Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Lansingerland

Geldend van 07-05-2025 t/m heden

Intitulé

Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Lansingerland

De raad van de gemeente Lansingerland;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

besluit de volgende verordening vast te stellen:

Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Lansingerland

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    ambtelijk horen: horen door een ambtenaar of meerdere ambtenaren namens het bestuursorgaan, bedoeld in artikel 7:5 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    bestreden besluit: het besluit waartegen bezwaar is gemaakt;

  • -

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    bestuursorgaan: gemeentelijk orgaan dat het bestreden besluit heeft genomen, te weten de raad, burgemeester en wethouders of de burgemeester;

  • -

    commissie: adviescommissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    voorzitter: voorzitter van de commissie of van de ambtelijke hoorzitting.

Artikel 2 Ingediend bezwaarschrift

  • 1. Het bestuursorgaan registreert het ingediende bezwaarschrift met de datum van ontvangst.

  • 2. Na registratie van het ingediende bezwaarschrift wordt binnen 10 dagen de ontvangst bevestigd aan bezwaarmaker en eventuele andere belanghebbenden. Hierbij legt het bestuursorgaan uit hoe de bezwaarprocedure verloopt en hoelang deze procedure duurt.

Artikel 3 Informele behandeling

  • 1. Het bestuursorgaan onderzoekt of het bezwaarschrift informeel kan worden afgehandeld.

  • 2. Als het bezwaar in der minne wordt geschikt, legt het bestuursorgaan de gemaakte afspraken schriftelijk vast en neemt het zo nodig een nieuw besluit.

Paragraaf 2. Het horen in de bezwaarprocedure

Artikel 4 Ambtelijk horen

Het bestuursorgaan wijst categorieën van bezwaarschriften aan waarbij het horen ambtelijk plaatsvindt.

Artikel 5 Horen en adviseren door de commissie

  • 1. Er is een commissie die belast is met het horen en adviseren over de volledige heroverweging van bestreden besluiten.

  • 2. De commissie is niet belast met de behandeling van bezwaarschriften waarvan is bepaald dat de voorbereiding van de beslissing op bezwaar ambtelijk wordt afgedaan.

Paragraaf 3. Ambtelijk horen

Artikel 6 Werkwijze

  • 1. Het ambtelijk horen wordt gedaan door een medewerker uit het team Juridische zaken & Inkoop.

  • 2. Het ambtelijk horen kan gedaan worden tezamen met één of meerdere medewerkers van het team dat het bestreden besluit heeft voorbereid.

  • 3. Als er door meerdere personen wordt gehoord, is de meerderheid niet betrokken geweest bij de voorbereiding van het besluit.

  • 4. De medewerker uit het team Juridische zaken & Inkoop heeft de rol van voorzitter.

Artikel 7 Ambtelijke hoorzitting

  • 1. De voorzitter bepaalt plaats en tijdstip van de hoorzitting waarin de bezwaarmaker en eventuele andere belanghebbenden in de gelegenheid worden gesteld zich te laten horen.

  • 2. De ambtelijke hoorzitting is in beginsel niet openbaar.

  • 3. De voorzitter kan besluiten dat in afwijking van het tweede lid, een ambtelijke hoorzitting openbaar is. Hij besluit daartoe niet als gewichtige redenen zich tegen openbaarheid verzetten. Daarvan is in ieder geval sprake bij persoonlijke zaken van familiaire, financiële of medische aard.

Artikel 8 Verslaglegging

  • 1. Van de hoorzitting wordt een verslag gemaakt.

  • 2. Het verslag kan gemaakt worden aan de hand van een geluidsopname van de hoorzitting.

  • 3. Het verslag van de hoorzitting bevat in ieder geval:

    • a.

      namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid;

    • b.

      zakelijke vermelding van wat over en weer is gezegd en wat verder op de hoorzitting is voorgevallen;

    • c.

      verwijzing naar de op de hoorzitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

Artikel 9 Beslissing op bezwaar

De voorzitter adviseert het bestuursorgaan door middel van een advies of een concept beslissing op bezwaar.

Paragraaf 4. De commissie

Artikel 10 Samenstelling van de commissie

  • 1. De commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden.

  • 2. De voorzitter, leden en plaatsvervangende leden worden door burgemeester en wethouders benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3. De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 11 Secretaris

  • 1. De commissie wordt ambtelijk ondersteund door een secretaris.

  • 2. De secretaris en de plaatsvervanger(s) worden door burgemeester en wethouders aangewezen.

Artikel 12 Zittingsduur

  • 1. De voorzitter, leden en plaatsvervangende leden worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk twee keer herbenoemd te worden.

  • 2. De voorzitter en de leden kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan burgemeester en wethouders.

  • 3. De aftredende of ontslagnemende voorzitter of leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 13 Uitoefening bevoegdheden

  • 1. De voorzitter van de commissie kan de bevoegdheden van de hierna genoemde artikelen van de Awb zelfstandig uitoefenen:

    • a.

      verzoeken om een schriftelijke machtiging aan een gemachtigde (artikel 2:1, tweede lid);

    • b.

      stellen van een termijn aan de bezwaarmaker (artikel 6:5) en aan de indiener (artikel 6:6);

    • c.

      verzenden van stukken tijdens de behandeling door de commissie (artikel 6:17);

    • d.

      ter inzage leggen van het bezwaarschrift en de op de zaak betrekking hebbende stukken, dan wel toezenden daarvan aan een belanghebbende (artikel 7:4, tweede lid);

    • e.

      het afzien van het horen van belanghebbenden (artikel 7:3);

    • f.

      al dan niet op verzoek van een belanghebbende afzien van het op de hoogte stellen van het verhandelde tijdens een hoorzitting van een andere belanghebbende, voor zover geheimhouding om gewichtige redenen is geboden (artikel 7:6, vierde lid);

    • g.

      het verdagen van de beslistermijn voor ten hoogste zes weken en hiervan schriftelijk mededeling doen aan belanghebbenden (artikel 7:10, derde en vijfde lid).

  • 2. De voorzitter kan deze bevoegdheden mandateren aan de secretaris.

Artikel 14 Voorbereiding hoorzitting

  • 1. De voorzitter bepaalt plaats en tijdstip van de hoorzitting waarin de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2. De voorzitter nodigt de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan ten minste twee weken voor de hoorzitting schriftelijk uit.

  • 3. Binnen drie werkdagen na de uitnodiging voor de hoorzitting kunnen de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden of het bestuursorgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de hoorzitting te wijzigen.

  • 4. De beslissing van de voorzitter op het in het derde lid genoemde verzoek wordt binnen drie werkdagen na ontvangst van dit verzoek aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan meegedeeld.

  • 5. De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen, genoemd in het tweede tot en met vierde lid.

  • 6. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Als daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van burgemeester en wethouders vereist.

Artikel 15 Onpartijdigheid

De voorzitter en de leden nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, als daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

Artikel 16 Openbaarheid hoorzitting

  • 1. De hoorzitting van de commissie is openbaar.

  • 2. In afwijking van het eerste lid vindt de hoorzitting achter gesloten deuren plaats, als het bezwaarschrift betrekking heeft op een besluit in het sociaal domein.

  • 3. De deuren kunnen voorts worden gesloten, als de voorzitter of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 4. Als de commissie naar aanleiding van het derde lid beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de hoorzitting verzetten, vindt de hoorzitting plaats achter gesloten deuren.

Artikel 17 Verslaglegging

  • 1. Van het horen wordt een geluidsopname gemaakt. Aan de hand van deze geluidsopname wordt het schriftelijke verslag gemaakt.

  • 2. Het verslag van de hoorzitting bevat in ieder geval:

    • a.

      namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid;

    • b.

      zakelijke vermelding van wat over en weer is gezegd en wat verder op de hoorzitting is voorgevallen;

    • c.

      vermelding als de hoorzitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of als belanghebbenden of hun gemachtigden niet in elkaars aanwezigheid zijn gehoord;

    • d.

      verwijzing naar de op de hoorzitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

Artikel 18 Nader onderzoek

  • 1. De commissie is bevoegd nader onderzoek te doen, als zij dit na afloop van de hoorzitting wenselijk acht.

  • 2. De uit nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan toegezonden.

  • 3. De bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan kunnen binnen twee weken na verzending van de nadere informatie schriftelijk reageren en indien gewenst aan de voorzitter vragen om een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op dit verzoek.

  • 4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 19 Raadkamer en advies

  • 1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.

  • 2. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 4. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

Artikel 20 Uitbrengen advies en verdaging

  • 1. Het advies wordt met het verslag, en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift beslist.

  • 2. Als naar het oordeel van de voorzitter de termijn van twaalf weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing op bezwaar, verzoekt hij het bestuursorgaan tijdig de beslistermijn te verdagen.

  • 3. Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en belanghebbenden een afschrift.

Paragraaf 5. Slotbepalingen

Artikel 21 Intrekking oude regeling

De Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Lansingerland 2015 wordt ingetrokken.

Artikel 22 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de gemeenteraad op 16 april 2025.

de plv. griffier

Karin Koemans

de voorzitter

Jules Bijl

Toelichting op de Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Lansingerland

In de aanhef van de verordening is bepaald dat de bestuursorganen van de gemeente (de gemeenteraad, het college en de burgemeester), ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft, besluiten de verordening vast te stellen. De raad heeft de verordenende bevoegdheid. Het college en de burgemeester hebben deze bevoegdheid niet, maar nemen hiermee het besluit tot het instellen van de (advies)commissie, alsmede het besluit tot het instellen van het gemengde model in de bezwaarafhandeling. Op deze manier is het mogelijk dat de bestuursorganen samen één en dezelfde (advies)commissie instellen om te adviseren over bezwaarschriften tegen besluiten van de gemeenteraad, het college en de burgemeester en dat de bestuursorganen dezelfde werkwijze hebben bij het horen en adviseren in de bezwaarfase. Dit betekent dat het horen en adviseren over een bezwaarschrift gebeurt via de bezwaarschriftencommissie óf via het ambtelijk horen.

Artikel 1 Definities

Aan de definitie van bestuursorgaan is de leerplichtambtenaar toegevoegd. Dit heeft tot gevolg dat ook besluiten van de leerplichtambtenaar aan de commissie voorgelegd kunnen worden.

Artikel 2 Ingediend bezwaarschrift

Dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 3 Informele behandeling

In artikel 7:2 Awb is opgenomen dat bezwaarmakers de gelegenheid gegeven moet worden om te worden gehoord. Dit doet niet af aan de mogelijkheid voor bestuursorganen om te proberen bezwaren op een andere manier op te lossen. Zij kunnen bijvoorbeeld informele contactmomenten organiseren in de vorm van een telefoontje en/of een gesprek of overleg tussen ambtenaren en bezwaarmakers en eventuele andere belanghebbenden. Artikel 3 is bedoeld om aan deze mogelijkheden uitvoering te kunnen geven. Wanneer gebruik gemaakt wordt van deze bemiddeling, heeft dit tot gevolg dat de formele bezwaarschriftenprocedure wordt opgeschort in afwachting van de uitkomst van de bemiddeling. Het is gebruikelijk om bij de bezwaarmaker instemming te krijgen over het uitstellen van de beslistermijn gedurende de termijn van het informele traject.

Artikel 4 Ambtelijk horen

Het horen in de bezwaarfase kan op twee manieren. Ambtelijk of via de commissie bezwaarschriften. Dit artikel bepaalt dat het college in een aanwijzingsbesluit vastlegt in welke gevallen ambtelijk gehoord kan worden.

Artikel 5 Horen en adviseren door de commissie

In dit artikel wordt vastgelegd dat het horen kan worden opgedragen aan één of meerdere personen die niet werkzaam zijn voor het bestuursorgaan. Zij brengen advies uit over de te nemen beslissing op bezwaar.

Artikelen 6 tot en met 9

In deze artikelen is uitgewerkt wat de werkwijze is bij het ambtelijk horen.

Artikel 10 Samenstelling van de commissie

De commissie bestaat uit drie personen. Dit biedt de gelegenheid om verschillende expertises in de commissie te borgen. Daarnaast is een oneven aantal commissieleden praktisch, omdat bij verschil van oordeel de stemmen nooit kunnen staken.

Artikel 11 Secretaris

Hoewel in de Awb niet gesproken wordt over een secretaris, is het gebruikelijk dat een commissie beschikt over een secretaris die de commissie ondersteunt.

Artikel 12 Zittingsduur

De zittingstermijn van de voorzitter en de leden is vier jaar met de mogelijkheid om twee keer te herbenoemen. Dit betekent dat de maximale zittingsduur twaalf jaar is. Dit is een goede periode om ervaring in de commissie op te bouwen.

Artikel 13 Uitoefening bevoegdheden

Op grond van artikel 7:13, vierde lid, Awb beslist de commissie over onder andere de toepassing van:

  • -

    artikel 7:4, zesde lid, Awb (het niet ter inzage leggen van stukken als geheimhouding nodig is);

  • -

    artikel 7:5, tweede lid, Awb (openbaarheid van de hoorzitting).

Dit uitdrukkelijke voorschrift maakt het niet mogelijk dat deze bevoegdheid door de voorzitter (of een ander lid) van de commissie wordt uitgeoefend. De hiervoor aangehaalde bepalingen zijn in het onderhavige artikel dan ook niet genoemd.

Artikel 14 Voorbereiding hoorzitting

Dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 15 Onpartijdigheid

Dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 16 Openbaarheid hoorzitting

Op grond van artikel 7:5, tweede lid, Awb besluit het bestuursorgaan, voor zover niet bij wettelijk voorschrift anders is bepaald, of het horen in het openbaar plaatsvindt. In artikel 7:13, vierde lid, Awb wordt deze bevoegdheid aan de commissie toegekend. In artikel 15 is vastgelegd dat de hoorzitting in principe in het openbaar plaatsvindt. Uitzondering op deze regel blijft mogelijk. Bijvoorbeeld indien bijzondere persoonlijke omstandigheden van familiaire, medische of financiële aard of andere omstandigheden met een vertrouwelijk karakter aan de orde komen. Zaken uit het sociaal domein worden altijd achter gesloten deuren behandeld in verband met het vertrouwelijke karakter van de onderwerpen waarover geadviseerd wordt. De openbaarheid dan wel beslotenheid van de hoorzitting moet worden onderscheiden van de beslotenheid van de beraadslaging door de commissie. Het raadkameroverleg vindt altijd achter gesloten deuren plaats.

Artikel 17 Verslaglegging

Van de hoorzitting wordt een geluidsopname gemaakt. Aan de hand hiervan wordt het schriftelijke verslag gemaakt.

Artikel 18 Nader onderzoek

Een nader onderzoek kan feiten of omstandigheden aan het licht brengen die op het moment van de zitting nog niet bekend waren. Dit kan aanleiding zijn om belanghebbenden en het bestuursorgaan opnieuw te horen. Het onderhavige artikel voorziet in enkele organisatorische regels.

Artikel 19 Raadkamer en advies

Dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 20 Uitbrengen advies en verdaging

Dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 21 Intrekking oude regeling

Dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 22 Inwerkingtreding

Dit artikel spreekt voor zich.