de Europese Unie (VWEU);
- -
Het Vrijstellingsbesluit van de Commissie voor diensten van algemeen economisch belang 2012/21/EU, PbEU 2012/ L7 (hierna: Vrijstellingsbesluit DAEB).
Besluit
Vast te stellen het Aanwijzingsbesluit Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB) betreffende LansingerStroom.
Artikel 1 Aanwijzing diensten als DAEB
Aan te wijzen als Diensten van Algemeen Economisch Belang de volgende diensten van LansingerStroom op grond van artikel 2, eerste lid, onder c van het Vrijstellingsbesluit DAEB:
- 1.
Energieloket als onafhankelijk en neutraal informatiepunt over o.a. energiebesparing, isolatie en duurzame energie voor inwoners van Lansingerland, met onder meer:
- a)
Een website voor informatie, vragen of een gesprek met een energiecoach;
- b)
Inwoners die als vrijwilliger in de rol van energiecoach mede-inwoners helpen om gemakkelijker energiebesparende maatregelen te gaan nemen;
- c)
Een lokale laagdrempelige informatieruimte waar inwoners inspiratie opdoen, voorlichting krijgen en demonstraties bijwonen;
- d)
Periodieke energiebijeenkomsten waar inwoners op specifieke actuele thema’s worden voorgelicht en verder geholpen;
- e)
Overige activiteiten, die inwoners stimuleren energie te besparen of over te stappen naar duurzame (niet fossiele) energie.
- a)
- 2.
Overleg- en adviespartner voor lokaal beleid burgerparticipatie in de energietransitie, onder meer bij het vervolg op het warmteprogramma en de uitvoeringplannen;
- 3.
Buurt- en wijkondersteuning naar inwoners voor het realiseren van aardgasvrije wijken, door te ondersteunen bij het verduurzamen van hun woningen (met vrijwilligers als energiecoaches) en door het opzetten van wijkgebonden projecten, zoals kleinschalige warmte opwek of een warmte-gemeenschap;
- 4.
Mobiliseren van burgerparticipatie bij lokale duurzame energieprojecten, o.a. voor zonne-energie en warmte.
Artikel 2 Betrokken onderneming, aard van de openbare dienstverplichtingen en grondgebied
De betrokken onderneming (in de zin van de Europese staatssteunregelgeving), de coöperatie LansingerStroom U.A., statutair gevestigd te Lansingerland, wordt door het college met de uitvoering van de dienst van algemeen economisch belang op het grondgebied van de gemeente Lansingerland belast, overeenkomstig de activiteitenomschrijving in de mogelijk door het college van burgemeester en wethouders te nemen subsidiebeschikking.
Artikel 3 Aard en duur van de van de openbare dienstverplichtingen
Deze aanwijzing wordt verleend voor de duur van 5 jaar en vangt aan de dag na bekendmaking. Het college kan tussentijds besluiten de aanwijzing te beëindigen.
In de mogelijk door het college van burgemeester en wethouders te nemen subsidiebeschikking wordt beschreven welke activiteiten precies gesubsidieerd worden en onder welke voorwaarden.
Artikel 4 De parameters voor de berekening, de controle en de herziening van de compensatie:
De wijze van berekening, wordt conform artikel 5 van het DAEB Vrijstellingsbesluit vastgesteld in de mogelijk door het college van burgemeester en wethouders te nemen subsidiebeschikking.
Artikel 5 De regelingen om overcompensatie te vermijden en terug te betalen:
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland zal de dienstverlening en de financiële verantwoording regelmatig (laten) controleren, ten minste eenmaal per jaar, gedurende de periode welke LansingerStroom met de in dit besluit genoemde diensten van algemeen economisch belang is belast en aan het einde van die periode.
De wijze van de controle op de DAEB-werkzaamheden en de mogelijkheid tot herziening van het subsidiebedrag in geval van (dreigende) overcompensatie worden conform artikel 5 van het DAEB Vrijstellingsbesluit vastgesteld in de mogelijk door het college van burgemeester en wethouders te nemen subsidiebeschikking.
Artikel 6 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.
Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit DAEB LansingerStroom 2025-2030.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland op 6 mei 2025,
Het college van burgemeester en wethouders van Lansingerland,
Mickel Beckers
Secretaris
Jules Bijl
Burgemeester
Bezwaar
Een belanghebbende, die het met dit besluit niet eens is, kan schriftelijk bezwaar maken binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit.
Zo maakt u bezwaar
Bezwaar maken kan op twee manieren: online of schriftelijk.
- 1.
Online
-
U gaat naar www.lansingerland.nl/bezwaarenberoep.
-
U vult het formulier “bezwaar indienen voor inwoners met DigiD” in.
-
Heeft u geen DigiD? U vraagt dit aan op www.digid.nl/aanvragen
- 2.
Schriftelijk
-
U gaat naar www.lansingerland.nl/bezwaarenberoep
-
U gebruikt het formulier ‘bezwaarschrift indienen’.
-
Voor het invullen van dit formulier is geen DigiD nodig.
-
Of u schrijft zelf een brief. In uw brief moet ten minste het volgende staan:
- -
uw naam en adres;
- -
de datum van uw bezwaarschrift;
- -
de datum van het besluit waarmee u het niet eens bent;
- -
het besluitnummer (dit vindt u op onze brief achter “ons kenmerk”);
- -
de reden(en) waarom u het niet eens bent met ons besluit;
- -
uw handtekening.
- -
Voeg ook een kopie toe van het besluit waarmee u het niet eens bent. Op deze manier kunnen wij uw bezwaarschrift beter in behandeling nemen.
Opsturen van uw bezwaarschrift
U kunt uw bezwaarschrift sturen naar:
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland
Postbus 1
2650 AA Berkel en Rodenrijs
U kunt uw bezwaarschrift ook scannen en e-mailen naar info@lansingerland.nl
Hulp bij het indienen van een bezwaarschrift
Als u hulp nodig heeft bij het schrijven van uw bezwaar, dan kunt u contact opnemen met het juridisch loket. Dit kan via de website www.juridischloket.nl of telefonisch via 0900 – 8020.
Het besluit geldt ook tijdens de bezwaarprocedure
Als u dit niet wilt, dan kunt u een voorlopige voorziening vragen bij rechtbank Rotterdam. Daar zijn wel kosten aan verbonden. U moet bijvoorbeeld griffierecht betalen. Meer informatie over een voorlopige voorziening en hoe u dit kunt vragen, vindt u op www.rechtspraak.nl. U kunt ook telefonisch contact opnemen met de rechtbank Rotterdam via 088 - 362 6000.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl