Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR73874
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR73874/2
Regeling vervallen per 22-11-2011
Besluit van 4 april 2006, nr. 2006CGC000105i, houdende de instelling van een adviescommissie inzake bezwaren tegen besluiten van gedeputeerde staten
Geldend van 01-10-2010 t/m 21-11-2011
Intitulé
Besluit van 4 april 2006, nr. 2006CGC000105i, houdende de instelling van een adviescommissie inzake bezwaren tegen besluiten van gedeputeerde statenBesluit van 4 april 2006, nr. 2006CGC000105i, houdende de instelling van een adviescommissie inzake bezwaren tegen besluiten van gedeputeerde staten (Besluit adviescommissie bezwaarschriften GS, zoals dat is gewijzigd bij besluit van 18 december 2007, prov. blad 2007, 62
Gedeputeerde staten van Utrecht;
Gelet op artikel 82 van de Provinciewet;
Besluiten:
Artikel 1.
-
1 Er is een adviescommissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht ten behoeve van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van gedeputeerde staten. De commissie wordt aangeduid als: adviescommissie bezwaarschriften GS.
-
2 De commissie heeft geen taak:
- a.
voor zover gedeputeerde staten een bijzondere adviescommissie hebben ingesteld;
- b.
ten behoeve van de beslissing op bezwaren tegen de besluiten genoemd in artikel 3 van het Mandaatbesluit Programma Beheer provincie Utrecht.
- a.
-
3 De commissie bestaat uit een voorzitter en twee andere leden.
Artikel 2.
-
1 Gedeputeerde staten benoemen een of meer voorzitters en twee of meer andere leden voor de commissie.
-
2 Tot voorzitter en lid zijn niet benoembaar personen die deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van gedeputeerde staten.
-
3 De benoeming van de voorzitter en de andere leden geldt voor vier jaar. Gedeputeerde staten kunnen hen schorsen en tussentijds ontslaan. Herbenoeming kan eenmaal plaats vinden.
-
4 Na afloop van hun benoemingstermijn blijven de voorzitter en de andere leden bevoegd totdat in hun opvolging is voorzien.
-
5 De voorzitter en de andere leden kunnen te allen tijde schriftelijk ontslag nemen, met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden.
Artikel 3.
-
1 De voorzitters en andere leden regelen zelf de samenstelling van de commissie voor de behandeling van een bezwaarschrift.
-
2 Een voorzitter of een ander lid maakt geen deel uit van de commissie, indien hij bij de voorbereiding van het bestreden besluit betrokken is geweest, een persoonlijk belang heeft bij de zaak of in een bijzondere relatie tot de indiener van het bezwaar staat.
Artikel 4
-
1 De commissie wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris.
-
2 De secretaris is voor zijn taakvervulling als zodanig uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de commissie.
-
3 De secretaris draagt zorg dat de commissie een duidelijk inzicht heeft in de materiële en formele juridische aspecten van het bezwaar en het bestreden besluit.
Artikel 5
-
1 De commissie beslist bij meerderheid van stemmen.
-
2 Zij kan buiten vergadering beslissen.
-
3 Voor het overige regelt zij zelf haar werkwijze.
Artikel 6
-
1 De voorzitter leidt het horen.
-
2 Hij is jegens gedeputeerde staten verantwoordelijk voor de kwaliteit van de adviezen van de commissie.
Artikel 7
Gedeputeerde staten verstrekken de commissie alle in verband met een bezwaarschrift van belang zijnde stukken en gegevens.
Artikel 8
De commissie voegt bij haar advies en het verslag van het horen voor zover mogelijk een ontwerp voor de beslissing op bezwaar.
Artikel 9
Gedeputeerde staten houden een register bij van ingediende bezwaarschriften, van de beslissingen daarop, van ingestelde beroepen en van de uitspraken daarop. Zij brengen hierover jaarlijks verslag uit.
Artikel 10
De provinciesecretaris geeft een nadere regeling voor de administratieve organisatie van de behandeling van bezwaarschriften, met inachtneming van de bepalingen van dit besluit.
Artikel 11
Het Besluit Awb-adviescommissies GS wordt ingetrokken met ingang van 1 april 2006, met dien verstande dat het van kracht blijft voor de behandeling van de bezwaarschriften waarbij de hoorzitting heeft plaatsgevonden voor inwerkingtreding van dit besluit.
Artikel 13
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 april 2006.
Artikel 14
Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit adviescommissie bezwaarschriften GS.
Ondertekening
Voor u ligt een ontwerp voor het Besluit houdende de instelling van een adviescommissie inzake bezwaren tegen besluiten van gedeputeerde staten. Dit besluit dient ter vervanging van het Besluit Awb-adviescommissies GS van 17 januari 1995, prov. blad 2005, 9. De praktische gevolgen van de vervanging van het besluit zijn beperkt.
De belangrijkste wijziging is de overstap van verschillende adviescommissies per vakdienst en personele rechtspositie naar een adviescommissie die bevoegd is voor de bezwaren tegen besluiten van uw college ongeacht het onderwerp van het besluit.
Daarnaast zijn in het nieuwe besluit enkele bepalingen over de interne organisatie van de afhandeling van bezwaarschriften niet meer opgenomen. Het nieuwe besluit beperkt zich tot een regeling van de verhouding van de adviescommissie ten opzichte van GS.
In het nieuwe artikel 10 is de bevoegdheid van de provinciesecretaris tot het vaststellen van een AO (Administratieve Organisatie) geregeld. De administratieve organisatie voor de afhandeling van bezwaarschriften is op dit moment beschreven in een werkbeschrijving zonder speciale status. De werkbeschrijving is onlangs herzien met het oog op een efficiëntere afhandeling van bezwaarschriften. Halverwege 2006 zal worden bezien of het werkproces nog aanpassing behoeft en zal het worden vastgelegd in een AO.
De Werkbeschrijving Adviescommissie bezwaarschriften GS is ter kennisneming bijgevoegd. (Werkbeschrijving niet bijgevoegd in dit bestand.)
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl