Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739120
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR739120/1
Wegsleepverordening gemeente Lopik 2025
Geldend van 10-05-2025 t/m heden
Intitulé
Wegsleepverordening gemeente Lopik 2025De raad van de gemeente Lopik;
overwegende dat het wenselijk is om in voorkomende gevallen op de weg staande voertuigen te kunnen verwijderen, over te brengen en in bewaring te stellen;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 4 maart 2025;
gelet op het bepaalde in artikel 149 van de Gemeentewet, artikel 173 tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 en het Besluit wegslepen van voertuigen;
BESLUIT :
de ‘Wegsleepverordening gemeente Lopik 2025’ vast te stellen.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
RVV 1990: het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
- b.
wet: de Wegenverkeerswet 1994;
- c.
Besluit: het Besluit wegslepen van voertuigen;
- d.
voertuig: wat hieronder wordt verstaan in artikel 1 en artikel 1a van het RVV 1990;
- e.
motorrijtuig: wat hieronder wordt verstaan in artikel 1, eerste lid, onder c van de wet;
- f.
het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lopik;
- g.
bewaarder: het bedrijf belast met de uitvoering van de wegsleepregeling;
- h.
wegen en weggedeelten: alle voor het openbaar vervoer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten.
Artikel 2 Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten
In het belang van de veiligheid op de weg, de vrijheid van het verkeer en het vrijhouden van wegen en weggedeelten kunnen voertuigen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring worden gesteld. Als wegen en weggedeelten, bedoeld in artikel 170, eerste lid, onder c van de wet worden alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente Lopik aangewezen voor zover deze behoren tot een van de in artikel 2 van het Besluit bedoelde soorten van wegen en weggedeelten.
Artikel 3 Plaats bewaring voertuigen en openingstijden
-
1. Als plaats van bewaring wordt aangewezen: het terrein van bewaarder aan de Lopikerweg Oost 64, 3411 JH te Lopik (Verweij’s Trucking B.V.).
-
2. De openingstijden van de bewaarplaats van Verweij’s Trucking B.V. zijn:
- a.
van maandag tot en met vrijdag van 08:00 uur tot 19:00 uur;
- b.
zaterdag van 08:00 uur tot 14:30 uur.
- a.
-
3. De burgemeester kan op grond van zijn bijzondere bevoegdheden ter handhaving van de openbare orde tijdelijk een andere plaats van bewaring en bewaarder aanwijzen.
-
4. Het tijdstip van bewaren gaat, na het wegslepen van een voertuig, in op het moment dat het voertuig van het wegsleepvoertuig is losgekoppeld op de plaats van bewaring.
Artikel 4 Kosten overbrengen en bewaren voertuigen
-
1. De kosten van het overbrengen van een voertuig naar de bewaarplaats tussen 08:00 uur en 18:00 uur bedragen:
- a.
basistarief/voorrijkosten € 82,64;
- b.
uitvoeringskosten € 103,31.
- a.
-
2. De kosten van het overbrengen van een voertuig naar de bewaarplaats tussen 18:00 uur en 08:00 uur bedragen:
- a.
basistarief/voorrijkosten € 82,64;
- b.
uitvoeringskosten € 123,97.
- a.
-
3. Na de eerste 24 uur opslag zijn de stallingskosten:
- a.
per etmaal € 16,53.
- a.
-
4. Op zondag wordt, bovenop de voorrijkosten en de eventuele uitvoeringskosten, een toeslag van € 103,30 gerekend.
-
5. Alle genoemde tarieven zijn exclusief BTW en kunnen eenmaal per jaar bij besluit van het college worden geïndexeerd op basis van het prijsindexcijfer voor het beroepsgoederenvervoer, sector overig vervoer van het CBS.
-
6. Indien de eigenaar c.q. gerechtigde tot het gebruik van het voertuig zich, na daartoe te zijn opgeroepen, op de plaats van dat voertuig meldt nadat de bewaarder een aanvang met het verslepen van het voertuig heeft gemaakt, maar het verslepen niet is voltooid, zullen de kosten voor het voorrijden in rekening worden gebracht bij de eigenaar c.q. gerechtigde tot het gebruik van het voertuig.
-
7. Indien de eigenaar c.q. gerechtigde tot het gebruik van het voertuig, het voertuig reeds verwijderd heeft voordat de bewaarder de locatie van het te slepen voertuig heeft bereikt nadat deze is opgeroepen, zullen de kosten voor het voorrijden in rekening worden gebracht bij de eigenaar c.q. gerechtigde tot het gebruik van het voertuig.
Artikel 5 Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen en aanhangwagens in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat
Wanneer gebruik wordt gemaakt van de bevoegdheid, bedoeld in artikel 130, vierde lid (onder voorwaarden in bewaring stellen van het voertuig), 164, zevende lid (onder voorwaarden in bewaring stellen van het voertuig), en 174, eerste lid (op verzoek overbrengen en in bewaring stellen voertuig) van de wet, zijn artikel 1 tot en met 4 van deze verordening van overeenkomstige toepassing.
Artikel 6 Nadere regels
Het college is bevoegd nadere regels ten aanzien van het wegslepen van voertuigen vast te stellen.
Artikel 7 Inwerkingtreding
-
1. Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking in het digitale Gemeenteblad.
-
2. Per deze datum wordt de ‘Wegsleepverordening gemeente Lopik 2024’, vastgesteld door de gemeenteraad op 29 juni 2004, ingetrokken.
[Artikel 7 lid 2 bevat een kennelijke verschrijving, hier wordt bedoeld: Per deze datum wordt de ‘Wegsleepverordening gemeente Lopik 2004’, vastgesteld door de gemeenteraad op 29 juni 2004, ingetrokken.]
Artikel 8 Overgangsbepaling
Belastbare feiten die zich voor inwerkingtreding van deze verordening hebben voorgedaan, worden afgedaan volgens de hiervoor geldende Wegsleepverordening 2004.
Artikel 9 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Wegsleepverordening gemeente Lopik 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 8 april 2025.
de griffier,
MW. MR. G.M.G. DOLDERS
de voorzitter,
DR. L.J. DE GRAAF
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze bepaling is een aantal begrippen omschreven dat diverse malen in deze verordening terugkomt. De omschrijving van de meeste begrippen spreekt voor zich. Twee begrippen worden extra toegelicht:
‘Ad d. Voertuig’
Het begrip 'voertuig', zoals in artikel 1 en artikel 1a RVV 1990 is omschreven, is ruim. Hieronder vallen niet alleen motorvoertuigen, maar ook fietsen en bromfietsen, invalidenvoertuigen, trams en wagens. Al deze voertuigen vallen derhalve onder de werking van deze Wegsleepverordening. Ook in de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Lopik is een bepaling opgenomen over het onbeheerd laten staan van fietsen en bromfietsen van de openbare weg (zie artikel 5.12). Deze bepaling is aanvullend op wat de wegenverkeerswetgeving beoogt te regelen.
‘Ad e. Motorrijtuig’
Het begrip 'motorrijtuig' is apart omschreven omdat artikel 5 van de Wegsleepverordening alleen betrekking heeft op dit soort voertuigen. Artikel 1, eerste lid onder c van de wet luidt: ‘alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning’.
Artikel 2 Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten
De bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen is in de wet zelf geregeld. Voor het wegslepen van voertuigen in het belang van de veiligheid op de weg of de vrijheid van het verkeer hoeven geen wegen en weggedeelten te worden aangewezen. Van deze bevoegdheid kan op alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente gebruik worden gemaakt. Voor het wegslepen van voertuigen in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten kunnen op grond van artikel 170, eerste lid, aanhef en onder c, en artikel 173, tweede lid, aanhef en onder c van de WVW 1994 bij gemeentelijke verordening wegen en weggedeelten worden aangewezen.
In artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen is nader aangegeven om welke soorten van wegen en weggedeelten het kan gaan, zoals onder andere gehandicaptenparkeerplaatsen, taxistandplaatsen, laad- en loshavens, parkeerplaatsen voor vergunninghouders, voetgangersgebieden en dergelijke. Het is aan de gemeenteraad om in deze Wegsleepverordening de wegen en weggedeelten aan te wijzen waar het college van deze bevoegdheid gebruik kan maken.
Voor de volledigheid wordt nog eens opgemerkt dat een parkeerovertreding, zoals in deze bepaling bedoeld, op zich niet zonder meer voldoende is om over te gaan tot het wegslepen en in bewaring stellen van een voertuig. Per geval moet worden beoordeeld of de specifieke parkeerovertreding het wegslepen en in bewaring stellen van het desbetreffende voertuig rechtvaardigt. Indien bijvoorbeeld een voertuig midden in de nacht op een laad- en loshaven wordt geparkeerd terwijl alle winkels en bedrijven dicht zijn, zal het normaal gesproken niet weggesleept mogen worden.
Artikel 3 Plaats bewaring voertuigen en openingstijden
De inhoud van de bepaling spreekt voor zich. Vanwege de redactie van artikel 173, tweede lid van de WVW 1994 moet de plaats van bewaring van voertuigen door de gemeenteraad worden aangewezen. Delegatie aan het college is niet mogelijk.
In onvoorziene omstandigheden is het denkbaar dat de burgemeester op grond van zijn bijzondere bevoegdheden ter handhaving van de openbare orde tijdelijk ook andere terreinen aanwijst als plaats van bewaring van voertuigen.
Artikel 4 Kosten overbrengen en bewaren voertuigen
In artikel 13 tot en met 15 van het Besluit wegslepen van voertuigen is geregeld welke soorten van kosten die verbonden zijn aan het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen, in rekening kunnen worden gebracht. Het gaat hierbij niet alleen om personele en materiële kosten die direct verband houden met het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen, maar ook om kosten die verbonden zijn aan bekendmaking van beschikkingen, verkoop, eigendomsoverdracht om niet of vernietiging van voertuigen, inclusief de taxatie van deze voertuigen, renteverlies, WA-verzekering en dergelijke.
In tegenstelling tot de voorrijdkosten waarbij de bewaarder in de gemeente Lopik op de plek van het weg te slepen voertuig is, wordt bij het uitrijden deze plek niet bereikt. Door de bewaarder worden echter ook kosten gemaakt indien de gemeente of de politie hem verzoekt uit te rijden en de actie voortijdig wordt gestaakt omdat het voertuig voor de aankomst van het wegsleepbedrijf reeds door de eigenaar is verwijderd. Lid 7 van artikel 4 is enerzijds om het onderscheid tussen voorrijden en uitrijden aan te geven en anderzijds de kosten voor het uitrijden opgenomen. Omdat op grond van artikel 173, tweede lid onder b van de Wegenverkeerswet deze kosten in de verordening moeten worden vermeld zijn de leden 6 en 7 aan artikel 4 toegevoegd.
Artikel 5 Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat
Naast de in artikel 170, eerste lid van de WVW 1994 bedoelde gevallen zijn in deze wet nog twee gevallen genoemd, waarin het noodzakelijk kan zijn om een voertuig te laten wegslepen en in bewaring te laten stellen. Achtereenvolgens wordt hier gedoeld op:
- 1.
het niet afgeven van zijn rijbewijs, wanneer dit is ingevorderd, omdat iemand zijn motorrijtuig heeft bestuurd terwijl hij onder invloed was van drogerende stoffen of alcohol en dergelijke (zie artikel 130 en 164 van de WVW 1994);
- 2.
de situatie dat een motorrijtuig niet beschikt over een behoorlijk zichtbare kentekenplaat terwijl de eigenaar of houder van dat motorrijtuig niet direct te achterhalen is. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan voertuigwrakken die geen kenteken meer hebben of aan situaties dat er sprake kan zijn van het 'knoeien' met kentekens in geval van autodiefstal.
Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan voertuigwrakken die geen kenteken meer hebben of aan situaties dat er sprake kan zijn van het 'knoeien' met kentekens in geval van autodiefstal. Maar ook een verkeersovertreding die is begaan die administratiefrechtelijk wordt afgedaan terwijl de eigenaar of houder van dat motorrijtuig niet direct te achterhalen is.
Wanneer in dit soort gevallen een voertuig moet worden weggesleept en in bewaring genomen, is er geen sprake van uitoefening van bestuursdwang. Artikel 170, eerste lid van de WVW 1994, waarin de bestuursdwangbevoegdheid is geregeld, is dan ook niet van toepassing in de genoemde gevallen. In feite gaat het om een vorm van inbeslagname van goederen die ook in het strafrecht voorkomt.
Wel heeft de wetgever voor deze gevallen diverse bepalingen uit hoofdstuk X, Bestuursdwang van de WVW 1994 (artikel 170 e.v.), van overeenkomstige toepassing verklaard. Derhalve zijn in deze Wegsleepverordening de artikelen over de bewaarplaats(en) van voertuigen en openingstijden (artikel 3) en de kosten van overbrengen en bewaren van voertuigen (artikel 4) voor deze gevallen van overeenkomstige toepassing verklaard.
Artikelen 6 tot en met 9
Deze bepalingen spreken voor zich.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl