Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738852
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738852/1
Beleidsregels voor schaarse evenementenvergunningen Gemeente Montferland 2025
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 02-05-2025
Intitulé
Beleidsregels voor schaarse evenementenvergunningen Gemeente Montferland 2025De burgemeester van Montferland,
Gelet op het bepaalde in artikel 2:24 e.v. uit afdeling 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening Montferland en titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht,
Overwegende dat:
- •
in het evenementenbeleid 2024-2034 is bepaald dat er beleidsregels worden opgesteld voor schaarse evenementenvergunningen;
- •
onder schaarse evenementenvergunningen wordt verstaan: aanvragen voor evenementenvergunningen die betrekking hebben op eenzelfde dag, tijd, locatie of die conflicteren met elkaar;
- •
het niet altijd mogelijk is voor eenzelfde dag, tijd of locatie meerdere evenementen-vergunningen te verlenen;
- •
het wenselijk is procedureregels op te stellen voor de behandeling en toewijzing van schaarse evenementenvergunningen.
Besluit vast te stellen ‘beleidsregels voor schaarse evenementenvergunningen Gemeente Montferland 2025’
Artikel 1 Procedureregels aanvragen evenementenvergunningen
-
1. Voor 1 oktober, voorafgaand aan het kalenderjaar waarin het evenement wordt gehouden, moet de organisator een verzoek doen bij de gemeente om het evenement te mogen organiseren;
-
2. De daadwerkelijke aanvraag evenementenvergunning kan op een later tijdstip worden ingediend;
-
3. Uiterlijk 1 november, voorafgaand aan het kalenderjaar waarin het evenement wordt gehouden, wordt op basis van artikel 2, aangegeven welke organisator voorrang heeft, een aanvraag mag doen en definitief op de evenementenkalender geplaatst wordt.
-
4. Mocht al voor 1 november een aanvraag evenementenvergunning zijn ingediend, dan wordt pas na deze datum op de aanvraag beslist.
-
5. Aanvragen die worden ingediend na 1 november, voorafgaand aan het betreffende kalenderjaar waarin het evenement wordt gehouden, worden in beginsel behandeld volgens het principe: ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’. Wanneer voor een bepaalde dag, tijd, locatie een vergunningaanvraag in behandeling is of een evenement op de definitieve evenementenkalender is geplaatst, worden nieuwe aanvragen (aangevraagd na 1 november) voor diezelfde dag, tijd, locatie of die conflicteren met elkaar “in de wacht gezet”. Mocht niet tot vergunningverlening worden overgegaan, dan wordt een volgende aanvraag in behandeling genomen en anders geweigerd.
-
6. We beslissen niet eerder op een aanvraag dan nadat deze definitief is toegewezen.
Artikel 2 Stappenplan schaarse evenementenvergunningen
Bij schaarse evenementenvergunningen wordt onderstaand stappenplan doorlopen. Na elke stap kan een aanvrager afvallen. Degene die overblijft krijgt voorrang. Indien blijkt dat meerdere aanvragers op hetzelfde punt uitkomen, zal er een loting plaatsvinden.
- 1.
Het verzoek moet voldoen aan de volgende randvoorwaarden en de uitkomst op de vragen moet ja of n.v.t. zijn om door te mogen:
- a.
Faciliteiten: gaat de grondeigenaar akkoord met het evenement op deze locatie? Met andere woorden is er toestemming van de grondeigenaar? Ja/nee
- b.
Inhoud: is in het geval van een nieuw* evenement het voorlopige programma/plan goed realiseerbaar? Ja/nee/n.v.t.
- c.
Budgettair: zijn in het geval van een nieuw* evenement in de voorlopige begroting de reële kosten opgenomen en is deze begroting sluitend? Ja/nee/n.v.t.
- *
nieuw is een evenement die niet eerder edities kent op dezelfde locatie en tijd.
- *
- a.
- 2.
Wanneer er slechts één verzoek overblijft zijn vervolgstappen niet nodig. Wanneer er meerdere verzoeken overblijven dan worden onderstaande stappen doorlopen. Bij deze stappen moet de uitkomst telkens ‘ja’ zijn om verder te kunnen gaan. Na elke stap kan een verzoek afvallen. Diegene die overblijft krijgt voorrang
- a.
Is het een bestaand evenement dat één of meer edities kent op dezelfde tijd en locatie? Ja/nee
- b.
Is het een bestaand evenement dat tien of meer edities kent op dezelfde tijd en locatie? Ja/nee
- c.
Krijgt het evenement een subsidie van de gemeente zoals gesteld in de geldende Algemene Subsidieverordening gemeente Montferland? Ja/nee
- d.
Wordt het evenement georganiseerd door een niet-commerciële partij? Ja/nee
- e.
Wordt bij de organisatie van het evenement samengewerkt met minimaal twee Montferlandse ondernemers? Ja/nee
- a.
- 3.
Indien blijkt dat meerdere verzoeken overblijven, zal er een ‘loting’ plaatsvinden. De in aanmerking komende gegadigden worden uitgenodigd bij de loting aanwezig te zijn.
Artikel 3 Hardheidsclausule
Op basis van bijzondere feiten en omstandigheden kan de burgemeester besluiten af te wijken van de maatregelen zoals in deze beleidsregel is vastgelegd.
Artikel 4 Citeertitel
Deze beleidsregels worden aangehaald als: beleidsregels voor schaarse evenementenvergunningen Gemeente Montferland 2025.
Artikel 5 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.
Ondertekening
Vastgesteld 10 april 2025
De burgemeester van de gemeente Montferland,
H.H. de Vries
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl