Beleidsregel aanvullende tegemoetkoming kosten kinderopvang gemeente Utrecht

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-07-2025

Intitulé

Beleidsregel aanvullende tegemoetkoming kosten kinderopvang gemeente Utrecht

Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht

Gelet op artikel 1.13 van de Wet kinderopvang

Overwegende dat:

  • Het wenselijk is om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden ouders/verzorgers in aanmerking komen voor de aanvullende tegemoetkoming kosten kinderopvang;

  • Het wenselijk is om voor dit doel beleidsregels vast te stellen op de Wet Kinderopvang;

  • Het wenselijk is om aan ouders die niet in staat zijn in de noodzakelijke kosten van kinderopvang te kunnen voorzien, een tegemoetkoming te verstrekken met het doel de kans op arbeidsinschakeling te vergroten.

Besluiten de volgende beleidsregel vast te stellen:

Beleidsregel vergoeding kosten kinderopvang gemeente Utrecht

Artikel 1 Definities

Deze beleidsregel verstaat onder:

  • a.

    de wet: de Wet Kinderopvang;

  • b.

    uitkeringsgerechtigde: een persoon die algemene bijstand op grond van de Participatiewet, of een uitkering op grond van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers of de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen ontvangt;

  • c.

    voorziening: voorziening als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van de Participatiewet, waaronder ook een cursus of opleiding in het kader van de inburgeringsplicht als bedoeld in artikel 1.6, eerste lid, onderdeel g, van de Wet kinderopvang, wordt begrepen

Artikel 2 Doel

Deze beleidsregel heeft als doel:

  • a.

    kinderopvang betaalbaar te maken voor gezinnen genoemd in artikel 3 van deze beleidsregel en de participatie van ouders op de arbeidsmarkt te bevorderen;

  • b.

    een tegemoetkoming te verstrekken voor de kosten kinderopvang in aanvulling op de kinderopvangtoeslag;

  • c.

    voorkomen dat de kosten van kinderopvang een belemmering vormen voor het meewerken aan de re-integratieverplichtingen van artikel 9 van de Participatiewet.

  • d.

    voorkomen dat de kosten van kinderopvang een belemmering vormen voor het behalen van een startkwalificatie.

Artikel 3 Doelgroep en Voorwaarden

  • 1. Burgemeester en wethouders verstrekken de tegemoetkoming aan ouders/verzorgers die gebruik maken van een voorziening gericht op arbeidsinschakeling, woonachtig zijn in de gemeente Utrecht en behoren tot:

    • a.

      de doelgroepen genoemd in artikel 1.13 van de wet;

    • b.

      de doelgroep uitkeringsgerechtigden die volledig uitstromen naar werk.

  • 2. Onder een voorziening gericht op arbeidsinschakeling zoals genoemd in artikel 1.6 lid 1 onder c van de wet wordt ook het volgen van een inburgeringstraject en het verrichten van parttime werk in het kader van een re-integratie- of werk traject verstaan.

Artikel 4 Omvang tegemoetkoming bij gebruik voorziening arbeidsinschakeling

De ouder/verzorger zoals bedoeld in artikel 3 lid 1 onder a heeft recht op een tegemoetkoming tot maximaal 230 uur per maand per kind.

Artikel 5 De hoogte en betaalbaarstelling van de tegemoetkoming

  • 1. De tegemoetkoming per uur aan de ouder/verzorger bedoeld in artikel 3.1 onder a bedraagt per kind 4% van het door het Rijk vastgestelde uurtarief, zodanig dat de tegemoetkoming samen met de kinderopvangtoeslag niet méér bedraagt dan de kosten van kinderopvang.

  • 2. De tegemoetkoming aan de ouder bedoeld in artikel 3.1 onder b bedraagt eenmalig € 300,00.

  • 3. De tegemoetkoming zoals genoemd in lid 1 wordt in maandelijkse termijnen betaalbaar gesteld nadat de ouder het contract met de kinderopvanginstelling heeft overlegd en nadat de opvang een aanvang heeft genomen. 

  • 4. De tegemoetkoming wordt overgemaakt aan de ouder/verzorger.

Artikel 6 Ingangsdatum tegemoetkoming

  • 1. De tegemoetkoming wordt verleend met ingang van de datum waarop de kinderopvang aanvangt, met dien verstande dat deze niet eerder kan ingaan dan de eerste dag van de maand waarin de aanvraag is ingediend.

  • 2. In afwijking van lid 1 kan de tegemoetkoming met terugwerkende kracht worden verleend, tot maximaal drie maanden voorafgaand aan de datum van de aanvraag, als de kinderopvangtoeslag door Dienst Toeslagen ook met terugwerkende kracht is toegekend.

  • 3. Een ambtshalve verlenging van de tegemoetkoming in het volgend kalenderjaar wordt met terugwerkende kracht verstrekt tot 1 januari van dat jaar als de benodigde bewijsstukken vóór 1 februari van dat jaar zijn ingediend.

Artikel 7 Duur van de tegemoetkoming

  • 1. De tegemoetkoming wordt verleend over de periode waarin de kinderopvang noodzakelijk is voor maximaal een kalenderjaar

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen de tegemoetkoming telkens ambtshalve verlengen voor het nieuwe kalenderjaar.

  • 3. Burgemeester en wethouders stellen de tegemoetkoming in ieder geval voor een afwijkende periode vast of herziet deze als: 

    • a.

      de vorm van de kinderopvang wijzigt; 

    • b.

      er tussentijdse wijzigingen zijn in kinderopvangtoeslag, woonsituatie of gezinssituatie van de ouder/verzorger/kind. 

  • 4. Burgemeester en wethouders beëindigen de tegemoetkoming met ingang van de datum waarop: 

    • a.

      de periode van kinderopvang voor een periode van langer dan drie aaneengesloten maanden onderbroken is. 

    • b.

      de ouder/verzorger niet meer behoort tot de doelgroep in artikel 3 van deze beleidsregel

    • c.

      de ouder/verzorger niet meer in Utrecht woont.

Artikel 8 Aanvraagproces

  • 1. De tegemoetkoming dient schriftelijk te worden aangevraagd door middel van een daarvoor bestemd aanvraagformulier.

  • 2. Bij de aanvraag moet de volgende gegevens worden meegestuurd: 

    • a.

      een offerte of contract van de kinderopvanginstelling dat de kinderopvang gaat verzorgen

    • b.

      de reden van de aanvraag vergoeding kosten kinderopvang

    • c.

      gegevens van de betreffende kinderopvanginstelling

    • d.

      het aantal opvanguren van het kind/kinderen

    • e.

      de kosten van de kinderopvang van het kind/kinderen

Artikel 9 Beslissing

Het besluit tot verlening van de tegemoetkoming kosten kinderopvang bevat in ieder geval: 

  • a.

    naam, adres en geboortedatum van het betreffende kind of kinderen

  • b.

    het aantal uren kinderopvang per maand  

  • c.

    het bedrag van de tegemoetkoming. 

  • d.

    de duur van de tegemoetkoming. 

Artikel 10 Inlichtingenplicht

De ouder/verzorger doet aan Burgemeester en wethouders onverwijld uit eigen beweging of op verzoek direct mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem/haar redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze van invloed kunnen zijn op het recht op een tegemoetkoming.

Artikel 11 Herziening en intrekking

Burgemeester en wethouders herzien of trekken het recht op tegemoetkoming in:

  • a.

    als het niet behoorlijk nakomen van de inlichtingenverplichting als bedoeld in artikel 10 geleid heeft tot een onterechte of te hoog verstrekte tegemoetkoming.

  • b.

    als anderszins een tegemoetkoming ten onrechte of tot een te hoog bedrag verstrekt is.

Artikel 12 Terugvordering

Als burgemeester en wethouders een besluit tot herziening of intrekking als bedoeld in artikel 11 genomen heeft, kan het een ten onrechte of te hoog verstrekte tegemoetkoming terugvorderen.

Artikel 13 Intrekking

De beleidsregel vergoeding kosten kinderopvang gemeente Utrecht 2018 wordt ingetrokken.

Artikel 14 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op 1 juli 2025

Artikel 15 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als beleidsregel aanvullende tegemoetkoming kosten kinderopvang gemeente Utrecht.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht, in de vergadering van 6 mei 2025.

De burgemeester

Sharon A.M. Dijksma

De secretaris,

Michiel J. Ruis