Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738745
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738745/1
Uitvoeringsprogramma voor vergunningverlening, toezicht en handhaving Gemeente Midden-Delfland 2024/2025
Geldend van 30-04-2025 t/m heden
Intitulé
Uitvoeringsprogramma voor vergunningverlening, toezicht en handhaving Gemeente Midden-Delfland 2024/2025Voor u ligt het uitvoeringsprogramma voor vergunningen, toezicht en handhaving 2024/2025 van de gemeente Midden-Delfland. In het uitvoeringsprogramma beschrijven we welke activiteiten we aankomend jaar gaan uitvoeren voor het behalen van onze vastgelegde doelstellingen en welke middelen hiervoor beschikbaar zijn. Voor reguliere VTH-werkzaamheden werken we met activiteitenkaarten. En we stellen acties vast die bijdragen aan het realiseren van doelstellingen van onze Uitvoerings- & Handhavingsstrategie. (Uitvoerings- en Handhavingsstrategie voor vergunningverlening, toezicht en handhaving; gemeente Midden-Delfland, 2024)
Het uitvoeringprogramma is interactief.
Gebruik de navigatieknoppen rechtsboven en in de afbeeldingen om door het programma te navigeren.
Activiteitenkaart Vergunningverlening Omgevingswet |
||
2024-2025 |
||
Omschrijving taak Wat doen we? |
|
|
Prioriteiten VTH-beleid Wat vinden we belangrijk? |
|
|
Doelstellingen Welk(e) doel(en) willen we bereiken? |
We voeren deze taak uit met het oog op:
|
In 2025 willenwe concreet bereiken:
|
(Monitorings)indicatoren Hoe metenwe dit? |
|
|
Uitvoerder Wie voert/voeren deze activiteit uit? |
Gemeente Midden-Delfland, team VTH (in samenwerking met andere internedisciplines en externeketenpartners zoals ODH en VRH). |
|
Strategie Hoe gaan we dit doen? |
Preventiestrategie en vergunningenstrategie (Hoofdstuk 4, U&H-strategie) Aansluitend op de opstelling en vaststelling van de U&H-strategie zullen de werkprocessen en -afspraken waar nodig aangepast worden, zodat er volgens prioritering van de strategie gewerkt zal worden. |
|
Evaluatie en bijsturing Hoe is dit gegaanen moeten we bijsturen? |
We werken in onze vergunningverlening volgens de procescriteria uit de Omgevingswet. Doorpersoneelsuitval en de inwerkingtreding van de Omgevingswet is de werkdruk toegenomen. De behandeltermijn is niet altijdgehaald. Er zal ook in 2025 doorlopende aandacht en bijsturing nodig zijn om de werkvoorraad weer terug te brengen naar een niveau waarin we binnen de gestelde termijnen besluiten. |
|
Uitvoeringsprogramma 2024/2025 Hoe zettenwe onze capaciteit in? |
|
Activiteitenkaart Toezicht Omgevingswet |
||
2024-2025 |
||
Omschrijving taak Wat doen we? |
|
|
Prioriteiten VTH-beleid Wat vinden we belangrijk? |
|
|
Doelstellingen Welk(e) doel(en) willen we bereiken? |
We voerendeze taak uit met hetoog op:
|
In 2025 willen we concreet bereiken:
|
Monitoringsindicatoren Hoe meten we dit? |
|
|
Uitvoerder Wie voert/voeren deze activiteit uit? Wie zijn de partnersvoor deze activiteiten? |
Gemeente Midden-Delfland, team VTH in samenwerking met andere teams,met name Openbare Orde en Veiligheid, en ketenpartners zoalsODH en VRH. |
|
Strategie Hoe gaan we dit doen? |
Toezichtstrategie (Hoofdstuk 4, U&H-strategie Midden-Delfland 2024). |
|
Evaluatie en bijsturing Hoe is dit gegaanen moeten we bijsturen? |
Komendjaar ligt onzeaandacht op hetverder vormgeven van onze toezicht-taakuitvoering conformhet prioriteitenkader uitde U&H-strategie. Ook is er aandacht voor het verbeteren van interne samenwerking tussen toezicht en handhaving op het gebiedvan Omgevingsrecht. |
|
Uitvoeringsprogramma 2024/2025 Hoe zettenwe onze capaciteit in? |
|
Activiteitenkaart Handhaving Omgevingswet |
||
2024-2025 |
||
Omschrijving taak Wat doen we? |
|
|
Prioriteiten VTH-beleid Wat vinden we belangrijk? |
|
|
Doelstellingen Welk(e) doel(en) willen we bereiken? |
We voerenonze taak uit met het oog op:
|
In 2025willen we concreet bereiken:
|
Monitoringsindicatoren Hoe metenwe dit? |
|
|
Uitvoerder Wie voert/voeren deze activiteit uit? |
Gemeente Midden-Delfland, team VTH (in samenwerking met team Openbare Orde en Veiligheid en met ketenpartners zoals ODH en VRH). |
|
Strategie Hoe gaan we dit doen? |
Preventiestrategie, handhavingsstrategie, gedoogstrategie (Hoofdstuk 4, U&H-strategie Midden-Delfland 2024). |
|
Evaluatie en bijsturing Hoe is dit gegaan en moetenwe bijsturen? |
Met ingang van 2025 werkenwe met vastehandhavingscapaciteit specifiek voorhet Omgevingsrecht. Hiervoor worden werkprocessen en werkafspraken herzien of opnieuw opgesteld. Gedurende het jaar 2025 zullen we deze initiële werkprocessen en -afspraken monitoren en waar nodig aanscherpen. |
|
Uitvoeringsprogramma 2024/2025 Hoe zettenwe onze capaciteit in? |
|
Preventie
Onderstaande strategische doelstellingen komen voort uit de vastgestelde Uitvoerings- en Handhavingsstrategie.
1.We werken planmatig aan preventie, met daartoe duidelijke vastgelegde werkafspraken.
Welke acties pakken we op?
- •
We gaan inwoners structureel informeren over (nieuwe) wetgeving en regels. Deze acties worden uitgevoerd op basis van de prioriteiten en thema’s uit de U&H-strategie.
- •
We evalueren onze communicatiekanalen en analyseren de inhoud en vorm van onze communicatie.
- •
Cluster Communicatie communiceert via verschillende kanalen over risicogericht toezicht en handhavingsacties.
2.De komende jaren zorgen we ervoor dat de uitvoering van activiteiten en het eigenaarschap van onze VTH-preventietaak belegd en geborgd worden bij specifieke functie(s) binnen de gemeentelijke organisatie.
Welke acties pakken we op?
- •
VTH en het cluster Communicatie betrekken elkaar in het werk. De verantwoordelijkheid voor de nauwere samenwerking tussen inhoud (VTH) en communicatie ligt bij de teamleider VTH en de kwaliteitsmedewerker. Onderling worden de taken verdeeld.
3.Op basis van relevante data m.b.t. handhaving communiceren we gericht over belangrijke thema’s om overtredingen te voorkomen.
Welke acties pakken we op?
- •
We ordenen en geven inzicht in de handhavingsdata, om vervolgens jaarlijks te communiceren wat we constateren en welke acties we gaan ondernemen.
- •
We laten aan inwoners zien wat voor werk we doen en waar we trots op zijn. Bijvoorbeeld met een succesvolle casus. Dit doen we via onze communicatiekanalen.
4.Samenwerking tussen de medewerkers van VTH en het cluster Communicatie wordt intensiever zodat we adequaat communicatie kunnen inzetten voor preventieve acties
Welke acties pakken we op?
- •
Communicatie opnemen in de checklist voor de medewerkers.
- •
De website van de gemeente wordt geactualiseerd naar aanleiding van nieuwe wetgeving en nieuw beleid.
- •
Brongegevens voor andere communicatiekanalen worden zo mogelijk geactualiseerd.
Vergunningverlening
Onderstaande strategische doelstellingen komen voort uit de vastgestelde Uitvoerings- en Handhavingsstrategie.
1.Systemen en archieven op orde brengen om efficiëntie en toegankelijkheid te verhogen.
Welke acties pakken we op?
- •
We gaan inzicht verschaffen in de openstaande werkvoorraad. Alle openstaande zaken worden afgehandeld of gecategoriseerd.
- •
We gaan een model voor archivering inrichten met een selectielijst op basis van de archiefwet.
- •
De wens is dat RxMission en Zaaksysteem.nl worden gekoppeld. In 2025 wordt besluit genomen of de koppeling haalbaar is en daadwerkelijk wordt ingericht.
2.Vergunningen duidelijk en ondubbelzinnig maken om interpretatieverschillen te minimaliseren.
Welke acties pakken we op?
- •
We stellen een sjabloon op voor de verschillende brieven. Een brief moet duidelijk zijn, met overzichtelijke kopjes en geschreven in B1- taal zodat het begrijpelijk is voor de inwoners.
- •
We maken de verschillende fases van de behandeling van een vergunningaanvraag inzichtelijk en leggen deze duidelijk uit, en leggen dit vast. Op deze manier werken we volgens vaste processen en werkafspraken.
3.Actief de naleving van vergunningen bewaken, inclusief het intrekken van vergunningen wanneer er geen gebruik van wordt gemaakt.
Speciale aandacht voor het bewaken van tijdelijke vergunningen en het proces m.b.t. het intrekken van legalisatievergunningen, inclusief duidelijke waarschuwingen en terugkoppelingen naar aanvragers en de interne discipline handhaving.
Welke acties pakken we op?
- •
We evalueren en verbeteren de huidige werkwijze.
- •
We analyseren op structurele basis welke vergunningen zijn verleend, maar niet zijn uitgevoerd.
4.Een betere samenwerking tussen Vergunningverlening en de verschillende teams zowel binnen als buiten de afdeling.
Welke acties pakken we op?
- •
Komend jaar gaan we verkennen hoe we intern kunnen gaan werken in één systeem.
- •
Iedere medewerker van alle disciplines krijgt toegang tot alle systemen binnen de VTH-organisatie. Zo kan iedereen in elkaars dossiers kijken en deze gebruiken bij onderlinge vervanging of informatievergaring ten behoeve van de dienstverlening aan onze inwoners, ondernemers of bestuur.
Toezicht
Onderstaande strategische doelstellingen komen voort uit de vastgestelde Uitvoerings- en Handhavingsstrategie.
1.Voor toezicht werken we risicogericht en met een prioriteringssysteem.
Welke acties pakken we op?
- •
We gebruiken de prioriteiten uit de U&H-strategie als uitgangspunt.
- •
We gaan toezicht in openstaande zaken categoriseren, opschonen en/of afhandelen.
- •
We gaan acties uitvoeren aan de hand van het prioriteringssysteem. We stellen een matrix op waarin we alle activiteiten en prioriteiten afwegen.
2.Toezichthouders werken met signaaltoezicht. Buiten het vakgebied om worden signalen geconstateerd en structureel gecommuniceerd met andere relevante afdelingen of samenwerkingspartners (‘ogen en oren voor toezicht’).
Welke acties pakken we op?
- •
Met iedere samenwerkingspartner hebben we een duidelijk structureel overlegmoment waarin signalen van toezichthouders op de agenda staan.
- •
Binnen het VTH-team is een persoon/functie regievoerder voor signalen omtrent toezicht.
3.De afhandeling van toezicht die valt onder de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) wordt geïntegreerd in onze werkwijze.
Welke acties pakken we op?
- •
We hebben in 2024 een memo opgesteld waarin is aangegeven hoe we praktisch omgaan met de Wkb. In 2025 gaan we dit evalueren.
- •
We gaan een checklist voor meldingen Wkb opstellen, en deze voor uniforme behandeling borgen binnen VTH.
Handhaving
Onderstaande strategische doelstellingen komen voort uit de vastgestelde Uitvoerings- en Handhavingsstrategie.
1.In beginsel volgen we de Landelijke handhavingsstrategie omgevingsrecht (LHSO).
Welke acties pakken we op?
- •
We creëren bewustwording over de uitvoering van de LHSO.
- •
We implementeren de werkwijze van de LHSO in onze eigen werkprocessen
2.Gedogen gaat conform de nota “Grenzen aan Gedogen” (1996).
Welke acties pakken we op?
- •
We creëren intern kennis en bewustzijn over hoe we omgaan met gedogen.
3.Door middel van informatiedeling over illegale situaties sluit handhaving aan bij onze preventie taak
Welke acties pakken we op?
- •
Om informatie vanuit handhaving beter te delen binnen de gemeente, zetten we een digitaal centraal platform op. Dit platform kan relevante teams, zoals VTH en OOV, toegang geven tot handhavingsgegevens, zodat ze preventief kunnen handelen.
- •
We organiseren periodieke overleggen om handhavingsinformatie te delen en gezamenlijke preventieve acties af te stemmen. Het opstellen van rapportages die ook met beleidsafdelingen worden gedeeld, kan hen helpen om gerichter beleid te maken.
- •
Tot slot kunnen trainingen voor medewerkers uit andere teams en afdelingen zorgen voor meer bewustwording over het gebruik van handhavingsinformatie voor preventieve doeleinden.
4.Handhaving krijgt meer structuur en prioriteit; we maken duidelijke (werk- en proces)afspraken, en bepalen termijnen voor specifieke handhavingsacties.
Welke acties pakken we op?
- •
We stellen een proces op waarin we het handhavingskader bepalen.
-
Hierin wordt duidelijk omschreven wat gehandhaafd wordt.
- •
Het werkproces wordt vertaald in heldere werkafspraken.
5.Handhavingstaken zijn reëel; acties zijn vooraf getoetst op haalbaarheid.
Welke acties pakken we op?
- •
Handhaver wordt voor verlening geïnformeerd en zo nodig geconsulteerd over voorwaarden van de vergunning zodat collegiaal getoetst wordt op haalbaarheid.
- •
Om handhavingsacties beter aan te laten sluiten op de praktijk en meer ‘ogen en oren’ in het veld te hebben, worden Boa's en andere buitenmedewerkers vooraf worden betrokken bij de planning, bijvoorbeeld door consultatiesessies te organiseren.
- •
Een andere mogelijkheid is om nieuwe handhavingsdoelen eerst te testen in bepaalde wijken, zodat eventuele aandachtspunten vooraf zichtbaar worden. Pilots in de leefomgeving kunnen waardevolle inzichten opleveren voordat acties op grotere schaal worden ingevoerd.
- •
Daarnaast wordt bezien hoe een feedbacksysteem ingericht kan worden om ervaringen van buitenmedewerkers te verzamelen en daarop bij te sturen.
Monitoring & Evaluatie
Onderstaande strategische doelstellingen komen voort uit de vastgestelde Uitvoerings- en Handhavingsstrategie.
1.We richten een structureel monitoringsysteem in voor de VTH- taken, zodat met de data actuele managementinformatie en bestuursinformatie gegenereerd kan worden.
Welke acties pakken we op?
- •
Het borgen van voldoende datakwaliteit door procesverbetering en proactieve procesmonitoring.
- •
Het opstellen van een (digitale) integrale rapportage op de beleidsindicatoren van de U&H-strategie.
- •
Het borgen van de actualisatie van de VTH-data, voortvloeiend uit RX.Mission, bij voorkeur via automatisering.
- •
Streven naar datastromen uit andere gegevensbronnen, ten behoeve van informatie voor monitoring van VTH-taken.
2.We werken met halfjaar-rapportages en aan de hand van die rapportages stellen we uitvoering van het uitvoeringsprogramma bij.
Welke acties pakken we op?
- •
Op basis van het monitoringssysteem stellen we elk half jaar een rapportage op, die gebruikt wordt voor verantwoording en evaluatie.
- •
Het borgen van opstelling en (inter)bestuurlijke afstemming van (de evaluatie van) het uitvoeringsprogramma en jaarverslag, door het toekennen van deze verantwoordelijkheid aan een of meerdere functies.
3.We evalueren jaarlijks de doelstellingen van de U&H-strategie en stellen bij wanneer nodig.
Welke acties pakken we op?
- •
Elk jaar evalueren van de doelstellingen van de U&H-strategie, tezamen met de acties uit het uitvoeringsprogramma, en zo nodig bijstellen of actualiseren van de doelstellingen van de U&H-strategie, het bijstellen van de looptijd of aanpassen van de acties uit het uitvoeringsprogramma voor het opvolgende jaar.
- •
Opstellen van Jaarlijkse rapportage voor college en gemeenteraad in het kader van de P&C-cyclus (jaarstukken)
- •
Jaarlijks opstellen van een beknopte rapportage voor de provincie in het kader van Interbestuurlijk Toezicht (IBT)
Zo werken wij aan VTH
Inzet voor VTH-taken
Inzet VTH-taken per team (in fte) |
||||
team |
Inzet (in fte) |
2024 |
2025 |
|
Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (teamVTH) |
Beleid en Kwaliteit |
1 |
0,5 |
Flexibele inzet indien nodig. |
Vergunningverlening |
3,56 |
4 |
||
Toezicht &handhaving |
1 |
2,2 |
||
Administratie |
1,86 |
1,86 |
||
APV en bijzondere wetten |
- |
1,5 |
||
Juridisch handhaving omgevingsrecht |
- |
1,3 |
||
Juridische zaken (teamJuZa) |
Juridisch handhaving omgevingsrecht |
1 |
- |
|
|
|
|
||
Openbare Orde en Veiligheid (teamOOV) |
Toezicht &handhaving/ Boa |
2 |
2 |
|
APV en bijzondere wetten |
1 |
- |
||
11,42 |
13,36 |
n.t.b. |
Risicosturing en Prioriteiten uit de U&H-strategie 2024
PRIORITEIT 1 Onderwerpen met een ‘hoog risico’: |
|
Thema |
Prioriteit |
Milieu |
|
Bouw |
|
Slopen |
|
Gebruik |
|
Verordening |
|
Onderwerpen met een ‘gemiddeld risico’: |
|
Thema |
Prioriteit |
Milieu |
|
Bouw |
|
Slopen |
|
Gebruik |
|
Verordening |
|
Onderwerpen met een ‘laag risico’: |
|
Thema |
Prioriteit |
Milieu |
|
Bouw |
|
Slopen |
|
Gebruik |
|
Verordening |
|
Interventiematrix Toezicht en Handhaving
De (mogelijke) gevolgen |
|
|||
Aanzienlijk dreigend en/of onomkeerbaar |
-Strafrecht BSB / PV -Bestuursrecht bestraffend Bestuurlijke boete -Bestuursrecht herstellend Tijdelijk stilleggen / LOD/LOB Verscherpt toezicht |
-Strafrecht BSB / PV -Bestuursrecht bestraffend Bestuurlijke boete -Bestuursrecht herstellend Tijdelijk stilleggen / LOD/LOB Verscherpt toezicht |
-Strafrecht BSB/ PV -Bestuursrecht bestraffend Exploitatieverbod/ sluiting, schorsen of intrekken vergunning certificaat of erkenning -Bestuursrecht herstellend Tijdelijk stilleggen / LOB/LOD |
-Strafrecht PV -Bestuursrecht bestraffend Exploitatieverbod/ sluiting, schorsen / intrekken vergunning certificaat of erkenning -Bestuursrecht herstellend Tijdelijk stilleggen / LOB/LOD |
Van belang |
-Strafrecht BSB / PV -Bestuursrecht bestraffend Bestuurlijke boete -Bestuursrecht herstellend Bestuurlijk gesprek waarschuwing |
-Strafrecht BSB / PV -Bestuursrecht bestraffend Bestuurlijke boete -Bestuursrecht herstellend Tijdelijk stilleggen LOD/LOB / Verscherpt toezicht |
-Strafrecht BSB/ PV -Bestuursrecht bestraffend Bestuurlijke boete -Bestuursrecht herstellend Tijdelijk stilleggen LOB/LOD Verscherpt toezicht |
-Strafrecht PV -Bestuursrecht bestraffend Exploitatieverbod/ sluiting, schorsen/ intrekken vergunning certificaat of erkenning -Bestuursrecht herstellend Tijdelijk stilleggen / LOB/LOD |
Beperkt |
-Bestuursrecht herstellend Aanspreken informeren |
-Strafrecht BSB / PV -Bestuursrecht herstellend Bestuurlijk gesprek waarschuwing |
-Strafrecht PV -Bestuursrecht bestraffend Bestuurlijke boete -Bestuursrecht herstellend Tijdelijk stilleggen LOB/LOD / Verscherpt toezicht |
-Strafrecht PV -Bestuursrecht bestraffend Bestuurlijke boete -Bestuursrecht herstellend Tijdelijk stilleggen / LOB/LOD |
Vrijwel nihil |
-Bestuursrecht herstellend Aanspreken informeren |
-Bestuursrecht herstellend Aanspreken informeren |
-Strafrecht BSB/ PV -Bestuursrecht bestraffend Bestuurlijke boete -Bestuursrecht herstellend Bestuurlijk gesprek / Waarschuwing |
-Strafrecht PV -Bestuursrecht bestraffend Bestuurlijke boete -Bestuursrecht herstellend Bestuurlijk gesprek/ Waarschuwing |
Gedrag van de overtreder: |
Goedwillend Onbedoeld proactieve beëindiging overtreding |
Onverschillig ‘Moet kunnen’ |
Calculerend Bewust belemmerend, risiconemend |
Bewusten structureel-notoir / crimineel Fraude, oplichting, ondermijning |
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl