Instellingsbesluit Adviescommissie Regio Deal Nieuw Land

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 02-05-2025

Intitulé

Instellingsbesluit Adviescommissie Regio Deal Nieuw Land

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere,

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

besluit:

Vast te stellen het navolgende Instellingsbesluit Adviescommissie Regio Deal Nieuw Land

Artikel 1. Begripsbepalingen

In dit instellingsbesluit wordt verstaan onder:

  • a.

    Adviescommissie: de adviescommissie Regio Deal Nieuw Land;

  • b.

    Het college: het college van burgemeester en wethouders van Almere;

  • c.

    Nadere regels: de Nadere regels voor tender subsidie Regio Deal Nieuw Land 2024-2028.

Artikel 2. Instelling en taak

  • 1. Het college stelt de Adviescommissie in.

  • 2. De Adviescommissie heeft tot taak onafhankelijk advies uit te brengen aan het college over aanvragen om subsidie die op grond van de Nadere regels tender subsidie Regio Deal Nieuw Land 2024-2028 voor een advies worden voorgelegd aan deze adviescommissie.

  • 3. Bij de uitvoering van de adviseringsstaak, bedoeld in het tweede lid:

    • a.

      beperkt de Adviescommissie zich in de advisering tot voorstellen die voldoen aan de criteria van de Nadere regels tender subsidie Regio Deal Nieuw Land 2024-2028 en het Besluitvormingskader Regio Deal Nieuw Land.

    • b.

      voert de Adviescommissie een integrale afweging tussen voorstellen uit waarbij een rangorde tussen de aanvragen, als bedoeld in het tweede lid, wordt aangebracht.

Artikel 3. Samenstelling

  • 1. De Adviescommissie bestaat uit ten minste vijf onafhankelijke, inhoudelijk deskundige leden, de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter daaronder begrepen.

  • 2. Bij de benoeming gaat het college uit van een afgewogen maar brede samenstelling van onafhankelijke deskundigen die professionele kennis hebben van een of meer relevante disciplines of thema’s en van hun kennis van actuele ontwikkelingen en ervaring in publiek-private samenwerkingen en/of triple helix samenwerking, bij voorkeur op het gebied van Bouw, Elektrificatie en duurzaamheid, Onderwijs en maatschappelijke ontwikkeling en Financieel management, met name in de regio Almere-Lelystad.

  • 3. Personen die deel uitmaken van of werkzaam zijn onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Almere, de gemeente Lelystad of de Provincie Flevoland kunnen geen lid van de Adviescommissie zijn.

  • 4. De Adviescommissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris. De ambtelijk secretaris is geen lid van de Adviescommissie.

  • 5. Het secretariaat is voor zijn werkzaamheden van de Adviescommissie uitsluitend verantwoording schuldig aan de voorzitter van de Adviescommissie.

Artikel 4. Benoeming

  • 1. Het college benoemt de leden van de Adviescommissie.

  • 2. De Adviescommissie benoemt zelf een voorzitter.

  • 3. De leden van de Adviescommissie worden op persoonlijke titel benoemd.

  • 4. De leden van de Adviescommissie worden door het college voor een periode van maximaal [één jaar] benoemd. Elk lid kan maximaal [2x] keer worden herbenoemd door het college.

  • 5. De benoemingsbesluiten van het college worden openbaar gemaakt.

Artikel 5. Instellingsduur

De Adviescommissie wordt ingesteld na bekendmaking van het instellingsbesluit en wordt bij nader besluit van het college opgeheven.

Artikel 6. Integriteit en geheimhouding

  • 1. De leden van de Adviescommissie zijn objectief, onpartijdig en integer en vervullen hun taak zonder last.

  • 2. Alle aan de leden verstrekte stukken zijn vertrouwelijk en blijven dat ook na een uitgebracht advies.

  • 3. Het besprokene in de Adviescommissie is vertrouwelijk. De leden van de Adviescommissie en allen die bij de beraadslaging aanwezig zijn betrachten naar buiten toe volstrekte geheimhouding.

  • 4. De voorzitter en de leden nemen niet deel aan de beraadslaging en advisering, indien zij belang hebben bij de verstrekking van de subsidie of indien sprake is van schijn van betrokkenheid bij een aangevraagde subsidie.

  • 5. Wanneer de voorzitter of de leden een vermoeden hebben van een schijn van betrokkenheid bij een aangevraagde subsidie, melden zij dit tijdig voorafgaand aan de vergadering bij de ambtelijke secretaris. Als dan zullen zij zich laten vervangen door hun plaatsvervangers.

  • 6. Een belang wordt in ieder geval geacht aanwezig te zijn als het lid, diens partner of een familielid van hem of zijn partner in de eerste of tweede graad:

    • a.

      zelf subsidie heeft aangevraagd;

    • b.

      bestuurder, directeur, zakelijk of artistiek leider of lid van de raad van toezicht is bij een instelling die een subsidie bij het college heeft aangevraagd op grond van de Nadere regels;

    • c.

      een werkrelatie heeft, al dan niet in loondienst, bij een aanvrager of anderszins inkomsten verwerft als een aanvraag wordt gehonoreerd.

  • 7. De voorzitter en de leden vervullen geen nevenfuncties die schadelijk zijn voor de vervulling van de functie van lid van de Adviescommissie.

  • 8. De voorzitter en leden van de Adviescommissie melden bestaande en nieuwe functies en nevenfuncties terstond bij het college. Deze melding geschiedt via de secretaris van de Adviescommissie.

Artikel 7. Ontslag en aftreden

  • 1. De leden van de Adviescommissie worden door het college ontslagen.

  • 2. De voorzitter en leden kunnen, onverminderd het bepaalde in lid 3, op eigen verzoek worden ontslagen.

  • 3. Het college kan de voorzitter of een lid wegens zwaarwegende redenen ontslaan. Voordat dit ontslag kan plaatsvinden, wordt het betreffende lid gehoord door twee onafhankelijke vertegenwoordigers van het college.

Artikel 8. Taken voorzitter en secretaris

  • 1. Tot de taken van de voorzitter behoren onder meer:

    • a.

      het voorzitten van de vergadering;

    • b.

      besluitvorming bij gelijke stemming

  • 2. Tot de taken van de secretaris behoren onder meer:

    • a.

      het uitnodigen van de leden voor de vergadering;

    • b.

      het mede opstellen en tijdig versturen van de agenda en bijbehorende stukken aan de voorzitter en de overige leden van de Adviescommissie;

    • c.

      het bijwonen van de vergaderingen, het bijhouden van de presentielijst en het zorgen voor het verslag;

    • d.

      het opstellen van de conceptadviezen;

    • e.

      het tekenen van de adviezen en deze laten tekenen door de voorzitter van de Adviescommissie;

    • f.

      het toezenden van de adviezen aan vertegenwoordigers van het college;

    • g.

      het bewaken van de kwaliteit en integriteit in de Adviescommissie en van het adviseringsproces.

Artikel 9. Werkwijze

  • 1. De Adviescommissie ontvangt van de secretaris zo spoedig mogelijk na het sluiten van de in de Nadere regels genoemde aanvraagperiode de subsidieaanvragen die ontvankelijk zijn en die passen binnen de reikwijdte van de Nadere regels.

  • 2. De Adviescommissie komt zo vaak bijeen als de voorzitter en de secretaris dat wenselijk achten.

  • 3. De secretaris bepaalt per vergadering welke leden uitgenodigd worden voor een vergadering, al naar gelang de benodigde expertise gelet op de voorliggende aanvragen om subsidie.

  • 4. De Adviescommissie kan ambtenaren horen of inschakelen.

  • 5. De leden van de Adviescommissie ontvangen van de secretaris een uitnodiging voor een fysieke vergadering.

  • 6. Het college voorziet de Adviescommissie tijdig van relevante informatie.

Artikel 10. Uitbrengen advies

  • 1. De advisering van de Adviescommissie komt door meerderheid van stemmen tot stand.

  • 2. Bij gelijke stemmen heeft de voorzitter de doorslaggevende stem. Bij afwezigheid van de voorzitter, heeft de plaatsvervangend voorzitter de doorslaggevende stem.

  • 3. De Adviescommissie brengt haar adviezen schriftelijk en met redenen omkleed uit aan vertegenwoordigers van het college. Het college besluit op subsidieaanvragen met inachtneming van het advies van de Adviescommissie. Het college kan wanneer zij dit nodig acht, gemotiveerd van het advies van de Adviescommissie afwijken.

  • 4. Het door de Adviescommissie uit te brengen advies wordt door de voorzitter en secretaris ondertekend, onder vermelding van de namen van de bij het advies betrokken leden van de Adviescommissie en de datum van ondertekening.

  • 5. De voorzitter is eindverantwoordelijk voor de opgemaakte adviezen.

Artikel 11. Openbaarheid

De vergaderingen van de Adviescommissie zijn niet openbaar.

Artikel 12. Archiefbescheiden

  • 1. Het beheer van bescheiden betreffende de werkzaamheden van de adviescommissie geschiedt op eenzelfde wijze als bij het college.

  • 2. De Adviescommissie draagt, zodra de omstandigheden daartoe aanleiding geven, of bij beëindiging van haar werkzaamheden, de bescheiden betreffende die werkzaamheden ter archivering over aan het college.

Artikel 13. Vergoeding

De leden van de Adviescommissie ontvangen een vergoeding voor het voorbereiden en het bijwonen van de vergaderingen van de Adviescommissie evenals voor de gemaakte reiskosten. De onkostenvergoeding voor het bijwonen van vergaderingen wordt bepaald op basis van artikel 3.4.1. van het Rechtspositiebesluit decentrale politiek ambtsdragers.

Artikel 14. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking ervan.

  • 2. Dit besluit wordt aangehaald als: Instellingsbesluit Adviescommissie Regio Deal Nieuw Land.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college d.d. 15 april 2025,

burgemeester en wethouders van Almere,

de secretaris,

A. van Mazijk

de burgemeester,

W.H.J.M. van der Loo