Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738862
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738862/1
Beleidsregels huwelijk en geregistreerd partnerschap gemeente Mook en Middelaar 2025
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 02-05-2025
Intitulé
Beleidsregels huwelijk en geregistreerd partnerschap gemeente Mook en Middelaar 2025Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Mook en Middelaar,
Gelet op het bepaalde in artikelen 1:16, 1:16a, 1:16c, 1:44 lid 1 onder i en 1:63 Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;
Besluit vast te stellen de beleidsregels huwelijk en geregistreerd partnerschap gemeente Mook en Middelaar 2025.
Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
-
a. Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS): een persoon zoals bedoeld in artikel 16, Boek 1 BW en als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;
-
b. BABS gemeente Mook en Middelaar: een persoon zoals bedoeld onder a die tevens in dienst is van de gemeente Mook en Middelaar;
-
c. BABS naar keuze: een persoon zoals bedoeld onder a, naar keuze van het (bruids)paar, benoemd voor de voltrekking van één huwelijk/partnerschap, niet zijnde BABS gemeente Mook en Middelaar;
-
d. Partners: het bruidspaar of de geregistreerde partners;
-
e. Locatie naar keuze: iedere willekeurige locatie binnen de gemeentegrens van Mook en Middelaar die de Partners kiezen om hun huwelijk of geregistreerd partnerschap voor die dag te sluiten;
-
f. Kosteloze ceremonie: een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap waarvan de uitvoering bescheiden is;
-
g. Gemeenteblad: elektronische publicatie van de gemeente Mook en Middelaar.
Hoofdstuk 2 Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand naar keuze
Artikel 2. De aanvraag
-
1. Een verzoek tot benoeming van een BABS naar keuze wordt ingediend met gebruikmaking van het daarvoor vastgestelde aanvraagformulier.
-
2. Indien een verzoek tot benoeming van een BABS naar keuze wordt ingediend minder dan drie maanden voor de huwelijksvoltrekking of voltrekking van het geregistreerd partnerschap wordt de aanvraag niet in behandeling genomen.
Artikel 3. Weigeringsgronden
De benoeming wordt geweigerd indien:
-
1. De BABS naar keuze niet volledig handelingsbekwaam is;
-
2. De huwelijksvoltrekking of voltrekking van het geregistreerd partnerschap wordt uitgevoerd op een tijdstip dat is aangewezen voor een Kosteloze ceremonie.
-
3. Als de BABS naar keuze minderjarig is.
Artikel 4. Beëdiging
-
1. Na uitnodiging dient de BABS naar keuze op de genoemde datum en tijd te verschijnen bij de rechtbank in Roermond voor het afleggen van de eed dan wel belofte zoals bedoeld in artikel 16, vierde lid, Boek 1 BW.
-
2. De BABS naar keuze wordt tot zijn betrekking niet eerder toegelaten dan nadat de beëdiging zoals bedoeld in het voorgaande lid is voltooid.
Artikel 5. Duur van de benoeming
-
1. De benoeming van de BABS naar keuze geschiedt slechts voor het huwelijk of partnerschap waarvoor het verzoek zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid, is ingediend.
-
2. Verlenging van de benoeming is niet mogelijk.
Artikel 6. Voorwaarden
Aan de benoeming worden de volgende voorwaarden verbonden:
-
a. De BABS naar keuze is gehouden aan de op een voltrekking van een huwelijk of partnerschap van toepassing zijnde regelgeving;
-
b. Gedurende de voltrekking van het huwelijk of partnerschap laat de BABS naar keuze zich bijstaan door een BABS gemeente Mook en Middelaar;
-
c. Eventuele aanwijzingen van de BABS gemeente Mook en Middelaar moeten door de BABS naar keuze worden opgevolgd;
-
d. Ten behoeve van een goed verloop van de ceremonie neemt de BABS naar keuze kennis van het ‘draaiboek éénmalige BABS’, een instructie gegeven door een medewerker van de Team Publiekszaken van de gemeente Mook en Middelaar dan wel door een BABS van de gemeente Mook en Middelaar en leeft deze instructie na;
-
e. Het huwelijk wordt tenminste voltrokken in de Nederlandse taal;
-
f. Communicatie met de pers of media over de ceremonie of het uitvoeren van de functie van BABS naar keuze vindt plaats via de afdeling communicatie van de gemeente Mook en Middelaar.
Artikel 7. Financiën
-
1. Ten behoeve van de benoeming van een BABS naar keuze worden leges geheven. De legesverordening gemeente Mook en Middelaar is van toepassing.
-
2. De BABS naar keuze ontvangt geen financiële vergoeding van de gemeente Mook en Middelaar.
Hoofdstuk 3 Aanwijzen trouwlocatie naar keuze gemeente Mook en Middelaar
Artikel 8. De aanvraag
-
1. Een verzoek tot aanwijzing van een locatie naar keuze wordt schriftelijk ingediend.
-
2. Indien een verzoek tot aanwijzing van een locatie naar keuze wordt ingediend minder dan drie maanden voor de huwelijksvoltrekking of voltrekking van het geregistreerd partnerschap wordt de aanvraag niet in behandeling genomen.
