Subsidieregeling Maatschappelijke participatie en ontwikkeling

Geldend van 01-05-2025 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling Maatschappelijke participatie en ontwikkeling

Deze nadere subsidieregeling is een nadere uitwerking van de Algemene Subsidieverordening Vrijwilligersorganisaties gemeente Kerkrade 2025 en is hiermee onlosmakelijk verbonden. De verordening bevat de algemene regels voor subsidieverlening, terwijl deze subsidieregeling specifieke details en aanvullingen geeft. Wat al in de verordening is geregeld, wordt hier niet herhaald.

Collegebesluit

Het college van burgemeester en wethouders van Kerkrade;

overwegende dat het wenselijk is om ter nadere uitwerking van de ‘Algemene subsidieverordening gemeente Kerkrade 2025’ nieuwe regels voor structurele subsidieverlening voor activiteiten gericht op maatschappelijke participatie en ontwikkeling vast te stellen;

gelet op artikel 7.2 van de ‘Algemene subsidieverordening vrijwilligersorganisaties gemeente Kerkrade 2025’;

besluit:

per 01-05-2025 vast te stellen: de ‘Subsidieregeling Maatschappelijke Participatie en Ontwikkeling’.

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 Gebruikte begrippen

In deze beleidsregel worden de volgende begrippen gebruikt

1. Adviesorgaan: een door de gemeente erkend adviesorgaan.

2. Educatie: Het overdragen van kennis, vaardigheden en inzichten om de maatschappelijke betrokkenheid en zelfredzaamheid van individuen en groepen te vergroten.

3. Inclusie: Het actief betrekken van alle individuen, ongeacht achtergrond of beperkingen, zodat zij volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving.

4. Leden: leden van een vrijwilligersorganisatie die op 1 januari van het vorige kalenderjaar zijn ingeschreven bij de organisatie:

a. Actieve leden: leden die contributie betalen aan de vrijwilligersorganisatie en actief de activiteiten van de organisatie uitvoeren

b. Kerkraadse leden: Actieve leden die zijn ingeschreven bij de vrijwilligersorganisatie en contributie betalen. Zij woonden op 1 januari van het vorige kalenderjaar in de gemeente Kerkrade en stonden ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

c. Jeugdleden: actieve leden jonger dan 18 jaar.

d. Volwassen leden: actieve leden van 18 jaar of ouder.

3. Maatschappelijke participatie en ontwikkeling: Het stimuleren van actieve deelname van individuen en groepen aan de samenleving. De activiteiten richten zich op educatie, recreatie en het bevorderen van welzijn en inclusie.

4. Recreatie: Activiteiten die mensen in hun vrije tijd doen voor ontspanning, plezier en sociale verbinding.

5. Toekomstbestendigheid: Het vermogen van een organisatie om zich aan te passen en succesvol te blijven in de toekomst, ondanks veranderingen en uitdagingen.

6. Vitaliteit: De energie en veerkracht van mensen om actief en gezond te leven, zowel lichamelijk als mentaal.

7. Welzijn: De mate waarin mensen zich lichamelijk, mentaal en sociaal goed voelen en volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving.

Artikel 2 Reikwijdte

Deze subsidieregeling is van toepassing op alle besluiten over structurele subsidies aan Kerkraadse vrijwilligersorganisaties binnen de categorie maatschappelijke participatie en ontwikkeling. Deze categorie omvat vrijwilligersorganisaties die zich richten op het verbeteren van inclusie, welzijn en participatie van verschillende gemeenschappen en doelgroepen en hun activiteiten richten op onder andere educatie en recreatie. Dit kan lokaal zijn maar ook breder gericht zijn op regionale, nationale of internationale belangen.

Deze bredere categorie omvat de volgende onderliggende subcategorieën:

1. scoutingverenigingen;

2. (maatschappelijke) zorg en hulpverlening;

3. participatie/recreatie voor specifieke doelgroepen;

4. religieuze genootschappen;

5. Oranjeverenigingen;

6. educatieve organisaties;

7. erkende adviesraden binnen de categorie maatschappelijke participatie en ontwikkeling.

