Reglement straatnaamcommissie gemeente Epe

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-05-2025

Intitulé

Reglement straatnaamcommissie gemeente Epe

Intitulé

Reglement straatnaamcommissie gemeente Epe

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Epe;

Gezien het voorstel van 22 april 2025, zaaknr. 1189700

gelet op artikel 2, tweede lid van de Nadere regels straatnaamgeving gemeente Epe;

gelet op artikel 7, eerste lid onder b van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) 2010;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

Besluit:

Het Reglement straatcommissie gemeente Epe vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Epe;

  • b.

    belanghebbenden: eenieder die bij het college een verzoek heeft ingediend tot vernoeming in een straatnaam;

  • c.

    commissie: de straatnaamcommissie die ingevolge het bepaalde in artikel 84 van de Gemeentewet het college adviseert over de naamgeving van de openbare ruimte van de gemeente Epe.

 

Artikel 2 Taakomschrijving

De commissie brengt, met inachtneming van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) 2010 en de Nadere regels straatnaamgeving gemeente Epe, gevraagd en ongevraagd advies uit aan het college over:

  • a.

    de verdeling van de gemeente in wijken en buurten en zo nodig aangevuld met nummers, letters of namen;

  • b.

    het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en zo nodig aan gemeentelijke bouwwerken.

 

Artikel 3 Samenstelling en lidmaatschap

  • 1.

    De commissie bestaat uit 3 leden, zijnde:

    • -

      De burgemeester van de gemeente Epe of een door hem/haar aangewezen vervanger, zijnde een locoburgemeester,

    • -

      De streekarchivaris van Streekarchief Epe, Hattem en Heerde of zijn/haar rechtsopvolger van Noord-Veluws Archief of een door hem/haar aangewezen vervanger, en

    • -

      De voorzitter van vereniging Ampt Epe of een door hem/haar aangewezen vervanger.

  • 2.

    Indien een persoon genoemd in het eerste lid van dit artikel zijn/haar werkzaamheden voor de commissie wenst te beëindigen, draagt hij/zij tijdig een vervanger voor.

  • 3.

    De leden ontvangen geen financiële vergoeding voor hun werkzaamheden binnen de commissie.

 

Artikel 4 Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter is de burgemeester.

  • 2.

    De burgemeester kan vervangen worden door een locoburgemeester

  • 3.

    De voorzitter heeft in de commissie stemrecht.

 

Artikel 5 Secretaris

  • 1.

    De teamleider Ontwikkeling Omgeving wijst een medewerker van de gemeente Epe aan als secretaris van de commissie.

  • 2.

    De teamleider Ontwikkeling Omgeving wijst een plaatsvervangend secretaris aan.

  • 3.

    De secretaris heeft geen stemrecht.

  • 4.

    De secretaris bereidt de commissievergaderingen voor en draagt zorg voor de verslaglegging, archivering en correspondentie.

 

Artikel 6 Derden

De voorzitter kan ambtenaren, deskundigen of belanghebbenden uitnodigen om aanwezig te zijn bij een bepaald agendaonderdeel tijdens een vergadering van de commissie. Ook kan de voorzitter besluiten om in het kader van de advisering belanghebbenden anderszins betrekken bij de besluitvorming van de commissie.

Artikel 7 Werkwijze

  • 1.

    De commissie vergadert:

  • a.

    wanneer de voorzitter dit nodig acht; of

  • b.

    op verzoek van de secretaris.

  • 2.

    De secretaris roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld. De agenda en vergaderstukken worden twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden. De agenda wordt ook uiterlijk een week voor de vergadering gepubliceerd op de gemeentelijke website.

  • 3.

    De commissie kan inwoners en bedrijven uitnodigen om voorstellen te doen voor nieuwe namen van de openbare ruimte. De commissie weegt de voorstellen over nieuwe namen af bij haar advisering aan burgemeester en wethouders en motiveert haar keuze in het advies.

  • 4.

    De commissie vergadert slechts als alle drie de leden en de secretaris aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de secretaris binnen een week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan in kennis. In deze laatste vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 5.

    Besluiten van de commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, beslist de voorzitter.

  • 6.

    Het advies van de commissie aan het college wordt schriftelijk uitgebracht.

  • 7.

    De vergaderingen van de commissie zijn op afspraak openbaar toegankelijk.

 

Artikel 8 Slotbepalingen

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de voorzitter van de commissie. Indien nodig legt de voorzitter een vraag voor aan het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking de eerste dag na bekendmaking.

Artikel 10 Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement straatnaamcommissie gemeente Epe.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Epe van 22 april 2025.

Burgemeester en wethouders van Epe,

Ondertekening

de burgemeester, dhr. dr. T.C.M. Horn

de loco-secretaris, mw. M. Bouman