Artikel 9. Weigeringsgronden
-
1. De aanwijzing wordt geweigerd als de locatie in strijd is met de openbare orde, de veiligheid en of de goede zeden;
-
2. Een BABS van de gemeente Mook en Middelaar heeft het recht om persoonlijk te weigeren om op een bepaalde locatie een huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken als hij/zij van mening is dat de beoogde locatie op dat moment niet geschikt is om er een huwelijksvoltrekking of geregistreerd partnerschap te laten plaatsvinden.
Artikel 10. Duur van de aanwijzing
De beheerder/eigenaar van de locatie stelt de locatie voor de duur van de voltrekking van het huwelijk of geregistreerd partnerschap ter beschikking aan de gemeente. Gedurende deze periode heeft de locatie de status van gemeentehuis.
Artikel 11. Voorwaarden
Aan de aanwijzing worden de volgende voorwaarden verbonden:
-
1. De tot gemeentehuis aangewezen locatie dient voor de duur van de voltrekking van het huwelijk of geregistreerd partnerschap voor ieder vrij bereikbaar en toegankelijk te zijn, ook voor minder validen;
-
2. De locatie moet zich bevinden op grondgebied dat behoort tot de gemeente Mook en Middelaar. De ondergrond behoeft niet ons eigendom te zijn, maar moet wel liggen binnen onze gemeente;
-
3. Is de locatie in de open lucht, dan moet er uitgeweken kunnen worden naar een overdekte locatie;
-
4. De locatie moet voldoen aan de regels van openbare orde en niet in strijd zijn met de goede zeden;
-
5. De locatie moet voorzien zijn van goede verlichting, voldoende verwarming, een toiletvoorziening en een afsluitbare kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.
-
6. De Partners en/of de eigenaar/beheerder dient er voor te zorgen dat de ruimte waarin de ceremonie plaatsvindt, rookvrij is;
-
7. Het verstrekken en drinken van alcoholhoudende drank tijdens de ceremonie is niet toegestaan;
-
8. De locatie wordt door een medewerker van de Team Publiekszaken beoordeeld.
Artikel 12. Financiën
-
1. Ten behoeve van het aanvragen van een locatie naar keuze worden leges geheven. De legesverordening gemeente Mook en Middelaar is van toepassing.
-
2. Indien de eigenaar/beheerder een vergoeding voor het gebruik van de locatie vraagt is deze geheel voor rekening van de Partners.
Artikel 13. Aansprakelijkheid
-
1. Het niet voldoen aan de voorgaande bepalingen kan voor de gemeente reden zijn de huwelijks- of partnerschapsluiting niet op de beoogde tijd en locatie te laten plaatsvinden.
-
2. Voor de inrichting en aankleding van de locatie zijn de Partners verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt plaats in nauw overleg met de beheerder/eigenaar. In ieder geval dienen een tafel, stoelen en voldoende verlichting aanwezig te zijn. Aanwijzing van de locatie door burgemeester en wethouders als tijdelijk gemeentehuis leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.
-
3. De gemeente is niet verantwoordelijk voor het regelen van parkeervoorzieningen ter plaatse. Dit dient geregeld te worden door de beheerder/eigenaar/Partners.
Artikel 14. Geschil
Als de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en de Partners niet tot overeenstemming kunnen komen, beslist het college van burgemeester en wethouders.
Hoofdstuk 4 Kosteloze (bescheiden) huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk
Artikel 15. De aanvraag
Een kosteloos huwelijk, een kosteloze partnerschapsregistratie of een kosteloze omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk moet worden aangevraagd bij Team Publiekszaken.
Artikel 16. Voorwaarden
Aan een ‘kosteloze ceremonie’ zijn de volgende voorwaarden verbonden:
-
a. Een kosteloze ceremonie is alleen mogelijk in een spreekkamer in het gemeentehuis aan het Raadhuisplein 6 te Mook;
-
b. Een kosteloze ceremonie is alleen mogelijk op een tijdstip dat door de gemeente is bepaald;
-
c. Een kosteloze ceremonie wordt alleen voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand van Mook en Middelaar die in dienst is bij de gemeente;
-
d. De duur van de ceremonie is maximaal 15 minuten;
-
e. Er mogen maximaal 4 genodigden (inclusief getuigen, exclusief minderjarige kinderen van de Partners) bij aanwezig zijn;
-
f. Er is geen mogelijkheid voor een persoonlijke invulling zoals muziek of toespraak;
-
g. Er is geen bode die de gasten begeleidt;
-
h. Er moet voorafgaand aan de ceremonie toestemming worden gevraagd aan de ambtenaar van de burgerlijke stand of er foto’s en video’s mogen worden gemaakt;
-
i. Na afloop van de kosteloze ceremonie is de spreekkamer in het gemeentehuis niet meer beschikbaar voor de Partners.
-
j. Het is niet toegestaan om (zelf meegebrachte) etens- en drinkwaren te nuttigen in de spreekkamer.
Artikel 17. Inwerkingtreding
Deze beleidsregels treden in werking op de dag na publicatie in het Gemeenteblad.
Artikel 18. Benaming
Deze beleidsregels wordt aangehaald als: Beleidsregels huwelijk en geregistreerd partnerschap gemeente Mook en Middelaar 2025.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders, gehouden op 1 april 2025.
De secretaris,
W. Mariman,
De burgemeester,
I.M. van Dijk
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl