Subsidieregeling Uitstapprogramma en hulp- en dienstverlening aan sekswerkers West-Veluwe Vallei

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 15-05-2025

Intitulé

Subsidieregeling Uitstapprogramma en hulp- en dienstverlening aan sekswerkers West-Veluwe Vallei

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;

gelezen het voorstel van 6 mei 2025, zaaknummer 482103;

gelet op de artikelen 3, 7 en 8 van de Algemene subsidieverordening Ede 2017;

besluit vast te stellen de: Subsidieregeling Uitstapprogramma en hulp- en dienstverlening aan sekswerkers West-Veluwe Vallei

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    b ranches : branches binnen het sekswerk, bijvoorbeeld thuissekswerk;

  • b.

    b urgemeester en wethouders: burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;

  • c.

    e rvaringsdeskundige ( n ); de professional die de eigen ervaring als specialisme inzet;

  • d.

    k etensamenwerking: alle inspanningen die door verschillende aanbieders van (bijvoorbeeld) hulp-, dienst- en zorgverlening aan een cliënt worden geleverd;

  • e.

    l eefgebieden : financiën, veiligheid, huisvesting, psychosociale gezondheid, sociaal functioneren, opleiding en werk. Deze opsomming is niet limitatief bedoeld;

  • f.

    o utreachend werken: op eigen initiatief en actief de doelgroep sekswerkers benaderen, door oa de sekswerkers op social media en websites te benaderen om het hulp- en dienstverleningsaanbod onder de aandacht te brengen of direct hulp te bieden;

  • g.

    p rostitutiecontroles : bestuurlijke controles op onvergund sekswerk om te handhaven op overtredingen van de Algemene Plaatselijke Verordening en het omgevingsplan en om misstanden in de branche te signaleren.;

  • h.

    r egio: regio West-Veluwe Vallei, hieronder vallen de gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Scherpenzeel en Wageningen;

  • i.

    s ekswerker: personen die geld, goederen of diensten ontvangen in ruil voor seksuele handelingen (ongeacht de vergunde of onvergunde werkstatus);

  • j.

    u itstapprogramma : een traject op maat voor sekswerkers die de branche willen verlaten. Arbeidsintensieve en complexe hulpvragen kunnen aan bod komen. Dit kunnen vragen op diverse leefgebieden zijn, bijvoorbeeld op het gebied van financiën, huisvesting, sociaal functioneren, opleiding en werk. Deelname aan dit programma gebeurt op basis van vrijwilligheid. Het programma staat open voor sekswerkers die in West-Veluwe Vallei wonen en/of werken of gewerkt hebben. Voor minderjarigen werkzaam in de seksbranche is aansluiting bij de wettelijke regelingen op het gebied van o.a. jeugdhulpverlening noodzakelijk.

Artikel 2. Subsidiabele activiteiten

Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor de volgende activiteiten:

  • a.

    activiteiten gericht op toeleiding naar opleiding, ander werk of het vinden van ander werk, waarbij een persoonlijke en maatwerkgerichte begeleiding centraal staat met een aanpak voor belemmerende factoren op verschillende leefgebieden;

  • b.

    meewerken aan en inzetten van een aanpak voor deskundigheidsbevordering van ketenpartners en maatschappelijke organisaties met als streven stigma over sekswerk en sekswerkers weg te nemen, kennis van de doelgroep te vergroten en soepele toeleiding naar reguliere zorg, hulp- en dienstverlening te bevorderen zodra specialistische hulp niet meer nodig is;

  • c.

    organiseren van activiteiten op verschillende leefgebieden, die gericht zijn op het stabiliseren en/of verbeteren van de leefsituatie van sekswerkers, waardoor ruimte en veiligheid ontstaat om over het verlaten van de branche na te denken;

  • d.

    het leveren van een regionaal en laagdrempelig hulp- en dienstverleningsaanbod aan sekswerkers, zelf of via ketensamenwerking. Voorlichting over gezond, veilig en hygiënisch werken, het organiseren van informele ontmoetingen en signalering, begeleiding en waar nodig verwijzing in geval van uitbuiting, maken onderdeel uit van dit aanbod;

  • e.

    samenwerking met partners in de (sekswerk)keten (waaronder partners die de prostitutiecontroles uitvoeren);

  • f.

    activiteiten die leiden tot het vergroten van het bereik en het bereiken van een grotere verscheidenheid aan sekswerkers (outreachend, zowel online als offline);

  • g.

    speciaal spreekuur en SOA testen voor sekswerkers in samenwerking met de GGD;

  • h.

    het vergroten van de inzichten in de ontwikkelingen van sekswerk.

Artikel 3. Subsidiabele kosten

  • 1.

    Uitsluitend kosten die naar het oordeel van burgemeester en wethouders noodzakelijk en redelijk zijn voor de aangevraagde activiteiten komen in aanmerking voor subsidie.

  • 2.

    Subsidie wordt slechts verleend voor de daadwerkelijk gemaakte kosten.

  • 3.

    Niet subsidiabel zijn:

    • a.

      kosten voor eten en drinken tenzij deze kosten onlosmakelijk verbonden zijn met de activiteit;

    • b.

      extra kosten voor uitbreiding of verplaatsing van de huisvesting;

    • c.

      aanschaf van gebruiksgoederen, tenzij aangetoond kan worden dat deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteit waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;

    • d.

      overige materiële investeringen, tenzij aangetoond kan worden dat deze noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de activiteit waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, dit ter beoordeling van het college;

    • e.

      kosten voor begeleiding aan sekswerkers die niet wonen of werken binnen de regio.

Artikel 4. Subsidieontvanger

Voor subsidie op grond van deze regeling komen in aanmerking non-profitorganisaties en stichtingen die actief zijn in de regio West-Veluwe Vallei en zich richten op de ondersteuning van sekswerkers.

Artikel 5. Subsidievoorwaarden en verplichtingen

  • 1.

    De aanvrager voldoet aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      de organisatie heeft aantoonbaar ervaring en deskundigheid op het gebied van ondersteuning van sekswerkers;

    • b.

      de medewerkers beschikken aantoonbaar over een relevante beroepsopleiding met aantoonbare ervaring in de hulp- en dienstverlening aan sekswerkers. Voor ervaringsdeskundigen zijn uitzonderingen mogelijk;

    • c.

      de subsidieontvanger voert alle in artikel 2 genoemde activiteiten uit.

  • 2.

    De subsidieontvanger voldoet gedurende de gehele looptijd van de activiteiten aan de volgende verplichtingen:

    • a.

      de ontvanger garandeert dat alle activiteiten die voorvloeien uit deze aanvraag voldoen aan alle eisen die voortvloeien uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming en hieraan gerelateerde en geldende landelijke en gemeentelijke regelgeving;

    • b.

      de doelen en uitgangspunten waarvoor de subsidie wordt ingezet, worden periodiek geëvalueerd;

    • c.

      de subsidieontvanger die in aanmerking komt met vermoedelijk slachtoffers van mensenhandel meldt deze vermoedelijke slachtoffers aan bij de zorgcoördinatoren mensenhandel vanuit Moviera en of politie (AVIM).

Artikel 6. Subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud

  • 1.

    Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks het subsidieplafond vast.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid bedraagt het subsidieplafond voor 1 augustus 2025 t/m 31 december 2025 € 43.012.

  • 3.

    In afwijking van het eerste lid bedraagt het subsidieplafond voor 2026 € 103.229.

  • 4.

    Burgemeester en wethouders kunnen de subsidieplafonds tussentijds wijzigen.

  • 5.

    De subsidie wordt verleend op basis van een begrotingsvoorbehoud.

Artikel 7. Wijze van verdeling

  • 1.

    Burgemeester en wethouders verlenen subsidie aan één aanvrager voor het uitvoeren van alle in artikel 2 van deze subsidieregeling genoemde activiteiten, voor de volgende periodes:

  • - 1 augustus 2025 t/m 31 december 2025

  • - 1 januari 2026 t/m 31 december 2026

  • - 1 januari 2027 t/m 31 december 2027

  • - 1 januari 2028 t/m 31 december 2028

  • 2.

    Burgemeester en wethouders verlenen de subsidie telkens voor een in het eerste lid aangegeven periode op basis van onderlinge vergelijking. De ontvangen aanvragen worden beoordeeld op basis van de in tabel 1 opgenomen criteria en wegingsfactoren.

  • 3.

    Aan de volledig en tijdig ontvangen aanvragen worden punten toegekend aan de hand van de criteria zoals opgenomen in tabel 1. Per criterium krijgt iedere aanvraag een waardering met een score die maximaal het aantal punten is zoals hieronder vermeld. De aanvrager met de meeste punten krijgt de subsidie verleend.

  • 4.

    De beoordeling geschiedt door drie beleidsadviseurs van de gemeente Ede. De beleidsadviseurs beoordelen afzonderlijk de aanvragen op de criteria zoals opgenomen in tabel 1 waarna uit deze beoordelingen een gemiddelde wordt bepaald. Het gemiddelde bepaalt het aantal punten per criteria.

  • 5.

    Bij een gelijke totaalscore krijgt de aanvrager met de meeste punten op ervaring en regionale bekendheid de subsidie verleend. Indien er alsnog een gelijke score is geeft het gemiddelde uurtarief van de medewerkers de doorslag. Indien hierna nog steeds een gelijke score is bij de twee hoogst scorende aanvragen wordt de subsidie verleend door middel van loting tussen deze twee hoogst scorende aanvragen.

Tabel 1: Criteria en wegingsfactoren

Ervaring

de mate waarin de aanvrager aantoonbare ervaring heeft met het uitvoeren van uitstapprogramma’s

- 5 jaar of meer ervaring: 20 punten

- 2 tot 5 jaar ervaring: 10 punten

- tot 2 jaar ervaring: 0 punten

de mate waarin de aanvrager aantoonbare ervaring heeft met dienstverlening aan alle doelgroepen sekswerkers

- 5 jaar of meer ervaring: 20 punten

- 2 tot 5 jaar ervaring: 10 punten

- 0 tot 2 jaar ervaring: 0 punten

de medewerkers die de activiteiten uitvoeren en in dienst zijn van de organisatie hebben aantoonbare werkervaring op het gebied van dienstverlening aan de doelgroep

- 5 jaar of meer ervaring: 20 punten

- 2 tot 5 jaar ervaring: 10 punten

- 0 tot 2 jaar ervaring: 0 punten

Regionale bekendheid

de mate waarin de aanvrager aantoonbare ervaring heeft met het uitvoeren van uitstapprogramma’s in de regio

- de organisatie heeft ervaring in alle 5

regiogemeenten: 20 punten

- de organisatie heeft ervaring 3 of 4 regiogemeenten: 10 punten

- de organisatie heeft ervaring in minder dan 3 regiogemeenten: 0 punten

de aanvrager heeft aantoonbare samenwerkingsafspraken gemaakt met ketenpartners in de regio, zoals Moviera en de GGD

- er zijn afspraken: 10 punten

- er zijn geen afspraken: 0 punten

Deskundigheids-bevordering

de mate waarin de aanvrager bijdraagt aan het vergroten van de kennis over de ontwikkelingen van uitstapprogramma’s voor sekswerkers

- kennisuitwisseling op lokaal en nationaal niveau, alsook het organiseren van netwerkbijeenkomsten: 20 punten;

- kennisuitwisseling op lokaal en nationaal niveau óf het organiseren van netwerkbijeenkomsten: 10 punten

- geen kennisuitwisseling: 0 punten

Kosten

het laagste gemiddelde uurtarief van de medewerkers

- de aanvraag met de laagste kosten per traject: 10 punten

- de aanvraag met de hoogste kosten per traject: 0 punten

- de overige aanvragen: 5 punten

Artikel 8. Weigeringsgronden

Een subsidie op grond van deze regeling kan worden geweigerd indien:

  • a.

    de aanvraag wordt gedaan voor activiteiten die naar het oordeel van het college reeds in voldoende mate wordt uitgevoerd in de regio West-Veluwe Vallei;

  • b.

    de aanvraag wordt gedaan voor activiteiten waarvoor de aanvrager al subsidie of financiering uit een andere regeling ontvangt of heeft aangevraagd.

Artikel 9. Aanvraag en verlening

  • 1.

    Aanvullend op hetgeen is bepaald in artikel 6 van de Algemene subsidieverordening Ede 2017 dient de aanvraag minimaal de volgende onderwerpen te bevatten:

    • a.

      een beschrijving van de te bereiken doelgroepen sekswerkers, de ervaring met de te bereiken doelgroepen sekswerkers en hoe met de te subsidiëren activiteit wordt aangesloten bij de behoeften van de verschillende doelgroepen;

    • b.

      een concrete omschrijving van de activiteiten uit artikel 2.1;

    • c.

      een beschrijving van hoe wordt voortgebouwd op resultaten en ervaringen van eerdere activiteiten van de aanvrager en van het toekomstperspectief van de activiteiten; en

    • d.

      gegevens met betrekking tot de criteria bedoeld in artikel 6, op basis waarvan een beoordeling gemaakt kan worden ten behoeve van de toekenning van een subsidie;

    • e.

      een realistische en sluitende begroting waarin een directe relatie tussen de bedragen en de subsidiabele activiteiten in het plan van aanpak gelegd wordt. In de begroting staat per activiteit opgenomen welke materiele en personele middelen nodig zijn voor de activiteiten, met specificatie van het aantal uur en gehanteerd tarief en waar het aantal uur en tarief op is gebaseerd. Ook worden alle (overige) inkomsten vermeld.

  • 2.

    Aanvragen op grond van deze regeling kunnen worden ingediend:

  • - voor de eerste periode lopende van 1 augustus 2025 t/m 31 december 2025: voor 20 juni 2025.

  • - voor elke volgende periode van een heel kalenderjaar: voor 1 september van het voorafgaande jaar waarop de aanvraag betrekking heeft. De subsidie voor het jaar 2026 moet dus zijn aangevraagd voor 1 september 2025 enzovoort.

  • 3.

    Subsidie wordt per de hiervoor in artikel 7 lid 1 genoemde periode verleend.

Artikel 10. Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen de bepalingen in artikel 2 in deze subsidieregeling in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.

Artikel 11. Overgangs- en slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de achtste dag na die van bekendmaking en komt per 1 januari 2030 te vervallen.

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Uitstapprogramma en hulp- en dienstverlening aan sekswerkers West-Veluwe Vallei.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van 6 mei 2025 zaaknummer 482103

Het college voornoemd,

de secretaris, de burgemeester,

drs. R.F. Groen MPA mr. L.J. Verhulst

Toelichting

Algemeen

De gemeente Ede verleent namens de gemeenten in de West-Veluwe Vallei (Barneveld, Ede, Nijkerk, Scherpenzeel en Wageningen) subsidie om sekswerkers te ondersteunen indien zij vragen hebben over het sekswerk, een carrièreswitch overwegen of bij reguliere (hulp)instanties tegen stigma aanlopen. Deze subsidieregeling sluit aan bij de doelstelling vanuit het Rijk om een landelijk dekkend netwerk aan uitstapprogramma’s voor sekswerkers te hebben. Het bieden van specialistische hulpverlening aan sekswerkers sluit aan bij beleidsdoelen (preventieve en individuele ondersteuning) uit de programmabegroting 2025-2028.

Artikelsgewijze toelichting

Hieronder worden enkele artikelen nader toegelicht.

Artikel 2

In dit artikel worden de activiteiten waarvoor subsidie kan worden verleend beschreven. Het is aan de subsidieaanvrager zelf om te bepalen in welke mate de verschillende activiteiten binnen het beschikbare budget worden uitgevoerd. Dit wordt in de subsidieaanvraag nader uitgewerkt en toegelicht. Hierbij is het belangrijk dat er in ieder geval voldoende ruimte is om individuele hulpvragen op te pakken.

Artikel 5

Het is belangrijk dat de organisatie en de medewerkers die de activiteiten uitvoeren aantoonbare ervaring en deskundigheid hebben met het ondersteunen van sekswerkers. Dit kan aantoonbaar worden gemaakt met certificaten of diploma’s van relevante opleidingen of trainingen, een overzicht van de werkervaring van medewerkers, inclusief functies en taken die ze hebben uitgevoerd in de hulp- en dienstverlening aan sekswerkers, referenties: brieven of contactgegevens van eerdere werkgevers of samenwerkingspartners die de ervaring en deskundigheid van de organisatie en haar medewerkers kunnen bevestigen en projectverslagen: documenten of rapporten van eerdere projecten of activiteiten die de organisatie heeft uitgevoerd op het gebied van ondersteuning van sekswerkers.

Artikel 6

Voor deze regeling is een subsidieplafond vastgesteld. De hoogte wordt jaarlijks bepaald door het aandeel van de Decentralisatie Uitkering Uitstapprogramma’s Prostituees (DUUP) wat de gemeente Ede naar rato van inwoneraantal vanuit de gemeente Apeldoorn ontvangt. Het subsidieplafond kan jaarlijks worden bijgesteld als het Rijk wijzigingen aanbrengt in de hoogte van de DUUP. Het bedrag wordt niet geïndexeerd.

Artikel 5.4 van de algemene subsidieverordening bepaalt:

Een subsidie ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende middelen op de begroting beschikbaar zullen worden gesteld. Bij de verleningsbeschikking wordt daarop gewezen.

Artikel 7

De subsidie wordt verleend aan één aanvrager per periode van een jaar, met uitzondering van 2025 waar de periode loopt van 1 augustus 2025 tot en met 31 december 2025.

De beoordeling van de aanvragen zal worden gedaan aan de hand van opgenomen criteria in tabel 1. Aan de aanvrager met de meeste punten wordt vervolgens de subsidie verleend. Het is daarom van belang dat in de subsidieaanvraag de benodigde informatie wordt verstrekt om tot een beoordeling te komen. Indien de informatie bij een criteria ontbreekt, en daarbij geen goed oordeel kan worden gevormd, kunnen er geen punten worden toegekend voor het betreffende onderdeel. Het is niet mogelijk om, bij het ontbreken van informatie, de informatie nog na te zenden.