Artikel 3 Doelstelling

Gemeente Kerkrade vindt het van groot belang dat alle inwoners, ongeacht hun achtergrond of leeftijd, actief betrokken blijven bij de samenleving. En hun kennis, ervaring en talenten kunnen blijven inzetten. Door deel te nemen aan activiteiten die gericht zijn op participatie, ontmoeting en het versterken van zelfredzaamheid, blijven inwoners verbonden met anderen en dragen zij bij aan een inclusieve en vitale gemeenschap. Dit biedt hen daarnaast ook mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling, versterkt hun welzijn en zorgt voor een groter gevoel van waardering.

Tevens vindt gemeente Kerkrade het belangrijk dat maatschappelijke accommodaties – zoals buurthuizen, sportlocaties en andere gemeenschappelijke ruimten – beschikbaar zijn voor een brede groep gebruikers, zoals welzijnsorganisaties, onderwijsinstellingen, vrijwilligersorganisaties en bewonersinitiatieven. Het gezamenlijk gebruik van deze accommodaties draagt bij aan ontmoeting, samenwerking, een hechte gemeenschap en het verwezenlijken van gemeentelijke beleidsdoelen.

Daarom stimuleert de gemeente het gedeeld gebruik van deze ruimtes en hecht zij waarde aan goede afspraken en wederzijds respect tussen alle betrokken partijen. Gebruikers hebben recht op een veilige, toegankelijke en prettige omgeving, en dragen ook de verantwoordelijkheid om deze netjes te gebruiken en rekening te houden met anderen.

Op deze wijze kunnen we samen werken aan een sterke en verbonden gemeenschap, waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt.

Met deze subsidieregeling stimuleert de gemeente initiatieven van vrijwilligersorganisaties die maatschappelijke participatie en ontwikkeling bevorderen. Initiatieven die inwoners ondersteunen in hun actieve deelname aan de samenleving, ongeacht hun persoonlijke situatie. Zo is en blijft Kerkrade een stad waarin iedereen, van jong tot oud, zich gewaardeerd voelt en een waardevolle rol speelt in de samenleving.

Artikel 4 Gezondheid

Gemeente Kerkrade vindt gezondheid en vitaliteit belangrijk en geeft actief uitvoering aan een vitaliteitsbeleid. Vrijwilligersorganisaties hebben een belangrijke rol in het bevorderen van een gezonde samenleving. Dit kunnen zij doen door in hun organisatie en activiteiten aandacht te hebben voor een gezonde leefstijl. Dit kan bijvoorbeeld door geen alcohol te (laten) schenken – in ieder geval tijdens activiteiten/evenementen voor kinderen of waarbij veel kinderen aanwezig zijn-, het aanbieden van gezonde voeding in kantines en het ontmoedigen van roken.

Door samen te werken aan een vitale gemeenschap draagt iedere organisatie bij aan het welzijn van de inwoners van Kerkrade. De gemeente waardeert deze inzet en rekent erop dat vrijwilligersorganisaties hun maatschappelijke rol op dit gebied serieus nemen.

Artikel 5 Toekomstbestendigheid

Vrijwilligersorganisaties staan voor nieuwe uitdagingen. De samenleving verandert en de manier waarop mensen zich binden aan een vrijwilligersorganisatie verandert mee. Om toekomstbestendig te blijven, is het belangrijk dat organisaties zich blijven ontwikkelen.

1. Vernieuwing

Organisaties wordt geadviseerd om regelmatig te bekijken of hun aanbod nog voldoende aansluit op de behoefte van inwoners, leden en de doelen van de gemeente. Waar nodig en mogelijk kan aanbod vernieuwd worden. Het college kan besluiten nieuwe innovatieve projecten ter stimulering te ondersteunen met een eenmalige subsidie.

2. Samenwerking

De activiteiten die vrijwilligersorganisaties uitvoeren, staan meestal niet op zichzelf. Ze maken deel uit van een groter geheel, zoals de buurt, cultuur, sport of welzijnswerk. Van organisaties wordt verwacht dat hun activiteiten bijdragen aan de betrokkenheid van inwoners bij de samenleving. Daarom vragen we organisaties om open te staan voor samenwerking met anderen die dezelfde doelen hebben of actief zijn in de buurt. Dit helpt om nieuwe initiatieven te ontwikkelen en maakt het makkelijker voor mensen om mee te doen en draagt bij aan de toekomstbestendigheid van de vrijwilligersorganisatie.

3. Fusie

In sommige gevallen kan een fusie een goede keuze zijn om een vrijwilligersorganisatie sterk en levensvatbaar te houden. De gemeente moedigt vrijwilligersorganisaties aan om samen te werken en te fuseren als dit bijdraagt aan een toekomstbestendige voortzetting en/of een vernieuwend aanbod. Als vrijwilligersorganisaties besluiten te fuseren, dan kan de gemeente hen ondersteunen met een eenmalige subsidie. Deze subsidie is bedoeld voor organisaties die al een structurele subsidie ontvangen en samengaan tot één nieuwe vrijwilligersorganisatie. De bijdrage helpt bij het dekken van eenmalige kosten die direct verband houden met de kernactiviteiten van de gefuseerde organisatie.

a. Als een vrijwilligersorganisatie uit Kerkrade fuseert met een of meerdere organisaties van buiten Kerkrade en (deels) in Kerkrade actief blijft, kan het college besluiten dat zij in aanmerking komen voor een structurele subsidie.

b. Bij subsidies die gebaseerd zijn op een basisbedrag en een ledensubsidie, tellen alleen het aantal Kerkraadse leden mee. Dit zijn leden die in Kerkrade woonachtig zijn, op 1 januari van het jaar vóór de subsidieperiode contributie betalen en daadwerkelijk meedoen aan de kernactiviteiten van de vrijwilligersorganisatie.

Artikel 6 Bevoegdheden van het college

  • 1. Het college is belast met de uitvoering van deze subsidieregeling en is bevoegd de subsidiebesluiten te nemen.

  • 2. Het college besluit over verplichtingen die aan de verlening, vaststelling en betaling van subsidie verbonden worden.

Hoofdstuk 2 Subsidieplafond en subsidieberekening

Artikel 7 Financiële draagkracht

Vrijwilligersorganisaties hebben een eigen verantwoordelijkheid voor de financiële gezondheid en draagkracht van hun organisatie. Van organisaties wordt verwacht dat zij zich inspannen om voldoende inkomsten te genereren, bijvoorbeeld via contributies, sponsoring en activiteiten met een vrijwilligersbijdrage. De gemeente erkent en waardeert de maatschappelijke bijdrage van vrijwilligersorganisaties en stelt subsidies beschikbaar als ondersteuning van hun activiteiten. Met haar subsidiebeleid wil de gemeente de vitaliteit en continuïteit van vrijwilligersorganisaties bevorderen en bijdragen aan een sterk en betrokken maatschappelijk veld.

Artikel 8 Subsidieplafond

  • 1. Structurele subsidies worden toegekend met een looptijd van vier jaar, gekoppeld aan de meest recente bekostigingsperiode.

  • 2. Het college kan de hoogte van de structurele subsidiebedragen en/of afkoopsommen per subsidieperiode aanpassen conform artikel 8 van de ‘Algemene Subsidieverordening Vrijwilligersorganisaties 2025’.

  • 3. Er is een maximum aantal vrijwilligersorganisaties per categorie, zoals beschreven in artikel 2, die subsidie kunnen krijgen. Deze organisaties zijn vastgelegd in het meest recente bekostigingsoverzicht.

  • 4. Het college bepaalt of het wenselijk en noodzakelijk is dat het aantal structureel te subsidiëren vrijwilligersorganisaties per categorie uitgebreid dient te worden.

Artikel 9 Wijze van subsidieberekening – scoutingverenigingen

  • 1. De te verlenen structurele subsidie bestaat uit een basisbedrag en een ledensubsidie

  • 2. De hoogte van de subsidiebedragen genoemd in artikel 9.1, wordt vooraf aan de start van een subsidieperiode door het college vastgesteld.

  • 3. De ledensubsidie wordt bepaald op basis van het aantal actieve leden en het aantal buitengewone leden op 1 januari voorafgaand aan de vierjarige subsidieperiode.

    a Er wordt een onderscheid gemaakt tussen jeugdleden (tot 18 jaar) en volwassen leden (vanaf 18 jaar).

    b. Het bedrag van de ledensubsidie is voor jeugdleden vijfmaal zo hoog dan voor volwassen leden.

  • 4. De ledensubsidie voor buitengewone leden is afhankelijk van het aantal actieve leden. In onderstaande tabel staat hoeveel buitengewone leden hiervoor in aanmerking komen. Zijn er meer buitengewone leden dan het aantal dat recht heeft op subsidie? Dan is het aantal buitengewone leden gelijk aan het aantal subsidiabele leden.

    Aantal actieve leden Subsidiabel aantal buitengewone leden:

    1 t/m 49 actieve leden 10

    50 t/m 100 actieve leden 15

    100 t/m 149 actieve leden 20

    150 t/m 199 actieve leden 25

    200 t/m 249 actieve leden 30

    250 leden of meer 35

    De hoogte van het toe te kennen subsidiebedrag voor een buitengewoon lid is gelijk aan de hoogte van het subsidiebedrag voor een jeugdlid.

  • 5. De verleende ledensubsidie kan binnen de subsidieperiode alleen aangepast worden bij een stijging of daling van het aantal subsidiabele leden met minimaal 20%. Een aanpassing kan op vraag van de subsidieontvanger of in opdracht van de gemeente verwerkt worden.

  • 6. Jaarlijks kan naast de structurele subsidie een tegemoetkoming verleend worden voor de huisvestingskosten. De hoogte van deze tegemoetkoming en de voorwaarden om in aanmerking te komen, zijn bepaald in de subsidieregeling ‘Tegemoetkoming huisvestingskosten’.

Artikel 10 Wijze van subsidieberekening – afkoopsommen

  • 1. De subsidie voor overige vrijwilligersorganisaties binnen de categorie maatschappelijke participatie en ontwikkeling wordt verstrekt in de vorm van een afkoopsom.

  • 2. Met uitzondering van de vrijwilligersorganisatie St. Gehandicapten Zorg "De Kabouters". Zij ontvangen een basissubsidie en een ledensubsidie.

Artikel 11 Subsidieverstrekking aan erkende koepelorganisaties/adviesorganen

Op basis van het afgesloten convenant wordt jaarlijks een afkoopsom verleend aan:

a. Adviesraad Maatschappelijke Ondersteuning Kerkrade

b. Stichting Cliëntenraad SWI Kerkrade

Hoofdstuk 3 De subsidieprocedure

Artikel 12 Criteria

  • 1. Een scouting dient aangesloten te zijn bij een bestaande landelijke of provinciale organisatie ter ondersteuning van een scoutinginstelling om voor structurele subsidie in aanmerking te komen.

  • 2. Een vrouwenvereniging, actief op het gebied van vrouwenemancipatie, ontplooit activiteiten die gericht zijn op het bevorderen van de zelfstandigheid en maatschappelijke integratie van vrouwen. Dit doet zij door regelmatig sociale, sociaal-culturele, recreatieve, vormende en voorlichtende activiteiten te organiseren.

    Om in aanmerking te komen voor subsidie dient de vrouwenvereniging aangesloten te zijn bij het Netwerk Vrouwenverenigingen Kerkrade en voor alle vrouwen toegankelijk te zijn.

  • 3. Voor de overige vrijwilligersorganisaties gelden geen aanvullende criteria.

Artikel 13 De aanvraag

  • 1. De aanvraag voor een structurele subsidie wordt ingediend voor 1 april van het kalenderjaar voorafgaand aan de nieuwe subsidieperiode.

  • 2. Vrijwilligersorganisaties die reeds structureel gesubsidieerd worden, ontvangen in januari een herinnering met (een link naar) het aanvraagformulier voor de nieuwe subsidieperiode.

Artikel 14 De verantwoording

Vrijwilligersorganisaties die structureel gesubsidieerd worden, ontvangen in januari een (een link naar) het subsidiecontroleformulier, ten behoeve van de vaststelling van de structurele subsidie van het lopende jaar.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 15 Hardheidsclausule

  • 1. In alle gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet of onduidelijk is, beslist het college.

  • 2. Het college kan in bijzondere omstandigheden afwijken van een of meerdere bepalingen uit deze subsidieregeling om te voorkomen dat de subsidieontvanger onevenredig benadeeld wordt:

    a. afwijken van een of meerdere artikelen: als het strikt volgen van de bepalingen in deze subsidieregeling onredelijke nadelige gevolgen heeft, kan het college besluiten af te wijken van een of meerdere artikelen of artikelleden;

    b. het college onderbouwt haar besluit tot afwijking schriftelijk.

Artikel 16 Ingangsdatum

Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 mei 2025.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Kerkrade in zijn vergadering van 29 april 2025.

Het college, De secretaris,

Dr. T.P. Dassen-Housen R.M.J.S. Stijns