Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738990
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738990/1
Mandaatregeling Twenterand
Geldend van 06-05-2025 t/m heden
Intitulé
Mandaatregeling TwenterandBesluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Twenterand houdende regels omtrent mandaat.
Overwegende, dat:
- •
het Organisatiebesluit gemeente Twenterand 2025 het kader vormt voor de verdeling van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden in de gemeentelijke organisatie;
- •
uit oogpunt van doelmatig bestuur een betere en snellere dienstverlening tot stand kan worden gebracht;
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Twenterand, elk handelend voor zover het de eigen bevoegdheden betreft;
Gelet op:
- •
Afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
- •
Artikel 108, lid 1 Gemeentewet dat de regeling en bestuur inzake de huishouding van de gemeente aan het gemeentebestuur overlaat;
- •
Artikel 160 Gemeentewet over de bevoegdheden van het college;
- •
Artikel 166 t/m 168 Gemeentewet over machtiging door het college;
- •
Artikel 170, 177 Gemeentewet over volmacht en machtiging door de burgemeester.
Gehoord de ondernemingsraad van de gemeente Twenterand op 4 februari 2025.
Besluiten: vast te stellen de volgende regeling:
Mandaatregeling Twenterand
Artikel 1 Definities
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
besluit: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht;
- b.
college: het college van burgemeester en wethouders van Twenterand;
- c.
burgemeester: de burgemeester van Twenterand als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger;
- d.
secretaris: de gemeentesecretaris (als bedoeld in artikel 100 van de Gemeentewet) van de gemeente Twenterand, tevens algemeen directeur als bedoeld in het Organisatiebesluit gemeente Twenterand 2025 en op grond van die hoedanigheid eindverantwoordelijk voor de bestuurlijke en wendbare kant van de organisatie (het ’WAT’);
- e.
directeur: tweede (algemeen) directeur belast met de leiding aan de interne en robuuste kant van de organisatie (het ‘HOE’) en eindverantwoordelijkheid daarvoor;
- f.
medewerker: een ieder die werkzaam is bij de gemeente Twenterand op basis van een arbeidsovereenkomst, dan wel op een andere basis voor de gemeente Twenterand werkzaam is;
- g.
de gemeente: de gemeente als publiekrechtelijk lichaam alsmede de gemeente als privaatrechtelijke rechtspersoon;
- h.
leidinggevende: teamleider van een of meerdere teams, die verantwoordelijk is voor de begeleiding en ontwikkeling van een team door middel van het faciliteren, aansturen en coachen op (resultaat- en ontwikkel)afspraken van het team en de medewerkers die deel uitmaken van het team;
- i.
raad: de gemeenteraad van Twenterand;
- j.
mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen;
- k.
mandaatgever (mandans): het bestuursorgaan dat de oorspronkelijk wettelijke bevoegdheid heeft en deze aan een ander mandateert;
- l.
gemandateerde (mandataris): de functionaris die de oorspronkelijk wettelijke bevoegdheid gemandateerd heeft gekregen van het bestuursorgaan;
- m.
volmacht: de bevoegdheid om in naam van het bestuursorgaan als volmachtgever privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;
- n.
machtiging: de bevoegdheid om namens het bestuursorgaan handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn (feitelijke handelingen).
- o.
team: clustering van functies en medewerkers binnen de gemeentelijke organisatie onder aansturing van een teamleider of directeur.
Artikel 2 Schakelbepaling volmachten en machtigingen
Waar in deze regeling wordt gesproken over mandaat, wordt tenzij anders is bepaald, daaronder tevens begrepen machtiging en volmacht.
Artikel 3 Inhoud mandaat
De bevoegdheid om krachtens mandaat besluiten te nemen omvat tevens de bevoegdheid tot het stellen van voorschriften en beperkingen en het verrichten van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.
Artikel 4 Vervanging
Bij afwezigheid van de gemandateerde geldt het mandaat voor de vervanger van de gemandateerde, de leidinggevende van de gemandateerde, de secretaris en de directeur.
MANDAATVERLENING DOOR COLLEGE EN BURGEMEESTER
Artikel 5 Algemeen mandaat van het college en de burgemeester aan medewerkers
-
1. Het college en de burgemeester verlenen de medewerker die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur het mandaat om alle besluiten te nemen en alle overige (rechts)handelingen te verrichten, waaronder de vertegenwoordiging in rechte, die in het kader van een goede uitoefening van zijn taken en bevoegdheden nodig zijn.
-
2. De gemandateerde heeft tevens de bevoegdheid het in het eerste lid bedoelde mandaatbesluit te ondertekenen.
-
3. Elke leidinggevende is bevoegd tot ondertekening van door het college genomen besluiten die niet gemandateerd zijn, zij het dat de leidinggevende deze bevoegdheid slechts kan uitoefenen voor besluiten op voorstellen die door zijn/haar team zijn aangeleverd.
-
4. Het gestelde in het eerste lid geldt uitsluitend wanneer is voldaan aan de voorwaarden zoals genoemd in artikel 6.1.
Algemeen kader
Artikel 6.1 Algemeen kader
-
1. Het in artikel 5, eerste lid, bedoelde mandaat komt de gemandateerde slechts toe, voor zover de uitoefening van de bevoegdheid overeenstemt met de taken en verantwoordelijkheden van het team, programma, project of taakveld zoals vastgelegd in het geldende Organisatiebesluit gemeente Twenterand 2025 en functieomschrijvingen.
-
2. De beperking in het eerste lid geldt niet voor de secretaris, de directeur en leidinggevenden, gelet op hun integrale taken en verantwoordelijkheden.
Afwegingskader
Artikel 6.2 Geen mandaat
Een besluit is voorbehouden aan het bestuursorgaan zelf c.q. wordt niet in mandaat genomen indien:
- a.
het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid, vastgestelde richtlijnen en/of voorschriften. Het mandaat geldt wel voor het toepassen van een in de verordening of nadere regels opgenomen hardheidsclausule en het afwijken van beleidsregels op grond van artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht als er sprake is van bijzondere (persoonlijke) omstandigheden van de belanghebbende en een budget of vastgesteld subsidieplafond daarmee niet wordt overschreden;
- b.
het een besluit betreft waarmee algemeen verbindende voorschriften, beleidsregels of beleid wordt vastgesteld;
- c.
het een bevoegdheid betreft waarvoor ingevolge de Algemene wet bestuursrecht (Awb) of in enig ander wettelijk voorschrift is bepaald dat mandaat niet kan worden verleend; zo bepaalt afdeling 10.1.1 Awb dat geen mandaat wordt verleend:
- •
Tot het nemen van een besluit ten aanzien waarvan is bepaald dat het met versterkte meerderheid moet worden genomen of waarvan de aard van de voorgeschreven besluitvormingsprocedure zich anderszins tegen de mandaatverlening verzet;
- •
Tot het vernietigen van of tot het onthouden van goedkeuring aan een besluit van een ander bestuursorgaan;
- •
Tot het opleggen van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 5:53 Awb door degene die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt;
- •
- d.
de aard van de bevoegdheid zich tegen mandaatverlening verzet; bijvoorbeeld bij aanzeggingen en bij besluiten van representatieve aard aan andere overheden;
- e.
het (voorgenomen) besluit een overschrijding van een budget of krediet tot gevolg heeft;
- f.
de mandaatgever heeft aangegeven zelf te willen besluiten;
- g.
de mandaatgever nadere aanwijzingen wil geven over de uitoefening van het mandaat;
- h.
een lid van het college of de leidinggevende van de gemandateerde heeft aangegeven dat hij het voorstel aan de mandaatgever wenst voor te leggen;
- i.
er persoonlijke betrokkenheid van de gemandateerde is bij het te nemen besluit en het de schijn van vooringenomenheid kan wekken;
- j.
het (voorgenomen) besluit als ingrijpend kan worden aangemerkt en de raad de gelegenheid moet worden geboden vooraf wensen en bedenkingen in te brengen (als bedoeld in artikel 169, lid 4 Gemeentewet);
- k.
het bevoegdheden van de burgemeester betreft die betrekking hebben op c.q. raakvlakken hebben met het handhaven van de openbare orde, waaronder het verlenen van een machtiging om binnen te treden op grond van de Algemene wet op het binnentreden;
- l.
het handelt over het nemen van besluiten over verzoeken om schadevergoeding boven een bedrag van € 50.000 voor zover dergelijke verzoeken op grond van de verzekeringspolis niet aan de verzekeraar moeten worden overgedragen.
Artikel 6.3 Personele en rechtspositionele aangelegenheden
De secretaris, directeur c.q. de betreffende leidinggevenden zijn bevoegd om besluiten te nemen, in te trekken en te wijzigen voor wat betreft rechtspositionele aangelegenheden, met inachtneming van de volgende voorwaarden:
- a.
indien het (voorgenomen) besluit aanmerkelijke ingrijpende gevolgen heeft voor de rechtspositie van één of meerdere medewerkers is besluitvorming aan de secretaris, de directeur c.q. het college voorbehouden;
- b.
indien het (voorgenomen) besluit de rechtspositie van de secretaris of de directeur betreft is besluitvorming aan het college voorbehouden;
- c.
indien het (voorgenomen) besluit de rechtspositie van de griffier betreft is besluitvorming aan de werkgeverscommissie voorbehouden;
- d.
indien het (voorgenomen) besluit de rechtspositie van griffiemedewerkers betreft is besluitvorming aan de griffier voorbehouden;
- e.
indien het (voorgenomen) besluit betrekking heeft op een voordracht voor of benoeming van personen op grond van een wettelijk voorschrift betreft anders dan het aangaan van een dienstverband, zoals het benoemen en ontslaan van leden van een (advies)commissie of extern bestuur(-sorgaan) is besluitvorming aan het college voorbehouden.
Artikel 6.4 Privaatrechtelijke rechtshandelingen, overeenkomsten
-
1. Overeenkomsten met betrekking tot leveringen en diensten tot een bedrag van € 30.000 en overeenkomsten voor werken tot een bedrag van € 50.000 worden door de betreffende leidinggevende van het betrokken team vastgesteld en ondertekend.
-
2. Overeenkomsten boven de in het eerste lid genoemde drempelbedragen worden uitsluitend gezamenlijk door de leidinggevende en inkoopcoördinator vastgesteld en ondertekend.
-
3. Europese aanbestedingen en meervoudige onderhandse aanbestedingen vinden onder begeleiding van de inkoopcoördinator plaats. Indien sprake is van een in artikel 6.2 genoemd geval wordt het college erbij betrokken.
-
4. Besluiten betreffende privaatrechtelijke rechtshandelingen met een politiek karakter zijn voorbehouden aan het college; het gaat bijvoorbeeld om PPS-constructies, convenanten, intentieverklaringen en bestuursovereenkomsten.
-
5. Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten zijn voorbehouden aan het college indien:
- •
op grond van de Gemeentewet het college de raad vooraf over de overeenkomst moet informeren, omdat de raad daarom heeft verzocht;
- •
op grond van de Gemeentewet de raad in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen ten aanzien van de overeenkomst ter kennis van het college te brengen omdat deze ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben;
- •
de raad om informatie heeft gevraagd met betrekking tot het afgeven van garanties en/of het vaststellen van tarieven voor commerciële dienstverlening aan derden.
- •
-
6. Besluiten tot de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen zijn voorbehouden aan het college.
Artikel 6.5 Bezwaar en beroep
-
1. Het nemen van beslissingen op bezwaar en het instellen van beroep zijn voorbehouden aan het betreffende bestuursorgaan.
-
2. Het bepaalde in het eerste lid geldt niet voor de beslissing op bezwaarschriften waarbij overeenkomstig het advies van de commissie bezwaarschriften wordt besloten.
-
3. Het instellen van hoger beroep is voorbehouden aan het betreffende bestuursorgaan.
Artikel 7 Mandaten aan derden
-
1. Mandaat tot het uitoefenen van bevoegdheden en taken die aan een Gemeenschappelijke Regeling zijn opgedragen valt niet onder deze regeling.
-
2. Mandaat tot het uitoefenen van bevoegdheden en taken die door middel van een overeenkomst aan een derde zijn opgedragen, valt niet onder deze regeling.
-
3. De voorwaarden en het afwegingskader zoals vermeld in deze regeling zijn onverkort van toepassing op specifieke mandaten aan derden.
OVERIGE ARTIKELEN
Artikel 8 Ondertekening
Bij de uitoefening van een mandaat, verleend door het college of de burgemeester, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
Namens burgemeester en wethouders van Twenterand,
<handtekening gemandateerde>
gevolgd door de naam van de gemandateerde, alsmede de functie-aanduiding
c.q.
Namens de burgemeester van Twenterand,
<handtekening gemandateerde>
gevolgd door de naam van de gemandateerde, alsmede de functie-aanduiding
Artikel 9 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op 6 mei 2025
Artikel 10 Intrekken oude regeling
Op het moment dat deze regeling in werking treedt, wordt de op 21 juni 2022 vastgestelde Mandaatregeling Twenterand ingetrokken.
Artikel 11 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Mandaatregeling Twenterand 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 22 april 2025
Ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,
Het college van burgemeester en wethouders
de secretaris,
P.F.G. Rossen
de burgemeester,
mr. J.C.F. Broekhuizen
de burgemeester,
mr. J.C.F. Broekhuizen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl