Mandaatbesluit en mandaatregeling van de gemeenteraad van Hilversum voor “preventief financieel toezicht herindeling Wijdemeren”

Geldend van 30-04-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 28-03-2025

Intitulé

Mandaatbesluit en mandaatregeling van de gemeenteraad van Hilversum voor “preventief financieel toezicht herindeling Wijdemeren”

Intitulé

Mandaatbesluit en mandaatregeling van de gemeenteraad van Hilversum voor “preventief financieel toezicht herindeling Wijdemeren”

Besluit

De gemeenteraad van Hilversum,

Gelezen het collegevoorstel d.d. 25 februari 2024 met kenmerk 1695352.

Gelet op:

• afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

• artikel 21 van de wet Algemene Regels Herindelingen;

• de Gemeentewet;

• de op deze wetten gebaseerde regelgeving;

• de op 17 december 2024 ontvangen brief van het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland over het instellen van preventief financieel toezicht op de gemeente Wijdemeren in het kader van de herindeling Wijdemeren-Hilversum;

Overwegende:

• de wens om de rollen en taken van Wijdemeren en Hilversum aangaande financieel toezicht eenduidig en transparant weer te geven teneinde dit toezicht effectief en efficiënt uit te kunnen oefenen;

• de wens om de bevoegdheid hiertoe bij het college van Hilversum te beleggen;

BESLUITEN:

1. Kennis te nemen van de brief van Gedeputeerde Staten van 17 december 2024 over het instellen van preventief financieel toezicht op Wijdemeren vanwege de herindeling (bijlage 1).

2. Aan het college van burgemeester en wethouders mandaat te verlenen en te machtigen om besluiten van de gemeente Wijdemeren waarop het preventief financieel toezicht van toepassing is, te beoordelen en, hiertoe instemming te verlenen en het college van Wijdemeren en de gemeenteraad van Hilversum daarover te informeren.

3. Aan het college van burgmeester en wethouders tevens de bevoegdheid te verlenen om namens de gemeenteraad in voorkomende gevallen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland in dat kader een zienswijze naar voren te brengen en toe te zenden. Indien van deze bevoegdheid gebruik wordt gemaakt, zal het college de gemeenteraad van Hilversum hierover informeren.

4. Ten aanzien van de uitoefening van de onder 2 en 3 vermelde bevoegdheden de mandaatregeling “preventief financieel toezicht herindeling Wijdemeren”, inclusief het bijgevoegde protocol voor afstemming, vast te stellen en deze bekend te maken door publicatie in het gemeenteblad, als volgt:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. Wet: wet Algemene Regels herindelingen

b. Mandaat: de bevoegdheid om in naam van de gemeenteraad van Hilversum besluiten te nemen.

c. Protocol: het bijgevoegde “protocol preventief financieel toezicht herindeling Wijdemeren”

d. Gemandateerde: degene die het mandaat ontvangt.

e. Gemachtigde: degene die de machtiging ontvangt.

Artikel 2. Algemeen

Bij de uitoefening van de bevoegdheden in mandaat en machtiging wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, verordeningen, regelingen, besluiten, aanwijzingen en richtlijnen, hoe ook genaamd, van Europese, rijks, provinciale en gemeentelijke wetgevers of andere bestuursorganen in acht genomen.

Artikel 3. Verantwoordelijkheid

De uitoefening van de bevoegdheden in mandaat en machtiging vindt plaats in naam en onder verantwoordelijkheid van de gemeenteraad van Hilversum.

Artikel 4. Reikwijdte mandaat en machtiging

a. De gemandateerde/gemachtigde is bevoegd tot het verrichten van alle handelingen, benodigd voor de voorbereiding, bekendmaking en uitvoering van een door hem krachtens mandaat genomen besluit dat betrekking heeft op:

• het afstemmen, beoordelen, instemmen en het onthouden van instemming met de in het protocol als zodanig aangewezen besluiten;

• Het informeren van Wijdemeren over de beoordeling, instemming en onthouding van instemming;

• Het indien noodzakelijk indienen van zienswijzen bij het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland.

b. De uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden geschiedt binnen de grenzen en met inachtneming van het ter zake geldende recht, specifiek met inachtneming van artikel 10:3, 10:9 en 10:12 Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 5. Ondertekening

In de ondertekening van de besluiten dient tot uitdrukking te worden gebracht, dat het besluit is ge-

nomen krachtens mandaat. Hierbij wordt de volgende formulering aangehouden:

“namens de gemeenteraad van de gemeente Hilversum,

De gemeentesecretaris, de burgemeester,

handtekening en naam”

Artikel 6. Ondermandaat

a. Ondermandaat is toegestaan.

b. Ondermandatering geschiedt bij schriftelijk besluit door de oorspronkelijke gemandateerde. De oorspronkelijke gemandateerde blijft verantwoordelijk voor de uitvoering van de ondergemandateerde bevoegdheden.

c. Bij ondermandaat geschiedt de ondertekening op de wijze als bepaald in artikel 5, waarbij voor gemandateerde ontvanger de naam en functie van de ondergemandateerde moet worden ingevuld.

Artikel 7. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als Mandaatbesluit en mandaatregeling van de gemeenteraad van Hilversum voor “preventief financieel toezicht herindeling Wijdemeren”

Artikel 8. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 28 maart 2025 en wordt daartoe gepubliceerd op het gemeenteblad van Hilversum.

Hilversum, 27 maart 2025

de griffier, de burgemeester,

drs. G.C.I. Kager CMC dr. ir. G.M. van den Top

Bijlage

Protocol preventief financieel toezicht herindeling Wijdemeren

Op 11 december 2024 hebben de gemeenteraden van Wijdemeren en Hilversum ingestemd met een herindelingsontwerp. Daardoor is Wijdemeren automatisch onder preventief financieel toezicht van de provincie Noord-Holland gesteld. Dit houdt in dat genomen besluiten pas kunnen worden uitgevoerd nadat van de provincie goedkeuring is ontvangen. De provincie baseert zich in haar beoordeling onder meer op het feit of er afgestemd is met Hilversum en of Hilversum instemt met het besluit van Wijdemeren.

Afbakening toezicht

Bij herindeling worden de op te heffen gemeenten per definitie onder preventief toezicht van de provincie gesteld. Anders dan bij het reguliere begrotingstoezicht is de focus bij dit toezicht gericht op de gemeente na herindeling. Op weg naar de herindeling gelden toezichtcriteria die ervoor moeten zorgen dat de gemeenten na herindeling nog financieel gezond blijven. Dit houdt in dat GS goedkeuring aan besluiten kan onthouden, als een besluit van Wijdemeren - naar het oordeel van GS - in strijd is met het financiële belang van de toekomstige gemeente Hilversum. Daarbij streeft de toezichthouder er naar reguliere ontwikkelingen in de bij de herindeling betrokken gemeenten niet te blokkeren.

Artikel 21 van de Wet algemene regels herindeling (Wet arhi) is hierbij van toepassing. Op grond van dit artikel hebben GS per brief van 17 december 2024 besluiten aangewezen die de goedkeuring behoeven:

- besluiten tot vaststelling van begrotingen en begrotingswijzigingen;

- besluiten tot het kopen, ruilen, vervreemden en bezwaren van onroerende zaken;

- besluiten betreffende belastingverordeningen.

Binnen deze besluiten geldt de goedkeuringseis niet voor:

- besluiten betreffende onroerende zaaktransacties ter realisering van reguliere bestemmingsplannen en passend binnen rendabele exploitatieopzetten;

- besluiten tot redactionele aanpassingen van belastingverordeningen.

GS baseren haar oordeel in het kader van het preventief toezicht of het besluit uiteindelijk in het belang zijn van de toekomstige gemeente Hilversum. Daarbij dient tevens de vraag beantwoord te worden of op een aanvaardbare wijze in de dekking van de lasten, voortvloeiend uit het besluit wordt voorzien (structurele uitgaven gedekt met structurele inkomsten, een sluitend meerjarenperspectief, incidentele uitgaven gedekt met incidentele inkomsten).

GS toetsen verder of de hiervoor genoemde besluiten zijn afgestemd met Hilversum en of Hilversum instemt. In gevallen dat niet blijkt dat onderling is afgestemd, kunnen GS ertoe overgaan het besluit zelf aan Hilversum voor te leggen. Als er wel is afgestemd (en dat is het uitgangspunt), is het voor GS van belang om te weten of Hilversum instemt met het besluit. Hilversum beoordeelt het besluit daartoe op de eerste plaats naar de inhoud van het voorstel en vervolgens ook naar de dekking van de uitgaven.

Protocol

Dit protocol beschrijft de wijze van afstemming en instemming over besluiten met financiële consequenties t.b.v. het preventief toezicht van de provincie. In dit protocol staan afspraken over:

1. welke besluiten met financiële consequenties om afstemming en instemming vragen;

2. de bevoegdheid tot instemming

3. de beoordelingscriteria

4. de procedure waarmee afstemming en instemming wordt georganiseerd.

1.Over welke besluiten met financiële consequenties afstemming en instemming nodig is

Het is goed om aan de voorkant helderheid te hebben over welke besluiten afstemming en instemming nodig is. De typen besluiten waarover afstemming en instemming nodig is, zijn in eerste instantie bepaald door Gedeputeerde Staten (zie hiervoor).

