Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738885
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738885/1
Besluit Algemeen ondermandaat secretaris 2025
Geldend van 07-05-2025 t/m heden
Intitulé
Besluit Algemeen ondermandaat secretaris 2025Gelet op artikel 2, tweede lid van het door gedeputeerde staten op 14 maart 2017, vastgestelde Algemeen Mandaatbesluit Flevoland 2017, zoals laatstelijk gewijzigd op 12 december 2023, waarin algemeen mandaat wordt verleend aan de secretaris, met recht tot ondermandaat;
Besluit
- I.
In te trekken het Besluit Algemeen ondermandaat secretaris 2024 en tevens
- II.
Vast te stellen het Besluit Algemeen ondermandaat secretaris 2025
Besluit Algemeen ondermandaat secretaris 2025
Artikel 1. Begripsbepalingen
- a)
Ambtelijk opdrachtgever: de functionaris die door de secretaris is aangewezen als verantwoordelijke voor de uitvoering van het PMR- en/of het MBVI.
- b)
Awb: Algemene wet bestuursrecht
- c)
Budgethouder: de door de secretaris op grond van artikel 2, vijfde lid van de Budgethoudersregeling Flevoland 2015 aangewezen functionaris. Een overzicht van de budgethouders is te vinden op het overzicht budgethouders en aandachtsgebieden managers en concerndirectie. Dit overzicht is op te vragen bij de provincie.
- d)
Concerndirecteur: de functionaris die leiding geeft aan een of meer managers van een expertiseteam, een Programma, of een Opgave, zoals opgenomen is in het overzicht van budgethouders en aandachtsgebieden managers en concerndirectie.
- e)
Manager: de functionaris die leiding geeft aan een of meerdere expertiseteams, een Programma of Opgave, zoals opgenomen is in het overzicht van budgethouders en aandachtsgebieden managers en concerndirectie.
- f)
MBVI: Meerjarenprogramma Beheer en onderhoud en Vervangingsinvesteringen Infrastructuur.
- g)
MER: het milieueffectrapport, het product dat aan het eind van het proces wordt opgeleverd.
- h)
m.e.r.: de milieueffectrapportage, het proces dat doorlopen wordt om een besluit te kunnen nemen en waarin het milieubelang goed kan worden afgewogen.
- i)
Opzichter van dienst: de functionaris die door de secretaris is aangewezen als verantwoordelijke voor het treffen van (beheers)maatregelen bij calamiteiten/ incidenten, gladheidsbestrijding en storingen.
- j)
Opgave: de maatschappelijke opgave, neergelegd in een door de Directie vastgestelde directieopdracht.
- k)
PMR: Programma Mobiliteit en Ruimte
- l)
Programmamaker: de functionaris die door gedeputeerde staten is ingehuurd om uitvoering te geven aan het programmadeel Flevolands Fonds voor culturele ontwikkeling.
- m)
Programma: een concern-breed programma neergelegd in een door Gedeputeerde Staten vastgestelde bestuursopdracht.
Artikel 2. Ondermandaat
-
1. De secretaris wijst, op grond van artikel 2 tweede lid van het Algemeen mandaatbesluit Flevoland 2017 de functionarissen, genoemd in de bij dit besluit behorende bijlage I, aan als degenen die in het kader van de aan hen opgedragen werkzaamheden, het in deze bijlage genoemde ondermandaat kunnen uitoefenen.
-
2. Onder het in het eerste lid genoemde ondermandaat, wordt eveneens machtiging bij feitelijke handelingen verstaan.
-
3. De in het eerste lid bedoelde functionarissen oefenen het ondermandaat uit met in achtneming van artikel 1a van het Algemeen Mandaatbesluit Flevoland 2017 en met inachtneming van het bepaalde in de Budgethoudersregeling Flevoland 2015.
-
4. De in het eerste lid bedoelde functionarissen oefenen het ondermandaat uit op hun aandachtsgebied zoals deze door de secretaris is vastgesteld in het overzicht budgethouders en aandachtsgebieden managers en concerndirecteuren.
-
5. Bij afwezigheid van de functionaris als bedoeld in het eerste lid, wordt het mandaat uitgeoefend door diens plaatsvervanger, die als zodanig is vermeld in het door de secretaris vastgestelde overzicht budgethouders en aandachtgebieden managers en concerndirecteuren.
-
6. De uitoefening van het ondermandaat, als bedoeld in het eerste lid, geschiedt binnen de grenzen van de vastgestelde taken en budgetten en met inachtneming van het ter zake geldende recht en ook het vastgestelde provinciale beleid.
-
7. Degene aan wie ondermandaat is verleend ziet er op toe dat de te nemen besluiten of handelingen integraal worden voorbereid.
-
8. Degene aan wie ondermandaat is verleend doet periodiek, zo nodig volgens Gedeputeerde Staten nader vast te stellen regels, verslag van de in mandaat genomen besluiten.
-
9. Degene aan wie ondermandaat is verleend stelt, zo nodig via de secretaris, Gedeputeerde Staten in kennis van die besluiten en handelingen waarvan redelijkerwijs moet worden aangenomen dat deze informatie bevatten waarvan de kennisneming door gedeputeerde staten van belang is.
Artikel 3. Schakelbepaling
Voor zover niet anders bepaald zijn de bepalingen van het Algemeen mandaatbesluit Flevoland 2017 van overeenkomstige toepassing.
Ondertekening
Aldus besloten op 28 april 2025
Gedeputeerde Staten van Flevoland
Namens deze
Provinciesecretaris,
D.J. Tijl
Bijlage 1. behorend bij Besluit Algemeen ondermandaat secretaris 2025
De hieronder vermelde bevoegdheid: |
wordt namens de secretaris in ondermandaat uitgeoefend en ondertekend door: |
onder de volgende voorwaarden: |
A. ALGEMEEN |
||
|
Behandelend medewerker |
Ten aanzien van g. en h. wordt correspondentie inhoudende financiële afspraken in ieder geval uitgesloten van deze bevoegdheid. |
|
Behandelend medewerker |
|
|
Manager Ambtelijk opdrachtgever |
Na afstemming portefeuillehouder. |
|
Behandelend medewerker |
|
|
Behandelend medewerker |
|
|
Manager |
|
|
Manager |
|
|
Manager |
|
|
a, c, Manager expertiseteam Juridische zaken en Inkoop b, d, Behandelend medewerker |
|
|
a,b Manager expertiseteam Juridische zaken en Inkoop c Behandelend medewerker |
|
|
Manager |
|
|
Behandelend medewerker |
|
|
Manager |
Inclusief de uitvoering van taken/handelingen die betrekking hebben op het beheer van archiefbescheiden die verband houden met de uitvoering van de ambtsinstructie door de commissaris van de Koning zoals bedoeld in artikel 23 lid 2 Archiefwet 1995 jo artikel 182, lid 1 en lid 2 Provinciewet. |
|
a en b: Secretaris commissie rechtsbescherming c en d: Manager |
|
|
Manager |
|
|
Behandelend medewerker |
|
|
Manager |
|
|
Behandelend medewerker |
In overeenstemming met een door de concerndirecteur van het betrokken expertiseteam vastgesteld overzicht van medewerkers die in het kader van de uitoefening van hun functie e-herkenning nodig hebben |
|
Programmamaker |
|
|
Manager |
Met inachtneming van de Algemene verordening gegevensbescherming (Avg) |
B. SUBSIDIEBESLUITEN |
||
|
Behandelend medewerker |
|
|
Manager |
|
|
Manager |
De overeenkomst wordt getekend namens de Commissaris van de Koning |
|
Manager |
|
|
Manager |
|
|
Manager |
De overeenkomst wordt getekend namens de Commissaris van de Koning |
|
Manager |
|
|
Manager |
|
|
Manager |
|
C. BESLUITEN, VERGUNNING, ONTHEFFING ETC |
||
|
Behandelend medewerker |
|
|
Manager |
|
|
Behandelend medewerker |
In overeenstemming met het provinciale beleid, de lijst van provinciaal belang en de opgehaalde ambtelijke sectorale adviezen van de betrokken expertiseteams (voor vervolg zie voor vergunningen nummers 7 en 8 en voor omgevingsplan nummer 4). |
