Luchthavenregeling helihaven Maastricht Universitair Medisch Centrum

Geldend van 04-04-2025 t/m heden

Intitulé

Luchthavenregeling helihaven Maastricht Universitair Medisch Centrum

Op 29 juni 2020 hebben de Provinciale Staten van Limburg de laatste wijzigingen in de Verordening Luchthavens vastgesteld. Deze wijzigingen zijn gepubliceerd in het Provinciaal Blad (nr. 2020/4616). De verordening bevat verschillende regelingen voor luchthavens, waaronder die voor de helihaven bij het Maastricht Universitair Medisch Centrum.

Op 30 augustus 2017 is de Wet Luchtvaart gewijzigd(Stb. 2017/320). Sindsdien zijn Gedeputeerde Staten bevoegd om luchthavenregelingen vast te stellen volgens artikel 8.64, eerste lid, van de Wet luchtvaart. Volgens het overgangsrecht zoals opgenomen in artikel IV, tweede lid, van de Verzamelwet IenM 2017,Stb. 2017/320, wordt een luchthavenregeling die bij verordening van Provinciale Staten is vastgesteld op grond van artikel 8.64 van de Wet luchtvaart zoals dat luidde voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet, aangemerkt als een luchthavenregeling vastgesteld bij besluit van Gedeputeerde Staten op grond van artikel 8.64 van de Wet luchtvaart, zoals dat komt te luiden na inwerkingtreding van deze wet.

LUCHTHAVENREGELING HELIHAVEN VAN HET MAASTRICHT UNIVERSITAIR MEDISCH CENTRUM

Artikel 1.

Deze luchthavenregeling betreft de helihaven van het Maastricht Universitair Medisch Centrum aan de Peter Debyelaan te Maastricht.

Artikel 2.

De exploitant van de helihaven is het Universitair Medisch Centrum Maastricht. De luchthavenregeling kan niet over gaan op een andere exploitant. De helihaven is uitsluitend bestemd voor medisch gerelateerde vluchten zoals gedefinieerd in paragraaf 3.3.6. van het Activiteitenbesluit milieubeheer.

Artikel 3.

De geografische positie van de helihaven is 50.50.04 N.B. en 005.42.45 O.L. De helihaven is op een kaart aangeduid, die als bijlage onderdeel uitmaakt van deze regeling.

Artikel 4.

De helihaven is bestemd voor het gebruik voor medische doeleinden door hefschroefvliegtuigen die conform het Flight Manual mogen opereren op een helihaven met de in artikel 6 genoemde afmetingen. Onverminderd de bepalingen uit de wet- en regelgeving mag de luchthaven uitsluitend worden gebruikt door helikopters genoemd in de Appendices van de voorschriften voor de berekening van de geluidbelasting in Lden voor de overige burgerluchthavens, te weten 152 vliegbewegingen voor helikopters uit categorie 015 en 8 vliegbewegingen voor helikopters uit categorie 010.

Artikel 5.

Het in- en uitvliegen geschiedt in de richtingen 190 en 360 graden, gerekend vanuit de helikopterlandingsplaats, tenzij de vliegveiligheid anders vereist.

Artikel 6.

De afmetingen van de helihaven bedragen:

  • -

    Eindnadering- en vertrekgebied: 26 x 26 meter (gras/onverhard)

  • -

    Landing- en opstijggebied: 15x15 meter (verhard).

Artikel 7.

De openstellingtijden van de helihaven zijn dagelijks van 0.00 uur tot 24.00 uur.

Artikel 8.

Het maximale aantal vluchten dat vanaf/op de helihaven wordt uitgevoerd is beperkt tot maximaal 80 starts en 80 landingen per gebruiksjaar (160 vliegbewegingen) waarvan maximaal 10 vliegbewegingen in de avondperiode (19.00 – 23.00 uur) en 10 vliegbewegingen in de nachtperiode (23.00 – 07.00 uur). De exploitant draagt ervoor zorg dat het jaarlijks gebruik van de luchthaven niet leidt tot een geluidbelasting waarbij de 56 dB(A) Lden geluidcontour buiten de grens van de inrichting op grond van de Wet milieubeheer, waartoe de luchthaven behoort, ligt.

Artikel 9.

Een overschrijding van de in artikel 8 genoemde geluidcontour wordt onverwijld gemeld aan het cluster Handhaving van de Provincie Limburg.

Artikel 10.

In geval van overschrijding van de genoemde contour dient een aanvraag voor een Luchthavenbesluit te worden ingediend.

Artikel 11.

De exploitant is verplicht om op eigen kosten alle zaken die behoren tot de inrichting en uitrusting van de helihaven te verwijderen als de inrichting, het gebruik, dan wel het beheer niet langer voldoet aan de vigerende voorschriften en/of de helihaven permanent buiten gebruik is gesteld.

Artikel 12.

De windrichting wordt door een windzak aangegeven.

Artikel 13.

Tijdens het starten en landen van de helikopters dienen op of in de onmiddellijke nabijheid van de luchthaven afdoende brandblusmiddelen aanwezig te zijn, voor onmiddellijk gebruik gereed, geschikt voor het blussen van vliegtuigbranden.

Artikel 14.

De exploitant wijst een persoon aan, de beheerder van de helihaven, die verantwoordelijk is voor de toestand en het gebruik van de helihaven. De persoonsgegevens van de beheerder worden gemeld aan het cluster Handhaving van de Provincie Limburg.

Artikel 15.

De beheerder houdt in een register het aantal vliegbewegingen op de helihaven bij. Dit register wordt binnen een maand na afloop van het kalenderjaar aan het cluster Handhaving van de Provincie Limburg gezonden.

Artikel 16.

De beheerder van de helihaven is verplicht om, indien de helihaven door enigerlei omstandigheid gevaarlijk is geworden of zal worden voor het gebruik door hefschroefvliegtuigen, daarvan zo spoedig mogelijk, onder vermelding van bijzonderheden dienaangaande, kennis te geven aan het cluster Handhaving van de Provincie Limburg.

Artikel 17.

De exploitant dient alle redelijkerwijs mogelijke maatregelen te nemen om te voorkomen dat de overheid dan wel derden schade lijden als gevolg van het gebruik van de helihaven en is voorts gehouden om eventuele schade, die desondanks is ontstaan, te vergoeden.

Artikel 18.

De volgende wijzigingen dienen onverwijld aan het cluster Handhaving van de Provincie te worden gemeld:

  • a.

    wijzigingen van de naam van de beheerder;

  • b.

    wijzigingen van of in het landingsterrein of de landingsplaats;

  • c.

    wijzigingen in de hindernisvrije in- en uitvliegsectoren.

Artikel 19.

Hoofdstuk 2 van de ‘Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen’ is van overeenkomstige toepassing.

Ondertekening

Bijlage - Plattegrond Helihaven Maastricht Universitair Medisch Centrum

afbeelding binnen de regeling