Uit efficiencyoverwegingen kiezen we ervoor om besluiten met weinig financiële impact buiten de afstemmings- en instemmingsprocedure te laten. Van deze besluiten mag Wijdemeren ervan uitgaan dat het bestuur van Hilversum met de besluiten instemt. De afstemming beperkt zich tot het informeren van Hilversum door Wijdemeren Hilversum over deze besluiten:

- Besluiten die binnen de door de gemeenteraad vastgestelde kaders van de begroting uitgevoerd kunnen worden

- Incidentele niet geraamde exploitatie-uitgaven tot een bedrag van € 25.000

- Structurele niet geraamde exploitatie-uitgaven tot een bedrag van € 15.000

- Niet geraamde investeringsuitgaven tot een bedrag van € 25.000

- Besluiten betreffende personeelsaangelegenheden voor zover passend binnen bestaande formatieplannen en beschikbare budgetten

Over de volgende onderwerpen - met in acht name van bovenstaande uitzonderingen – organiseren Wijdemeren en Hilversum wel afstemming:

- Begroting, voorjaarsnota, kadernota en jaarrekening

- Incidentele niet geraamde exploitatie-uitgaven boven een bedrag van € 25.000

- Structurele niet geraamde exploitatie-uitgaven boven een bedrag van € 15.000

- Nieuwe investeringsuitgaven boven een bedrag van € 25.000

- Besluiten betreffende het uitlenen van gelden en het waarborgen van geldelijke verplichtingen door anderen aan te gaan;

- Besluiten tot het kopen, ruilen, vervreemden en bezwaren van onroerende zaken;

- Besluiten betreffende zogenaamde PPP (of PPS)-overeenkomsten;

- Besluiten betreffende personeelsaangelegenheden. Hieronder verstaan wij raads- en/of collegebesluiten betreffende vaststelling/wijziging van de rechtstoestandsregelingen (inclusief bezoldigingsbesluiten) alsmede uitvoerings- en andere besluiten van het dagelijks bestuur;

- Besluiten tot vaststelling van (wijzigingen van) belastingverordeningen;

- Besluiten die afwijken van de financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet;

- Besluiten waarbij gebruik wordt gemaakt van een eventuele ontsnappingsclausule in de verordening.

2. De bevoegdheid tot instemming

Uit efficiencyoverwegingen zijn de bevoegdheden in Hilversum door de gemeenteraad belegd bij het college van Hilversum.

Ondermandaat

De regeling biedt gelegenheid tot ondermandaat Het college is voornemens haar mandaat onder te mandateren aan de concerncontroller van Hilversum. Er zijn drie soorten besluiten waarbij de concerncontroller geen gebruik van het ondermandaat zal maken. Deze voorstellen worden met een ambtelijk advies door de wethouder financiën ter instemming aan het college van Hilversum voorgelegd.:

- Begroting, voorjaarsnota, kadernota en jaarrekening;

- Besluiten tot vaststelling van (wijzigingen van) belastingverordeningen;

- Besluiten die afwijken van de financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet.

3.De beoordelingscriteria

De gemandateerde toetst de voorstellen van Wijdemeren aan de volgende punten:

- Komen door de voorstellen inhoudelijke belangen van Hilversum in het geding?

- Hebben de voorstellen (on)aanvaardbare financiële consequenties voor de toekomstige gemeente Hilversum?

4. De procedure waarmee afstemming en instemming wordt georganiseerd.

Voorbereiding en afstemming

- Besluiten die goedkeuring behoeven worden ambtelijk voorbereid en gecoördineerd door de strategisch financieel adviseur van Wijdemeren;

- Allereerst worden de wijzigingen chronologisch genummerd (volledigheid);

- De coördinator van Wijdemeren brengt ambtelijk de provincie Noord Holland het voornemen op de hoogte;

- De coördinator van Wijdemeren zorgt voor ambtelijke communicatie en afstemming met Hilversum vooraf. Hiervoor wordt een tweewekelijks overleg tussen de coördinator van Wijdemeren en de concerncontroller van Hilversum ingericht. Er wordt daarin o.a. afgestemd voor welke besluiten conform het protocol instemming georganiseerd moet worden.

Instemming Hilversum

- Nadat het college van BenW van gemeente Wijdemeren een besluit of raadsvoorstel heeft vastgesteld dat valt in de categorie van besluiten onder preventief Arhi-toezicht zoals opgelegd door Gedeputeerde Staten, wordt het besluit ter instemming door de coördinator van Wijdemeren verstuurd naar de concerncontroller van Hilversum;

- De concerncontroller organiseert de besluitvorming voor instemming door de gemandateerde of door het college van B&W van Hilversum. Hij legt dit besluit vast en informeert de coördinator van Wijdemeren.

- Het besluit van Hilversum wordt verwerkt in een aparte paragraaf in raadsvoorstellen voor Wijdemeren.

Goedkeuring GS

- De coördinator dient de besluiten binnen 14 dagen na vaststelling door de gemeenteraad, inclusief een vastgestelde besluitenlijst van gemeente Hilversum;

- Het ingediende raadsbesluit dient volledige ondertekend te zijn.

- Goedkeuring van begroting en/of begrotingswijzigingen krijgt prioriteit bij de financieel toezichthouder

- Conform de Wet Arhi heeft de provincie hiervoor 2 keer 13 weken om te komen tot een formeel besluit. Indien goedkeuring wordt verleend door middel van brieven, kan uitvoering door Wijdemeren worden opgestart.

Ondertekening