Verordening op de raadsrapporteurs gemeente Krimpen aan den IJssel 2025

Geldend van 09-05-2025 t/m heden

Intitulé

Verordening op de raadsrapporteurs gemeente Krimpen aan den IJssel 2025

De raad van de gemeente Krimpen aan den IJssel;

Besluit, na het lezen van het voorstel van de leden Van Nieuwkoop en Tollenaar van 20 februari 2025, om:

  • De Verordening op de raadsrapporteurs gemeente Krimpen aan den IJssel 2025 vast te stellen.

Verordening op de raadsrapporteurs gemeente Krimpen aan den IJssel 2025

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    raadslid: lid van de gemeenteraad van Krimpen aan den IJssel;

  • b.

    raadsrapporteur: door de raad aangewezen raadslid die relevante informatie ophaalt en verzamelt voor gemeenschappelijke regelingen, dit analyseert en de gehele raad hierover rapporteert en adviseert;

  • c.

    griffie: de griffier of medewerker van de griffie

  • d.

    gemeenschappelijke regeling (GR): samenwerkingsovereenkomst tussen bestuursorganen van gemeenten, provincies, waterschappen, rechtspersonen of andere openbare lichamen voor de behartiging van gezamenlijke belangen;

  • e.

    methode-Duisenberg: analysemethode voor financiële stukken, gebaseerd op zes vragen:

    • 1.

      Wat is het beeld van het beleidsterrein op hoofdlijnen?

    • 2.

      Welke doelen zijn gepland/behaald?

    • 3.

      Welke prestaties zijn gepland/geleverd?

    • 4.

      Wat gaat het kosten/heeft het gekost?

    • 5.

      Wat is het oordeel over de rechtmatigheid, doeltreffendheid en doelmatigheid?

    • 6.

      Welke conclusies en aanbevelingen heb ik (als rapporteur aan de raad)?

Artikel 2. Algemene bepalingen

  • 1. Per gemeenschappelijke regeling kunnen twee raadsleden benoemd worden als raadsrapporteur en een raadslid als plaatsvervangend raadsrapporteur.

  • 2. Een raadslid kan niet als raadsrapporteur optreden bij een GR waarin hij persoonlijk betrokken is of waarvoor hij als vertegenwoordiger optreedt.

  • 3. Het lidmaatschap als raadsrapporteur eindigt:

    • a.

      door ontslag op eigen verzoek;

    • b.

      door ontslag door de raad;

    • c.

      bij aftreden als lid van de raad;

    • d.

      door overlijden;

  • 4. Raadsrapporteurs ondersteunen de controlerende en kaderstellende rol van de raad.

  • 5. Raadsrapporteurs handelen als gemeenteraadslid onafhankelijk van politieke kleur.

  • 6. Raadsrapporteurs hanteren de methode-Duisenberg.

  • 7. De griffie ondersteunt de raadsrapporteurs en coördineert, indien nodig, met rapporteurs van andere gemeenten.

  • 8. Stukken van de GR worden na ontvangst direct doorgestuurd naar de raadsrapporteurs ter beoordeling.

  • 9. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd de raad te adviseren en besluiten m.b.t. GR-en voor te bereiden en uit te voeren (Gemeentewet, artikel 160, lid 1b).

Artikel 3. Taken en bevoegdheden van raadsrapporteurs

  • 1. Raadsrapporteurs hebben de volgende taken en bevoegdheden met betrekking tot de gemeenschappelijke regeling waarvoor zij benoemd zijn:

    • a.

      Volgen van ontwikkelingen en signaleren van aandachtspunten;

    • b.

      Onderhouden van contact met de GR namens de gehele raad;

    • c.

      Adviseren en coördineren bij regionale bijsturing;

    • d.

      Mogelijkheid tot leveren input voor een zienswijze namens de raad;

    • e.

      Uitwisselen van informatie met andere deelnemende gemeenten;

    • f.

      Periodiek overleg voeren (minimaal per kwartaal) met portefeuillehouders en ambtelijke accounthouders;

    • g.

      Minimaal één keer per kwartaal, of op verzoek van raadsleden/fracties, rapporteren aan de raad tijdens een raadsvergadering of commissievergadering;

    • h.

      Stroomlijnen van processen rondom relevante informatievoorziening;

    • i.

      Afstemmen van interne raadsstandpunten en (concept-)zienswijzen.

  • 2. Raadsrapporteurs nemen het initiatief tot overleg met andere raadsrapporteurs over de uitvoering van hun taak. Dit overleg kan plaatsvinden in formele of informele bijeenkomsten, al dan niet met betrokkenen van de GR en deelnemende gemeenten.

  • 3. Raadsrapporteurs adviseren de raad over de inzet bij GR-en voor de volgende raadsperiode.

  • 4. De rapporteur wordt in staat gesteld om:

    • a.

      input te leveren op de vergaderstukken voor de Algemeen Bestuursvergaderingen;

    • b.

      de ontwikkeling van de regeling te bespreken met de portefeuillehouder n.a.v. de conceptkadernota en de conceptbegroting;

    • c.

      overleg te hebben met een vertegenwoordiger van de gemeenschappelijke regeling.

Artikel 4. Evaluatie

De werkwijze en het proces van de raadsrapporteurs worden eens per twee jaar geëvalueerd.

Artikel 5. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening op de raadsrapporteurs gemeente Krimpen aan den IJssel 2025’.

Artikel 6. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Ondertekening

Dit besloot de raad van de gemeente Krimpen aan den IJssel in zijn openbare vergadering van 24 april 2025.

voorzitter

mr. H.D. Westerdijk

plaatsvervangend griffier

M. Keimpema-Schouten