|
|
a en b: In overeenstemming met het provinciale beleid, de lijst van provinciaal belang en de opgehaalde ambtelijke sectorale adviezen van de betrokken expertiseteams (vervolg op nr. 2). |
|
Manager |
|
|
Manager |
|
|
Manager |
Indien in het kader van vooroverleg of omgevingstafel een positief advies is gegeven (zie nr. 3). |
|
Manager |
Indien in het kader van vooroverleg of omgevingstafel een positief advies is gegeven (zie nr. 3). |
|
Manager |
Indien het conceptbesluit overeenkomt met het gegeven advies over de aanvraag (zie nr. 8). |
|
Manager |
|
|
Manager |
|
|
Manager |
|
|
Manager |
|
|
Manager |
|
|
Manager |
|
|
Manager |
|
|
Concerndirecteur |
|
|
Concerndirecteur |
|
|
Concerndirecteur |
|
|
Manager |
|
|
Manager |
|
D. INKOOP/AANBESTEDING |
||
|
|
a. tot € 200.000 totale opdrachtsom (initiële opdracht inclusief opties en verlengingen) Voor de Opzichter van Dienst geldt nog dat uitsluitend gebruik van deze bevoegdheid mag worden gemaakt wanneer er sprake is van dwingende spoed in het kader van verkeersveiligheid. Er mag dan worden afgeweken van het inkoop-, en aanbestedingsbeleid. Er moet ten spoedigste verantwoording afgelegd worden aan de secretaris. b. tot € 400.000 totale opdrachtsom (initiële opdracht inclusief opties en verlengingen) |
|
Manager, Ambtelijk Opdrachtgever, Concerndirecteur, Programmamaker |
Voor zover passend binnen de verleende opdracht |
|
Concerndirecteur, programmamaker |
Na consultatie van de aanbestedingsjurist |
|
Ambtelijk Opdrachtgever |
Voor zover passend binnen het aan het betreffende project of de maatregel toegekende krediet dan wel budget. |
|
Ambtelijk opdrachtgever |
Voor zover passend binnen het toegekende budget |
|
Voorzitter ondernemingsraad |
|
|
Manager |
Voor bedragen tot maximaal € 100.000 |
E. PERSONELE AANGELEGENHEDEN |
||
|
|
Passend binnen de geldende wetgeving (Boek 7 titel 10 Burgerlijk wetboek) |
|
a, b en c: Manager d en e: Manager expertiseteam Human Relations |
Passend binnen de beschikbare formatieruimte en voor ten hoogste de voor de functie vastgestelde salarisschaal. |
|
Concerndirecteur |
a. Wanneer door de medewerker geen wensen of bedenkingen tegen het plaatsingsvoorstel zijn ingediend b en c: Het besluit dient in overeenstemming te zijn met een eventueel sociaal plan en/of afspraken met de vakbonden |
|
Concerndirecteur |
|
|
a en b: Manager c: Manager expertiseteam Human Relations d: Manager expertiseteam Facilitaire Zaken en Evenementen |
a. Na afstemming manager expertiseteam Human Relations |
F. BUDGETBEHEER |
||
|
Budgethouder |
Mutaties tot en met € 100.000 |
|
Concerndirecteur |
Betreft budget van de budgethouder. Ophogen is toegestaan voor zover wijziging in de begroting budgetneutraal is binnen één programmaonderdeel. |
|
Concerndirecteur |
Voor zover passend binnen het (betreffende) raamkrediet en/ of budget. |
G. AANSPRAKELIJKSTELLINGEN |
||
|
Manager |
|
|
Manager |
Boven € 2.500 vindt afhandeling plaats door de verzekeraar van de provincie |
|
Manager |
|
|
Manager |
|
H. BATEN |
||
|
Manager, Ambtelijk Opdrachtgever |
|
Toelichting
Het college van Gedeputeerde Staten heeft aan de Secretaris de bevoegdheid toegekend om besluiten te nemen waarvoor zij bevoegd is en waarvoor zij niet aan de portefeuillehouder mandaat heeft verleend (bestuurlijk mandaat), onder voorbehoud van enkele uitzonderingen (randvoorwaarden). Besluiten mogen alleen in mandaat worden genomen als voldaan is aan de randvoorwaarden zoals opgenomen in artikel 1a Algemeen mandaatbesluit Flevoland 2017.
Over de bevoegdheden die het college van Gedeputeerde Staten heeft gegeven aan de secretaris, heeft de secretaris een deel van deze bevoegdheden weer ondergemandateerd in dit ondermandaat. Wanneer een bevoegdheid niet is vastgelegd in het ondermandaat dan is de secretaris bevoegd. Als een bevoegdheid wordt (onder)gemandateerd dan blijft degene die heeft (onder)gemandateerd ook bevoegd.
Wanneer er in de bijlage manager staat dan wordt hiermee bedoeld de manager van het expertiseteam, programmamanager of opgavemanager die beschikt over het budget. In het overzicht budgethouders en aandachtsgebieden managers en concerndirectie zijn de aandachtsgebieden opgenomen en wie het budget heeft.
Artikelsgewijze toelichting Bijlage 1, behorende bij Algemeen ondermandaat secretaris 2025
A.Algemeen
1e. een manager die leiding geeft aan een Programma of Opgave heeft geen HR bevoegdheden
9a. De manager expertiseteam Juridische Zaken en Inkoop bepaalt of een Woo besluit bestuurlijk / politiek gevoelig is, wanneer dit zo is dan maakt hij geen gebruik van zijn ondermandaat, en de provinciesecretaris evenmin. De besluitvorming wordt dan teruggelegd bij GS.
9c. Wanneer er een zienswijze gevraagd wordt door een andere overheid en wij zijn akkoord met het voorgesteld Woo besluit dan wordt geen zienswijze gegeven.
15. Conform de algemene maatregel van bestuur ‘Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid’ dienen er toegankelijkheidsverklaringen te staan op websites waar de provincie eigenaar van is. Omdat het hier een actieve rechtshandeling betreft (verklaren dat we aan de wetgeving voldoen) kan de behandelend medewerker dit niet verklaren.
16a.Toelichting basisregistratie ondergrond (BRO)
Voor de werkzaamheden ten behoeve van de BRO wordt belegd wie de naleving borgt van de volgende wetsartikelen in de Wet basisregistratie ondergrond:
- •
artikel 9, betreffende de leverplicht
- •
artikel 12, lid 2 betreffende de verplichting tot correctie en herlevering als de initiële aanlevering is geweigerd
- •
artikel 27, betreffende de gebruiksplicht
- •
artikel 30, lid 1 en 2, betreffende de terugmeldplicht voor gegevens en modellen
- •
artikel 33, lid 3, betreffende de onderzoeksplicht
- •
artikel 40, lid 1, betreffende de regeling voor aanleveren waar dat niet wettelijk verplicht is.
16b.Toelichting basisregistratie grootschalige topografie (BGT)
Voor de werkzaamheden ten behoeve van de BGT wordt belegd wie de naleving borgt van de volgende wetsartikelen in de Wet basisregistratie grootschalige topografie:
- •
artikel 6, betreffende verzamelen en vastleggen
- •
artikel 11, betreffende de leverplicht
- •
artikel 12, betreffende de afstemming met andere bronhouders
- •
artikel 23, betreffende de gebruiksplicht
- •
artikel 25, lid 1, betreffende de terugmeldplicht
- •
artikel 27, betreffende de onderzoeksplicht.
B.Subsidie
Onder het begrip subsidie wordt verstaan: de aanspraak op financiële middelen door het college van Gedeputeerde Staten verstrekt, met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.
- 1.
Procedurele correspondentie in het kader van de Awb en relevante wet- en regelgeving (hieronder valt ook provinciale regelgeving), op het terrein van subsidiering. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het sturen van een ontvangstbevestiging van een aanvraag om subsidie, verzoek om aanvulling van de aanvraag, opschorten/verlengen van de beslistermijn op de aanvraag, inwinnen van advies over de aanvraag, vaststellen ontwerpbesluit en inwinnen van zienswijzen naar aanleiding van een ontwerpbesluit.
- 3
Een begrotingssubsidie wordt ook wel genoemd boekjaarsubsidie, gelabelde subsidie exploitatiesubsidie, zoals bedoeld in artikel 4.23 derde lid onder c Awb.
- 4
Het besluit om een voorschot te verstrekken moet passen binnen het besluit van de subsidietoekenning. Bij meerjarige toezeggingen alleen wanneer dat past binnen het vastgestelde beleid en onder het voorbehoud dat Provinciale Staten voor deze periode voldoende middelen beschikbaar hebben gesteld.
C. Vergunningen, ontheffingen etc.
- 1.
Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het sturen van een ontvangstbevestiging van een aanvraag, verzoek om aanvulling van de aanvraag, opschorten/verlengen van de beslistermijn op de aanvraag, inwinnen van advies over de aanvraag, vaststellen ontwerpbesluit en inwinnen van zienswijzen n.a.v. ontwerpbesluit
D. Inkoop/aanbesteding
De genoemde bedragen zijn exclusief btw.
Afwijken van het inkoop- en aanbestedingsbeleid is en blijft de bevoegdheid van de secretaris. Dit dient plaats te vinden op basis van een goed gemotiveerd voorstel en na aantoonbare consultatie van een aanbestedingsjurist dat is opgenomen in de nota.
Onder meerwerk wordt verstaan: alle verlengingen, aanvullende opdrachten en contractwijzigingen.
Wanneer er sprake is van meerwerk dan moet in beginsel een aparte opdracht worden verstrekt. Deze aparte opdracht moet wel opgeteld worden bij de initiële opdracht om te bepalen wie bevoegd is te tekenen.
4. Als het krediet of budget niet toereikend is om het PMR en/ of MBVI te kunnen realiseren, dan dient een verzoek overeenkomstig bevoegdheid F3 te worden ingediend bij de concerndirecteur ter verkrijging van aanvullend krediet of budget uit het betreffende raamkrediet van waaruit de financiering van het project of maatregel plaats vindt (OI, VVI en NJO).
E. Personele aangelegenheden
Dit mandaatbesluit gaat voor op datgene wat is omschreven in het personeelshandboek.
Wanneer het besluit ziet op de manager, en in de tweede kolom is opgenomen dat de manager bevoegd is, dan is in die situatie de concerndirecteur bevoegd. Wanneer het besluit ziet op de concerndirecteur dan is in die situatie de provinciesecretaris bevoegd.
F. Budgetbeheer
Volgens de Financiële verordening provincie Flevoland stelt het college van Gedeputeerde Staten regels die waarborgen dat de uitvoering van de begroting rechtmatig, doelmatig en doeltreffend verloopt. Het college moet zorgen dat de lasten van de programmaonderdelen zoals geautoriseerd in de (gewijzigde) begroting niet worden overschreden en dat de baten worden gerealiseerd. In dit mandaatbesluit is vastgelegd welk mandaat budgethouders hebben voor inkoop/aanbesteding en budgetbeheer. In de budgethoudersregeling Flevoland 2015, die onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van het mandaatbesluit, stelt het college nadere regels over de rechten en plichten van budgethouders.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl